Input til opstart af brætspilsdag

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Input til opstart af brætspilsdag

Post by Mikkel »

Til daglig sidder jeg i IT-afdelingen i Gribskov Kommune og taler med brugerne af vores systemer.

I dag havde jeg så fat i en medarbejder fra Kultur & Fritid som er IT & Markedsførings konsulent og vi talte lidt frem og tilbage om noget arbejdsrelateret. Så slog det mig at jeg har set at der er de her brætspildage på bl.a. Næstved Bibliotek og Kultutstationen i Vanløse - men hvorfor ikke noget arrangement heroppe i Nordsjælland af samme art??

Så jeg fortalte hende lidt frem og tilbage omkring brætspil og spurgte om det ikke kunne være en god ide at få det startet op? Det synes hun bestemt lød spændene og det skulle vi helt klart få sat i gang (dog efter sommerferien, måske først i efteråret, da de er ved at bygge Kulturhuset om og flytte rundt).

Og nu henvender jeg mig så til jer herinde. Jeg kunne godt bruge en masse inputs fra jer derude om hvordan man kunne få det stablet på benene, rent praktisk (har ikke prøvet at arrangere før :)).

Det jeg tænker om det, er at det skal være så enkelt som muligt. Der skal være et lokale med nogle borde og stole og så medbringer jeg og andre spil og så kan der bare spilles løs i nogle timer. Er det også sådan det fungerer på de ovenstående arrangementer? Og hvor tit afholdes de?

Så hvad der startede som en snak om printere, endte så ud i at jeg blev gjort til arrangør af brætspilsdag :)
Så alle inputs modtages med glæde og skulle nogle have lyst til at hoppe med på vognen, så er der massere af plads!
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Re: Input til opstart af brætspilsdag

Post by Frouvne »

Nå, det går åbenbart lidt trægt med at få en snak igang - og det er jo synd, når der er tale om en så god sag! :)

Jeg tror noget af det aller-vigtigste er, at du har allieret dig med nogle stykker, der kan være med til at introducere spillene. Og måske allerhelst nogle som også vil spille med undervejs. Endvidere tror jeg at processen med at udvælge relevante spil er meget vigtig for succes. Og hellere få nogle lidt for lette spil på bordet end nogle, der skræmmer folk væk på forhånd.

Eksempler på spil jeg med stor succes har introduceret ikke-spillere for er: Set!, Ricochet Robots, King of Tokyo, PitchCar, Castle Panic, Backseat Drawing, Forbidden Island, Ave Caesar m.fl.

Har I gjort jer nogle overvejelser over, hvordan I får folk i tale? For mange er der en barriere, der skal overvindes for at komme i gang med at skulle spille og særligt med fremmede. Er det f.eks. muligt at det kan foregå på biblioteket, hvor der i forvejen er nogle kunder i butikken, man måske kan være så heldig at indfange. Særligt er deres børn nok en god målgruppe, da de både er nysgerrige og generelt nok er mere interesserede i spil end deres forældre, som til gengæld kan lokkes til for at lave noget sammen med deres barn.
frouvne, administrator

Image
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Jeg har prøvet det på mit arbejde. jeg sendte en email ud til alle for at lodde interessen.
De interesserede bliver så udsat for en Doodle afstemning for at finde den dag de fleste kan deltage. Når dagen ligger fast sender jeg så en invitation ud til hele firmaet så de, der sidder på bænken og lurer, kan melde sig til. Der er ca 250-300 i min del af firmaet, jeg har op mod 10 interesserede, og der kommer 3-6 til hvert arrangement. Jeg holder en spilleaften ca en gang om måneden.

Om du har brug for hjælp til introduktion afhænger meget af hvor mange der kommer og hvor sikker du er på at introducere selv. Jeg har sjældent flere end til eet spil og kan klare introduktionen selv.

