Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014

Post by Jens_Hoppe »

Spillet der skulle på et af bordene i KBK i tirsdags var vist nærmest givet på forhånd. Hvis jeg havde været i tvivl, ville synet af de små Terra Mystica-hajer, siddende ved stambordet, allesammen med julelys i øjnene, snart have gjort det klart for mig.

Ja, Terra Mystica: Fire & Ice skulle selvfølgelig afprøves, og kender jeg den hårde Terra Mystica-kerne i klubben ret, kommer det til at stå på mange, mange tirsdage fra nu.

I første spil opdagede vi hvor seje riverwalkers can være, hvis de får lov at starte spillet med en præst: Så kan de nemlig låse en ekstra terræntype op, så de kan bygge gratis på to farver terræn (og med "1" i shipping fra start, kan det være rigtigt mange felter)! Riverwalkers startede i hvert fald med fuld fart, og sænkede aldrig rigtigt tempoet - en sikker sejr til dem!

I andet spil fik jeg mulighed for at spille racen på bagsiden af riverwalkers; shapeshifters. De kom langsomt i gang, men da de først fik deres stronghold og kunne begynde at "skifte farve", gik det over stok og sten. Jeg løb med 18 points for flest sammenhængende huse, 18 points yderligere for længst-afstand-mellem-to-huse-i-samme-område, og havde endda førsteplads i en af kultene. Det var ikke rigtigt til at konkurrere med... ;-)

Så to sejre til "variabel farve" fraktionerne! Måske de bare er seje i hænderne på en række newbies som os?
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

min fine, Bruno Cathala-signerede Haru Ichiban kom på bordet her til aften.
Den er købt specifikt (og dedikeret til) min bedre halvdel, som heldigvis elskede spillet.
Jeg synes også det er en dejlig lille titel med overraskende brain-burn.

Og så prøvede jeg Essens mindste spil (vover jeg en påstand om). "Flip 9" er nemlig et solitaire spil bestående af ni enkelte kort der skal lægges op på række og byttes rundt på.
DET kan jeg til gengæld ikke finde ud af at løse, jeg fik samme fornemmelse af dumhed, som når jeg prøver at løse en Rubik's terning :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

netsapiens wrote:Og så prøvede jeg Essens mindste spil (vover jeg en påstand om). "Flip 9" er nemlig et solitaire spil bestående af ni enkelte kort der skal lægges op på række og byttes rundt på.
DET kan jeg til gengæld ikke finde ud af at løse, jeg fik samme fornemmelse af dumhed, som når jeg prøver at løse en Rubik's terning :)
Ha, jeg tror jeg klarede omkring halvandet minut af det på hotelværelset i Essen, inden jeg var klart til at kradse mine øjne ud for at slippe for at se på det!
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Hvis der er andre der har lyst til at kradse øjnene ud, så er det afsindigt enkelt at lave en PnP udgave af spillet.

Tag et spil kort du ikke bruger, og tag 1-9 i spar og hjerter, lim spar 1 på bagsiden af hjerter 1, spar 2 på bagsiden af hjerter 2, osv op til 9.
Færdig.

Gider man ikke en gang det, så SKRIV tallene 1-9 på bagsiden af 1-9 af en farve, så kan man spille :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Fik spillet Historia i går med 3 spillere.
Da det var første gang valgte vi at spille basisspillet uden Civ-Bots. Det gjorde det lidt kedeligt fordi Martin (naturligvis) hurtigt stak af fra os andre militært. Ved at sætte et par Civ-Bots ind vil der være nogle modstandere som arbejder imod de stærkeste.

Men bortset fra det, var det meget enkelt at forstå reglerne. Dog havde jeg svært ved at huske at spille mine kort i den rigtige rækkefølge, således at man få bestemte kort tilbage på hånden igen. Jeg endte altid med at mange præcis det kort som jeg helst ville spille.

Spillet er genialt i sin enkelhed, og det vigtige samspil kommer af de øvrige spilleres ageren. Glæder mig til at prøve det igen. Har dog udlån spillet til Martin, således at han kan sætte ind spillet inden After-Essen Spildagene, hvor han vil være så venlig at hjælpe nye spillere igennem. 8/10 - muligvis "9" hvis det lever op til gentagen spil

Image
Image
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Robert kom forbi i går aftes, planen var også at Kasper skulle have gjort sin ankomst. Desværre måtte han melde afbud grundet sygdom.

