Hvad har du spillet i dag? Juni 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2012

Post by Stony »

Spilleonsdag blev undtagelsesvis holdt på en tirsdag. Det blev til en introduktion af Lancaster og et gensyn med Mykerinos.

Lancaster efterlod et positivt førstehåndsindtryk. Det hører hjemme langt inde i Euro-land. Som så mange andre eurogames, er det workerplacement (eller knightplacement) og spillerne repræsenterer adelsfamilier under Henry V, der netop har erklæret krig mod Frankrig. Spillerne skal vinde hæder og ære til deres respektive familier. Det kan gøres ved at samle riddere (som også bestemmer dit antal handlinger pr tur), forbedre din hjemborg (som også øger din indtægt og andre forbedringsmuligheder), samle en masse andre adelsfamilier i dit råd (hvilket giver dig større indflydelse på hvilke love der skal gennemføres), samt ved at gå i krig mod Frankrig.
Spillet varer kun fem runder, så man skal være forholdsvis skarp med sine enkelte handlinger. I første runde har du kun to handlinger, og det udbygger du i løbet af spillet. Op til potentielt syv handlinger pr runde. Men alt i alt har du i omegnen af 18-20 handlinger i løbet af spillet. Lidt færre ved eksempelvis fem spillere.
Det efterlod som sagt et positivt førstehåndsindtryk. Det skal på bordet igen mens reglerne er i frisk erindring.

Vi sluttede af med Mykerinos. Knastørt og godt. :)
Sidst spillet:
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Tirsdag eftermiddag blev der spillet Carcassonne: Magier & Hexe, den 5. miniudvidelse.
Når man lægger en af de 8 specialbrikker skal man først sætte troldmanden eller heksen på en vej eller bydel inden man selv sætter en følgesvend på.

De to nye personer har indflydelse på scoringerne: Troldmanden giver +1 point for hver hver brik i den afsluttede by eller vej, medens heksen halverer antallet af point man får (rundet op).
Sjov udvidelse, men nok ikke en jeg vil bruge så meget. 7/10
Jesper vandt iøvrigt - meget imod sædvane!

Så havde Martin meddelt at han blev en halv time forsinket, så vi andre 3 tog en gang Infiltration , men vi var dårlig nok kommet i gang førend Martin alligevel dukkede op. Så nu spillet var fremme, startede vi forfra og fik et udmærket spil, selvom Martin ødelagde mine chancer for at at vinde. Jeg har lykkelig glemt hvem af dem der vandt, men det var i hvert fald ikke mig! Stadig en meget undeholdene spil! 8/10

Og noget forsinket, på grund af det indskudte ekstraspil, gik vi endelig i gang med aftenens hovedspil: X610Z, også kaldet Existenx: On the Ruins of Chaos. Spillet er baseret på et Belgisk TCG som ligner Magic i opbygning, bortset fra at summons (diverse væsener og konstruktioner kan bevæge sig på brættet. Hver spiller har et personligt deck med 50 kort, som er opbygget over et bestemt tema.

Brættet viser et verdenskort med en vulkan i midten, og da hele verden er ved at gå under skal vi hurtigst muligt flytte vores hovedkvarter (kaldet 'landbasen') fra midten ud til flugtvej langs udkanten af brættet. Første mand af brættet vinder spillet. Nærmeste flugtvej er på 19 felter, men landbasen flytter naturligvis meget langsomt, 1 felt per tur. Dog findes der kort som kan øge farten.
Man er ude af spillet hvis man trækker sit sidste kort eller hvis landbasen dør, så for at kunne forsvare sig har man 5 andre brikker (summons som man sætte i spil: Drage, Hær, Beserker, Skib, Bæst. En spiller har naturligvis flere kort af hver type i sit deck, men da man kun har en af hver slags brik, kan man højst have en af hver slags på brættet.

Spillet er i og for sig ganske simpelt, men desværre kunne kortene godt have været udformet bedre. meget af teksten er skrevet småt, og på en måde der giver anledning til spørgsmål. Vi brugte dog vores logik og erfaring fra tilsvarende spil for at løse vores spørgsmål. Af uransagelig årsager har de 4 hovedfarver af 'mana' (kaldet krystaller) et navn som ikke leder tanken hen på farven, f.eks. hedder lilla krystaller 'halos'. Forkortet 'H3' (3 lilla), hvor det havde været nemmere hvis de enten havde et lilla ikon eller havde heddet 'P' for 'purple'. Grønne krystaller hedder 'B' for 'Boost'. Jeg går ud fra at det kan læres, men det kunne have været gjort mere smidigt.