Ticket to Ride har fungeret rigtig godt for mig som introduktionsspil. Anbefales. Pandemic også. Jeg har prøvet Agricola men gav op da det virker bedst når man har prøvet det før, og der er som regel er en person i gruppen som ikke har spillet det tidligere. I øjeblikket prøver jeg at holde fast i Railways of the World serien - jeg har et par udvidelser, det er let at gå til, intuitivt og underholdende, og jeg vil gerne spille det selv. Stone Age er også ret enkelt at gå til (men maks 4 spillere), og jeg kommer formentlig til at prøve Puerto Rico på et tidspunkt. Har også haft Small World med på arbejde, det gok fint. 7 Wonders var en anelse krævende for dem (mange forskellige ting at holde styr på) men det gik med en forsigtig introduktion. Der er nogle af deltagerne der har brætspilserfaring, men også en del der ikke har.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

...skulle man få større tilslutning end forventet, og det er påkrævet med mere end et bord, kan man eventuelt låne et ekstraeksemplar af det valgte spil, og så forklare regler for dem alle på samme tid.

Bare en strøtanke. :)
Sidst spillet:
Image
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere

Post by Foppwin »

Jeg vil give Robert ret i at Ticket to Ride er et godt sted at starte. Spillet er nemt at forstå og lige til.
Danny

Image
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Eller "Citadels" i den korte og lette genre.

Det er nemt at lære og tager ikke så lang tid at spille, så folk kan nå en hel del spil og blivet introduceret til det på en nem måde.

Har dog ikke fået det spillet endnu, men har lånt det og terpet reglerne, og der virker "Guillotine" også som et nemt og ligetil spil for nybegyndere.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Sir William wrote:Eller "Citadels" i den korte og lette genre.

Det er nemt at lære og tager ikke så lang tid at spille, så folk kan nå en hel del spil og blivet introduceret til det på en nem måde.
Men lov mig ikke at spille det med 6-7 spillere. Der er alt for lang "downtime", og spillet kommer generelt til at tage alt for lang tid. Sjovt og nemt spil, som desværre kan ende med at skræmme folk lang væk fra at spille.

Jeg har selv for mange år siden (20+) lavet lignende arrangementer på biblioteket i Sønderborg. Vi var ca. 10 fra den lokale spilleklub, som mødte op med næste alle vores spil, inkl. de alt for lange.

Det endte med at der sad 6 fra klubben og spillede et monster-langt-tungt-stort spil, medens vi andre spillede lette spil med kunderne.

Så hvem er det der skal fokuseres på?

Er det nye spillere?
Med eller uden erfaring?
Kommer de pga. dette arrangement, eller kommer de bare tilfældigt forbi?

Nu har jeg også deltaget i Spilfestival en del gange, og stået for intropduktion til en del spil, og her siger min erfaring mig, at det er vigtigt at alle ved hvilke spil de er ansvarlige for, og at det er spil som man ved ikke tager alt for lang tid, eller er alt for tunge.

Mht. forslag til spil, så synes jeg du evt. skal kigger i tråden om Spilfestival: http://germangames.dk/forum/viewtopic.php?f=37&t=4717, og lade dig inspirere af dette.
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Er ved at starte noget brætspil op på mit arbejde, i første omgang kun i mit eget kontor (40 ansatte) og på sigt i hele vores hovedkontor (ca. 400).

Den første dag er planlagt til om ca. 14 dage og her har jeg tænkt at det skal være følgende spil, jeg tager med

- Small World
- 7 Wonders
- Ticket to Ride
- Citadels
. Dominion
- Settlers of Catan
- Werewolf
- Cuba
- Innovation

Indtil videre så har dem som har accepteret et vist kendskab til brætspil, de spiller selv i et mindre omfang så jeg satser på de fanger reglerne hurtigt. Men der kommer nok også nogen som ikke har den fornødne erfaring.

