Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Sir William »

Er lige kommet hjem fra 11 dages camping i Tyskland uden internet, så vi fik lokket de andre til spil.

Startede ferien ud med UNO dermæst Triominos og så Præsident/Røvhul, simple spil alle kan spille. Købte Qwirkle dernede og det blev en succes også.

Så spil hver dag og alle hyggede.
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 543 times
Been thanked: 330 times

Post by Jonezy »

Mani og jeg havde Merete (Myde) over til en spildag igår og det endte naturligvis med at blive rasende hyggeligt.

Vi startede med noget Timeline: Music and Cinema og Cardline: Globetrotter, som er sådan nogle spil, hvor man skal sætte sine kort ind rigtigt på den tidslinje/rækkefølge, som man bygger med kortene. I Timeline skal de sættes kronologisk ind og i Cardline satte vi lande ind efter befolknings størrelse. Efter to sejre kunne jeg godt mærke at pigerne ikke gad sådan nogle 'kloge-Åge' spil...;)

Derfor gik vi videre til Mow, som er et lille kortspil, som Merete en gang har fået foræret og aldrig prøvet. Det var sådan et rimelig random kortspil, hvor alle kortene havde en ko med nogle fluer, samt et nummer på. Man skulle så sætte kortene i rækkefølge, men man måtte kun lægge kort i enderne og hvis man ikke kunne lægge et kort måtte man tage hele stakken på bordet. Når alle kort var spillet talte man fluer i de stakke, man havde fået samlet og først til 100 var taberen og den med færrest point på det tidspunkt var vinderen. Merete var så bedst til at holde fluerne ude af stalden.

Efter de hurtige spil til at starte med tog vi så på pilgrimstur i Japan med Tokaido. Jeg købte en masse souvenirs, donerede pænt til guderne i templet og tog en masse kur bade, så jeg havde en vidunderlig rejse, også mere vidunderlig end pigernes. Tokaido er virkelig et lækkert chiller spil, og jeg glæder mig meget til at se min collector edition om et halvt års tid.

Imens pigerne gjorde klar til frokost driblede jeg ned til pakkepost dimsen i nærmeste Fakta for at hente en pakke fra Snydepels. Den indeholdt Splendor, som straks blev indviet efter vi havde tygget den lokale slagters stegte rullepølse færdig. Det blev til 2 omgange med at skaffe safirer, diamanter, rubiner, onyxer og smaragder til at få kort der kunne skaffe os point og flere safirer, diamanter, rubiner, onyxer og smaragder. Jeg har svært ved at sætte min finger på hvorfor, men jeg holder virkelig meget af Splendor og sidder altid efter et spil og spørger mine medspillere om vi ikke skal nappe et spil til. Faktisk er spillet egentlig ret tilfældigt, da vinderen oftest er den, som får sin maskine op at køre bedst, så man ikke skal bruge for mange aktioner på at samle tokens, og hvordan man bliver den som har den bedste maskine er lidt tilfældigt efter hvordan kortene kommer ud (eller også spiller vi bare dårligt...). Trods det, er det hurtige og simple gameplay samt kvaliteten af spillet lige i øjet og for mit vedkommende et super spil i den lette ende. Vores to spil var dog ikke så random, da jeg endte med at vinde begge....;)

Efter Splendor besluttede vi at Merete skulle på sit første eventyr i Terrinoth, så Runebound blev hevet frem. Jeg spillede Ronan of the Wild, Mani var (som altid) Silhouette og Merete valgte Sir Valadir. Det blev til omkring 4 timers episk battlen med op og nedture inden det lykkedes Sir Valadir i tæt kapløb med Silhouette at slagte sin tredje drage og dermed skrive sig ned i Terrinoth historiebøgerne, som den store dragedræber. Min Ronan bøvlede rundt og det kunne klart ikke anbefales at tage med på udflugt med ham, da mine allies døde som fluer, da manglen på gode ranged våben gjorde at jeg måtte have nogle kødskjold for at klare mig. Silhouette havde samme problem, men hendes Shield of Light reddede hende så tilpas mange gange, så hun alligevel bliver nævnt enkelte steder i Terrinoth historiebøgerne. Sir Valadir derimod smadrede først alt med en Dragontooth hammer og senere med det legendariske White Blade sværd. Runebound er stadig for langt, men det er fandme også sjovt og eventyrligt, selvom jeg vist kom til at kaste med raflebægeret et par gange (seriøst, jeg skulle bruge en 5'er på tilsammen to D10 og jeg slog dobbelt 2, så begge mine allierede døde og jeg blev knockoutet, og jeg var endda lige ved at være klar til mit første drage dræb.... :tudeprins smiley: ).

