Hvilke DungeonCrawls er de bedste og hvorfor?
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 924 times
Hvilke DungeonCrawls er de bedste og hvorfor?
Jeg kan rigtig godt lide ideen om DungeonCrawls; der er gerne en mission man skal opnå, der er mulighed for at tæve løs på hinanden og det lægger op til snak omkring bordet. Jeg har bare ikke så mange erfaringer med dem, så jeg tænkte, at det kunne være interessant at høre hvilke spil andre har gode erfaringer med og hvori de gode erfaringer består. Lad mig straks slå fast, at jeg ikke har en fast definition af hvad DungeonCrawl betyder, men for mig er det i hvert tilfælde ikke nødvendigvis noget, der foregår i grotter og temaet skal ikke nødvendigvis være fantasy.
Det spil i kategorien jeg selv har flest erfaringer med er Doom: The Boardgame, som jeg syntes fungerer rigtig fint. Ideen med at det er missionsdrevet giver et fint spændingsmoment for spillerne, der nødigt står i forreste række, når en ny dør går op. At en spiller er imod de øvrige giver også variation og muligheder for at tilpasse sværhedsgraden. Og heldigvis kan det være sjovt at spille begge sider. Spillet har i mine øjne en fin balance imellem at være tilpas simpelt til at man kaster sig ud i det og alligevel at have visse overvejelser i.f.t. hvor man skal placere sig og hvem i gruppen, der skal påtage sig hvilke opgaver. Spilletiden kan godt ligge i den lidt længere ende og det kan selvfølgelig være et problem...
Det spil i kategorien jeg selv har flest erfaringer med er Doom: The Boardgame, som jeg syntes fungerer rigtig fint. Ideen med at det er missionsdrevet giver et fint spændingsmoment for spillerne, der nødigt står i forreste række, når en ny dør går op. At en spiller er imod de øvrige giver også variation og muligheder for at tilpasse sværhedsgraden. Og heldigvis kan det være sjovt at spille begge sider. Spillet har i mine øjne en fin balance imellem at være tilpas simpelt til at man kaster sig ud i det og alligevel at have visse overvejelser i.f.t. hvor man skal placere sig og hvem i gruppen, der skal påtage sig hvilke opgaver. Spilletiden kan godt ligge i den lidt længere ende og det kan selvfølgelig være et problem...
frouvne, administrator

- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Re: Hvilke DungeonCrawls er de bedste og hvorfor?
Jeg har et ulykkeligt kærlighedsforhold til Dungeon-games.
Jeg har prøvet rigtig mange af dem, men må nok erkende at mine krav til genren er ligeså umulige som mine krav til civilisationsspil: kort spilletid med masser af muligheder og handlinger.
Jeg tror nok at de fleste finder at Descent er det bedste på markedet for tiden.
Jeg har prøvet rigtig mange af dem, men må nok erkende at mine krav til genren er ligeså umulige som mine krav til civilisationsspil: kort spilletid med masser af muligheder og handlinger.
Jeg tror nok at de fleste finder at Descent er det bedste på markedet for tiden.
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Bare for at præcisere, så er jeg også interesseret i at høre om nogle af to-spillers-versionerne. Godt nok ejer jeg flere af dem, men det er aldrig lykkedes mig at få dem på bordet, så når det kommer til dem, har jeg overhovedet ingen erfaringer.
frouvne, administrator