Synes disse spil er lige til at gå til, enten kan man guide folk under spillet eller også kan de læse sig frem til hvad der sker undervejs.
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Post by Mikkel »

Det overordnede formål med denne her spildag (nu hedder det pt. "spildag" - men det skal ikke være en heldagsaktivitet. Ihvertfald ikke endnu :)) er at jeg gerne vil være med til at vise at brætspil ikke kun findes som Ludo, Skak, Trivial Persuit, Dam osv.
Jeg synes selv der viste sig en helt vidunderlig verden af spil, da først jeg opdagede BGG og den oplevelse vil jeg gerne dele med andre som kunne have interesse i spil. Og har man ikke interessen - så kan man få det!
Så der skal være plads til alle typer af mennesker; dem der kender til brætspil og dem som ikke gør.

Så er der også mulighed for at man kan lære nye mennesker at kende, samt få ny spillevenner, hvis man søger dette.
Frouvne wrote: Har I gjort jer nogle overvejelser over, hvordan I får folk i tale? For mange er der en barriere, der skal overvindes for at komme i gang med at skulle spille og særligt med fremmede. Er det f.eks. muligt at det kan foregå på biblioteket, hvor der i forvejen er nogle kunder i butikken, man måske kan være så heldig at indfange. Særligt er deres børn nok en god målgruppe, da de både er nysgerrige og generelt nok er mere interesserede i spil end deres forældre, som til gengæld kan lokkes til for at lave noget sammen med deres barn.
Dejligt med inputs - tak for det! Jeg skal forsøge at svare så godt på dem som muligt, da det hele jo kun pt. er en ide oppe i mit hoved :)

Jeg kunne godt forestille mig at det kunne komme til at være på biblioteket i Helsinge at det skulle foregå. Så først og fremmest skal nyheden jo ud i blandt brugerne af biblioteket og området generelt.
Så et synligt opslag på biblioteket, via vores intranet i kommunen, og måske i sidste ende via den lokale avis kunne være steder hvor man kunne fange folks opmærksomhed.

Vi er jo alle meget forskellige når det gælder det med at skal møde fremmede mennesker.
Jeg selv elsker det, og synes et arrangement som f.eks. Djengis Con. er spændene fordi der netop er mulighed for at møde nye mennesker. Jeg tror, at når man møder andre mennesker som kommer af samme grund som én selv (som f.eks brætspilsdag), så er barrieren ikke så stor som hvis man blev sat ved siden af andre fremmede mennesker som f.eks. til et bryllup. Her kan det være svære at komme i gang med snakken. Men som sagt - vi er forskellige :)

Du har helt klart en pointe i det med at trække børnene til, for måske kunne man netop også fange forældrenes opmærksomhed omkring brætspil. Det er hermed noteret ned!
Larsine wrote: Er det nye spillere?
Med eller uden erfaring?
Kommer de pga. dette arrangement, eller kommer de bare tilfældigt forbi?
Det kan godt være min opfattelse er helt forkert her, men tit når jeg prøver at fortælle om de spil som "vi" spiller, så kigger folk på mig og man kan næsten læse deres tanker :" Det lyder sgu for kompliceret - så hellere Yatzy!". Det jeg prøver at sige er, at vi nok ikke er så mange som spiller de her mere "avanceret" spil, så arrangementet vil nok består af rigtig mange nye spillere. Men så er det her at man skal tage sin pædagogiske side frem og vise dem at det ikke er så farligt og de spil sagtens kan læres. Måske ikke på en dag, men med tiden :)
Men der skal være plads til alle typer af spillere, uanset erfarings-niveau. Får man ikke prøvet at spille, så får du heller ej erfaringen.

Det kunne være rigtig rart at vide hvor mange der dukker, så man kan få det til at hænge sammen med lokale, stole og borde. Ikke at jeg forventer fuldt hus, men bare så man rent praktisk ved hvor mange man har med at gøre. Så melder du til, er det super og ser du ved en tilfældighed at der spilles spil den dag du skulle ned og låne en bog, så er du lige så velkommen som andre. Måske er der så ikke lige plads den dag, eller du har ikke tid, men så ved at du at du har chancen næste gang.

Jeg noterer løbende ned hvilke spil I nævner der vil være gode til introduktion :)

Endnu en gang tak!
Image
Post Reply