Carsten (Carlei) dukkede op i slutningen af Runebound spillet og spillede lidt No Thanks med pigerne imens jeg fik færdiggjort noget aftensmad. Efter maden fik vi spillet endnu en omgang Splendor, hvor Merete fik bevist at Splendor var totalt random igen, da hun vandt en flot sejr på en vellykket (og total tilfældig..;)) investering i de rigtige miner og handelsruter.

Min 'skal vi tage et spil mere' virkede ikke denne gang og vi fandt Indigo frem, som minder lidt om Tsuro, hvor man skal ligge tiles med veje på, som så fører nogle pointgivende sten rundt på brættet og så skal man gerne have dem hen på en af sine udgange, så man kan få point for dem. Det er Merete så vildt god til, for vi da total høvl i første spil. I andet spil spredte vi udgangene så man altid delte med en af de andre. Det dur så bare ikke for mig, da det jo naturligvis er sjovere at prygle Jon end at hjælpe Jon... To gange gjorde jeg klar til at min udgangs makker kunne få en point sten hjem og begge gange blev det ignoreret, så stenen blev afledt inden jeg selv kunne gøre noget. Imens hjalp de andre pænt hinanden med at få point selvfølgelig. Sådan nogle røvere at spille med.... :wink: I sådant et uærligt og grisk miljø blomstrede Carsten naturligvis og vandt en sikker sejr. Ham skal jeg fandme ikke spille Game of Thrones med... :lol:

Vi var begyndt at gabe og overvejede at lukke seancen, men vi besluttede os alligevel for at nappe en omgang romer-bingo med Rise of Augustus. Augustus er jeg også ret vild med, da det er hurtigt og bingo mekanismen gør at man er med hele tiden. Har godt set at mange sætter det til salg herinde, så det er ikke lige populært hos alle, men jeg synes det er et vildt godt hurtigt og sjovt spil i den lette ende, som alle kan være med på. Merete råbte Ave Caesar mere end os andre og vandt en kneben sejr.

Vi skulle faktisk til at lukke helt ned, men så gik der Timeline i den. Jeg havde købt Timeline: Science and Discoveries og Timeline: Inventions til Carsten sidst jeg var i KBH, så dem følte vi åbenbart lige vi skulle prøve af. Vi tog et spil af hver og en række heldige gæt senere fik jeg restaureret noget af mit omdømme ved at vinde begge spil. Vi sluttede det hele af med at prøve mit Timeline: Music and Cinema og her lykkedes det endelig stakkels Mani at grave en sejr op, da hun fik placeret Nevermind af Nirvana og Creep med Radiohead helt rigtigt. Og så kunne vi ikke mere.....

Sådan kan man altså også bruge en hel torsdag, og det var sjovt, og hyggeligt, og drilsomt og bare rigtig rart. :)
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Torsdag fik Eivind, Martin og jeg taget hul på aften to i det sjette og sidste eventyr i Pathfinder the card Game.
Vi var nået til scenarie 2, og det viste sig lige så svært og underholdene som det første. Så vi måtte stoppe pga. tid og gå hjem med uforttet sag. Så tog vi den en gang til, og da gik noget nemmere - vi vandt da. Scenarie 3 var et af dens slags mellemstadier, hvor det kun er 3 =antallet af spillere) ensartede lokaliteter, De var forholdvis lette at lukke, men indeholdt dog nogle irriterende edderkopper som ikke kun nøjedes med at bide den aktuelle spiller - de kunne også finde på at springe over for at bide en person på anden lokalitet. I det hele taget var der flere farlige situationer i dette sidste eventyr: jeg var flere gange ved at være nede på min sidste kort. Nu kan jeg jo heldigvis helbrede mig selv, men jeg havde nu ikke taget højde for, i min uddannelse af helten, at jeg kunne blive skadet i en andens tur, uanset hvor jeg befandt mig - og 3 gange blev jeg ramt af en elektrisk udladning, som egentlig var tiltænkt Martin og Eivind. :evil:

Trods nærdøds-oplevelser overlevede vi alle, men det 4. scenarie bliver nødt til at spille igen næste gang. Vi var kun et enkelt kort fra at jeg kunne have forlænget "timeren" med mindst en tur til - og det var alt hvad vi behøvede for at slå skurken ihjel. Som det gik, var vi nødt til at gå tilbage til kroen for at overnatte. Så der venter os endnu en spilledag inden vi kan besejre spillet endeligt! 9/10
Image
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.

