Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Sir William »

Jonezy wrote:Fik spillet et spil String Railway igår. Det er så absolut ikke et spil, som skal tages alt for alvorligt og som mest af alt bare er en sjov lille filler. Tog også et par billeder:
Ser da ganske interessant ud om end meget anderledes end hvad jeg har set før. Er det muligt at bibeholde overblikket?
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Mandag var vi 4 mand til at spille 3012, et deck-building dungeon-type kortspil, hvor spillerne kan deltage i de andre spilleres kampe. Det betyder at man som regel ikke sidder og keder sig imellem sine egne ture - medmindre naturligvis at spillerne ikke kan finde ud hvad de vil gøre, hvilket var tilfældet med en af spillerne i går. :evil:

Synes nu ikke at det er spillets skyld, men alligevel får spillet kun 7/10
Image
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 543 times
Been thanked: 330 times

Post by Jonezy »

Sir William wrote:
Jonezy wrote:Fik spillet et spil String Railway igår. Det er så absolut ikke et spil, som skal tages alt for alvorligt og som mest af alt bare er en sjov lille filler. Tog også et par billeder:
Ser da ganske interessant ud om end meget anderledes end hvad jeg har set før. Er det muligt at bibeholde overblikket?
Man skal mest holde øje med hvad for nogen stationer der bliver trukket. Stationerne er spillets kerne, da man trækker en station hver gang man har tur, de giver så forskellige antal points hvis man forbinder til dem og har et maksimum antal spillere som kan bruge dem. De sidste par runder var de mest interessante, da man havde flere muligheder for at lave point, men det er et spil, som skal tages med et glimt i øjet.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 920 times

Post by Frouvne »

Det blev en lang ventetid på de to Lamont-brødres spil fra Essen ... men nu da det endelig er kommet frem, var det jo bare med at få det på bordet. Efter at have forsøgt at læse reglerne igennem måtte jeg konstatere, at det vist var nødvendigt at have dem tæt på, når der skulle spilles, da der var et par løse ender i min forståelse.

Image

Det var lidt tungt at få sat op i første forsøg, men nu da jeg har prøvet det, er jeg helt sikker på, at det vil gå meget lettere næste gang. Første forsøg var et solo-spil. Heldigvis egner spillet sig rigtig godt til solo-spil. Forhåbentlig er det endnu bedre med flere spillere, men det er et af de spil, hvor man ikke skal styre flere figurer, hvis man spiller alene, hvilket stort set aldrig fungerer for mig.

Image

Første spil bar præg af, at jeg kastede mig ud i spillet inden jeg havde styr på reglerne og dermed tog nogle ret tåbelige valg fra start af. Spillet blev da heller ikke så langt, da det rimelig hurtigt fik bugt med min kære troldmand. Men det kommer til at ændre sig i det næste spil, som jeg forhåbentlig får spillet i morgen! I hvert tilfælde fik jeg et fornuftigt førstehåndsindtryk. Der gemmer sig et spil under det nuttede ydre - og forhåbentlig et rimelig godt et af arten. Bevares der er sikkert stadig bedre samarbejdsspil, men få vil så effektivt kunne hive knap så hårdkogte brætspillere til som et spil med så kære figurer og så indeholder det en interessant variant af en deckbuilding-mekanisme, der kunne være værd at prøve yderligere kræfter med.
frouvne, administrator

Image
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Post by digter »

Andrea wrote:
Skobbolop wrote: Og nu er jeg virkelig ked af at jeg måtte aflyse. Vil meget gerne prøve Alien Frontiers :( men jeg er da glad for at i alligevel fik spillet :)
Jeg havde netop fundet spillet frem, fordi jeg havde bemærket, at det var et spil, du gerne ville prøve :)
Men bare rolig - det kan sagtens komme på bordet igen.
Awwww... det ser jeg frem til :)
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Tirsdag blev det til et gensyn med to spil jeg oprindeligt spillede som prototyper i 2011 og 2010.
Jeg kunne godt lide dem begge, men dog ikke nok til at mente det nødvendigt at indlemme dem i samlingen.
Men nu de er kommet på udsalg, er det en anden sag. Så jeg meget glad for at eje dem begge:

Artus af Kramer&Kiesling, er et fint taktisk kortspil om ridderne af det runde bord. Det er finest at sidde til højre for kong Arthur, så der kan man score 10 point, og så falder værdien af sæderne ellers stille og roligt indtil man når op på -15. Så nærmer man sig kongen fra den anden side af, og de sidste 3 pladser til venstre for kongen er neutrale (0 point).