Vi startede ud med en gang "Impulse", et komplekst men meget sødt kortspil agtigt noget. I første spil blev jeg frustreret over, at jeg følte at teksten på kortene var misvisende. Når der stod 1 Fleet, opfattede jeg det som En Flåde på x antal skibe mens Robert tolkede reglerne og den grammatiske formulering som, at det henviste til En Flåde bestående af 1 skib.

Da jeg endelig måtte bøje mig for Roberts argumenter, valgte jeg at angribe Robert med min overlegene flåde af krydsere. Desværre trak jeg 3 x Etter kort mens Robert trak 2 + 3 kort plus hvad han havde på hånden. Så vi endte i en Tie og samtlige mine krydsere var pludselig udryddet. Så Robert havde ingen problemer med at få de fornødne 20 point.

I næste spil opbyggede jeg en stærk krydser flåde (4 skibe), plantede den ved centrum og så udforskede jeg de omkringliggende område, byggede miner, lavede planer og tradede. Så jeg scorede tæt ved 7 point hver runde. Så en hurtig sejr til mig.

Et sødt lille spil, som nok er sjovere med flere personer. Ved ikke lige om jeg kan lide kampdelen, men man kan dog planlægge det lidt mht til hvad man har på hånden.

Vi sluttede aftenene af med "Carcassone South Seas". Har kun prøvet Hunters udgaven, men kunne faktisk godt lide denne variant. Nem at gå til og man kan virkelig skabe problemer. Tabte dog stort til Robert efter at jeg ellers var kommet godt fra start.

En hyggelig aften.
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Michael_Olsen »

Sir William wrote:Vi startede ud med en gang "Impulse", et komplekst men meget sødt kortspil agtigt noget. I første spil blev jeg frustreret over, at jeg følte at teksten på kortene var misvisende. Når der stod 1 Fleet, opfattede jeg det som En Flåde på x antal skibe mens Robert tolkede reglerne og den grammatiske formulering som, at det henviste til En Flåde bestående af 1 skib.
Fra regelbogen: "
Fleet - A group of one
or more Transports
on the same card, or
Cruisers on the same
gate."
Image
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Michael_Olsen wrote:
Sir William wrote:Vi startede ud med en gang "Impulse", et komplekst men meget sødt kortspil agtigt noget. I første spil blev jeg frustreret over, at jeg følte at teksten på kortene var misvisende. Når der stod 1 Fleet, opfattede jeg det som En Flåde på x antal skibe mens Robert tolkede reglerne og den grammatiske formulering som, at det henviste til En Flåde bestående af 1 skib.
Fleet - A group of one
or more Transports
on the same card, or
Cruisers on the same
gate."
Ja, men diskussionen gik på grammatikken, som er helt klar for mig.
"Command a [1] ship fleet..." - dvs. en "Fleet" med 1 skib, eller flere hvis man booster det.
Claus ville gerne have lov til at flytte flere "Fleets" med det kort vis han boostede det. Det kan man ikke.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Michael_Olsen »

Robert wrote:
Michael_Olsen wrote:
Fleet - A group of one
or more Transports
on the same card, or
Cruisers on the same
gate."
Ja, men diskussionen gik på grammatikken, som er helt klar for mig.
"Command a [1] ship fleet..." - dvs. en "Fleet" med 1 skib, eller flere hvis man booster det.
Claus ville gerne have lov til at flytte flere "Fleets" med det kort vis han boostede det. Det kan man ikke.
Nå ja, det var jo ikke hvad Sir William skrev : - )

Jeg er helt enig, [1] ship fleet er en fleet med ét skib, og det kan så boostes til at være flere skibe.

Forøvrigt et spændende lille spil (og jeg er normalt ikke så meget til de små spil). Jeg har kun fået spillet det én gang, men jeg har på fornemmelsen at jeg vil kunne lide det bedre og bedre for hver gang. Men jeg vil nu nok altid foretrække Innovation.
Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Vi havde venner på besøg til en omgang brætspil i dag. I første omgang kom Russian Railroads på bordet. Det var et halvt år siden, vi sidst havde spillet det, så vi måtte lige opfriske reglerne. Det var meget interessant at se, hvor anderledes spillet udviklede sig denne gang - sandsynligvis fordi mange satsede på samme strategi, så den ene spiller, der valgte at gøre noget andet, endte med at vinde stort.

