Din favoritmekanisme i spil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Din favoritmekanisme i spil

Post by netsapiens »

Brætspil kan jo som vi alle ved opdeles efter hvilke mekanismer der benyttes i spillet.

Jeg tænkte at det kunne være sjovt at indbyde til en lille diskussion om hvilke favoritter folk har, med begrundelse.

For at starte, så er min favorit:

deck-building/construction/variable player powers.
Jeg har skrevet alle tre, fordi deck-building typisk benyttes til kortspil, men jeg kan godt lide den i miniaturespil og andre brætspil også. variable player powers er lillebroren til deckbuilding, idet hver spiller får en egen taktisk/strategisk fordel, men i variable player powers er spilleren ikke selv herre over hvordan den skal defineres, men tages udfra en prædefineret bunke typisk.

Det som jeg så godt kan lide ved "deck-building" er at jeg skal udvælge mine styrker/enheder/kort/whatever udfra en strategisk betragtning. Når spillet så går igang, så skal jeg prøve at effektivisere min strategi på et taktisk plan. Uanset om det går godt eller skidt i et givent spil, så har jeg altid muligheden for at analysere og tilpasse efter spillet, hvilket giver rum for meta-gaming og forbedringer. Det giver spillet en større strategisk kontekst og åbner op for kampagne-baseret spil, eller længerevarende dueller mellem folk man spiller med ofte. Ikke blot kender man deres stil, man kan også prøve at gætte hvilke enheder de vil spille med på en given dag.

Det bedste eksempel jeg har på at spille med denne mekanisme er "drafting" i Magic The Gathering, hvor hver spiller modtager en "booster" med 15 kort, hvorfra man vælger en, og giver de resterende videre. Hermed modtager man 14 kort fra en anden spiller, som jo har taget det kort HAN helst ville have, og man vælger så et herfra, og så fremdeles, indtil alle 15 kort er valgt af spillere. Dette gentages 3 gange, og til sidst laver man så sit sæt spillekort, med dem man nu har draftet. Det giver noget taktisk i udvælgelsen fordi man skal vælge de bedste til sig selv, samtidig med at man skal overveje hvad de andre tager og begrænse deres muligheder.
Til sidst spiller man så en række kampe mod hinanden (vi foretrækker normalt at alle spiller en kamp mod alle). På den måde får man oplevet alle de forskellige ting som folk har valgt, og får et massivt taktisk udsnit af spillet Magic. Drafting spilles normalt af 8 mennesker, og er den absolut bedste måde at spille det spil på efter min mening, da det er den taktisk sværeste, kræver størst kendskab til kortene, mekanismerne og deres muligheder... og så kræver den faktisk ikke en særlig stor økonomisk investering i forhold til andre magic former.

Andre spil jeg har været glad for med denne mekanisme gennem tiden:

Heroscape
Warhammer 40.000
Chronopia

Hvad er DIN favoritmekanisme :?:
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 635 times
Been thanked: 933 times

Post by Frouvne »

Hmmm, den må jeg lige tygge lidt på! Variable Player Powers er klart en af de mekanismer, jeg tiltrækkes mest af. Til gengæld forudsætter den gerne, at man skal spille spillet gentagne gange, hvis man virkelig skal få fornemmelsen af, hvordan de forskellige Player Powers influerer på hinanden... og der kommer det gerne til at knibe lidt for mig! :( Dune er et godt eksempel på et spil i kategorien, der tiltrækker mig enormt. Det er samtidig et eksempel på et spil, jeg burde spille mange flere gange for at få fornemmelsen af, hvordan de influerer på hinanden!

Simultaneous Action Selection kunne måske være den mekanik, jeg ville vælge. I hvert tilfælde er det en fremtrædende mekanik i mit favoritspil gennem tiderne: Diplomacy!

