Deduktionsspil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Deduktionsspil

Post by Frouvne »

Deduktionsspil er en meget populær kategori i vort lille hjem. På det seneste har den været noget forsømt - men det må vi jo få rådet bod på.

Jeg vil løbende forsøge at tilføje spil til dette emne og håber, at andre vil være behjælpelige både med at tilføje spil og at kommentere dem, der efterhånden indgår i listen.

På forhånd tak! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Sleuth

Post by Frouvne »

Sleuth er nok min favorit indenfor kategorien - men det kan jo være, at jeg undervejs finder en anden! :D

Sleuth er lavet af Sid Sackson og er en klassiker. Det er et meget rent spil - udover fordelingen af spørgekort er der ikke nogen tilfældigheder... nå, ja så er der selvfølgelig de øvrige spilleres spørgsmål og om man lige er heldig at ramme nogle fornuftige spørgsmål selv. Men alt i alt et lille element af held.

Spillet er skaleret til 3 til 7 spillere... jeg har aldrig spillet det med fuld besætning og det føler jeg nok heller ikke trang til. Men 3 til 5 er nok meget passende.

Sleuth kræver som de fleste andre spil i denne kategori at man er opmærksom hele vejen. Det kræver selvfølgelig en koncentration, det kan være svært at leve op til under visse omstændigheder, så det kan ikke anbefales til alle lejligheder. Denne koncentration betyder dog også, at man hele tiden føler sig som en del af spillet.

Det eneste lille minus jeg kan finde ved Sleuth er, at det er et ret abstrakt spil. Deduktionsgenren giver mig associationer til Sherlock Holmes og i den anledning er temaet måske en smule påklistret. Dette mulige minus har dog ingen indflydelse på min endelige vurdering af spillet, der får mine varmeste anbefalinger.

Sleuth på Boardgamegeek:
http://www.boardgamegeek.com/game/594

Beskrivelse her på siden:
http://www.germangames.dk/Beskrivelser/Sleuth.htm
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Sherlock Holmes Consulting Detective

Post by Frouvne »

Deduktion og mordgåder hænger tæt sammen for mig. Er det en kombinaiton, der også tiltaler dig, er Sherlock Holmes Consulting Detective spillet man skal gå på opdagelse efter. Det udkom i 1981, så det er desværre ikke let at opdrive i dag.... :cry: Heldigvis indgår det allerede i min spilsamling! :D

I Sherlock Holmes Consulting Detective præsenteres man for et mordmysterie, der skal løses. Der er naturligvis et begrænset antal mysterier... men sådan er det jo, med de fleste af denne slags spil. Til gengæld kan de spilles alle mod alle, som teams eller for den sags skyld alene, hvis din spilgruppe har forladt dig her i sommervarmen.

I løbet af spillet skal man forsøge at opspøre de nødvendige beviser til at kunne løse mysteriet. Man interviewer mistænkte, undersøger samtidens aviser for spor og meget mere. Kort sagt et spil der emmer af tema!

Spillet indeholder ingen terninger eller deslige - så der indgår ingen heldfaktor. Når man præsenteres for den officielle løsning bliver man også præsenteret for, hvordan og ikke mindst hvor hurtigt Sherlock Holmes selv løste den - og det er altid en ydmygende oplevelse! :oops:

Får man virkelig mod på spillet eksisterer der også nogle større udvidelser, så man kan sætte en hel dag af til at gennemspille et scenarie. Endnu er det ikke lykkedes mig at få taget mig sammen til - men jeg glæder mig inderligt til den dag, det sker! :wink:

Sherlock Holmes Consulting Detective modtog Spiel des Jahres i 1985.

Sherlock Holmes Consulting Detective på Boardgamegeek:
http://www.boardgamegeek.com/game/2511
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Deduce or Die!

Post by Frouvne »

Larry Levy stiller et originalt design til rådighed på The Games Journal: Deduce or Die! Spillet er et deduktionsspil for 3 til 6 spillere og spilles med tre sæt almindelige spillekort, hvoraf de to sæt skal have den samme bagside.

