Jeg tænkte at det kunne være sjovt at indbyde til en lille diskussion om hvilke favoritter folk har, med begrundelse.
For at starte, så er min favorit:
deck-building/construction/variable player powers.
Jeg har skrevet alle tre, fordi deck-building typisk benyttes til kortspil, men jeg kan godt lide den i miniaturespil og andre brætspil også. variable player powers er lillebroren til deckbuilding, idet hver spiller får en egen taktisk/strategisk fordel, men i variable player powers er spilleren ikke selv herre over hvordan den skal defineres, men tages udfra en prædefineret bunke typisk.
Det som jeg så godt kan lide ved "deck-building" er at jeg skal udvælge mine styrker/enheder/kort/whatever udfra en strategisk betragtning. Når spillet så går igang, så skal jeg prøve at effektivisere min strategi på et taktisk plan. Uanset om det går godt eller skidt i et givent spil, så har jeg altid muligheden for at analysere og tilpasse efter spillet, hvilket giver rum for meta-gaming og forbedringer. Det giver spillet en større strategisk kontekst og åbner op for kampagne-baseret spil, eller længerevarende dueller mellem folk man spiller med ofte. Ikke blot kender man deres stil, man kan også prøve at gætte hvilke enheder de vil spille med på en given dag.
Det bedste eksempel jeg har på at spille med denne mekanisme er "drafting" i Magic The Gathering, hvor hver spiller modtager en "booster" med 15 kort, hvorfra man vælger en, og giver de resterende videre. Hermed modtager man 14 kort fra en anden spiller, som jo har taget det kort HAN helst ville have, og man vælger så et herfra, og så fremdeles, indtil alle 15 kort er valgt af spillere. Dette gentages 3 gange, og til sidst laver man så sit sæt spillekort, med dem man nu har draftet. Det giver noget taktisk i udvælgelsen fordi man skal vælge de bedste til sig selv, samtidig med at man skal overveje hvad de andre tager og begrænse deres muligheder.
Til sidst spiller man så en række kampe mod hinanden (vi foretrækker normalt at alle spiller en kamp mod alle). På den måde får man oplevet alle de forskellige ting som folk har valgt, og får et massivt taktisk udsnit af spillet Magic. Drafting spilles normalt af 8 mennesker, og er den absolut bedste måde at spille det spil på efter min mening, da det er den taktisk sværeste, kræver størst kendskab til kortene, mekanismerne og deres muligheder... og så kræver den faktisk ikke en særlig stor økonomisk investering i forhold til andre magic former.
Andre spil jeg har været glad for med denne mekanisme gennem tiden:
Heroscape
Warhammer 40.000
Chronopia
Hvad er DIN favoritmekanisme