Post by BlueSwan »

Indtil videre er juli gået med enten solospil (At The Gates Of Loyang og Mage Knight Board Game) eller nemme spil med min ældste datter (Ticket To Ride, Morels, Carcassonne, Rat Hot, Hey That's My Fish, Ubongo), så ikke det vilde at skrive hjem om endnu.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I dag havde jeg venner på besøg, og så snart frokosttallerknerne var ryddet af bordet, kom brætspillene frem. Vi tog først to omgange The Downfall of Pompeii. Det er efterhånden længe siden, jeg har spillet dette spil, så reglerne skulle lige terpes en gang mere, men derefter fik vi hurtigt travlt med at smide hinandens borgere i vulkanen! :lol:

Bagefter fandt vi Vegas Showdown frem. Det blev et relativt kort spil, da en af briktyperne hurtigt blev udsolgt, men det er stadig et hyggeligt lille spil.
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by 40crew »

Fik endelig spillet et spil aGoT:TLCG med konen igen igår. Hun er stadig ret glad for det, selvom det stadig ikke er lykkedes hende at vinde. Vi bør virkelig få udvidet vores kortsamling, men det er simpelthen så uoverskueligt mange penge man skal bruge på dette spil...
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Søndag var vi til fødselsdag hos min svoger, og efter den obligatoriske varm chokolade, flødeskum, boller og lagkage kom spillene på bordet.

Jeg spillede først et spil Mamma Mia med Lea og Katrine. Efter første omgang havde jeg formået at servere... ingen pizzaer, medens Lea og Katrine hver havde serveret 3 pizzaer. Det endte naturligvis med at Lea vandt med 7 serverede pizzaer. Katrine fik serveret 5 pizzaer, og jeg kom kun af med 3 pizzaer. Vi spillede med en dansk udgave af spillet, og det viste sig endnu en gang at den danske udgiver ikke blot havde oversat reglerne, men også ændret dem en smule, så man f.eks. slet ikke skulle bruge Mamma Mia kortet :roll:

Bagefter spillede Larna, Lea, Katrine og jeg et spil Bohnanza. Jeg syntes ellers det gik OK, men da vi talte op endte Lea først, Katrine anden, jeg tredje og Larna sidst.

Sidst spillede Katrine og jeg et spil Africana. Jeg har spillet det to gange før IRL, og to gange på nettet, og alle gangene har jeg tabt stort, så nu skulle jeg prøve at forstå spillet. Desværre viste det sig at Katrine er en haj til spillet, så selvom jeg endte på 54 point, hvilket er meget mere end et jeg plejer at slutte på, så endte Katrine på 68 point.
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 543 times
Been thanked: 330 times

Post by Jonezy »

Var en tur forbi Valby og spille med Jesper og Merete igår.

Aftalen var at spille Bora Bora først og det gjorde vi så. Jeg havde ikke prøvet det før, men et par Rahdo videoer og en regelbogs læsning havde allerede overbevist mig om, at vi havde at gøre med en god klassisk Feld og det er bestemt ikke nogen dårlig ting i min bog.

Man har sådan nogen tasks, som man skal opfylde i hver runde for at få nogle ekstra point og mine tasks gjorde, at jeg måtte finde nogle kvinder til mit ø-samfund. Kvinder er så vildt gode til at samle forskellige smukke skaller fra havet, som man så kan bruge til at lave skønne smykker, som så giver dejlige VPs. Da jeg så i starten var den eneste som lavede skønne håndlavede smykker i mit ø-rige, endte jeg med fokusere en del på den industri samtidigt med at få opfyldt mine løbende tasks. Det spillede så smukt sammen, da jeg næsten lavede smykker for mig selv og ikke skulle kæmpe så meget med de andre om de bedste smykker.

