Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Mik »

Image
I går fik Jesoer og jeg endelig prøvet det eneste to-spiller spil jeg købte i Essen: Ludonauts Phantom, som er interessant serie af historie-baserede kortspil som startede med Crimebox Investigation.

Serie er halvt bog, halvt spil. Først er der en novelle, derefter kommer reglerne, og den sidste del af "bogen" er optaget af en æske indeholdene to rum til opbevaring af kortene, og flot udført med røde bånd, således at det er let at løfte kortene ud. Alt er tosproget, fransk-engelsk.

I dette spil har vi 4 etager af et ældre hus hvor spillerne skiftes til at lægge rum-kort og gespenster. Disse kommer flere varianter (poltergeister, hylere, tåge, spøgelser osv.). Meningen er at man skal samle psykisk energi nok til først at lokke husets beboere til sig, for derefter at skræmme livet af dem. Problemet er at de to spillere er gamle arkefjender som modarbejder hinanden, og ikke undslår sig for at lokke modpartens spøgelser væk.

Underholdende spil, som vi desværre ikke nåede at spille færdig inden Martin dukkede op. 8/10

Og så blev det tid til Legends of Andor!
Jesper havde set videoer og læst lidt for meget, så han mente at vi straks skulle gå i gang med scenario 2, men mente jeg ikke var en god ide. Jeg ville gerne prøve scenario 1 igen, for at se om vi kunne vinde det. Og han blev da overrasket over at det trods alt ikke var helt nemt.

Men naturligvis vandt vi - vi havde jo Martin med, og det tog ham ikke lang tid før han havde analyseret sig frem til løsningen. Den fulgte vi, og inden vi havde set os om kunne vi succesfuldt gå videre til scenario 2. Her tog det ham helelr ikke lang tid at finde ud af at vi blot skulle have nogle vinposer og lidt hexeurter, nogle runesten og så videre. det tog lidt tid før han fandt brug for kikkerten og falken, men så gik det også derudaf.

Vi fik hurtigt slottet fyldt med monstre, men heldigvis flyttede et par bønder ind på slottet, og de tog sig kærligt af et par sorte bæster som vi lod slippe med ind - så slap vi for at slås mod dem. Runestenene glippede i sidste øjeblik, men der var ikke tid til at gøre noget ved det. Så vi brugte vores sidste timer til at kombinere vores kræfter imod fjendernes borg. Et enkelt slag mod en søvnig vagtpost var alt hvad vi behøvede, og vi vandt med kun en enkelt time i overskud! Det var næsten lidt for let!
Men stadig uhyre underholdene! 9/10
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Legends of Andor lyder lidt som et Co-Op spil, hvor en spiller kan klare det fint alene. Er det overhovedet forskel på dette, og så at være 4 mennesker om at lægge syvkabale sammen?
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Det er jo præcis min mening om stort set alle ko-op spil. De er alle multispiller solitaire spil.
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Mik wrote:Det er jo præcis min mening om stort set alle ko-op spil. De er alle multispiller solitaire spil.
Men du giver det alligevel 9/10?

Personligt har jeg det ret svært med co-op spil som ikke indeholder elementer af modspil, eller i det mindste mulighed for modspil, fra en eller flere af de andre spillere.

Med mindre der er tale om rollespil.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Jeg fik prøvet Ghooost med familin i dag. Richard Garfield fortsætter de gode toner fra King of Tokyo med dette lille spil synes jeg. Ligesom KoT, så kan ghoost spilles ned til 8 år, men jeg tror at hvis man spiller det med en gruppe voksne, så kan man virkelig vride meget strategi ud af noget der egentlig er mægtig simpelt. Hvis King of Tokyo er glorificeret yahtzee, så er ghooost! glorificeret Uno.
Men ligesom KoT så tror jeg man gør sig selv en bjørnetjeneste ved at gå forbi spillet på det grundlag alene.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Larsine wrote:Men du giver det alligevel 9/10?
For mig er spillet et puslespil - på samme måde som de gamle FF-bøger, Sherlock Holmes Consulting Detective eller Ambush: Det er enormt sjovt at løse "gåden" sammen med en gruppe andre spillere, men fornøjelsen virker jo kun en enkelt gang.

