Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 543 times
Been thanked: 330 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2012

Post by Jonezy »

Sidder nemlig med de danske regler, og er ikke vildt imponeret over dem :)
For mig virker det bare som om der kan komme en del kaos ud af det, hvor modstanderen flytter rundt på sine brikker, og imens han gør det, skynder man sig at bruge Sorceress'ne ability... Men jeg må hellere forsøge at spille med dem en dag, også se hvordan det egentlig virker i praksis.

En anden ting med Small World er at Dwarfs virker utrolig underpowered, da man ikke får udleveret så mange af dem - Har I gjort jer nogen tanker om dem?
Sorcerers er sjove, især hvis du kan ramme hullet, når de andre laver et ordentlig spread lige før, de skal decline, men det gør folk sjældent, når der er en lille chance for at nogle hidsige Sorcerers kan dukke op. Dwarfs er bare dårlige, og deres største styrke er faktisk alle de mønter, som de samler op, når folk springer dem over. De kan derfor tit være gode til de sidste par runder, hvis de har fået samlet godt med mønter til sig.
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Slapz wrote:Sidder nemlig med de danske regler, og er ikke vildt imponeret over dem :)
Jeg kan kun anbefale at du downloader de engelske regler fra Days of Wonders hjemmeside. Der er også en god FAQ på deres forum sider.
For mig virker det bare som om der kan komme en del kaos ud af det, hvor modstanderen flytter rundt på sine brikker, og imens han gør det, skynder man sig at bruge Sorceress'ne ability... Men jeg må hellere forsøge at spille med dem en dag, også se hvordan det egentlig virker i praksis.
Der er ikke mere kaotiske end så mange andre racer i Small World. Hver race har sine fordele og ulemper.
En anden ting med Small World er at Dwarfs virker utrolig underpowered, da man ikke får udleveret så mange af dem - Har I gjort jer nogen tanker om dem?
De er svage, men med en ordentlig power kan de fungere. Men normalt bliver de sprunget over et par gange, og når der lige pludselig ligger 5 mønter på dem, er der som regel en der bliver fristet.

Normalt skal man ikke beholde dem for længe, højest 1-2 omgange før man går i decline.
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Jeg havde en aftale med David i går om at vi skulle mødes og spille noget LoTR: The Card Game. Jeg fik det i Essen i går til 15 euro, men har ikke fået det prøvet endnu, så det trængte. Vi tog et tilfældigt deck hver, og gik i gang med første scenarie. Hvor vi fik bøllebank. Meget. Vi tog derefter scenarie#2 og 2 nye decks (altså helt uden deckbuilding, bare med de startdecks der er i grundpakken) og her vandt vi rent faktisk; kun på et hængende hår (jeg tror jeg havde 49 i threat), men det lykkedes os. Det var en klar succesoplevelse, og jeg er meget positiv over LoTR: The Card Game. 8/10 (men jeg tror det kan få en bedre karakter når først man begynder at lege med decks)

Efter vi havde bestilt + spist mad og hygget lidt, hev vi Quarriors + Rise of the Demons frem. Jeg er rigtig glad for de nye kort i udvidelsen, og Demon Lorden er ganske interessant; jeg synes dog ikke i de 5 spil jeg har haft med udvidelsen, at der kommer nok 'gang' i de Corruption terninger. Samtidig endte vi i går med en kombo hvor de var alt for nemme at slippe af med (Corrupted Witching Hag giver en modspiller Corrupted Quiddity når hun dør; hvis ikke man får modspillerens monstre dræbt, kan han culle dem samme tur. Done). Kan se på BGG at jeg ikke er den eneste, der synes der er for lidt gang i de terninger. 8,5/10 for grundspillet, 7/10 for udvidelsen.

Mik -> Jeg kan se du har udvidelsen til Quarriors - altså den helt nye. Er der noget i de nye "advanced" regler der ændrer på det?

Til sidst kom min kone hjem, og jeg sad og kiggede på dele til Wiz-War, som de andre så gerne ville spille. Jeg tror vi alle var lidt for trætte i starten, men da først spillet kom i gang og vi var inde i det, kørte det hele på skinner, og det endte med at være et super underholdende spil. Det er en dejlig absurditet over nogle af kortene, samt massere af kaos. Spillet virker på mig som om det vil fungere klart bedst med 4 spillere. 7/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Slapz wrote:For mig virker det bare som om der kan komme en del kaos ud af det, hvor modstanderen flytter rundt på sine brikker, og imens han gør det, skynder man sig at bruge Sorceress'ne ability... Men jeg må hellere forsøge at spille med dem en dag, også se hvordan det egentlig virker i praksis.
Jeg tror du har misforstået noget. Du kan kun bruge Sorcerers evne i din egen tur, altså ikke medens modstanderen flytter rundt på sine brikker. Det er derfor det er relativt nemt at beskytte sig mod dem. Hvis jeg ved at du tager Sorcerer, eller du allerede har Sorcerer, så sørger jeg bare for at sætte to brikker på hver felt i min redeployment fase, og så kan du ikke bruge dem til noget.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

I går aftes spillede Jens Eik og jeg igen Thurn & Taxis. Men jeg kan stadig ikke få min strategi til at lykkedes. Jeg var hver gang den spiller der have færrest huse tilbage, men det lykkedes mig aldrig at komme af med dem alle, og da jeg heller ikke fik den store postvogn, endte jeg med at blive nr. 2 i det første spil (Jens 22 point, mig 20, Eik 10), og nr 3 i det andet spil (Eik 30, Jens 26, mig 20). Den strategi virkede ellers godt på Viking-Con, men altså ikke mod de to herrer. Måsker fungere den strategi bedre med 4 spillere.