Her følger en lille appetitvækker:
If you're a fan of deduction games such as Code 777, Clue, Sleuth or Black Vienna, here's an original design you may want to check out. I actually find it more challenging than any of the games I've listed, a statement that will be greeted with delight by some and with horror by others. If you're still with me, be prepared to sharpen both your pencils and your little gray cells. The game is afoot!
Er du stadig nysgerrig, så læs reglerne ved at følge nedenstående link:

http://www.thegamesjournal.com/rules/DeduceOrDie.shtml

Jeg har endnu ikke prøvet Deduce or Die! og hører derfor gerne på andres erfaringer... men prøves skal det en dag!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Sherlock Holmes Consulting Detective er et super spil - det og alle udvidelserne har en fast plads på min reol.

Lidt i samme stil, men måske lidt mere letvægts, er Orient Express, et gammelt Jumbo-spil med (så vidt jeg husker) 10 forskellige sager. Ligesom SHCD kan det spilles kompetitivt, men med begge spil synes jeg det er sjovest at løse sagerne 'sammen' med medspillerne, snarere end at spille imod dem.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Sherlock Holmes Consulting Detective er et super spil - det og alle udvidelserne har en fast plads på min reol.

Lidt i samme stil, men måske lidt mere letvægts, er Orient Express, et gammelt Jumbo-spil med (så vidt jeg husker) 10 forskellige sager. Ligesom SHCD kan det spilles kompetitivt, men med begge spil synes jeg det er sjovest at løse sagerne 'sammen' med medspillerne, snarere end at spille imod dem.
Ja, Orient Express er også et udmærket spil. Jeg ville nok tillade mig at sige en hel del mere letvægts men til gengæld også et spil, der emmer af atmosfære og så endda på dansk! Til Orient Express udkom der i øvrigt også en udvidelse på dansk med yderligere fem sager.

Orient Express bygger med titel og tema ovenpå Agatha Christies univers, men formår efter min mening slet ikke at holde fast i stemningen herfra i samme grad som Sherlock Holmes Consulting Detective. I Sherlock Holmes Consulting Detective optræder alle de personer og steder, man ville forvente at møde i en novelle af Sir Arthur Conan Doyle mens alle personer i Orient Express - så vidt jeg erindrer - er opfundne til lejligheden.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:I Sherlock Holmes Consulting Detective optræder alle de personer og steder, man ville forvente at møde i en novelle af Sir Arthur Conan Doyle mens alle personer i Orient Express - så vidt jeg erindrer - er opfundne til lejligheden.
Det kan vel dårligt være anderledes. Personerne i en 'historie' - hvad enten det er et stykke litteratur eller et spil - er vel altid opfundne til lejligheden (helten og måske enkelte andre undtaget). Og der er normalt ikke den store gengang af personer mellem de enkelte AC historier, så hvorfor skulle der være det i spillet?

I OE er det snarere temaet fra et par enkelte af AC's historier (nemlig tog-mysterier) som er genbrugt, og i det tilfælde ville det virke mærkeligt hvis det var den samme detektiv der var på banen i alle sager.

Og i SHCD er Holmes selv også bare en bi-person som introducerer (og bagefter forklarer) de enkelte sager - spillerne selv repræsenterer jo ikke Holmes...

Så jeg ved ikke helt... Jeg er enig i at OE er mere let end SHCD, men hvad angår hvilket spil der fanger stemningen i deres litterære forlæg bedst...? De bedste SHCD sager kunne nemt være skrevet af Conan Doyle, men der er også nogle ret tynde mysterier ind imellem.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Cluedo

Post by Frouvne »

Cluedo (med den engelske titel Clue) er formentlig et af de mest kendte spil indenfor denne kategori ikke mindst hvis vi kombinerer deduktionsdelen med mordmysteriet.