Hver spiller har et sæt kort som giver mulighed for at flytte og/eller score sine brikker i forskellige positioner. Spillet kommer med basis-regler for at lære teknikken at kende, medens de avancerede regler, giver en noget mere indflydelse på sine egne handlinger. Yderst interessant spil, som dog kan give enkelte spillere en heftigt anfald af analysis paralysis. Dog skal det siges, at selvom Eivind gik i sort et par gange, så tog det dog kun to timer at få spillet et basisspil og et avanceret. Hvilket er indenfor normen for spillet. 8/10

Asteroyds er, som det fremgår af stavemåden, fra Ystari. Det er et racerløb med rumskibe, hvor man skal planlægge sine flyt på forhånd, á la RoboRally. Det er dog væsentlig mere simpelt, så en timer en nødvendig. Asteroider i 3 farver flytter rundt efter et mønster bestemt af 3 terningkast, som man kender resultatet af på forhånd. Og nogle af dem flytter flere gange. Så det gælder om at holde tungen lige i munden medens man planlægger sine flyt.

Forskellige scenarier gør det muligt at variere spillet. Meget underholdende. Martin vandt naturligvis alle de 3 versioner vi prøvede, medens Evind og Jeg skiftedes til at smadre vores rumskibe. 8/10
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Ikke specielt overraskende stod den igen på Terra Mystica i KBK i går - vi var fem spillere. De seks rundebrikker så rigtigt ud til at ligge til højrebenet for Halflings, så dem valgte jeg da det blev min tur (de andre racer var chaos magicians, swarmlings, nomads og darklings). Og ja, det gik over al forventning for mig: Mine hobbitter maxxede deres arbejder-til-skovle track ud, og terraformede og byggede dwellings til den store guldmedalje (i de ture hvor det gav points). Da alle dwellings var bygget, var vi nåede til en runde hvor det gav points at lave trading houses, så dem byggede jeg så der. Der var endnu en runde med points for dwellings, og i sidste runde var der så points for at lave byer, og jeg havde på det tidspunkt to områder som næsten var klar til at blive til byer. :)

Selvom det til sidst kun blev til en delt tredieplads i majoritetsscoringen for sammenhængende bygninger, og en enkelt andenplads på et kulttrack, var jeg så meget foran at jeg ikke var til at røre. Min første sejr med halflings - de plejer ellers altid at føre gennem spillet for så at blive overhalet til sidst.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Post by Mikkel »

Så skete der endelig lidt mht pap-skubning!

Svogeren har været forbi, så sammen med min en af hans unger samt to af mine, spillede vi en omgang Hero Quest. Sjovt med så mange spillere. Og med børn, så går der mere Rollespil iden - fedt!

Så tog de voksne en gang Alias - og det et sjovt efter lidt voksendrik :D
Og så blev klokken 00:35 - og det er jo ikke for sent til at introducere Saint Petersburg! Det gik super og svogeren kommer hurtigt ind i det, og vandt faktisk pænt stort over mig.

Nu er klokken 03:00 og skal op med datteren her når hun vågner om 4 timer. Godnat!!
Image
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 543 times
Been thanked: 330 times

Post by Jonezy »

Fik spillet et spil Runebound sammen med Mani her i eftermiddags. Det er måske lige langt nok, men jeg kan godt lide progressionen af din helt, som bliver stærkere og stærkere samtidigt at man får bedre og bedre udstyr og allies. Man starter med at småbøvle lidt med de nemmeste challenges for til sidst at tæve de store stygge drager. Tog også et par billeder.

Jeg var One-Fist, Mani var Red Scorpion.
Image

Mit tidlige ensemble. Sir Gareth the Black fik jeg gratis tidligt pga. et heldigt event kort og han var en stor fordel indtil jeg mistede ham igen pga. et uheldigt event kort. Den anden ally, som jeg havde tidligt gav eksta guld, når jeg overvandt challenges, så en god tidlig kombo, som gav mig et stort forspring.
Image

Forspringet var for stort og jeg fik slået 3 drager ihjel inden Mani, så One-Fist kunne blive erklæret vinder. Runemaster Baras gav faktisk dødsstødet til alle 3 drager så han må nedskrives i Runebound folklore sammen med One-Fist for deres bedrifter.
Image

Hyggelig eftermiddag.
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Andors Legender kom på bordet torsdag, og vi var nået til den fjerde som foregik i minerne. Som sædvanlig famlede vi rundt i udvidenhed, og vi havde dårligt stukket hovedet ned i minen før Troldmanden Eivind led en pinefuld død. Krigeren Martin og Bueskytten Mik forsatte lidt længere ned i minen, men vi kunne godt se, at vi aldrig ville kunne nå at opfylde vort mål. Så inden at vi afslørede det sidste kapitel i fortællingen blev vi enige om at give op, således at vi starte forfra og alligevel bevare lidt spænding og uvidenhed.

