Månedens spiloplevelse - Februar 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 920 times

Månedens spiloplevelse - Februar 2012

Post by Frouvne »

I februar blev de spil jeg p.t. finder mest interessante også dem, der blev spillet mest.

Friday blev spillet seks gange, hvilket ikke er så mærkeligt, da det er et relativt kort (20-30 minutters) solo-spil. Lidt overraskende er det nu alligevel, da det er de færreste solo-spil, jeg gider at genspille. Men det er Friday altså interessant nok til og det er bestemt ikke sidste gang, det er blevet spillet. Mere overraskende var det nok, at der blev spillet fire spil Eclipse, da Eclipse er et halv-tungt spil. Men det har været tilpas intuitivt og interessant til at det har formået at rydde kalenderen flere aftener i denne måned. Og det har været en god måde at investere sin tid på. Endelig blev også Sentinels of the Multiverse spillet fire gange, der er et underholdende kooperativt superhelte-spil. Alle tre spil kunne være blevet månedens spiloplevelse, men når der nu kun kan blive en, kan jeg nok ikke komme udenom, at det er Eclipse, der har imponeret mest og som vil efterlade det største indtryk og formentlig også være det, der vil blive hevet frem også i de kommende år. Friday bliver til gengæld nok det, der vil blive spillet flest gange og Sentinels of the Multiverse det der vil give flest sjove stunder.
frouvne, administrator

Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Re: Månedens spiloplevelse - Februar 2012

Post by Mik »

11x Dominion Hinterlands
6x Tournay
4x Mage Knight: Board Game
3x The City
2x A Few Acres of Snow
2x Santa Cruz
Das Amulet
Discworld: Ankh-Morpork
Lost Temple
Nefarious
Space Mission

Af de 11 forskellige spil jeg har fået spillet i denne måned, er 7 af dem blandt min favoritter i øjeblikket, og det kan være lidt svært at vælge imellem dem.
De 3 røde er favoritter som jeg jo har spillet tidligere, så dem vil ikke kunne sige at de præcis var denne måneds spiloplevelse.
De 3 lilla er all-time classics, som kunne vinde hver måned, så derfor må prisen gå til Santa Cruz simpelthen fordi at det er nyt og spændende. Om det som de andre kan holde i længden tvivler jeg lidt på. Men i februar 2012 blev det altså månedens oplevelse for mig.
Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Februar har ikke været en heftig brætspilsmåned for mit vedkommende

7x Memoir '44
2x King of Tokyo
1x Conquest of Planet Earth: The Space Alien Game
1x Deadwood
1x Eclipse
1x A Fistful of Penguins
1x The Great Khan Game
1x The Lord of the Rings: The Card Game
1x Revolution!
1x Saint Petersburg
1x World of Warcraft: The Boardgame
1x ZombieTown

Den største positive overraskelse var The Great Khan Game - et spil, der kun er udgivet et et White Dward blad tilbage i 80'erne, så vidt jeg forstod. Det gav mig ikke store forventninger til spillets indhold, men det var faktisk et ganske underholdende spil. Det gør det dog ikke det til Månedens spil.

Månedens oplevelse kom fra World of Warcraft: The Boardgame - et spil, jeg allerede glæder mig som et lille barn til at prøve igen.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Februar bød på:

Code: Select all

6x Memoir '44: Campaign Book Volume 2 (dele af to kampagner)
3x Bonus 
3x Cuba 
2x Thunderstone m. udvidelser 
2x Tsuro  
1x Agricola 
1x Antike 
1x Eketorp 	 
1x Memoir '44: Tobruk 
Antike var klart den største overraskelse. Virkelig godt spil, og let at lære. Ville passe perfekt til mit arbejde når vi er 6.

Og så er jeg ved at få styr på de "små" (almindelige) kort i Memoir. Mit oprindelige indtryk var at resultatet var for meget afhængige af hvilke kot man fik, men jeg oplever at jeg er ved at blive bedre til at udnytte de kort jeg får.

Agricola blev spillet på arbejde - det var et rigtig godt valg., Skal prøves igen hvis vi er op til 5.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by Bostrup »

Rex: Final Days of an Empire.
Det føles som Dune (hvilket er positivt) med en retematisering der er lykkedes fint og bedre komponenter.
Forsøgene på streamlining og rebalancering er jeg ikke så begejstret for, men begrænsningen af ture til 8 (så man er rimeligt sikre på at blive færdige på en aften) virker glimrende.
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Post by Mikkel »

Robert wrote:Februar bød på:

Code: Select all

6x Memoir '44: Campaign Book Volume 2 (dele af to kampagner)
3x Bonus 
3x Cuba 
2x Thunderstone m. udvidelser 
2x Tsuro  
1x Agricola 
1x Antike 
1x Eketorp 	 
1x Memoir '44: Tobruk 
Antike var klart den største overraskelse. Virkelig godt spil, og let at lære. Ville passe perfekt til mit arbejde når vi er 6.
+1 til Antike! Et virkelig godt spil, og som Robert skriver, så var det let at lære. Håber på at få det spillet igen en anden gang.
Image
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Post by Bugge »