Jeg tænker videre...
frouvne, administrator

Image
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

I forlængelse af SAS (Simultaneous Action Selection), så synes jeg ideen om programmerede træk (PT) er skæg. Robot Rally er selvfølgelig prototypen på den idé. Jeg kunne også godt tænkte mig at prøve Himalaya der vist bygger på nogenlunde den samme idé.

(Diplomacy (og Sten, Saks, Papir) er jo også programmerede, bare kun et træk frem)

Frouvne wrote:Hmmm, den må jeg lige tygge lidt på! Variable Player Powers er klart en af de mekanismer, jeg tiltrækkes mest af. Til gengæld forudsætter den gerne, at man skal spille spillet gentagne gange, hvis man virkelig skal få fornemmelsen af, hvordan de forskellige Player Powers influerer på hinanden... og der kommer det gerne til at knibe lidt for mig! :( Dune er et godt eksempel på et spil i kategorien, der tiltrækker mig enormt. Det er samtidig et eksempel på et spil, jeg burde spille mange flere gange for at få fornemmelsen af, hvordan de influerer på hinanden!

Simultaneous Action Selection kunne måske være den mekanik, jeg ville vælge. I hvert tilfælde er det en fremtrædende mekanik i mit favoritspil gennem tiderne: Diplomacy!

Jeg tænker videre...
Jesper Rugård Jensen
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Jesper wrote:I forlængelse af SAS (Simultaneous Action Selection), så synes jeg ideen om programmerede træk (PT) er skæg. Robot Rally er selvfølgelig prototypen på den idé. Jeg kunne også godt tænkte mig at prøve Himalaya der vist bygger på nogenlunde den samme idé.

(Diplomacy (og Sten, Saks, Papir) er jo også programmerede, bare kun et træk frem)

Frouvne wrote:Hmmm, den må jeg lige tygge lidt på! Variable Player Powers er klart en af de mekanismer, jeg tiltrækkes mest af. Til gengæld forudsætter den gerne, at man skal spille spillet gentagne gange, hvis man virkelig skal få fornemmelsen af, hvordan de forskellige Player Powers influerer på hinanden... og der kommer det gerne til at knibe lidt for mig! :( Dune er et godt eksempel på et spil i kategorien, der tiltrækker mig enormt. Det er samtidig et eksempel på et spil, jeg burde spille mange flere gange for at få fornemmelsen af, hvordan de influerer på hinanden!

Jeg tænker videre...
Wallenstein og Shogun er ligeledes spil der bruger Simultaneous Action Selection, og det er bestemt vellykket!
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 189 times
Been thanked: 190 times

Re: Din favoritmekanisme i spil

Post by Andrea »

Det er jo et rigtig godt spørgsmål...

Umiddelbart vil jeg mene, at Variable Player Powers er blandt mine favoritter, men Co-Operative Play og Modular Board er også mekanismer, der går igen blandt mine favoritspil.

Jeg kan godt lide samarbejdsspil - fordi det på en måde ligger langt fra, hvad jeg ellers forbandt brætspil med, da jeg var yngre (og det er derfor noget nyt og spændende), og fordi det også tvinger andre til at tænke i andre baner og ikke blot fokusere på egen sejr (hvilket ikke nødvendigvis er let for alle ;)).

Modular Board tilføjer en form for kaos/uforudsigelighed, som jeg godt kan lide. Spilpladen ændrer sig, og derfor kan man ikke nødvendigvis bruge samme strategi fra spil til spil.
Tina
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by Tina »

Modular Board er også helt klart blandt mine favorit mekanismer. Det søger for at spillet ikke kan blive ens for hver gang man spiller det, eller man ender i situationer hvor der er en optimal måde at spille på. Spil der har samme bræt hver gang man spiller synes jeg tit lider under denne problemstilling (specielt wargames eller area-control spil) Det betyder at Modular Board hver gang søger for at der er nye udfordringer i samme spil :D
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg synes det er svært at sige, for det afhænger af hvordan mekanismen er implementeret i de konkrete spil.