Anden gang gik det væsentligt bedre, men vi kunne dog ikke nå ud med alle vores skatte. Vi manglede lige nogle få timer, så vi må på den igen en tredie gang.

Vi havde to problemer med FFG-udgaven. Det er jo ikke første gang, og jeg fortryder stærkt at jeg ikke købte den tyske udgave. Det er for dårligt med alle disse småfejl i den engelske udgave. Første problem var at man bliver bedt om at sætte spillet op efter basis-scenarie reglerne, hvilket indebærer at man skal bruge de gyldne begivenhedskort. Men senere i kapitel A-kortene står der at man også skal bruge de grønne begivenhdskort samt sølv-kortene. Disse sidste skal dog aldrig trækkes. Så efter første forsøg, og i forbindelse med at finde svar på vores andet problem, finder vi så ud af at Michael Menzel forklarer at guldkortene ikke skal bruges (!).

Andet problem var at monstrene flytter ned imod felt "0", hvor "N"-brikken flyttes et felt nærmere "A". Uheldigvis står der intet om hvad der sker med monstrene. Logikken tilsiger at de nok fjernes, men reglerne for de tidligere scenarier fortæller ikke hvad der sker når man når felt "0", kun hvad der sker når monstrene når ind i slottet (som også er felt "0"). Irriterende. Dog stadigt rigtigt underholdene: 8[/color/10
Image
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.

Post by BlueSwan »

Spillede Eclipse for fjerde gang i går. Vi var desværre kun 3 mand. Lars havde prøvet én gang før og Carit var ny. Jeg fik en frygtelig start og havde massive problemer med min økonomi. Lars fik klart den bedste start. Jeg måtte passe først næsten hver runde, så jeg tænkte at jeg var nødt til at stække Lars ved at købe den bedste teknologi selvom det sugede alt ud af min økonomi. Til gengæld var jeg hurtigt den eneste der havde så stærk teknologi som plasma missiles, improved hull og positron computer. Desuden havde jeg hurtigt fået ancient teknologien med tre hulls.

Et stærkt våben udgangspunkt men ingen økonomi til at opbygge en flåde med.

Det lykkedes dog alligevel gradvist og i såvel syvende som ottende runde uddelte jeg relativt store prygl til Lars, som angreb mig fra flere fronter. Jeg havde været så uklog at åbne op til begge modspillere OG jeg besad centeret. Det betød at jeg kunne angribes overalt. Lars havde med succes angrebet min home hex og jeg fik mine tropper samlet omkring nogle midterhexes. Efter ottende runde stod jeg alligevel relativt stærkt. Her begik jeg min anden store brøler ved at blive overmodig. Jeg burde istedet have fokuseret 100% på at konsolidere de hexes jeg besad. Resultatet blev en total splittelse af mine tropper og battle på SAMTLIGE de hexes jeg besad.

Dét holdt mine styrker ikke til, så jeg endte på sølle 24 point, mod 30 til Lars, hvorimod Carit, der var nybegynder, vandt med 32 point - i høj grad fordi Lars og jeg havde den ene kæmpebattle efter den anden og decimerede hinanden.

Overordnet kan man sige at jeg fik efterprøvet noget der ligner en ren plasma missile strategi. Plasma missiles vurderes af mange på BBG til at være overpowered og indtil sidste runde kan man sige at det var de også. Havde jeg enten haft en bedre økonomi til at bygge flere skibe for, eller havde været bedre afskærmet overfor angreb istedet for at have et pivåbent system, så havde jeg nok vundet. Omvendt kan man sige at sidste runde også illustrerede svagheden ved plasma missiles. Mod gode shields ramte jeg knapt så ofte og når man kun rammer på seks og kun kan affyre én gang kan selv nok så mange terninger ikke vinde de store battles.

Generelt tror jeg at jeg er tilhænger af at man stækker plasma missiles en smule - eventuelt blot ved at indføre en energicost på 1 til at starte med. Det var en stor fordel for mig - med min svage økonomi - at jeg ikke behøvede en stærkere energikilde til at drive mine skibe.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Mik wrote:Andet problem var at monstrene flytter ned imod felt "0", hvor "N"-brikken flyttes et felt nærmere "A". Uheldigvis står der intet om hvad der sker med monstrene. Logikken tilsiger at de nok fjernes, men reglerne for de tidligere scenarier fortæller ikke hvad der sker når man når felt "0", kun hvad der sker når monstrene når ind i slottet (som også er felt "0").
Det var nemlig forvirrende - da jeg spillede første gang, antog jeg også at man fjernede monsterne. Jeg har dog senere fundet ud af, at spørgsmålet er besvaret i FAQ'en på den officielle hjemmeside.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Ja, tak. Vi slog op på BGG, hvor designeren også havde besvaret spørgsmålet.
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Onsdag kom Eik og Jens, og de blev introduceret til Innovation. Men da vi var kommet ca. halvvejs gennem spillet, fik Eik et kort hvor det var tydeligt at der var et Cooperative Dogma, der var afhængigt af den Supremacy Dogma der også var på kortet. Det gik derfor op for os at man aktiverede alle Dogmas, og ikke som vi fejlagtigt havde gjort skulle vælge en af dem hvis der var flere Dogmas på et kort. Det var en skam for jeg var ellers den eneste der havde 3 Dominations.