Efter aftensmaden kom Eldritch Horror på bordet. Jeg var lidt skeptisk, for indtil nu har vi fået læsterlige prygl i det spil, men denne gang vandt vi overraskende let. Det var nu meget rart at prøve - jeg havde efterhånden overbevist mig selv om, at det spil bare ikke ville overvindes ;)

Aftenen sluttede med en omgang Pickomino.
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 543 times
Been thanked: 330 times

Post by Jonezy »

Fredag aften var os Taastrup drenge samlet hos Steen.

Efter en lækker omgang boller i karry tog vi en Fauna dyst imens vi ventede på vores femte mand. Det lykkedes sørme mig at fremstå som den mest vidende indenfor dyreverdenen denne gang, selvom Carsten den røver begyndte at bruge min trick med at være først til at gætte hale størrelser. Dagens bonus viden blev at djævle rokken eller Manta Ray som den hedder på engelsk er meget større end man lige skulle tro, vi snakker tons og halve håndboldbaner, så den kostede nogle cubes. Altid fornøjeligt at prøve at gøre sig klog på dyr, man absolut intet ved noget om.

Vores femte mand dukkede op og et terninge slag endte med at bestemme hvad vi skulle spille og det valgte Xia for os. Mit første skib blev Easy Tiger, som havde den fordel at den kunne re-rolle en terning i hver af mine ture, hvilket jo altid er en lækker egenskab i et terningespil og en egenskab, som jeg satte stor pris på, så Easy Tiger og jeg fik hurtigt et solidt forhold op at køre.

Spillet blev dog lidt langtrukkent, fordi vi alle valgte at spille kedeligt og trade en masse inden vi røg på tier 2 skibe, så vold og ødelæggelse var der ikke meget af det første lange stykke tid. Steen købte den store motor fra start og susede rundt og opdagede hele solsystemet i løbet af et par ture, hvilket også nettede ham 4 FPs på explore tokens, en føring han aldrig lod gå fra sig.

Jeg valgte sidst på tier 2 skibene og endte med Occam's Razor, men en mission og et par handelsture senere blev det opgraderet, så min tid med OR var hurtigt glemt. Til gengæld var jeg først på tier 3 skibene og kunne derfor vælge det frygtindgydende Constant Sorrow og endelig blive trussel i forhold til vold og ødelæggelse.

Carsten havde allerede begyndt pirateriet med sit regenererende tier 2 skib med svingende resultater og især en mangel på penge. Min start som pirat endte også bare med at blive til en fordel for nogle af mine medspillere, da jeg med Constant Sorrow nok kunne uddele øretæver, men havde svært ved at gøre arbejdet færdigt, så Enforceren tog sig af Steen, da jeg havde efterladt ham totaltsmadret og Jan kunne EMPe Lars, som kun manglede én damage, da jeg var færdig med ham....

Det betød også enden på spillet, da Lars skulle forlade os umiddelbart efter sin destruktion, hvilket betød at vi et par ture senere valgte at sætte en stopper på vore 4-5 timer lange rum eventyr med Steen i spidsen (man han var bagud i tech racet og vidste godt at hans rum liv fremover kun ville bestå i at blive jagtet vildt).

Fornøjeligt var det at rejse rundt i Xia solsystemet, men med 5 spillere blev nedetiden alligevel ret heftig til tider og når vi så er en flok kyllinger, som spiller det sikre i starten bliver spillet nok også en anelse for langtrukkent. Med et par velovervejede husregler og en flok spillere, som kan tage deres ture hurtigt kunne Xia blive rum eventyr oplevelses Spillet, ligesom Runebound har udviklet sig til at være fantasy eventyr oplevelses spillet for mig.

Hyggelig aften i Stonys hule.
Image
Carlei
250+ indlæg
250+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Carlei »

Efter to spil Xia synes jeg stadig godt om det, men som du siger Jon, så skal vi have nogle husregler der gør spilletiden lidt kortere. Fire timer og vi nåede kun halvvejs til 20 point (eller Steen gjorde).
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by 40crew »

Vi holdte en spil lørdag med vores "faste gruppe" bestående af et andet par. Grundet nogle stjålne køreledninger og nogle manglende madvarer, havde vi ikke meget tid til at spille inden aftensmad, så istedet for at hive et stort brætspil frem, valgte vi at åbne Coup og prøve det. Ingen af os havde spillet det før. Jeg tror vi fik spillet 5-6 spil, med meget varierende resultater.