Eivind tævede løs på min landbase fra starten af spillet, så naturligvis døde jeg 3/4 inde i spillet. Martin havde en svag opstart, da han (pga. ukendskab til kortene) ikke havde sikret sig en god starthånd. men han kom dog godt igen henimod slutningen. Og Jesper nåede at undslippe brættet på trods af Martins modstand. Så det var meget snært.

Spillet virkede fint, men temmelig omstændeligt. Og det er nok ikke en god ide at være 4 mand, når ingen kender deres kort. Så naturligvis tog de 20-90 minutter snarere 3 timer. Men det ændrer sig forhåbentlig ved næste spil. 7/10 - foreløbig rating, som kan gå op eller ned afhængig af afviklingen af næste spil.
Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

I går blev det til to spil.

1x Star Wars: Battle of Hoth. Det sjoveste var nok at bygge det. Spillet var i sidste ende for abstrakt til mig, og mindede mig om hvorfor jeg ikke spiller skak mod folk der kan finde ud af det. På trods af at vi (det onde Imperie) var to spillere, tabte vi stort til den ene spiller, der var dygtig til at spille taktisk. 6/10

Vi spillede bagefter et spil 6 Nimmt!. Jeg har ikke prøvet det før, og det noget af en klassikker. Jeg er rigtig glad for at få det prøvet, dog. Synes det er rigtig sjovt, af et filler-kortspil at være. 7/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Stony wrote:Lancaster efterlod et positivt førstehåndsindtryk.
Lancaster virker meget interessant. Er der en chance for at vi kan prøve det på Consim den 1/7? Du er der jo ikke så ofte, men man kan jo spørge :mrgreen:
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Robert wrote:Lancaster virker meget interessant. Er der en chance for at vi kan prøve det på Consim den 1/7? Du er der jo ikke så ofte, men man kan jo spørge :mrgreen:
Muligvis. Jeg har ikke noget blokerende i kalenderen. Endnu.
Sidst spillet:
Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Robert wrote:
Stony wrote:Lancaster efterlod et positivt førstehåndsindtryk.
Lancaster virker meget interessant. Er der en chance for at vi kan prøve det på Consim den 1/7? Du er der jo ikke så ofte, men man kan jo spørge :mrgreen:
Jeg husker Lancaster som udemærket. Jeg fik det spillet sidste år på Nordisk Spildag, og må ærligt indrømme at jeg faktisk ikke har brændt for at spille det siden. Jeg husker det som havende meget større fokus på at blokere hinanden, end andre worker placement spil, på en måde jeg ikke synes var så fed igen.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Havde Robert forbi til en gang Runebound i går aftes, et spil som virkelig har fanget min interesse.

Vi startede ud med en quick variant, så der reelt var en tidsfaktor i spillet.

Fik en rimelig ok helt og et passende våben fra start af, desværre følte jeg at jeg igennem hele spillet var uheldig med terningerne. Dette gav sig udtryk i, at jeg i de første bare runder blev slået bevidstløs 2 gange og midtvejs i spillet mistede mine stærke og ekstremt dyre allies til nogle monstre jeg nemt skulle kunne vinde over. Men når man minimum skal slå 5 og man slår 2 ettere, så er terningerne ikke rigtig med en.

Robert følte jeg, havde det lige modsat. Han slog det han skulle slå og kom faktisk igennem til end-game dysten uden at have været knockoutet på noget tidspunkt og faktisk havde han også fået ram på 2 røde monstre.

Men så var det også her heldet mente det skulle skifte side for en stund.

Da Roberts helt havde højest level, fik han lov til først at gå i gang med end-game delen. Da han kun manglede at slå et rødt monster ihjel for at vinde - modsat mig som skulle slå 3 ihjel - havde han alle mulige odds på sin side. Var så uheldig at trække overmonstret og pludselig ville terningerne ikke lige som Robert ville.

Dermed havde jeg alle muligheder for at vinde spillet med min helt uden nogen egentlige våben og kun en meget svag allieret, men en ganske stærk rune.

Lykkedes mig ganske pænt at få slået de 2 første røde monstre ihjel med nogle heldige terningekast herunder 18, hvor jeg skulle bruge 18, og det så faktisk ud til, at jeg også ville få det sidste monster. Desværre i det sidste slag der skulle afgøre om jeg vandt eller ej, fik jeg et dårligt kast.

Så Robert fik en sejr på den tiebreaker, at hans helt havde højeste level.