Vi sluttede traditionen tro af med en gang San Juan med udvidelse. Eik kom bag ud på bygninger, men fik som den eneste en 6'er bygning (Guild Hall) der gav ham 10 point, medens Jens fik bygget Katedralen, men den gav ham kun 4 point. Jeg fik ikke rigtig bygget noget fornuftigt, og lavede i sidste runde en fejl. Jeg vidste at Jens havde 6 kort på hånden, og kunne slutte spillet ved at bygge en bygning. Jeg havde 4 kort på hånden og en uudnyttet bank, men i stedet for at putte mine 4 kort i banken (+4 point), beholdte jeg dem og byggede et kort til 2 point. Da vi talte op endte vi alle tre på 25 point, og Jens vandt på at have 2 kort på hånden, medens Eik og jeg hver havde et kort. Havde jeg blot puttet mine kort i banken, så ville jeg have haft 27 point :cry:
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by Sveinmain »

Ant holdt toppen av PG en hel kveld, mens vi andre drev handel, race og ikke minst ble popstjerner. Kan høres ut som en fuktig kveld på byen, men det var bare nok en vanlig brettspillkveld i Preikestolen Gamers:-)
Full rapport og bilder og hvem som var tilstede kan du lese her: www.preikestolengamers.no

På menyen denne gangen sto:
Dominion 6/10
Nexus Ops 9/10
Puerto Rico 6/10
Ave Ceasarx3 8/10
Megastar 5/10

Bon apetitt!!!
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

I går var det spillegruppe-tid. Vi blev 6 mennesker, og startede aftenen med en enkelt gang King of Tokyo som David vandt imponerende, ved at være last man standing. 8,5/10

Efterfølgende tog vi et spil A Touch of Evil. Da vi havde en spiller med, der ikke var helt vand til så komplicerede spil, valgte jeg at tage en beslutning om at vi tog det mest skrabede basis spil. Det var en fejl - spillet tog for lang tid, og der var intet der skubbede os fremad - før jeg begyndte meget aggressivt at gå efter at afslútte spillet. Jeg fik såret spillets "Villain", så en spiller kunne afslutte ham i en efterfølgende kamp. Som Basis spil er A Touch of Evil ikke kompliceret nok, og med 6 spillere tager det i hvert fald for lang tid. Jeg kan dog bedre lidt spillet som kompetetivt end som kooperativt. 6/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 708 times
Been thanked: 837 times

Post by Gunness »

6 til Puerto Tivoli og 8 til Ave Caesar :shock:
I er nogle hårde dommere :wink:
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

Onsdag var spilgruppen reduceret til to mand, men det holdt os ikke tilbage fra at få spillet et par spil. Vi startede med Revolver: The Wild West Gunfighting Game, som i første omgang skuffer en lille smule, da det ikke virker som om, der er særlig mange interessante valg at tage undervejs. Tematisk er spillet ellers interessant og asymmetrien kunne også have trukket i den rigtige retning, men i første omgang imponerede det i hvert tilfælde ikke. Herefter stod den på Core Worlds, som stadig er i den bedre ende af deck-building-spillene... men nu har vi jo efterhånden fået prøvet nogle stykker af slagsen, så vi er måske også så småt ved at være lidt mætte på den mekanisme.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

Gunness wrote:6 til Puerto Tivoli og 8 til Ave Caesar :shock:
Hårde men uretfærdige! :wink:
frouvne, administrator

Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Frouvne wrote:
Eller også ved de ikke bedre.
Udover at smag og behag er forskellig, er begge spil afhængige af at have de rigtige spillere.
Puerto Rico kan være en totalt ødelæggende oplevelse såfremt en ringere spiller træffer de forkerte beslutninger.

Og Ave Caesar har til dels dårlige regler, hvorfor de fleste fans af spillet bruger husregler, som dem vi har brugt i Consim/Viking-con igennem årtier. Men selv ikke de bedste regler kan redde spillet hvis folk betragter det som et almindeligt racerspil. Naturligvis vil man helst først over målstregen, men det er først of fremmest et blokadespil.