I en klassisk Feld point salat (og Feld point salat er en god ting! 8) ) er det altid en god ting at have noget du næsten har monopol på og min smykke industri endte også med at give mig de afgørende point og sørge for at mit ø-samfund var sejere end Jespers og Meretes. Bora Bora er et rigtig godt Feld spil og kommer ind på 3. pladsen af dem som jeg har prøvet (1. Castles of Burgundy 2. In the year of the Dragon 3. Bora Bora 4. Amerigo 5. Rialto 6. Luna). Jeg kunne godt lide temaet (ja, temaet!), farve eksplosionen i komponenterne og de beslutninger man skulle tage.

Efter aftensmad, kom Tournay frem, som jeg har spillet en del på BGA her på det sidste, men det hjalp mig ingenting, da der kom en masser town criers og dermed events i starten af spillet som smadrede min økonomi. Det kom jeg aldrig rigtig over eller Jesper var ihvertfald meget bedre til at komme over det, da han vandt ret sikkert. Han lavede en god kombo med en bro, en prior og en præst, som gjorde at han tjente penge på at bruge broen, som han kunne aktivere 2 gange og broen gjorde at han kunne bruge et valgfrit kort hos en af os andre.... Buh... (men godt spillet...;))

Alhambra var næste valg og det er sgu et ret godt spil i den lette ende, hvor du bygger din egen lille by (Alhambra) foran dig med tiles. De andre grinte lidt af min by, da jeg straks gjorde det svært for mig selv ved at bygge muren tæt omkring min by, men jeg grinede mest, da det viste sig, at min super lækre og lange mur var stærkt medvirkende til at jeg kunne vinde spillet....

Vi sluttede af med to omgange Splendor, som tidligere på dagen var blevet snydt for sin ellers velfortjente SdJ... Merete og jeg holder meget af Splendor og vi vandt da også et spil hver, imens Jesper har svært ved at se at ens beslutninger giver mening i spillet og derfor nok ikke er utilfreds med at det ikke fik sin SdJ.

Super hyggelig aften med gode spil som altid! :D
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Mandag var vi fem mand til at gennemgå Galaxy Defenders: Mission 2 hvor vi havde 11 runder til at redde 3 videnskabsmænd. Det tog max. fire runder - og så måtte vi træde vande i 7 runder mere, førend vi kunne få lov til at tage hjem som vindere. 8/10
Image
Lyng
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Inis, Race for the Galaxy, Fort Sumter

Post by Lyng »

Det lykkedes mig endelig at få lokket min hustru med på Twilight Struggle. Havde sørget for at forberede mig godt så jeg på mest enkelt vis kunne lære hende spillet. Det gik rigtig godt og hun er blevet ret vild med det. Meget heldigt da jeg selv elsker spillet. :D
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

I dag havde vi gæster fra Jylland, og Daniel blev introduceret til Würfel Bohnanza. Jeg vandt det første spil 13-9, men hvis Daniel havde gjort sin tur færdig havde han også scoret 13 point. Andet spil endte 13-7 til Daniel.
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Kasper var forbi i går aftes til en gang Twillight Struggle.

Første spil var Kasper USSR og allerede efter 6 runder, havde han fået sine 20 point. Synes igen jeg var uheldig med mine kort og det blev ikke bedre af, at Kasper første Headline fra Red Scurge og jeg kun sad på 2 OP kort. Lidt op af bakke.

Næste spil blev lidt mere tæt, kom faktisk helt til Late War og ingen af os havde VP.

Jeg havde på det tidspunkt kontrol med Mellemamerika, Afrika og stod godt i Europa.

I 10 Kasper et kort - et af mine -, for 4 OP som han ville bruge til et Coup. Trackeren var på 3. Så den røg ned på 2, da han kuppede lidt i Afrika. Han havde så kun læst den del af eventet som angav, at han i næste runde skulle spille Intervention og hvis ikke ville jeg få 3 VP. Han havde ikke læst, at jeg så ville få lov til at foretage et Coup med de samme OP og dermed røg trackeren ned på 1. Teksten snød lidt, men med linieskift antog jeg, at den ene skete uanset hvad og den anden kun hvis ikke intervention ikke blev spillet.

Jeg "forbarmede" mig over Kasper og lod ham tage trækket om. Han stod til på det tidspunkt at vinde, så......... det viser så at man skal være opmærksom på kortene især kl. 23.55 om aftenen.

Men en hyggelig aften - igen.
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Endelig oprandt dagen hvor vi kunne afslutte Pathfinder Adventure Card Game - og så ovenikøbet med en lykkelig slutning!
Forinden skulle vi dog gå en gruelig masse igennem, og adventure 6 er så absolut det sejeste eventyr at komme igennem (på den gode måde).