Descent er vel ikke rigtig værd at spille to mand. Jeg vil mene, at man mindst skal være tre. Og så er det desuden på inegn måde et kort spil. Jeg har haft en fin oplevelse med Claustrophobia, som jo er designet til to spillere, og sagtens kan give fornemmelsen af dungeon crawl. Og hvis du synes, at Doom opfylder dine kriterier nogenlunde, er der vel også Space Hulk, der også har en acceptabel spilletid? Og så holder jeg selv øje med Castle Ravenloft, som måske også kan være en fremtidig mulighed.
- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Åh, ja. Hvis det skal være for 2 spillere kan jeg klart anbefale Claustrophia.
Det er korte scenarier (30-60 minutter) og designeren er flittig til at lægge nye scenarier op på BGG - udvover at det et let at lave sine egne.
Figurerne er malede, reglerne enkle, og spillet har nogle nye unikke spilmekanikker.
Det er korte scenarier (30-60 minutter) og designeren er flittig til at lægge nye scenarier op på BGG - udvover at det et let at lave sine egne.
Figurerne er malede, reglerne enkle, og spillet har nogle nye unikke spilmekanikker.
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
At figurerne er malede på forhånd er et klart plus. Dette spil står allerede på listen over spil, jeg forestiller mig at skulle prøve med min søn!Mik wrote:[...] Figurerne er malede, reglerne enkle, og spillet har nogle nye unikke spilmekanikker.

frouvne, administrator

Gør det. Og lad ham spille de "gode". Så skal det nok blive fint.Frouvne wrote:At figurerne er malede på forhånd er et klart plus. Dette spil står allerede på listen over spil, jeg forestiller mig at skulle prøve med min søn!Mik wrote:[...] Figurerne er malede, reglerne enkle, og spillet har nogle nye unikke spilmekanikker.
Jeg er også meget interesseret i at prøve nogle dungeon crawls...det tætteste jeg har prøvet, er Last night on Earth, som jeg også synes er ganske fantastisk.
Har kigget på claustrophobia, men er lidt skræmt af den mildest talt høje pris herhjemme.
Har kigget på claustrophobia, men er lidt skræmt af den mildest talt høje pris herhjemme.
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Nu er Claustrophobia i hvert tilfælde også kommet hjem på hylderne. Så må jeg se, om det kan lykkes mig at løsrive min søn fra hans nye killinger...Mik wrote:Åh, ja. Hvis det skal være for 2 spillere kan jeg klart anbefale Claustrophia.

frouvne, administrator

- Gunness
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Has thanked: 712 times
- Been thanked: 839 times
Jeg er blevet lidt nysgerrig på Claustrophobia, men jeg ved ikke om det er for simpelt som andet end familiespil?
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
- Mik
- 2500+ indlæg
Martin Bernth Johannesson og jeg har spillet det nogle gange, og vi er begge ret vilde med det. Og han vinder som regel - så det kan ikke være rent heldGunness wrote:Jeg er blevet lidt nysgerrig på Claustrophobia, men jeg ved ikke om det er for simpelt som andet end familiespil?

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Vi kan jo lade det komme an på en prøve, Gunness!Gunness wrote:Jeg er blevet lidt nysgerrig på Claustrophobia, men jeg ved ikke om det er for simpelt som andet end familiespil?

frouvne, administrator

- Gunness
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Has thanked: 712 times
- Been thanked: 839 times
Meget gerne! Jeg har lyst til at være rar ved mig selv, men mangler bare at finde det helt rette spil at anskaffeFrouvne wrote:Vi kan jo lade det komme an på en prøve, Gunness!

Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Ditto. Går og prøver at overtale kæresten til, at det er et sil vi virkelig bør anskaffe os... men måske burde man også overtale sig selvGunness wrote:Jeg er blevet lidt nysgerrig på Claustrophobia, men jeg ved ikke om det er for simpelt som andet end familiespil?

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Så fik jeg prøvet Claustrophobia og det var en stor succes; på den ene side er det let at gå til og på den anden side er der efter min bedste vurdering mulighed for at påvirke resultatet.Caniggia wrote:Gør det. Og lad ham spille de "gode". Så skal det nok blive fint.Frouvne wrote:At figurerne er malede på forhånd er et klart plus. Dette spil står allerede på listen over spil, jeg forestiller mig at skulle prøve med min søn!Mik wrote:[...] Figurerne er malede, reglerne enkle, og spillet har nogle nye unikke spilmekanikker.
frouvne, administrator