Hip, Hip, Hurraaaaah for ANTIKE

S
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Brichs wrote:Den største positive overraskelse var The Great Khan Game - et spil, der kun er udgivet et et White Dward blad tilbage i 80'erne, så vidt jeg forstod.
Tja. Af uransagelige årsager var spillet ikke inkluderet i The Best of Dragon Magazine Games, en æske med 6 spil som blev udgivet i 1999. Men det er jo heller ikke unormalt at "best of"-opsamlinger ikke helt lever op til titlen.
Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Til de nye Antike-tilhængere: Såfremt I ikke har prøvet "efterfølgeren" Imperial, så kan det varmt anbefales. Jeg har prøvet dem begge, og spiller gerne dem begge igen, men som med så mange andre spil, så ligner de hinanden tilpas meget, til at jeg kun har beholdt det ene af de to. Og jeg valgte at holde fast i Imperial.
Sidst spillet:
Image
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Post by Bugge »

Stony wrote:Til de nye Antike-tilhængere: Såfremt I ikke har prøvet "efterfølgeren" Imperial, så kan det varmt anbefales. Jeg har prøvet dem begge, og spiller gerne dem begge igen, men som med så mange andre spil, så ligner de hinanden tilpas meget, til at jeg kun har beholdt det ene af de to. Og jeg valgte at holde fast i Imperial.
Hej Stony,

Jeg har Imperial og det ligger til højrebenet at det kunne være det spil vi prøver næste gang. Personligt er Mac Gerdts Rondel system noget der lige passer godt ind i mit kram med Hamburgum, Navegador mf.

Søren
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere

Post by Foppwin »

Scrabble fordi det beviste, for mig, at brætspil godt kan blive bedre af at spilles på et mobil device (wordfeud) :)

Jeg ved det er et mærkeligt valg, men der er ikke blevet spillet så meget i februar ;)
Danny

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Tre af de spillede spil i februar skilte sig ud:

Gensynet med High Frontier var supergodt. For mig er det en stærk kandidat til årtiets spil, men det er næsten for kedeligt bare at blive ved med at erklære det månedens spil... :)

Jeg fik også prøvet Friday, en interessant og yderst velfungerende tematiseret kabale. Jeg har pt. spillet det ... 7 gange, og mens det endnu er temmelig sjovt, kunne jeg godt forestille mig at interessen for det på et tidspunkt crasher med et brag. Det er dog ikke sket endnu! Gad vide om ikke den gode FF kunne finde på en variant eller udvidelse eller noget, som kunne give spillet noget længere levetid...?

Endelig blev det til tre scenarier i Band of Brothers: Screaming Eagles. Det er bare et fantastisk krigsspil, og dermed månedens spil for mig.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Brichs wrote: Den største positive overraskelse var The Great Khan Game - et spil, der kun er udgivet et et White Dward blad tilbage i 80'erne, så vidt jeg forstod. Det gav mig ikke store forventninger til spillets indhold, men det var faktisk et ganske underholdende spil. Det gør det dog ikke det til Månedens spil.
Det var nu TSR der udgav spillet, og det kom ikke i Dragon, men bare som et helt almindeligt spil i en papkasse, som dog var under 2 cm tyk.

Det er designet af Tom Wham, som IMO er en af de bedste, og hyggeligste, spildesignere fra 80'erne. Han har bl.a. designet Awful Green Things from Outer Space, Elephant Hunt, File 13, Iron Dragon, Kings & Things, Kings of the Tabletop, Mertwig's Maze og en masse andre spil.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Mik wrote:
Brichs wrote:Den største positive overraskelse var The Great Khan Game - et spil, der kun er udgivet et et White Dward blad tilbage i 80'erne, så vidt jeg forstod.
Tja. Af uransagelige årsager var spillet ikke inkluderet i The Best of Dragon Magazine Games, en æske med 6 spil som blev udgivet i 1999. Men det er jo heller ikke unormalt at "best of"-opsamlinger ikke helt lever op til titlen.
Måske fordi spillet ikke blev udgivet i Dragon, men var et selvstændigt spil i sin egen kasse.
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.

Post by glorn »

Larsine wrote:
Brichs wrote: Den største positive overraskelse var The Great Khan Game - et spil, der kun er udgivet et et White Dward blad tilbage i 80'erne, så vidt jeg forstod. Det gav mig ikke store forventninger til spillets indhold, men det var faktisk et ganske underholdende spil. Det gør det dog ikke det til Månedens spil.
Det var nu TSR der udgav spillet, og det kom ikke i Dragon, men bare som et helt almindeligt spil i en papkasse, som dog var under 2 cm tyk.

Det er designet af Tom Wham, som IMO er en af de bedste, og hyggeligste, spildesignere fra 80'erne. Han har bl.a. designet Awful Green Things from Outer Space, Elephant Hunt, File 13, Iron Dragon, Kings & Things, Kings of the Tabletop, Mertwig's Maze og en masse andre spil.
jeg har kun prøvet det spil en gang i midt 90'erne og var også helt oppe at køre. det er eller har været noget af et samler objekt så jeg har opgivet at få fingre i det. Jeg kender kun 1 der har det og han er meget øm om det.
David.
Post Reply