Anbefaling søges

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Anbefaling søges

Post by netsapiens »

Ok, en bekendt runder 60 lige om lidt, og han (og familien) er glade for brætspil.
Han er skakspiller om en hals, og alt andet kommer kun på en fjern anden plads.

MEN, i mange år var han meget glad for Puerto Rico, og på det seneste blev han først bidt af Agricola, men synes det var for kaotisk med de mange kort og nu er familien ret hooked på Le Havre.
Jeg har præsenteret ham for Dominion, men det fængede overhovedet ikke mekanisk.

Som gave havde jeg tænkt mig at føje til samlingen, og min første tanke gik faktisk til Twilight Struggle. Men jeg har ikke købt eller spillet noget som helst i snart et år, så lad høre... hvad er der ellers derude, som kunne være en god ide til denne mand?

(og skulle der være nogen der kender en der matcher beskrivelsen, så ssshhhh.... :) )
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Re: Anbefaling søges

Post by Brichs »

Ora et Labora, måske?
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Jeg kender ikke Twilight Struggle, men jeg har indtryk af at det tager en del tid.

Troyes, måske? Det er et knaldgodt spil med en lidt anderledes mekanik. Tager op til 4.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Hvis han er skak-spiller, så ville jeg anbefale Kamisado.

En avanceret udgave af Dam, men hvor du skal planlægge dine træk flere runder frem, hvilket jo er det skak spillere gør bedst.

Ulempen er selvfølgelig bare, at det vist nok ikke forhandles i Danmark. :oops:
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere

Post by Foppwin »

Khet 2.0 kunne være en mulighed.

Han har alderen til Twillight struggle. Han kender nok mange af overskrifterne, så det giver altid lidt til stemningen. Ora et Labora ser også lovende ud - jeg har dog ikke prøvet det endnu. Det står derhjemme og venter..
Danny

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Det er lidt svært at generalisere ud fra "kan godt lide skak, Puerto Rico og Le Havre, men ikke Agricola og Dominion". :)

Hvor mange spillere? Er tema vigtigt? Skal det helst være "skak-agtigt"? Hvor meget tilfældighed må der være? Ønsket/maksimal spilletid? Den slags...
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 708 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Både Ora et Labora og TS er lange spil, og TS har temmelig mange regler. 1960 kunne være et alternativ?
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Jens_Hoppe wrote:Det er lidt svært at generalisere ud fra "kan godt lide skak, Puerto Rico og Le Havre, men ikke Agricola og Dominion". :)

Hvor mange spillere? Er tema vigtigt? Skal det helst være "skak-agtigt"? Hvor meget tilfældighed må der være? Ønsket/maksimal spilletid? Den slags...

det skal ikke være skak-agtigt, da der kun findes en ægte form for skak.. alt andet er forfejlede forsøg på at ændre det perfekte. (hans ord, ikke mine)
Antal spillere ukendt. Familien spiller sammen, men han spiller gerne 2 spillere (tydeligvis som skak spiller :) )
mængde af tilfældighed, relativt lav vil jeg tro.
Maksimal spilletid.. nok ikke meget mere end et par timer, måske tre. Jeg tror Le Havre og Agricola er en god indikation af hvad manden synes om
Hans samling indeholder faktisk Tide of Iron, som han aldrig har fået spillet, men fik som gave.
Tema er ikke så vigtigt, men vi skal nok holde os fra tidsrejsende nazi-rumpirater.

Hjalp det lidt på mulighederne for at stille en diagnose Dr. Hoppe? :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

Jeg tror at Ora et Labora er et rigtig godt bud på et spil, der kunne gå hen og så succes og rent faktisk blive spillet. Mit umiddelbare bud er, at spilletiden er lidt kortere end Le Havre og i forhold til Agricola har det fjernet det element jeg ikke kunne lide og som en god skak-spiller nok heller ikke bryder sig om, nemlig kortene, der naturligvis giver variation men også et kaotisk element, da man ikke ved præcist hvilke mål ens modspillere stræber imod.
frouvne, administrator

Image
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Been thanked: 1 time

Post by jondifool »

Et spil som Caylus- har vist også gode changer hos skakspillere
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

netsapiens wrote:det skal ikke være skak-agtigt, da der kun findes en ægte form for skak.. alt andet er forfejlede forsøg på at ændre det perfekte. (hans ord, ikke mine)
Antal spillere ukendt. Familien spiller sammen, men han spiller gerne 2 spillere (tydeligvis som skak spiller :) )
mængde af tilfældighed, relativt lav vil jeg tro.
Maksimal spilletid.. nok ikke meget mere end et par timer, måske tre. Jeg tror Le Havre og Agricola er en god indikation af hvad manden synes om
Hans samling indeholder faktisk Tide of Iron, som han aldrig har fået spillet, men fik som gave.
Tema er ikke så vigtigt, men vi skal nok holde os fra tidsrejsende nazi-rumpirater.

Hjalp det lidt på mulighederne for at stille en diagnose Dr. Hoppe? :)
Det lyder lidt som om han er et godt match for de klassiske, tungere eurogames; Tigris & Euphrates, Amun-Re, Caylus, Age of Steam, El Grande, den slags. Eneste problem i den sammenhæng er selvfølgelig at de ikke gør sig så godt med kun 2 spillere.

Af nyere spil kunne man foreslå Navegador, Chicago Express, Homesteaders, Endeavor, Tribune.

Mr Jack, måske, som to-spiller spil?
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Been thanked: 1 time

Post by jondifool »

Jens_Hoppe wrote: Det lyder lidt som om han er et godt match for de klassiske, tungere eurogames; Tigris & Euphrates, Amun-Re, Caylus, Age of Steam, El Grande, den slags. Eneste problem i den sammenhæng er selvfølgelig at de ikke gør sig så godt med kun 2 spillere.
Caylus er muligvis bedst som 2 spiller spil. Det var i hvertfald derfor jeg foreslog netop det!.
Image
mrbulow
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by mrbulow »

netsapiens wrote: det skal ikke være skak-agtigt, da der kun findes en ægte form for skak.. alt andet er forfejlede forsøg på at ændre det perfekte. (hans ord, ikke mine)
Faldt lige over det her :)
http://www.dba.dk/cirondo-strategisk-br ... -80139430/
Spilsamling (BGG)
Sidst spillet:
Image
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.

Post by glorn »

i kan prøve kræfter med Memoir '44 . Der er noget held i det, men da det giver mening at spille hvert scenarie en gang fra hver side hver gang man spiller så udligner det sig lidt. og så har det ret stor replayability selv kun med start pakken.
David.
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,

Post by ozimek »

Manoeuvre var umiddelbart det første jeg kom i tanke om, men det minder nok for meget om skak uden at være det. Det er måske for poppet. :D

Jeg tænkte lidt videre, og tror jeg er kommet frem til den perfekte anbefaling:
Napoleon's Triumph! Two player og lidt skakagtigt, men bestemt ikke poppet. Ekstremt elegante mechanics, som dog ikke er super intuitive, når man læser manualen første gang. Det er nok ikke lige noget, han skal forvente at spille med familien, men man kunne måske overtale skak-buddies til at spille det som ehm... casual "filler". hehe. I øvrigt intet held involveret. Jeg tror ikke det minder nok om skak til at frastøde skakspillere, men har alligevel meget af de samme elemener med at tænke nogle træk frem og derigennem udmanøvrere modstanderen. Komponenterne i spillet er super lækre, og burde appelere til én på 60 :) (ingen plastic drager med railguns osv., bare stilrene træblokke og et SUPER flot kort)

Image
Post Reply