Spil med forrædermekanik

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Pharmand
100+ indlæg
100+ indlæg

Spil med forrædermekanik

Post by Pharmand »

Jeg nyder at spille Battlestar Galactica, faktisk er det nok et af mine absolutte yndlingsspil, og jeg har nok i det hele taget en forkærlighed for spil, der kan sætte temperamenterne i kog. Forhandling, alliancer og måske i særdeleshed samarbejde med risikoen for at blive dolket i ryggen er kernepunkter.

Jeg har søgt med lys og lygte efter flere spil med disse attributter og er kommet frem til følgende:
  • Betrayal at house on the hill
    Rex: final days of an empire
    Shadows over Camelot
Kender I flere, eller har I kommentarer i forhold til ovennævntes mekanikker og generelle gameplay, vil jeg rigtig gerne høre fra jer.

Johan
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg

Re: Spil med forrædermekanik

Post by BACON! »

Det lyder som om du kigger i alle genrer, så jeg vil nævne Room 25, Game of Thrones, Archipelago og gamle Diplomacy. Archipelago er nok på kanten.
Plaid Hat er også på vej med Dead of Winter som ser rigtig fint ud.
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Hvis du vil have meget af forhandling, alliance og mulighed for at dolke hinanden, så kan jeg kun anbefale The Resistance og The Resistance: Avalon. Det er så det eneste er er i de to spil, idet der ikke er andet spilmekanisk, som der f.eks. er i BSG og SoC.
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Hvad med Red November, et lille hyggeligt spil, hvor der også samarbejdes uden at du rigtig kan stole på de andre.
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Stunke »

Pharmand wrote:...Rex: final days of an empire...
Kender I flere, eller har I kommentarer i forhold til ovennævntes mekanikker og generelle gameplay, vil jeg rigtig gerne høre fra jer...
Rex skulle efter sigende lide under nogen besynderlige alliancemuligheder, hvis ikke man spiller det med 6 mand.
Det skulle vaere et fantastisk spil med fuldt besatte pladser, alt andet bliver en betydeligt ringere spiloplevelse. Men som altid er BGGs brugere dybt uenige...
It's about playing games, not owning games.
Pharmand
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by Pharmand »

Stunke wrote:
Pharmand wrote:...Rex: final days of an empire...
Kender I flere, eller har I kommentarer i forhold til ovennævntes mekanikker og generelle gameplay, vil jeg rigtig gerne høre fra jer...
Rex skulle efter sigende lide under nogen besynderlige alliancemuligheder, hvis ikke man spiller det med 6 mand.
Det skulle vaere et fantastisk spil med fuldt besatte pladser, alt andet bliver en betydeligt ringere spiloplevelse. Men som altid er BGGs brugere dybt uenige...
Som jeg har forstået det, gør allianceubalancen sig gældende ved femmandsspil, og jeg har faktisk hørt en del godt om spillet med fire spillere, men jeg tror helt sikkert, du har ret i, at spillet er optimalt med seks, og det er en tanke værd. Vi er sjældent seks i vores spillegruppe, og hvis vi er, er jeg bange for, et spil som dette ikke ville komme på bordet.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Sir William wrote:Hvad med Red November, et lille hyggeligt spil, hvor der også samarbejdes uden at du rigtig kan stole på de andre.
Jeg vil så gerne kunne lide Red November, da jeg generelt synes at samarbejdsspil, med en forræder/modstander er de bedste. Men desværre er der noget over Red November der ikke helt fungerer.

F.eks. er der ikke noget at lave i starten, og første når man begynder at gøre noegt, sker der ting, der betyder at man bør reagere. Det medfører som regel at alle blot stormer ud og plyndre lagrene for genstande og vodka, uden at der er nogen grund til det. Spillet burde starte med en eller anden for for hændelse, så der var en grund til at gøre noget.

Alt er lige svært/nemt! Det er nemt at huske, men ikke nødvendigvis logisk. Og hvad er din grund til at vælge at bruge 1 minute, eller 10 minutter, på at slukke brænden? Hvis du bruger 10 minutter, så er du sikker på at det lykkedes, medens du ved 1 minut har 10% chance for at det lykkedes. Så alt i alt ender du med at skulle satse på om du vil rulle terninger, eller spille sikker. Det ender med ikke at være særligt spændende.

Og forræder mekanikken fungere heller ikke helt optimalt, for man har ingen som helst grund til at arbejde mod de andre. Det eneste man kan gøre at at forlade den synkende ubåd de sidste 10 minutter, og så sidder og vente på at se om de andre overlever (hvor man så selv har tabt), eller om de synker (hvor man så selv har vundet). Så når først du har taget beslutningen om at forlade de andre, så kan du ikke gøre noget ved spillet længere, og det er kedeligt.
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Myde »

Jeg fik prøvet City of Horror igår, og det må om noget have en forrædder mekanik. Det er et zombie-spil, som ikke er et samarbejdsspil som sådan, men for at få sine egne karakterer til at overleve laves der masser af aftaler og alliancer og masser af backstabbing.

Totalt sjovt spil :twisted:
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Myde wrote:Jeg fik prøvet City of Horror igår, og det må om noget have en forrædder mekanik. Det er et zombie-spil, som ikke er et samarbejdsspil som sådan, men for at få sine egne karakterer til at overleve laves der masser af aftaler og alliancer og masser af backstabbing.

Lyder da som om du så er frisk på Game of Thrones på lørdag 8)
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Myde wrote:Jeg fik prøvet City of Horror igår, og det må om noget have en forrædder mekanik. Det er et zombie-spil, som ikke er et samarbejdsspil som sådan, men for at få sine egne karakterer til at overleve laves der masser af aftaler og alliancer og masser af backstabbing.

Har kun spillet Mall of Horror, men jeg elsker det spil. Det er det tætteste jeg er kommet på en triple-skilsmisse på en enkelt aften. Hold kæft nogen folk kan blive sure :)

Jeg må hellere få det spil frem igen :twisted:

Er der i øvrigt nogen der har input til i hvilken aldersgruppe man begynder at introducere rygstikkeri til de mindre brætspillere?
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Post Reply