Hvad har du spillet i dag? - Maj 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 543 times
Been thanked: 330 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2014

Post by Jonezy »

Dagens griner.

Jeg havde taget King of Tokyo med i skole i dag, da vi skal på lejrskole imorgen og jeg ikke gad at det skulle fylde i rygsækken imorgen tidlig. Da min dansklærer så var syg, havde vikaren brugt det gamle 'bare lav jeres huller i bøgerne'-trick, hvilket betød, at da jeg dukkede op til min matematik havde ungerne allerede lavet det, som jeg havde planlagt at vi skulle. Da jeg ikke lige havde overskud nok til en plan b endte det med, at ungerne fik lov til at hygge sig.

Derfor hev jeg King of Tokyo frem og hvilken en succes...! Vi spillede med 5 monstre, men der opstod hurtigt forskellige monster teams, da flere kom til og med huende tilskuere tror jeg, at jeg havde gang i halvdelen af klassen til vores ene spil. Suad og jeg døde som de første, hvorefter en lang og sej kamp (ungerne forlod Tokyo hver gang de kunne) endte med, at tre drenge lige akkurat fik skrabet point nok sammen til sejr, hvilket udviklede sig til en dans på borde og jubelscener alá Rådhuspladsen 92'... :lol:

Uhørt sjov oplevelse, omend lidt stressende, da jeg både skulle styre spillet og svare på sådan cirka 32 spørgsmål samtidigt. Næsten ærgerligt at der er lovet godt vejr til vores lejrskole tur...;)
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 708 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Haha, sjov beskrivelse!

Vores spilleaften (3/4 af den faste gruppe + Uhre) var nok en smule mere afdæmpet ;) Men en rigtig hyggelig aften var det nu alligevel. Stony holdt forsinket fødselsdagsmiddag, og efter at være blevet fremragende bespist, lagde vi ud med en omgang Spyrium, der trods forskellige strategier endte med relativt tæt løb. Dog trak Frouvne en smule fra land pga. div. bonusser. Meget hyggeligt spil.

Herefter stod den på Kickstarteren World Conquerors, som må være en halvfætter til RISK. Spillet handler om at erobre så meget som muligt af et stort verdenskort med hære og terningeslag - med det twist, at det er ens bedste resultat undervejs i spillet, der er afgørende. Har du været oppe på 14 lande men ender på otte, er det de 14, der tæller. Man har en hånd med forskellige ledere, alt fra Julius Cæsar til Dronning Victoria, Hannibal og Hitler, og hver kan påvirke spillet ved at ændre spilreglerne lidt i den pågældende runde, med tilhørende bonuskriterie: ("Hvis du invaderer tre lande i denne runde får du bonus"-agtigt). Eller man kan vælge at spille lederne som agenter, der går ind og påvirker en enkelt kamp.
Idéen er rigtig god og sympatisk, men spillet er nok lige kaotisk nok (terningeslag + varierende regler + varierende mål + ukendte agenter) - og så tog det lidt vel lang tid. Hvis det blev lidt kortere, kunne det nok være et ok ølspil.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Det gamle kooperative spil "Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island" blev hevet frem af mølposen fordi vi er løbet tør for Pathfinder-scenarier. Det viste sig at vi skulle tilbage til december 2012 for at finde vores sidste tur til øen. Dengang var vi fire mand, nu er vi nede på tre. Men resultatet blev det samme: vi fik samlet nok træ til at tænde bålet da den første båd dukkede op på horisonten.

Denne gang regner vi med at fortsætte med de øvrige scenarier i løbet af sommeren. 7/10
Image
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Post by digter »

Mik wrote:Det gamle kooperative spil[...]
:D
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

I går kom Eik, Jens, Laban og Christina (Labans kæreste) for at spille.

Vi startede med et spil Darjeeling, hvor det gik rimeligt godt for mig et meste af spillet, og jeg lå absolut til at kunne vinde spillet. Men desværre nåede jeg kun op på 99 point, og kunne derfor ikke stoppe spillet. Det kunne Jens derimod, og stoppede på 102 point. Med en halv kasse te endte han på 101 point, og jeg måtte nøjes med en 2. plads.

