Allan B. Calhamer døde i mandags
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 917 times
Allan B. Calhamer døde i mandags
Allan B. Calhamer døde i mandags. Han er designeren bag Diplomacy, der i en årrække var det eneste spil jeg gav karakteren 10 på Boardgamegeek og som stadig i mine øjne er et af de ypperste spil. Desværre er det også et af de spil, jeg aldrig får spillet og kun i helt specielle tilfælde ville kunne finde på at kaste mig ud i et spil af. Til gengæld er det uden sammenligning det. Spil, jeg har brugt mest tid til at læse om, overveje træk i, læse baggrundshistorie til ... Ja, kort sagt det spil, der oftest har været med mig i tankerne, når jeg ikke spillede det.
frouvne, administrator

- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Re: Allan B. Calhamer døde i mandags
At dø som 82-årig er vel ikke helt unaturligt.
Det er værre med de mange unge designere som har fået deres gravminde på BGG.
Især når det er personlige venner.
Det er værre med de mange unge designere som har fået deres gravminde på BGG.
Især når det er personlige venner.
- Bugge
- 1000+ indlæg
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 15 times
Genkendte straks navnet. Har naturligvis spillet en del Diplomacy i 70-80-90'erne, men har ikke rigtigt spillet Diplomacy de sidste 15 år. Det tager simpelthen for meget af mig, og mængden af Euro-/German Games, der kan spilles på den samme tid som et Diplomacy spil (typisk 4-5) giver mig bare så meget mere fornøjelse.
Spørgsmålet er så kun om han røg i himlen eller helvede for dette i bund og grund totalt fantastiske spil
S
Spørgsmålet er så kun om han røg i himlen eller helvede for dette i bund og grund totalt fantastiske spil

S
- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Hvem gider i himlen? Man kender jo ikke nogen der...Bugge wrote:...
It's about playing games, not owning games.
- Sir William
- 1000+ indlæg
Der er dog nogle som bliver brændt og placeret efterfølgende oven på en kaminhylde eller sendt ud i rummet, drysset ud over et eller andet betydende sted eller lign.Mik wrote:Han er sandsynligvis blot røget i jorden, ligesom de fleste.
Diplomacy er så et af de spil som jeg MEGET gerne kunne tænke mig at få prøvet.
- Mikkel
- 500+ indlæg
- Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 27 times
Også her!Sir William wrote:
Diplomacy er så et af de spil som jeg MEGET gerne kunne tænke mig at få prøvet.
Og må manden hvile i fred.
- Gunness
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Has thanked: 708 times
- Been thanked: 837 times
Jeg har prøvet Diplomacy flere gange, og i min verden er det en spil af den type, det er lettere at beundre end egentlig synes rigtig godt om. Designet er rent og elegant, men er det sjovt? Ikke i forhold til, hvor lang tid det tager. Hvis jeg vil have forhandlinger i mine spil, er der mange, der giver mere underholdning på væsentligt kortere tid.
Men jeg underkender selvfølgelig ikke spillets historiske betydning.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
- Bugge
- 1000+ indlæg
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 15 times
Det var jo lige det der var min pointe også. Et fantastisk spil, som havde sin berettigelse dengang der ikke var så mange spil at rutte med, så det gav god mening at spille det samme spil 16 timer i trækGunness wrote:Jeg har prøvet Diplomacy flere gange, og i min verden er det en spil af den type, det er lettere at beundre end egentlig synes rigtig godt om. Designet er rent og elegant, men er det sjovt? Ikke i forhold til, hvor lang tid det tager. Hvis jeg vil have forhandlinger i mine spil, er der mange, der giver mere underholdning på væsentligt kortere tid.

Kort sagt, et 'djævelsk' godt spil som man ikke kan undgå af få et had/kærlighed forhold til

S
- Larsine
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 1 time
Nogle af mine bedste spiloplevelser har været Diplomacy, så Calhamer skal have tak for dette spil.
Men det har altid været som PBeM spillet har været godt, aldrig som F2F spil.
Hvis der er stemninge for det vil jeg gerne være dommer i et spil Diplomacy PBeM, og også gerne for begyndere.
Men det har altid været som PBeM spillet har været godt, aldrig som F2F spil.
Hvis der er stemninge for det vil jeg gerne være dommer i et spil Diplomacy PBeM, og også gerne for begyndere.
- Mikkel
- 500+ indlæg
- Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 27 times
Lyder absolut interessant, men det da en masse farlige forkortelser du brugte der!Larsine wrote:
Kan vi få dem oversat til os dødelige?

-
- 500+ indlæg
- Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB - Location: 2100 Kbh Ø
- Been thanked: 4 times
"Play by e-mail"Mikkel wrote:Lyder absolut interessant, men det da en masse farlige forkortelser du brugte der!Larsine wrote:
Kan vi få dem oversat til os dødelige?

- Gunness
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Has thanked: 708 times
- Been thanked: 837 times
Og F2F = face to face 

Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Hvad skal man med en dommer? Der er da flere sider der fint afvikler spil uden moderator.Larsine wrote:Hvis der er stemninge for det vil jeg gerne være dommer i et spil Diplomacy PBeM, og også gerne for begyndere.
Problemet er snarere at det er svært at samle syv stabile spillere.