Cluedo er mere abstrakt end både Orient Express og Sherlock Holmes Consulting Detective i den forstand at der reelt ikke knytter sig en historie til den opgave der skal løse. På mange måder ligner det mere Sleuth spillet på et bræt og med en del tilfældigheder kastet ind.

Jeg har spillet mange spil Cluedo både som barn og voksen og syntes det er et rigtig hyggeligt familiespil. Men jævnfør ovenstående sammenligninger er min fornemmelse, at det sætter sig mellem to stole; så vil jeg hellere enten spille et mere rent deduktionsspil som Sleuth eller have noget jeg virkelig kan leve mig ind i som Sherlock Holmes Consulting Detective.

I Cluedo generer slutspillet mig med den måde hvorpå den førende kan blive trukket fra lokale til lokale for at forhindre ham i at nå derhen han vil. Terninger kunne jeg også godt leve foruden. Men det er småting, små husregler let vil kunne dæmme op for... og så har Cluedo en meget bredere appel, der gør, at man kan finde det frem i familiesammenhænge. Så Cluedo er ikke en bandlyst titel i mit hjem... der er bare nogle andre spil, jeg hellere vil have fingrene i!

Direkte linkt til Cluedo på Boardgamegeek:
http://www.boardgamegeek.com/game/1294

Hvis der er nogen, der har erfaringer eller viden om forskelle og ligheder med kortspilsudgaven, vil jeg meget gerne høre herom...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Mystery of the Abbey

Post by Frouvne »

Mystery of the Abbey emmer af tema! For mig at se har Bruno Faidutti begået en lille geni-streg, ved at hugge temaet fra Umberto Ecos Rosens Navn! Også dem, der ikke har læst bogen, men kun har set den udmærkede filmatisering med Sean Connery i hovedrollen som William af Baskerville er der fuld valuta for pengene: alle person-kort er karrikaturtegninger af personerne, som de fremstilles i filmatiseringen.

Desværre er spillet i sin oprindelige udgave præget af at være et Bruno Faidutti-spil, det vil sige ekstremt kaotisk. Det er faktisk så kaotisk at jeg syntes man kan stille spørgsmålstegn ved, om det er et deduktionsspil. Det findes der heldigvis råd for.

Bruno Faidutti foreslår selv følgende regelændringer for en mere strategisk spilvariant:
Ønsker man et mindre kaotisk spil, kan man modificere reglerne på følgende vis:
- Biblioteket holdes aflukket
- Alle event cards fjernes fra spillet
- En spiller med to bøger i hånden må ikke gå ind i Scriptorium.
Iøvrigt har han yderligere et par forslag til ændringer:
For et forstærket tema:
Før spillet starter fjernes et suspect card fra spillet og placeres med forsiden opad for foden af klippen under klosteret, så den afdøde munk har et ansigt og et navn. Hvis man spiller på denne måde placeres man et færre kort i parlatorium end reglerne angiver.

For et hurtigere spil:
- Anvend reglerne for hvordan man rykker og afholder ture med seks spillere.
- Fjern Matins Mass kortene og start med Laud kortene.
Læs mere om Mystery of the Abbey:
http://www.germangames.dk/Beskrivelser/ ... 0Abbey.htm

Læs mere om udvidelsen The Pilgrims' Chronicles:
http://www.germangames.dk/Beskrivelser/ ... nicles.htm
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Netop spillets designer, samt spillets ry for at være så kaotisk har afholdt mig fra at prøve det. Ærgerligt, for et tema som dette er noget af det sejeste jeg kan forestille mig.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Netop spillets designer, samt spillets ry for at være så kaotisk har afholdt mig fra at prøve det. Ærgerligt, for et tema som dette er noget af det sejeste jeg kan forestille mig.
Af en eller anden grund er jeg blevet forbigået hver gang spillet er blevet spillet i min omgangskreds... det er formentlig godt for både spillet og jeg, for netop temaet gør, at jeg heller ikke ønsker en dårlig spil-oplevelse første gang. Derfor er min intention også, at første gang jeg skal spille det skal være som en variant... om Faiduttis egen variant er løsningen, er jeg endnu ikke sikker på. Ellers må jeg jo selv arbejde videre med konceptet!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Post by Tobias »