Jeg kan f.eks. vældigt godt lide auktioner, men det betyder absolut ikke at jeg derfor kan lide alle auktionsspil - det hele afhænger af, hvor godt (set fra mit synspunkt) auktionsmekanismen er realiseret. Amun-Re eller Modern Art -> super auktioner. Industria eller Augsburg 1520 -> bvadr auktioner.

Generelt er jeg enig i, at Modular Board og Variable Player Powers kan være gode mekanismer, men igen er det ikke noget, der i sig selv kan gøre et spil godt i mine øjne.

Faktisk tror jeg at jeg har nemmere ved at finde et par mekanismer som jeg ikke kan lide. Det kunne f.eks. være Simultaneous Action Selection eller Blind Bidding (den sidste er ikke en BGG mekanisme). En anden ikke-BGG mekansime som jeg generelt har det dårligt med må være Negotiation/Diplomacy - her simpelthen fordi det er en mekanisme jeg 'overdosede' på for mange år siden. :)

Min konklusion må umiddelbart være, at mens der findes mekanismer der kan få mig til at have mindre interesse for et spil, er der ikke nogen mekanismer der i sig selv kan få mig til at synes bedre om et spil...
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by stoffer »

Jesper wrote:I forlængelse af SAS (Simultaneous Action Selection), så synes jeg ideen om programmerede træk (PT) er skæg. Robot Rally er selvfølgelig prototypen på den idé. Jeg kunne også godt tænkte mig at prøve Himalaya der vist bygger på nogenlunde den samme idé.
Her kan jeg anbefale "The Great Space Race", der baserer alle handlinger på programmerede træk som Robo Rally, men er mindre restriktiv. Hvert rumskib har 5 slots hvor mellem 1 og 5 action-kort placeres, alt efter skibets hastighed. Som i Robo Rally spilles kortene fra venstre mod højre, men de placeres fra midten og ud til siderne (således at speed 1 giver adgang til slot 3, speed 2 slot 2 og 4, speed 3 slot 1, 3 og 5, speed 4 slot 1,2,3,5 og endelig speed 5 hvor alle slots bruges). I modsætning til Roby Rally har hver spiller (mængde alt efter antal spillere) en stak "Command Tokens" som kan bruge til forskellige ekstra-kommandoer undervejs, hvis man helt har mistet kontrollen over sine for-programmerede kort - ligeledes kan hvert kort give en bestemt mængde valgfrihed, f.eks. Drej Højre ELLER venstre, og flyt så 3 spaces, hvor alle kort i Roby Rally skal være korrekt placeret fra starten.
:::...---== Bananlikør ==--...:::
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 635 times
Been thanked: 933 times

Post by Frouvne »

Jeg kan kun tilslutte mig fascinationen af auktionsmekanismen. Flere gange har jeg tænkt, at man måske kunne nøjes med et enkelt eller få spil, med hver type af mekanisme. Auktionsmekanismen har ofte overbevist mig om, at denne begrænsning ikke er mulig. Det er utrolig fascinerende at se, hvordan selv små justeringer med denne mekanisme kan skabe helt andre spil. Det er en af de mest simple mekanismer og alligevel lykkes det - ikke mindst Reiner Knizia - den ene gang efter den anden, at skabe dybt originale spil, der læner sig kraftigt op ad denne mekanisme. Hatten af for det!
frouvne, administrator

Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Min fascination ligger afgjort i når spillerne har forskellige special-evner. Især hvis de er markant forskellige, og spillet stadig er rimelig balanceret. Desværre er dette ikke ofte set i brætspil, men det er også hundesvært at få balanceret ordentligt. Der er det trods alt lettere, om spillerne kan de samme. Så er deres udgangspunkt i hvert fald det samme.

En variant er så f.eks. når man selv kan sammensætte et sæt kort, som i Magic. Der er spillernes udgangspunkt også helt forskelligt. Jeg kan godt lidt det at man må tilpasse sit spil, alt efter hvilken modstander man er oppe mod.
Post Reply