Vi tog endnu et spil Darjeeling, men denne gang gik det slet ikke så godt. Jeg fik en god start, men derefter stoppede det, og jeg kom aldrig tilbage i spillet. de andre blev ved med at tage de tekasser jeg skulle bruge, og lave den slag te som jeg lavede lige inden det blev min tur. Jeg endte derfor på en absolut sidste plads, med under 50 point.

Derefter blev det til at spil Finstere Flure. Efter første tur fortsatte monstret til han havde spist 2 of os, og turen efter gik han 10 felter. Sjælden har jeg se så mange blive spist så hurtigt. Det betød også at ingen af os havde fået nogen som helst ud da vi var nået halvvejs gennem spillet. Men det jeg spillede mod mindst 3 spiller der havde tendens til AP havde det allerede varet alt for lang tid (70 minutter). Inden det endelig lykkedes for Jens at få sin anden figur ud, havde spillet taget 105 minutter, og det er bare alt for meget for et action spil som skal kunne spilles på 60 minutter :-(

Vi sluttede med et spil The City, hvor jeg skulel vælge mennem springvand eller indkøbsvogne. Jeg satsede på springvand, og det viste sig at være et godt valg. Men i sidste øjeblik blev jeg alligevel overhalet af Jens der havde bygget en Baukolonne og nåede at få tre Stadtvillas ned, og jeg måtte igen nøjes med en 2. plads.
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization

Post by Nissi »

Jonezy wrote:Dagens griner.

Jeg havde taget King of Tokyo med i skole i dag, da vi skal på lejrskole imorgen og jeg ikke gad at det skulle fylde i rygsækken imorgen tidlig. Da min dansklærer så var syg, havde vikaren brugt det gamle 'bare lav jeres huller i bøgerne'-trick, hvilket betød, at da jeg dukkede op til min matematik havde ungerne allerede lavet det, som jeg havde planlagt at vi skulle. Da jeg ikke lige havde overskud nok til en plan b endte det med, at ungerne fik lov til at hygge sig.

Derfor hev jeg King of Tokyo frem og hvilken en succes...! Vi spillede med 5 monstre, men der opstod hurtigt forskellige monster teams, da flere kom til og med huende tilskuere tror jeg, at jeg havde gang i halvdelen af klassen til vores ene spil. Suad og jeg døde som de første, hvorefter en lang og sej kamp (ungerne forlod Tokyo hver gang de kunne) endte med, at tre drenge lige akkurat fik skrabet point nok sammen til sejr, hvilket udviklede sig til en dans på borde og jubelscener alá Rådhuspladsen 92'... :lol:

Uhørt sjov oplevelse, omend lidt stressende, da jeg både skulle styre spillet og svare på sådan cirka 32 spørgsmål samtidigt. Næsten ærgerligt at der er lovet godt vejr til vores lejrskole tur...;)
Fantastisk Jon! :)
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by 40crew »

Landskampen i aftes var ikke synderlig vigtig for nogen af os, så vi tog os et spil Lords of Waterdeep. Kone lagde stærkt ud og nægtede mig nogle brugbare resurser og fik nappet det quests jeg gerne ville have. Men The Silverstars giver ikke op så let, og med hjælp fra lidt intrige og nogle velvalgte quests fik jeg købt mig nogle gode bygninger tidligt i spillet, der endte med at indbringe mig mange ekstra resurser og guld.

Det endte da også med at jeg knækkede hendes forspring og vandt med 30 point. Det er rart at have fået håneretten tilbage. Det bliver en god weekend :D
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Torsdag fik Martin og jeg spillet det 7. scenario i vor Descent-kampagne: The Desecrated Tomb.
Og som sædvanlig havde Overlorden alt for let spil. Når nu vi snart er færdige med kampagnen, er vi blevet enige om at teste et enkelt scenarie med 4 helte, for det er i hvert fald ikke let for kun 2 helte at vinde over Overlorden. 8/10
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

Det har ikke været så meget, jeg har fået spillet i den forløbne uge. Men lidt er det da blevet til.

Splendor - i mine øjne et solidt hygge-spil, der kan spilles på en overkommelig tid.

Star Realms - et fint lille deckbuilding-spil. Det er ikke særlig dybt, men det var en formildende omstændighed, at det ikke fylder mere end en pakke kort.

