Temaet er at man er en elev til eksamen på Numeracy universitetet, så man skal finde den elev der er bedst til numeracy. Det omfatter så en del matema.... tal-lege.
Man skal prøve at rende rundt på gangene, for at finde og løse en masse små-opgaver. Så mange som muligt. Dels fordi de kan give point, og dels fordi det samlede antal løste opgaver i sidste ende vil blive en gangefaktor, som man ganger pointene sammen med, for at få de endelige victory point.
Brættet og kortene man benytter har så fire forskellige farver. Og brikkerne på brættet kan bruges på begge sider. Den ene side af brikken har et tal, og benyttes til regneopgaverne, og den anden side forestiller et stykke af skolens gange, og kan bruges til at manipulere gangene, så du kan komme derhen hvor du gerne vil. Sådan lidt Harry Potter agtigt med de bevægelige trapper.

Dertil er der fire professorer som hver især kan have en opgave som er specifikt rettet mod en bestemt spiller, og den spiller må så sørge for at nå derover for at tage opgaven, inden spillet bevæger sig ind i næste omgang, hvor du så ikke længere kan tage den opgave, og dermed heller ikke få de point der følger med. I hver omgang er der en af de fire professorer der har en opgave til dig, og de opgaver bliver flere og flere point værd efterhånden som spillet skrider frem.
Når den sidste omgang er overstået, er det et kapløb om at nå hen til Headmaster, for at få en endelig regneopgave, som giver en sidste bonus.
Min personlige vurdering er at spillet som helhed virker fint. Der er "bare" det med matemati.... tal-legene. De fleste mennesker er ret sort/hvide i deres forhold til matematik. Enten er det sjovt at lege med tal, eller også er det røvsygt arbejde. Jeg ligger i sidste kategori. Og jeg er ret overbevist om at flertallet af mennesker ligger i den kategori.
Jeg tror det kan blive et ganske underholdende spil, hvis bare man enten finder en anden type opgaver end de matematiske. Og dermed også et andet tema for spillet. Eller alternativt helt skærer opgaverne væk, og lader det at bevæge sig rundt på brættet blive til det man skal. Altså ingen opgaver. Vi snakkede om at det f.eks. kunne være et pickup-and-deliver togspil el.lign. hvor man futter rundt med et lille lokomotiv, der så får point for at hente en vare, men endnu flere point hvis den kan blive leveret et sted.
Brian erklærede sig selv for deprimeret, for selv om han godt kan se at det giver god mening at sadle om, så vil det være at slå hans smertensbarn ihjel, da det er et spil han har arbejdet på i efterhånden en hel del år. Men man kan jo også vælge at splitte de to versioner ad, og så lade dem leve hvert deres liv. Så kan Numeracy måske stadig en dag udvikle sig til noget nogen gerne vil udgive. Jeg er så skeptisk, da jeg mener at matematikken kommer som en stor hammer, og smadrer alt det øvrige i spillet som faktisk fungerer ret godt. Det andet spil kan man så lade udvikle sig helt uafhængigt, og det har jeg fuld tiltro kan blive godt.
Jeg håber Brian har modet og hjertet til at foretage det valg der - i mine øjne - er det eneste rigtige. Jeg tror ganske enkelt ikke på at matematikken har tilstrækkelig appeal til at blive et spil-tema som folk efterspørger. Og industrien er nu engang et spørgsmål om udgifter og indtægter. Kan det ikke sælge, kommer det ikke i trykken.