Male figurer

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
Torcida
100+ indlæg
100+ indlæg

Male figurer

Post by Torcida »

Jeg vil i gang med at male mine figurer i mine forskellige spil, blandt andet Runebound og Talisman.

Det er omkring 15-16 år siden jeg sidst malede figurer, så jeg er lidt rusten omkring hvilken maling jeg bør købe, så jeg vil høre jer om i kan anbefale/fortælle mig hvilken type maling jeg bør købe? (Det er alle plastik figurer)
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Tunge tunge uforskammede Euros

Re: Male figurer

Post by thomassvan »

Torcida wrote:Jeg vil i gang med at male mine figurer i mine forskellige spil, blandt andet Runebound og Talisman.

Det er omkring 15-16 år siden jeg sidst malede figurer, så jeg er lidt rusten omkring hvilken maling jeg bør købe, så jeg vil høre jer om i kan anbefale/fortælle mig hvilken type maling jeg bør købe? (Det er alle plastik figurer)
Jeg er lige gået i gang med det samme og jeg kan anbefale at tage ind til games workshop i Kbh. De tog sig tid til at sætte sig ned og lige friske kundskabers op sammen med mig. Det er ikke det billigste men det er god kvalitet maling og de ved hvad de snakker om.
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Du skal bruge akrylmaling, og den kan købes i mange fabrikater i alle hobbyforretninger.
Som almindelig amatør har jeg aldrig bemærket nogen forskel.

Der er absolut ingen grund til at bruge de dyre Citadel farver fra Games Workshop
Image
Torcida
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by Torcida »

Er det bedst/billigst at male eller spraymale figurere?
Tænker her på når figurerne skal have grundfarven hvid.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Torcida wrote:Er det bedst/billigst at male eller spraymale figurere?
spraymale, og overvej om du vil give dem grundfarven sort. Figurerne får lidt mere mørke og triste farver, men hvis du misser en krog, så er det ikke så synligt, hvis den er sort.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Torcida
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by Torcida »

netsapiens wrote:
Torcida wrote:Er det bedst/billigst at male eller spraymale figurere?
spraymale, og overvej om du vil give dem grundfarven sort. Figurerne får lidt mere mørke og triste farver, men hvis du misser en krog, så er det ikke så synligt, hvis den er sort.
Det kan der selvfølgelig være noget om.
Køber sgu nok både en sort og hvid så. Så kan jeg se hvilken jeg synes bedst om :)
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Det kommer også meget an på hved det er du skal male.

Da jeg malede Necrons (fra WH40K) var sort grunder absolut at foretrække, medens der til skeletter ikke var noget tvivl om at de skulle grundes med hvid.
Torcida
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by Torcida »

Larsine wrote:Det kommer også meget an på hved det er du skal male.

Da jeg malede Necrons (fra WH40K) var sort grunder absolut at foretrække, medens der til skeletter ikke var noget tvivl om at de skulle grundes med hvid.
Var også det jeg tænkte og derfor køber jeg bare både en sort og en hvid :)
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

- og så er de figurer som slet ikke behøver grunder.
Image
Torcida
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by Torcida »

Mik wrote:- og så er de figurer som slet ikke behøver grunder.
Er det ikke bedst at give en grundfarve?
Synes jeg har læst mig frem til at det gør det lettere at male figurerne.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Torcida wrote:
Mik wrote:- og så er de figurer som slet ikke behøver grunder.
Er det ikke bedst at give en grundfarve?
Synes jeg har læst mig frem til at det gør det lettere at male figurerne.
Det er, som så meget andet her i livet, en sandhed med modifikationer.

Du får de absolut bedste resultater med en god grunder, med små partikler, efter du har fjernet flashlines fra støbeformen, og vasked alle modellerne i opvaskemiddel, stillet dem til tørre og så først da grundet dem.
Og når du så maler skal du jo beslutte dig for om det skal være mårhår, zobel eller egern på dine pensler, som jo selvfølgelig skal testes grundigt i butikken, så du kan få den der har den præcise form du står og har brug for.
Og så skal der være noget i din maling eller dit skyllevand, der kan få malingen til at flyde mere frit. en dråbe afspændingsmiddel eks.

eller...

du kan få fine resultater med tre-fire grundfarver og noget mahognilak til at dyppe dem i bagefter.

Hvor langt vil du selv gå?
Personligt har jeg altid grundet. Modellen bliver nemmere at se, og ja, malingen sidder og flyder pænere.
Jeg har aldrig vasket mine modeller og jeg har dyppet dem i alt muligt, for at spare tid, så jeg ikke i hånden skal male enhver skygge.. Your Mileage May Vary.

Men jeg er så også en ringe maler :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Legius
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Memoir 44

Post by Legius »

Til grunder vil jeg klart anbefale at man køber sprays fra Army painter, da der er bedre, størrere og billigere end dem som Games Workshop pusher.

Selve malingen er meget en smags sag, men jeg vil anbefale Vallejo, da de er lette at blande og holder godt. Et andet alternativ er coat d'arms, de er billige og dem er dem der laved maling for Games Workshop i gamle dage.

med hensyn til dip, så er dette meget igen noget man skal være afklaret i forhold til. Dip giver ikke de mest fantatiske figurer, men det er ok hvis man skal skynde sig at male en masse eller man ikke har det store evner med penslerne, man bliver så heller ikke bedre når man bruger dippen. Så vurder hvor ambitiøs du er i forhold til malingen.

der findes massere af gode begynder guide på youtube.
Held og lykke med projektet.
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Dip? Spray? Hvad snakker I om?

Dengang jeg malede var det eneste spørgsmål om man skulle bruge vand- eller terpentinbaseret maling, og om man skulle lakere med blank eller mat lak (som selvfølgelig var terpentinbaseret).

Spray var kun noget man gjorde hvis man havde råd til en airbrush.

Det mest moderne var at man kunne fortynde sin maling lidt så den lettere løb ind i sprækkerne, eller man kunne tørre den helt af penslen til at lave næsten usynlige highlights.

De unge nu om stunder ved ikke hvad det vil sige at male :evil:
Legius
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Memoir 44

Post by Legius »

Jeg har da så sandelig også været ude i at male med terpentinbaseret maling, det var noget stads af dimensioner at have med at gøre, men dækevnene er væsentlig bedre end de akrylbaseret. Vil dog på ingen måde anbefale at man starter med noget terpentinbaseret i dag.
Image
Post Reply