Så er spørgsmålet hvad man forventer af et spil: I tilfældet Andor kan jeg i hvert fald fornøje med de 6 scenarier der indtil nu er udgivet. Og jeg mange gode spil, som aldrig når at blive spillet mere end 5 gange.
Image
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.

Post by BlueSwan »

Spillede Eclipse idag hos Robert, hvor også Sir William og peskjens deltog. Jeg endte med at vinde relativt stort, men havde også racen Hydran, der i kombination med de explorer-tiles jeg trak viste sig meget stærk. Måske også for stærk. I hvert fald fik jeg hurtigt udnyttet Hydrans research-fordel til at have alle muligheder åbne, mens de andre kæmpede med at få deres basisøkonomi til at hænge sammen. Jeg fik opbygget en flåde, indtaget centrum og var for stærk til at nogen turde udfordre. Robert spillede med Mechanema, Sir William med Planta og peskjens, der spillede for første gang, spillede mennesker.

Efter spillet måtte Sir William forlade os hvorefter vi andre tog to spil Nefarious. Et ganske hyggeligt lille spil, som åbenbart er out-of-print.
Last edited by BlueSwan on Sun Mar 17, 2013 8:43 pm, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Hr. Mortensen
Favoritspil: Race for the Galaxy, Agricola, Puerto Rico, Steam, Ticket to Ride, Colosseum, Le Havre, Small World, Blue Moon City, Jambo, Razzia, Age of Empires III, BattleLore, Caylus, Warhammer: Invasion, Stone Age, Kingsburg, History of the World, Vikings,

Post by Hr. Mortensen »

Så må det være på tide med mit første indlæg her på siden. Jeg har fulgt med herinde en del år nu. I sidste weekend blev min årlige spil-komsammen Tiufcon nemlig afholdt. Det hedder Tiufcon fordi den lille by jeg bor i, hedder Tiufkær (syd for Vejle).

Vi var ti mennesker samlet (otte der spillede), og vi startede kl. 10 om formiddagen med et spil The Resistance: Avalon. Der var kun to der havde prøvet det før, så det var selvfølgelig lidt svært for os nye at gennemskue hvad der var smart at gøre. Der blev grinet højt undervejs i spillet, selvom nogle syntes, at der ikke var meget spil i det. Et spil man skal leve sig lidt ind i for at det bliver sjovt 7/10.

Nu delte vi os op, og jeg kom til at spille Seasons, som Thomas (Helvard) havde med. Vi var fire spillere, og det var kun Thomas der havde prøvet det, så han havde en stor fordel, da man skal drafte sine ni kort i starten af spillet. Jeg fik en skidt start, og havde længe 0 krystaller, som dog havde den lille fordel at jeg ikke kunne miste dem :) Og da det endelig begyndte at gå godt, og man havde store planer til slutningen af spillet, afsluttede Thomas pludselig spillet og vandt selvfølgelig, selvom Jesper (Noer) havde ligget i spidsen hele spillet. 7/10 og hvis jeg havde kendt kortene på forhånd tror jeg det ville få 8/10.

Nu var det tid til at prøve et af de spil som Jesper havde lånt med af Mik, nemlig Snowdonia. (Tak for lån, Mik). Et herligt worker placement spil, der handler om at bygge jernbaner i Wales´ bjerge. Kan anbefales, da det indeholder alt hvad man kan forvente af et worker placement spil, og kan spilles relativt hurtigt (60 min). Jesper vandt, og jeg fik en andenplads. 8/10.

Næste spil jeg gerne ville spille var The Cave. (også lånt af Mik). Jesper og jeg havde prøvet det dagen før med kun os to, hvilket fungerede godt, og nu var vi fem personer der skulle spille. Det fungerer også med fem, selvom det godt kan trække noget ud, især i slutningen af spillet. Sjovt spil, som jeg dog ikke tror er særligt langtidsholdbart, men fint at spille med folk som ikke har prøvet det før (også non-gamers). 7/10.