Vi lagde ud med at spille scenarie 4 for anden gang, og denne gang gik det endu værre end sidst. Jeg lagde ud med at møde enten Cleopatra selv eller en af hendes håndlangere, og jeg mistede min uundværlige Slangeskinds-Tunika, og måtte desuden discarde hele min hånd med våben, healingskort og tidsforlænger (Holy Candle) - og derfra gik det kun ned ad bakke!

Da vi løb tør for tid, prøvede vi en tredie gang, og denne gang gik det meget nemmere.
Så kunne vi enten tage det endelige opgør i afslutningsscenariet, og det var en formidabel modstander vi skulle møde!
Og ikke nok med det: der var intet tidspres. I stedet var det en kamp til døden! Så ikke noget tøsepjat med at kunne spille scenariet om. Heldigvis lykkedes det os at vinde uden tab.

Scenariet var en stor positiv overraskelse, så jeg vil ikke her spolere fremtidige heltes glæde ved at fortælle nærmere om scenariet. Men vi havde alle tre truffet de forkerte valg da vi sammensatte vores hænder efter forrige scenarie. Vi havde masser af kort, som ikke kunne bruges, og havde sagt farvel til andre kort som ellers kunne have været til nytte. Men nu da vi vandt, kan man jo kun grine ad det bagefter :D

Pathfinder har alt i alt været en underholdene oplevelse - og jeg glæder mig allerede til næste måned, hvor vi står til søs i pirat-udgaven Skulls & Shackles! 9/10
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

I tirsdags i KBK startede vi med den nyligt kårede Spiel des Jahres-vinder, Camel (C)up. Terningstyret kamel-racing & betting, med et gimmicky, pyramideformet raflebæger. Spillet fungerede egentlig udmærket rent mekanisk, men var selvfølgelig meget letvægtsagtigt, og meget, meget tilfældigt (siger jeg som vinderen). Ikke lige min smag, men kan man lide den slags, kan man sikkert også godt lide dette! ;-) 5.5/10.

Dernæst kom et andet spil på bordet for første gang, AEG's genudgivelse af det lille japanske Sail to India. Tematisk er spillet næsten identisk med en euro som Navegador; sejl en flåde af skibe i retning af Østen, og grundlæg kolonier langs kysten, som kan give handelsvarer (der kan sælges for penge, som bruges til yderligere investeringer, osv.). Men Sail to India klarer det hele uden bræt og tiles, til fordel for et par-og-tyve kort og en håndfuld trækuber. I det hele taget gav spillet indtryk af at være et større spil end komponentmængden ville indikere, og man kunne sagtens forestille sig det være udgivet i en stor æske, men et fancy bræt, tiles, kort og en masse forskellige trækomponenter.

Sail to India virkede som et fint lille eurogame. Om det er noget man gider blive ved med at spille er det nok for tidligt at sige noget om, for mens det var både sjovt og interessant, var det også sådan lidt "det samme" man gjorde tur efter tur i spillet.

Vi nåede to spil, hvoraf jeg vandt det ene. 7/10.

Til sidst blev det til gensyn med Russian Railroads (tre spillere), og der kunne jeg hive en sikker sejr hjem med en Kiev/industri-strategi, suppleret med majoritet af ingeniører. Det var længe siden jeg havde spillet Russian Railroads, men det var et godt gensyn. 8.5/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

I går kom Laban til lidt spil, og da vi kun var to, var det jo oblagt at vi fortsatte med vores Memoir'44.