Når nu tråden handler om deduktionsspil, vil jeg lige slå et slag for "Hunting Party".
Købte dette spil for et par måneder siden og er blevet meget begejstret for det.
Mekanismen er den samme som i ”Clue”, hvor man skal finde frem til nogle ”skills” ud fra udelukkelsesmetoden af modspilleres og egne skills.
Dertil er tilsat en ordentlig gang fantasy og ekstra regler, der i mine øjne, gør det til et meget solidt støbt spil.
Spillet er godt, komponenterne er gode og regel bogen er ligeledes perfekt.
Nærlæs om det på min blog
http://tobiasnaesborg.spaces.msn.com
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

De fleste af os har vel i vores barndom været præsenteret for Master Mind!? Det er i hvert tilfælde et spil, jeg har brugt mange timer på. Et spil der dog ikke lever op til nutidens krav... Som jeg ser det, er der en tendens til at man enten spiller det rigtig analytisk og så virker det alt for 'programmeret' for mig eller også overlader man sin skæbne til, at man får et hurtigt heldigt gæt... og det du'r jo heller ikke rigtigt.

Et rigtig godt alternativ i samme genre er Black Box. I spillet simuleres at der i en lukket boks er placeret et mindre antal objekter. Man kan så sende stråler ind. Rammer man direkte ind på et af objekterne reflekteres strålen. Rammer man tæt ved siden af afbøjes strålen. Med flere objekter kan strålen afbøjes flere gange inden den kommer ud og opgaven er så at lokalisere objekternes placering. Simpelt men (eller måske netop derfor) genialt!

Der findes regler til Black Box på Boardgamegeek:
http://www.boardgamegeek.com/game/165
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Code 777

Post by Frouvne »

Hvis man er så heldig at være i besiddelse af et eksemplar af Code 777, kan man se, at det er designet af Robert Abbott. Det er nu en sandhed med modifikationer. Rent faktisk er det Alex Randolph, der har lavet spillet, men han valgte at kreditere Robert Abbott, da spillet var stærkt inspireret af Abbott's spil What's That on My Head?.

Spillet er en lille perle - desværre er den også uopdrivelig... Heldigvis er det et af de spil, man selv kan konstruere med en minimal indsats, så fortvivl ikke!

Hver spiller får tre brikker, hvorpå der på hver af dem står et tal mellem et (1) og syv (7). Endvidere er tallet farvet i en af syv forskellige farver. I alt er der 28 sådanne brikker. Brikkerne er placeret i en holder på en sådan måde at spilleren ikke kan se sine egne tre brikker. Til gengæld kan han se alle de øvrige spilleres brikker.

På skift trækker spillerne et spørgsmålskort med en tekst der refererer til farve og eller tal på de brikker, der er synlige for den spiller, han vælger at stille spørgsmålet til.

Når en spiller tror, at han kan gætte hvilke brikker han har (tal og farve) får han et point og tre nye brikker. Gætter han forkert får han tre nye brikker men ingen point. Den første der når til tre point har vundet.

Link til spillet på Boardgamegeek:
http://www.boardgamegeek.com/game/443

Link til fil med alle kort:
http://www.boardgamegeek.com/fileinfo.php?fileid=13335
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

For dem der gerne vil have rigeligt med tema på deres deduktionsspil, er der hjælp at finde i et spil som The Fury of Dracula. Deduktionsdelen er dog begrænset: dels kan man deducere sig frem til hvor Dracula kan eller ikke kan være og dels hvilke kort der optimalt kan spilles mod de kort man ved / forventer ens modstander har.

I samme genre findes der spil som Scotland Yard og New York Chase - spil jeg ikke har erfaringer med... faktisk tror jeg, at jeg har spillet Scotland Yard i min tidlige barndom... men det fortaber sig (som så meget andet) i glemslens tåger... :roll:
frouvne, administrator

Image
Post Reply