Nu kom endnu et spil fra Mik på bordet Nieuw Amsterdam. Jeg var ved at være lidt træt, så jeg kunne ikke lige gennemskue hvad der var klogt at gøre i starten. Men ca. midt i spillet, så jeg hvordan Jesper fik lavet en god city action, og det kopierede jeg så. Det lykkedes så godt, at jeg gik hen og vandt :D Et godt spil, som egentlig er ret enkelt, men med mange meningsfulde beslutninger. 8/10.

Nu var vi ved at være rimelig trætte, så vi valgte at slutte af med Lords of Waterdeep. Altid et godt spil uden for meget brain burn, som Stig gik hen og vandt. 8/10.

Så var det tid til at gå i seng, men fire af os fik aftalt at mødes igen dagen efter til et enkelt spil. De andre spil der blev spillet i løbet af dagen, som jeg bare ikke var med til, var: Dominion (med stort set alle udvidelser), Kingsburg, King of Tokio og Kingdom Builder.

Næste dag var vi selvfølgelig klar på at spille igen, og da vi var fire, var det perfekt til at prøve mit nyindkøbte Bora Bora. Tre af os havde prøvet det én gang før, mens Thomas ikke havde prøvet det. I første runde fik jeg skaffet mig en god dame, der kunne bygge bygninger til mig, så hun blev værdifuld, med 27 point for at bygge de tre første runder. Derefter var det mest mændene jeg gik efter, og fik dem tatoveret så jeg kunne ligge godt i tur-rækkefølgen. Og deraf skaffe de opgaver jeg nemt kunne klare. Jeg fik klaret alle ni opgaver og endte med at vinde. Gennem hele spillet var der god kamp om temple-tracket, hvor der ofte blev skubbet en præst ud. Det er noget af det der gør spillet godt efter min mening. 9/10 med fire spillere.

Vinderen af Tiufcon blev Jesper Prins, med Thomas på andenpladsen. Præmierne var Famiglia og Principato, hvor vinderen var førstevælger.

Dejligt at få spillet så mange spil på en weekend, da jeg normalt måske kun får spillet to-tre spil om måneden.
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

BlueSwan wrote:Spillede Eclipse idag hos Robert, hvor også Sir William og peskjens deltog. Jeg endte med at vinde relativt stort, men havde også racen Hydran, der i kombination med de explorer-tiles jeg trak viste sig meget stærk. Måske også for stærk. I hvert fald fik jeg hurtigt udnyttet Hydrans research-fordel til at have alle muligheder åbne, mens de andre kæmpede med at få deres basisøkonomi til at hænge sammen. Jeg fik opbygget en flåde, indtaget centrum og var for stærk til at nogen turde udfordre. Robert spillede med Mechanema, Sir William med Planta og peskjens, der spillede for første gang, spillede mennesker.

Efter spillet måtte Sir William forlade os hvorefter vi andre tog to spil Nefarious. Et ganske hyggeligt lille spil, som åbenbart er out-of-print.
Hører altså med til historien, at du spillede godt, udnyttede din races styrker optimalt og vi ikke rigtig gjorde noget for at stoppe dig 8)

For mit eget vedkommende var min strategi, at isolerer mig fra alle andre og bare explore samt beskytte den eneste indgang ind til mit rige med kraftfulde starbases. Men gav så også dig uanede muligheder for at udvikle dig.

Spillet kræver opmærksom på andres strategi samtidig med ens egen!
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 191 times
Been thanked: 193 times

Post by Andrea »

Når nu forårsvejret lader vente på sig, så er det godt, at man kan få brugt det sidste brænde og samtidig hygge sig indendørs med brætspil!