Vi fortsatte hvor vi slap sidste gang med First Assault Wave/Omaha Beach, hvor jeg startede som tysker, og Laban som allieret. Jeg startede med at rykke mine infanterister fra Vierville-sur-Mer frem på bakkerne, og lade mit artilleri på højre flanke skyde løs på Labans kampvogne. Det betød at han brugte masser af kræfter på at flytte sine enheder til venstre, og uden for rækkevidde af mit artilleri. Men det var ikke uden omkostninger, og inden længe havde jeg fået nedkæmpet tre enheder og førte 3-0. Men nu havde Laban fået samlet rigtig mange enheder på den venstre flanke, og han havde et par assault kort som aktiverede dem alle. Det betød at han fik gennembrudt mine forsvarsstillinger, og kom op på 3-3. Jeg havde heldigvis kortene til at forsvare mig, og det tog ikke lang tid før det stod 5-3, kun et point fra at vinde. Det kom til gengæld til at tage lidt længere tid, da jeg slog nogle lidt uheldig terningslag. Blandt andet skulle jeg blot på 6 terninger slå 1 kampvogn, granat eller flag, men det kunne jeg naturligvis ikke. Så det lykkedes for Laban at komme op på 5-5, og jeg vidste at han ville vinde spillet næste tur, idet han bare skulle rykke en af sine enheder ind i Colleville-sur-Mer eller Saint-Laurent-sur-Mer som begge stod tomme. Men jeg kaldte på lidt forstærkning i form af et Barrage kort som jeg havde haft siden starten. Da Laban havde en infanteri enhed stående i vandkanten med en enkelt figur, var den et oplagt mål. 4 Terninger, hvoraf bare en af dem skulle slå en infanteri, granat eller flag (2/3 chance på hver terning), og selvfølgelig slog jeg tre infanteri og en granat, og så var det overstået.

Så var det min tur til at spille allieret. Jeg havde masser af kort til min højre flanke, så jeg startede der. Det gik OK, selvom min kampvognsenhed hurtigt blev udryddet (0-1). Jeg havde dog fået min Rangers forbi tyskernes artilleri, og det lykkedes for dem at indtage Vierville-sur-Mer (1-1), men den holdt desværre ikke så længe og blev udryddet (0-3). Jeg var løbet tør for kort på den side, og skiftede til min venstre flanke, hvor det lykkedes for mig at få nedkæmpet tyskernes infanteri (1-3) inden jeg løb tør for kort på den flanke. Men nu havde jeg masser af kort til min midterste flanke, og jeg satte gang i mine kampvogne, som begge fik kæmpet sig vej gennem Easy-1 og Dog-3, samtidig med at de fik presset de tyske infanterister ud af deres forskansninger. Det betød at tyskerne stod uden beskyttelse og i løbet af en runde formåede jeg at udrydde 3 enheder og indtage Saint-Laurent-sur-Mer (5-3). Laban kunne ikke stoppe mig fra at vinde da jeg havde en kampvognsenhed på den anden side af Vierville-sur-Mer, og han havde ingen enheder inde for rækkevidde. Så runden efter rullede jeg stille og roligt ind i byen og scorede det sidste point (6-3).

Vi satte op til det næste scenarie, Mont Mouchet, hvor de franske modstandsfolk skal forsvare sig over for en umiddelbart stærkere tysk styrke. Men de franske modstandsfolk er langt bedre til at bevæge sig rundt, og det tror jeg ikke helt Laban havde taget højde for. Jeg advarede ham i hvert fald, og pointerede at jeg jo bare skulle nedkæmpe hans to kampvognsenheder for at score mine 4 point. Jeg startede med at flytte samtlige enheder ind i, eller tæt på, skovene, og da Laban havde flyttet den ene af sine kampvognsenheder frem, flytte jeg ind i skoven og nedkæmpede den første enhed (2-0). derefter begyndte jeg at skyde efter Labans infanteri, men det lykkedes aldrig at udrydde nogen af dem. Men nu havde Laban flyttet sin anden kampvognsenhed helt frem, og det betød at jeg kunne omringe den med 4 infanterienheder, og sørge for at den ikke kunne trække sig tilbage. Jeg havde derfor 12 terningen, som hver havde 50% chance for at slå kampvogne, granater eller flag, og jeg skulle kun bruge 3 successer. Det lykkedes naturligvis og jeg scorede endnu 2 point, og vandt derved 4-0.

Labans søn Johan var kommet, og vi fortsatte derfor med et spil Lords of Waterdeep. Det var tydeligt at Laban havde fået Larissa, for han byggede bygninger hele tiden bygninger. Imens scorede Johan stille og roligt point hele tiden, og der gik ikke lang tid før han lå en pænt stykke foran os andre. Vi nåede at hente lidt ind, men aldrig at komme helt op til ham. Da spillet sluttede var jeg sikker på at Laban med sine 6 bygninger (og derved 36 point) ville overhale Johan. Men Johan havde formået at lave 8 quests af den type hans lord gave bonus for, og scorede derved selv 32 point i bonus. Jeg havde kun lave 6 quests og fik 24 point i bonus. Slutresultatet blev at Johan vandt overlegent, medens Laban vandt med 4 point foran mig.
Post Reply