Synes stadig det er et sjovt spil også selv om man er lidt meget afhængig af terningerne. Jeg er underholdt og synes det er sjovt, at læse teksterne for de enkelte monstre omkring deres baggrund, at jeg kan rejse lidt rundt og købe seje ting til min helt, som gør ham sejere.

Egentligt sjovt, for ADD trak ikke i mig i 80erne, men der sad man så også kun med blok og papir :lol:
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Brichs wrote:Jeg husker Lancaster som udemærket. Jeg fik det spillet sidste år på Nordisk Spildag, og må ærligt indrømme at jeg faktisk ikke har brændt for at spille det siden. Jeg husker det som havende meget større fokus på at blokere hinanden, end andre worker placement spil, på en måde jeg ikke synes var så fed igen.
Ja, det var en af årsagerne til at de fleste testspillere fravalgte spillet da alea havde det.
Image
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Sir William wrote:Desværre i det sidste slag der skulle afgøre om jeg vandt eller ej, fik jeg et dårligt kast.
Det ville være mere korrekt at sige at du ikke fik det rigtig gode kast du havde brug for :evil:
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Robert wrote:
Sir William wrote:Desværre i det sidste slag der skulle afgøre om jeg vandt eller ej, fik jeg et dårligt kast.
Det ville være mere korrekt at sige at du ikke fik det rigtig gode kast du havde brug for :evil:
8) Ja ja, vinderen skriver historien :P

Nej, havde jeg fået det gode slag til sidst, havde det været en heldig ufortjent sejr men trods alt en sejr :twisted:
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Onsdag kom Eik og Jens til den sidste gang spil inden sommerferien, og så var det jo passende at spille et spil som Sun, Sea & Sand.
Jeg prøvede en helt ny strategi, hvor jeg byggede masser af hytter, og masser af skilte, og fyldte dem op med gæster og backpackeres, og det virkede. Selvom jeg var den med færrest pengere efter første runde, så var det også eneste tidspunkt hvor jeg havde det problem, rent faktisk var der en runde hvor jeg kom op på 21 penge, hvilket jo bare er tegn på at jeg skulle have købt lidt mere. Det endet rigtig pænt med 35 point til mig, 34 point til Jens og 29 point til Eik.
Vi snuppede endnu et spil, hvor jeg forsøgte mig med samme strategi. Men i dette spil havde vi desværre fået en del skibe hvor der ikke var ret mange turister om bord, så jeg fik aldrig fyldt mit hotel helt op, og selvom jeg fik bygget en masse store flotte attraktioner, var der næsten ingen turister på dem. Det endte rigtig dårligt med 34 point til Eik, 30 til Jens og kun 26 point til mig.
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 543 times
Been thanked: 330 times

Post by Jonezy »

Man får da godt nok lyst til at spille Runebound af at kigge i denne tråd... Tror min udgave snart kommer ned fra hylden og ud på bordet igen, da det virkelig er et stykke tid siden. Godt arbejde Sir William og Robert!
Image
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Jonezy wrote:Man får da godt nok lyst til at spille Runebound af at kigge i denne tråd... Tror min udgave snart kommer ned fra hylden og ud på bordet igen, da det virkelig er et stykke tid siden. Godt arbejde Sir William og Robert!
Du kan jo altid sige til, hvis du mangler nogen at spille Runebound med, så kan vi jo nok lokkes :P

Ja, selv "gamle" støvede spil er en god afveksling fra alle de nye. Alder gør dem jo ikke dårligere eller kedelige.
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Post by Mikkel »

Jonezy wrote:Man får da godt nok lyst til at spille Runebound af at kigge i denne tråd... Tror min udgave snart kommer ned fra hylden og ud på bordet igen, da det virkelig er et stykke tid siden. Godt arbejde Sir William og Robert!
Synes bestemt også jeg er blevet interesseret i dette spil efter at have fulgt med i denne tråd. Skulle være man måske skulle sine surt optjente penge på dette Runebound :)
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

I eftermiddags fik jeg prøvet Survive: Escape from Atlantis med min kone samt med sønnen på 7. Og det var ... sjovt. På den ene side lidt langtrukkent, og uden nogen grund til at køre hjernen op på den store klinge, men sjovt var det alligevel: Der er alligevel noget tilfredsstillende ved at se naturkatastrofen udspillet for øjnene af en, og have muligheden for at sende en haj over for at æde hustruens meeples!

Det blev også til en snæver 25-20-15 sejr (mere eller mindre) til mig.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Post Reply