I dag fik vi prøvet Libertalia, som jeg fik i fødselsdagsgave for nylig, og spillet viste sig at give anledning til langt flere grublerier, end jeg først troede. Der var mange svære valg, og man skulle være god til at forudsige, hvad de andre spillere havde tænkt sig at gøre i samme tur. Positiv overraskelse og et spil, jeg glæder mig til at spille igen :-)

Derefter kom et andet fødselsdagsspil på bordet - nemlig Cities-udvidelsen til 7 Wonders. Vi spillede det to gange - begge gange inkl. Leaders-udvidelsen - og Cities viste sig at gøre spillet tilpas meget anderledes til, at det ikke bare var 'endnu en udvidelse med mere af det samme', men faktisk en udvidelse, hvor du skal være opmærksom på nye ting såsom altid at have lidt ekstra penge på kistebunden, så du undgår gældsbreve.

Efter aftensmaden blev det til en omgang Galaxy Trucker inkl. en række af miniudvidelserne. Denne gang havde vi flere af kortudvidelserne samt den blå alien med, men jeg må indrømme, at jeg ikke var særlig begejstret for kortene, for der var virkelig nogle lede imellem, og spillet virkede endnu mere random med disse crazy kort.
Torcida
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by Torcida »

I går blev det til endnu en solo session af Runebound.

Spiller med threat track og denne gang løb tiden sgu fra mig, så jeg tabte spillet.
Havde også nogle virkelig dårlige rolls og det var både hvad TT og kampene angik.
Blev KO'et en 4-5 gange og så er det sgu lidt svært at komme efter.

Men selvom jeg tabte forholdsvis stort, ja så var det sgu et ganske hyggeligt spil.

Runebound er klart mit favorit solo game og spiller det ofte :)

Jeg er med i mit første Play by forum spil på BBG lige nu.
Spillet starter op i dag. Er sgu spændt på hvordan det bliver :)
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

I onsdags kom Jens og Eik som sædvanligt til spil. Men inden Jens kom nåede Eik og jeg et spil The City, som jeg vandt stort. Vi var lige gået igang da Jens kom ind af døren, så Eik nåede ikke at få revance.

Vi spillede The Village, som jeg havde fået i julegave, men alligevel kun havde spillet to gange som to-spiller spil. I begge disse to spil var vinderen den spiller der fik rejst mest, så det ville jeg satse på denne gang. Men Jens havde hørt at det galdt om at få mennesker i bogen, så han hastede ud i at bruge meget tid, og det betalte sig. For inden jeg var nået halvdelen af byerne på min rejse, havde han fyldt halvdelen af bogen, og ikke nok med at det gav ham point, så betød det også at han styrede hvornår vi skulle slutte spillet. Det var et betydligt kortere spil en de to første jeg havde prøvet, men desværre endte jeg igen på en sidsteplads. Jens vandt.

Jens blev udsat for endnu en gammel klassiker, nemlig Family Business, og det endda i en udgave uden diverse udvidelser. Det blev to rigtig gode spil, for jeg vandt dem begge. Det første med en enkelt overlevende gangster, men det andet med hele to overlevende gangstere.
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Spillede Railways of the World på arbejde i dag - vi var 5. Det passer rigtig godt til den gruppe (ingeniørarbejdsplads), og jeg vil meget gerne spille det selv, så jeg planlægger at bruge det nogen tid endnu så de kan komme bedre ind i nuancerne og lægge nogle velfunderede planer under spillet.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Hr. Mortensen wrote:Så må det være på tide med mit første indlæg her på siden. Jeg har fulgt med herinde en del år nu.
Godt at du endelig er aktiv - og godt at din rapport viser at modtagelsen af Nieuw Amsterdam ikke var helt så negativ som Jesper lod mig få indtryk af :lol:
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

BlueSwan wrote:Efter spillet måtte Sir William forlade os hvorefter vi andre tog to spil Nefarious. Et ganske hyggeligt lille spil, som åbenbart er out-of-print.
Spillet var "out of print" allerede inden det kom til Essen i 2011 med 800 kopier (eller deromkring).
Hvad værre er at det nu også er "out of stock".
OOP betyder at spillet ikke genoptrykkes, og det er nok for tidligt at dømme det ude.
OOS betyder at spillet ikke kan bestilles fra lager, men det kan dog stadig være mulighed for at finde det hos en forhandler.

I dette tilfælde kan spillet i hvert købes hos min gode ven Ron Charity RC Hobbies.
Image
Post Reply