Men i andet spil gik det helt anderledes. Inden vi fik set os om havde Eik 3 Dominations, men Jens fik dog snuppet de næste, så pludselig havde de hver 3 og jeg havde ingen. Men derefter fik jeg så min maskine til at funger, og fik selv snuppet 3 Dominations. Eik tog endnu et, og Jens tog et Domain. Så nu stod den 4-4-3. Mit mål var derfor at komem til at trække et 11-kort, så spillet kunne blive afsluttet. Det tog lidt tid, men lykkedes dog, og jeg vandt da jeg havde 140 Influence, mod Eiks 38 og Jens 0. Jeg har dog lige nu opdaget at vi sandsynligvis har snydt med at dominere, idet vi ikke så at man skal have et aktivt kodt af samme værdi som den periode vi dominerede, men da det jo ikke var bevidste snyd, og det var ens for alle, så gør det nok ikke det store.

Medens vi spillede Innivation, spillede Jens og jeg et spil Würfel Bohnanza, idet det gav Eik tid til at tænke uden at vi andre skulle føle at vi spildte tiden. En fin løsning på AP :roll:

Eik skulle som den eneste arbjede torsdag, så Jens og jeg fortsætte. Første med to spil San Juan inkl. udvidelser. Jens vandt dog begge spil, det ene af dem fordi jeg endnu engang glemte alt om katedralen.

Vi sluttede af med et spil Lords of Waterdeep, som var håbløst for mig. Jens tog Lieutenant questen som den første action, hviklet betød at han havde en ekstra agent i 7 ture. At han så samtidig havde Larissa som lord gjorde det ikke nemmere.

I går ville tøserne se Burlesque, og selvom der er halvafklædte piger i filmen, ville jeg dog hellere spille Drum Roll med Larna. Vi spillede med en variant hvor Ringmasters indgik som personale på lige fod med alle andre personalekort. Det fungered fint, idet det betød at man nu skulle vælge om man vilel gå efter dem og deres fordele, eller om der var andet der fungerede bedre. Larna fik lavet et cirkus der generede masser af penge, men som også kostede en del i aflønning. Jeg satsede på trylekunstnere, billige artister og masser af personale. Larna nåede på 53 point, hvilket er meget normalt, medens jeg nåede op på 75 point, hvilket jeg aldrig har oplevet før.
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Havde i går besøg af Jon (Jonezy), Merete (Myde) og Robert for at få spillet en masse spil.

Lagde ud med Railways of World, hvor jeg i første spil ganske beskedent vandt det første spil, havde ikke nogen reel taktik men fik bygget en af Major Lines tidligt i spillet og fik så et økonomisk forspring.

I næste spil forsøgte Jon sig med samme strategi og fik også et tidligt forspring på den bekostning, men Pernille valgte så lige at snyde Jon for 6 point som dermed frarøvede han sejren og gav den til Robert. Merete og jeg hyggede os omkring Chicago, da vi havde den samme strategi. Meretes skyldtes dog hendes mission min mere fordi jeg fik et hotel i Chicago og dermed ville have bygget en Western line.

Virkelig et super spil som kan spilles igen og igen og igen og igen.

Efter legen med togene tog vi til Rom for at køre væddeløb i Ave Cæsar. 4 løb a 3 omgange med Consim regler. Det var første oplevelse for 4 af os, men i sidste løb var vi 3 der kunne vinde samlet. Så der var spænding. Undervejs var der 2 som blev ofret til løverne, da de løb tør for kort. Oplevede selv kun liiige at kommeover målstregen med mit sidste kort. Kræver godt nok beregningfor hvornår man skal tage chancer.

Et godt spil der er nemt at lære og kan bruges som introduktion til de fleste. Står så allerede på min ønskeseddel.

Det var helt igennem en hyggelig dag, dejligt at få spillet så meget og så i så godt selskab. Ser allerede frem til vores næste spilaftale. :P
Post Reply