Greed - Donald X. Vaccarino er på banen igen. Det er ikke et stort spil, men ideen med drafting, hvor alle er optaget samtidig og man tvinges til dels at overveje hvad der er godt for en selv kontra for ens modspillere, fungerer jo meget godt.

Spyrium - er stadig et solidt lille spil. Ikke synderligt ophidsende, men bestemt et spil der er så godt, at jeg også selv kunne finde på at tage det frem.

World Conquerors - ville jeg så gerne kunne sige en masse positivt om. Men det går for langsomt er er lidt for omstændeligt, når man ikke på forhånd kender alle kortene. Et spil der på papiret lyder rigtig sjovt, men som desværre ikke formår at levere varen.
frouvne, administrator

Image
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Myde »

Jeg nåede kun et enkelt spil igår med mine forældre - til gengæld brugte vi rigtig lang tid på det! :lol:
Jeg fik introduceret dem til Castles of Burgundy, tror det var et hit :)
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by 40crew »

Lørdag og søndag fik vi spillet de to første kapitler i Mice and Mystics. Det er første dungeon crawler jeg spiller, siden jeg spillede Hero Quest for mange, mange år siden (lærte ihvertfald aldrig reglerne, men flotte figurer :roll: ). Og absolut første dungeon crawler min kone er blevet introduceret for. Jeg fik gennemgået reglerne så godt som jeg nu kunne, og gik igang med den oplæsningen af historien.

Historien er som sådan ret sød og lige til, men det tager fokus fra det at spille, og ind til videre er vi måske ikke så rollespils egnede som jeg håbede.

Vi fik dog kæmpet os igennem teksten, valgt nogle figurer (virkelig god kvalitet på mini'erne) og så ellers kommet igang. Det var en stor rotteslagtning, og det var ret sjovt. Men vi har nogle problemer med nogle af reglerne.

1) når man "explorer" en tile der skal flippes, skal der så blot stå en mus på det område? Og så følger resten med uanset hvor de står henne?
1a) når man "explorer" en tile med en dør, teleporteres alle mus så også ind i næste rum, eller skal de selv gå med?
2) for at "explore" en ny tile, hvadenten den skal flippes eller man skal ind i et andet rum, skal alle minions så være døde?

Søndagens kapitel to var lidt kortere end første kapitel, og det passede os fint efter en weekend med træt baby. Vi har fået styr på oste-klokken som vi kalder det, og minion's tilgang til ost.

Vi tabte faktisk kapitlet, men vi valgte og gradbøje reglerne lidt...
Image
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by JoelP »

1) ja og ja
2) ja
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

I går fik min kone og jeg spillet Sherlock Holmes: Consulting Detective, et spil som det er ved at være 25 år siden jeg sidst har spillet (hvilket, skulle jeg huske at sige, er nok til at man stort set ikke kan huske noget om sagerne... :) )! Det var et sjovt gensyn, og vi rodede os igennem Case #1 (uden dog at nå at blive færdige).

Den nye Ystari-version er flot, men med nogle tvivlsomme usability-valg med de valgte skrifttyper.

Nu må vi se hvor langt vi kommer i spillet - går det over al forventning, har jeg samtlige af de gamle udvidelser stående, så der er nok at tage fat på.

(Og der er ikke tilfældigvis en som ligger inde med et eksemplar af Gumshoe de gerne vil sælge, vel?)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Mandag valgte vi at starte (og slutte) med Wolfgang Kramers klassiker 6 Nimm't, som netop er genudgivet i ny udgave i anledning af spillets 20 års jubilæum. Spillet er hurtigt at spille, og kan klare op til 10 deltagere. Konceptet er enkelt og genialt: Det gælder om at komme af med sin hånd af 10 kort, uden at blive tvunget at tage minuspoint. Alle vælger samtidig et kort, som derefter lægges til de udlagte kort i nummerorden. Der kan ligge 5 kort per række, men den spilelr som lægger det 6. kort skal tage de tidligere 5 kort i rækken som straf. Genialt kortspil. 8/10

Indimellem spillede vi Last Will som Martin vandt med overbevisende overlegenhed.8/10
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:[...] (Og der er ikke tilfældigvis en som ligger inde med et eksemplar af Gumshoe de gerne vil sælge, vel?)
Hvis du kan nøjes med at låne, kan vi nok finde ud af det.
frouvne, administrator

Image
Post Reply