Vi spiller en hel del Dominion (Grundspillet) i øjeblikket, men nu kunne vi godt tænke os lidt variation af kortene.
Derfor overvejer vi stærkt at købe en eller flere udvidelser, men følgende spørgsmål dukker så op
- Hvilken udvidelser er de bedste? Altså hvilken bringer størst variation til spillet og giver spillet et ekstra taktisk element?
- Hvordan får man egentlig fat i promotion udvidelserne? Kan se der ved visse messer har været muligt at erhverve sig enkelte kort.
- Bringer promotion udvidelserne i form af deres kort noget ekstra til spillet eller er det "kun" promotion?
- Slutteligt, når man har en udvidelser, så mixer man dem bare med de opridnelige spil og har så "bare" øget mængden at kort som der kan trækkes lod om inden hvert spil?
På forhånd tak.
Dominion udvidelser - Hvilken skal vi vælge?
- Sir William
- 1000+ indlæg
- Larsine
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 1 time
Re: Dominion udvidelser - Hvilken skal vi vælge?
Jeg har prøvet Intrigue, Seaside og Alchemy, samt de to første promo kort.
Jeg var ikke vild med Intrigue. Der er masser af kort hvor man hver gang man spiller dem skal vælge og man vil A eller B. Det gør at de fleste blive lidt længere tid om at spille deres tur, og personligt har jeg sværere ved at udtænke en strategi der fungere.
Seaside var meget sjov, og jeg overvejer stærkt at anskaffe den. Der er masser a duration kort, altså kort der giver en effekt nu, og yderligere en effekt i begyndelse af din næste tur. Meget anderledes.
Alchemy har jeg kun spillet en gang, men det virkede OK. Der indføres en ny type skat (Potion) som koster 4 penge, og nogen gange skal bruges til at købe de nye kort (evt. sammen med yderligere penge). Denne udvidelse kunne jeg også sagtens finde på at købe.
De to første promo kort kan købes hos BGG for $0.01, men med $4.99 i porto. Black Market er irriterende, og jeg har endnu ikke set at det har haft nogen god effekt. Envoy kan være OK, men tit ender man med at få 4 ubrugelige action kort på hånden, idet man typisk ikke har flere actions.
Lars
Jeg var ikke vild med Intrigue. Der er masser af kort hvor man hver gang man spiller dem skal vælge og man vil A eller B. Det gør at de fleste blive lidt længere tid om at spille deres tur, og personligt har jeg sværere ved at udtænke en strategi der fungere.
Seaside var meget sjov, og jeg overvejer stærkt at anskaffe den. Der er masser a duration kort, altså kort der giver en effekt nu, og yderligere en effekt i begyndelse af din næste tur. Meget anderledes.
Alchemy har jeg kun spillet en gang, men det virkede OK. Der indføres en ny type skat (Potion) som koster 4 penge, og nogen gange skal bruges til at købe de nye kort (evt. sammen med yderligere penge). Denne udvidelse kunne jeg også sagtens finde på at købe.
De to første promo kort kan købes hos BGG for $0.01, men med $4.99 i porto. Black Market er irriterende, og jeg har endnu ikke set at det har haft nogen god effekt. Envoy kan være OK, men tit ender man med at få 4 ubrugelige action kort på hånden, idet man typisk ikke har flere actions.
Lars
- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Re: Dominion udvidelser - Hvilken skal vi vælge?
Alle de tre udvidelser giver faktisk spillet nye taktiske elementer. Men jeg vil anbefale Seaside som den udvidelse du får mest ud af, hvis du ikke er interesseret i at købe dem alle. Intrigue giver dig basiskortene en gang til, og mange af de øvrige kort er blot mere indviklede variationer over handlinger du allerede kender. Dog er der naturligvis også en held del nye sjove kort - men sådan vil det være i alle udvidelserne. Alchemy har to ulemper: først og fremmest er kortene 'dyrere' fordi du skal investere i den nye Treasure type 'Potion', som kun kan bruges som betalingsmiddel for disse få kort. Og desuden gør kortene spillet betydeligt længere. Dels fordi næsten alle kort giver en yderligere handling, og dels fordi flere af dem er afbryder spillet medens du tæller kort, eller tager en ekstra tur, eller blot leder efter kort i dækket.Sir William wrote: - Hvilken udvidelser er de bedste? Altså hvilken bringer størst variation til spillet og giver spillet et ekstra taktisk element?
Så jeg anbefaler varmt Seaside. Og skulle du derefter have lyst til endnu en udvidelse, så kommer den bedste af dem alle til oktober. Prosperity udvider spillet til det som det egentligt var tænkt som at være fra begyndelsen: med 4 slags Treasures og 4 slags Victory kort i basis-spillet. Men disse kort blev pillet fra for at gøre mindre dyrt.
Alle tre promo-sæt kan købes i Geek Store, og de er faktisk GRATIS. Du betaler blot 5 dollars (per sæt) for at få dem tilsendt. Overskuddet går til at betale for udstyr og vedligeholdese af BGG.- Hvordan får man egentlig fat i promotion udvidelserne?
De er mere 'promotion' end reelle udvidelser. De er ikke oprindeligt skabt til spillet, men er opfundet til lejligheden. Det første kort Black Market blev lavet til den Østrigske Spilfestival, og dette kort bruger jeg aldrig. Det er alt for usikkert hvad man får ud af det. Envoy blev lavet til at støtte BGG, og det er et rigtigt godt kort, som passer fint med de andre. Men det er altså ikke et kort man ikke kan udvære. Stash blev lavet af Hans im Glück for at fejre at spillet vandt Spiel des Jahres. Det er et rigtig sjovt kort, men også et man hurtigt kan blive lidt træt af, da det næsten er for godt.- Bringer promotion udvidelserne i form af deres kort noget ekstra til spillet eller er det "kun" promotion?
Ja. Spillet består i bund og grund af flere hundrede forskellige typer kort, som man vælger imellem hver gang man spiller. Om de alle når at blive udgivne står hen i det uvisse. Foreløbig er de første 6 udvidelser planlagte.- Slutteligt, når man har en udvidelser, så mixer man dem bare med de opridnelige spil og har så "bare" øget mængden at kort som der kan trækkes lod om inden hvert spil?
Man kan enten blot trække tilfældige kort, eller man kan lave kombinationer som man syntes det kunne være sjovt at prøve. jeg gør oftest det sidste - hvis jeg da ikke prøver forskellige sæt foreslået af andre spillere. Her kan jeg anbefale dominiondeck.com som har en glimrene deckbuilder, hvor mange af os lægger forslag ind på.
Undtagelsen til dit spørgsmål er Alchemy. Dette sæt kræver at man bruger 3-5 kort fra serien samlet. fordi de jo kræver den specielle 'Potion' som betalingsmiddel. For få kort, og det vil simpelthen blive for tilfældigt hvornår man kan købe (eller bruge) kortene. Og for mange, så går det hele op i hat og briller.
Så alt i alt er Alchemy mere en sjov oplevelse for en enkelt gangs skyld, end det er en udvidelse man ønsker at spille altid.