Interessant... Jeg er en stor Harry Potter-fan, og jeg synes faktisk bøgerne er blevet bedre og bedre, med den sjette og hidtil sidste som den absolut mest spændende og dramatiske indtil videre. Tastes differ, og alt det der.Stony wrote:Harry Potter. Jeg gnavede mig igennem de første tre i løbet af nul-komma-fem. De fængede mig. Men så synes jeg de har tabt gnisten. Eller også har jeg bare tabt gnisten for dem. De næste var lidt mere træge at komme igennem, og den sidste ligger stadig ulæst i reolen. Jeg vil tro jeg på et tidspunkt tager fat i den, men den drager mig bare ikke.

Ikke mig! Det er netop det der gør LOTR (for jeg går ud fra det primært er den vi taler om, når vi taler Tolkien) så fantastisk, og så anderledes end alt det forglemmelige moderne fantasy-litteratur. Som jeg ser det, var det en kæmpe fordel for Tolkien at han, i sagens natur, ikke var ude på at skrive en "fantasy-bog" (simpelthen fordi moderne fantasy, som vi forstår det i dag ikke fandtes før efter Tolkien), men snarere ville prøve at skrive en episk fortælling baseret på de sprog og mytologier han havde brugt årtier på at opfinde. For mig er det fornemmelsen af dybde i hans skriverier - det at man kan fornemme at der ligger så uendeligt meget information gemt bag overfladen - som mere end noget andet er med til at holde illusionen.Idag vil (de fleste) fantasy læsere gerne have en anelse mere action, og der føles Tolkien en tand for langtrukken når han igen-igen drøner ud af en tangent, hvor han beskriver landskaber og formen på røgringene som de blæser mens de ryger pibe.
Ja, hvad angår Ringenes Herre kan man afgjort se dens alder i dag, og heldigvis da, siger jeg bare!

Næh, hvis jeg bare ville have nogle folk med sværd, nogle undeads og nogle onde magter, kunne jeg bare læse...
... hvilket jeg selvfølgelig også har gjort.George R.R. Martin. A Game of Thrones (plus efterfølgere)