Jeg har igennem årene fået overbevist mange skeptiske spillere ved at bruge eksemplets magt.
Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Oseali »

Fik spillet Ora et Labora solo i går, for at få en fornemmelse for reglerne og hvordan spillet fungere, og endte på 168 point, hvor der i reglerne står man skal op på omkring 500 point.. wtf, men fandt så ud af at når jeg skulle flytte på dial skal man flytte en plads og ikke to som jeg praktiserede (reglerne er lidt vage når de skal beskrive situationer ud over standard) Så der skulle være god grobund for at kunne skrabe lidt flere point sammen i fremtiden.

Spillemæssigt kan jeg umiddelbart godt lide det, der er nogle rigtig gode elementer fra Le Havre med, uden at man skal fokusere på at skaffe mad oveni. Men første gang kunne jeg ikke helt lure om det var whisky man skulle gå efter eller nogle af de andre ressourcer (viste sig så ret tydeligt da et wonder giver 30 point) Men skal spilles igen.

En lille bøvs er det wheel som følger med og hvor man skal være istand til at skifte side.. det er totalt amøbe amatør agtig lavet at man skal have fat i forskellige værktøjer for at skifte rundt, det er dælme en ommer...
Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Oseali wrote:Fik spillet Ora et Labora solo i går, for at få en fornemmelse for reglerne og hvordan spillet fungere, og endte på 168 point, hvor der i reglerne står man skal op på omkring 500 point.. wtf, men fandt så ud af at når jeg skulle flytte på dial skal man flytte en plads og ikke to som jeg praktiserede (reglerne er lidt vage når de skal beskrive situationer ud over standard) Så der skulle være god grobund for at kunne skrabe lidt flere point sammen i fremtiden.

Spillemæssigt kan jeg umiddelbart godt lide det, der er nogle rigtig gode elementer fra Le Havre med, uden at man skal fokusere på at skaffe mad oveni. Men første gang kunne jeg ikke helt lure om det var whisky man skulle gå efter eller nogle af de andre ressourcer (viste sig så ret tydeligt da et wonder giver 30 point) Men skal spilles igen.

En lille bøvs er det wheel som følger med og hvor man skal være istand til at skifte side.. det er totalt amøbe amatør agtig lavet at man skal have fat i forskellige værktøjer for at skifte rundt, det er dælme en ommer...
Vi har spillet det et par gange og er landet et sted mellem 200 og 250. Vi har slet ikke været i nærheden af 500 p i de spil vi har spillet - og jeg er lidt forbavset over, at det forventes, at man når så højt. Nu er jeg nok ikke kendt for at tage de bedste beslutninger (!) eller optimere mest muligt, men alligevel ....
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Oseali »

Helle wrote:
Oseali wrote:Fik spillet Ora et Labora solo i går, for at få en fornemmelse for reglerne og hvordan spillet fungere, og endte på 168 point, hvor der i reglerne står man skal op på omkring 500 point.. wtf, men fandt så ud af at når jeg skulle flytte på dial skal man flytte en plads og ikke to som jeg praktiserede (reglerne er lidt vage når de skal beskrive situationer ud over standard) Så der skulle være god grobund for at kunne skrabe lidt flere point sammen i fremtiden.

Vi har spillet det et par gange og er landet et sted mellem 200 og 250. Vi har slet ikke været i nærheden af 500 p i de spil vi har spillet - og jeg er lidt forbavset over, at det forventes, at man når så højt. Nu er jeg nok ikke kendt for at tage de bedste beslutninger (!) eller optimere mest muligt, men alligevel ....
I solospillet får man effektivt 64 actions, og det er vist mere end hvis man spiller flere spillere, så hvis man får sin optimering igang, så kan det i den sidste ende blive til en fornuftig score, men 500 føles uendeligt langt væk :)
Image
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by Sveinmain »

Mik wrote:
Frouvne wrote:
Eller også ved de ikke bedre.
Udover at smag og behag er forskellig, er begge spil afhængige af at have de rigtige spillere.
Puerto Rico kan være en totalt ødelæggende oplevelse såfremt en ringere spiller træffer de forkerte beslutninger.

Og Ave Caesar har til dels dårlige regler, hvorfor de fleste fans af spillet bruger husregler, som dem vi har brugt i Consim/Viking-con igennem årtier. Men selv ikke de bedste regler kan redde spillet hvis folk betragter det som et almindeligt racerspil. Naturligvis vil man helst først over målstregen, men det er først of fremmest et blokadespil.

Jeg har igennem årene fået overbevist mange skeptiske spillere ved at bruge eksemplets magt.
Ave Ceasar er først og fremst en spilleopplevelse. I Preikestolen Gamers blir det alltid mye dramatikk i dette spillet og meget god stemning, så også denne gangen, da kun en av 5 kom til mål i det ene løpet. Fantastisk, men sikkert ikke så bra i en annen setting som familie, etc.
Puerto Tivoli/rico har jeg fortsatt etter 4 gjennomspillinger ikke sett hvilket potensiale som sjuler seg i spillet. Men vil gi det ennå flere sjanser fremover, så karakteren kan øke. Denne gangen gikk det tregt, og nerven i spillet manglet desverre...
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
Post Reply