Første spil var selvsagt et forsøgsspil, og jeg tror vi endte med at par coups og et par assasinations, runden bar også præg af at jeg kom til at bilde alle ind at der kun var 2 af hver kort, og ikke 3, det gjrode deduktionen noget sværre :P. Næste runde var vinderen min kone som vandt helt uden at bluffe en eneste gang. 3 af os prøvede at vinde, men konen i vores vennepar forlod bordet uden at have prøvet og vinde. Hvilket er bemærkelsesværdigt, da hun nok vinder mere end 50% af de spil vi spiller.

Vi kunne godt lide længden på spillet, simpliciteten og så var det generelt også sjovt at prøve og gennemskue hvad vi hver især havde af kort. En succes, specielt når man ser på hvad spillet koster.

Efter aftensmaden, som iøvrigt var skide god, og efter vores søn var blevet lagt til at sove, hev vi aftenens hovedspil frem: "A Game of Thones 2nd edition, med udvidelsen Feast for Crows."

Ingen af os havde spillet det før, og som lektie op til aftenen var vi alle blevet pålagt at læse reglerne, for at jeg ikke skulle kludre i regelfortællingen. Min kone og jeg havde dagen før, sat spillet op og spillet et par prøverunder, for at have en lidt bedre idé om hvordan spillet fungererede, og vi havde også set FFG's tutorial video på youtube. Så vi havde OK styr på det, og spillet forløb nogenlunde uden alt for megen kiggen i reglerne. Det eneste vi havde lidt diskussion om, var hvorvidt de "åbne" house kort fungerede, altså hvornår man havde lov til at kigge på hvad modspilleren havde. Og med al den knivstikkeri der skete, kunne en simpel diskussion godt virke lidt barsk også. - Vi skulle jo også gerne kunne være gode venner bagefter hehe.

Lannister starter med virkelig mange brikker på brættet, og i en position hvor de faktisk allerede har løst deres mainquest (i denne udvidelse spiller man med quests, istedet for at skulle erobre 7 castles). Så Stannis og Arryn startede med at rotte sig sammen mod Lannister. Arryn lavede også en ikke-angrebs-pagt med Stark. Hvilket faktisk holdt helt ind til sidste runde. Men det var en stor fejl af Arryn (jeg var Arryn). Lannister blev banket godt tilbage, og Arryns og Baratheons alliance røg hurtigt i vandet, da det gik op for mig at Baratheon meget hurtigt kunne løbe med sejren.

Derfor forsøgte Arryn og Lannister nu at rotte sig lidt sammen, mens Stark stadig fjumrede rundt alene oppe nordpå. Da det gik op for os at Stark lavede et snigangreb på Lannister via søvejen, og de pludselig kun var 2 victory points fra at vinde, gik jeg til angreb på Stark og brød derved alliancen. Det lykkedes mig på en runde at fravriste hende 2 castles, hvilket jeg troede var nok til at holde hende i skak, men vupti, så løste hun bare to andre quests og vandt derved spillet.

Min kone var Stark, og den største Game of Thrones nørd jeg kender, så hun var selvfølgelig MEGET begejstret. Jeg sad dog tilbage med en følelse af at det var min skyld alene at hun vandt, og jeg har lidt dårlig samvittighed over for de to andre, som jeg virkelig fik backstabbet og ødelagt alle deres planer for..

Spillet tog ca 3 timer, hvilket var noget hurtigere end vi havde regnet med (spillede også kun 7-8 runder). Men vi skulle godt nok lige sunde os bagefter. Spillet var rigtigt godt, både tematisk og mekanisk, men udover Coup som vi spillede før, har vi aldrig spillet spil hvor vi skulle lyve på den måde, og da slet ikke spil hvor man var direkte hårde mod hinanden.

Jeg tror vi vil prøve og lokke 2 flere til at komme og spille spillet med os, så vi kan prøve grundspillet også. Jeg følte ikke at spillet var direkte ubalanceret, men jeg tror at når man er 6, er det lidt lettere og tilgive hendes bedragerier :-)

Da vi havde sundet os, sluttede vi aftenen med et spil Carcassonne. Det var også et nyt spil for vores gæster, men det er så simpelt, så det gik også hurtigt for sig. For jeg ved ikke hvor mange-gange i træk, vandt jeg igen dog. Det hjalp også at jeg havde glemt at fortælle at der også var point for ufærdige borge samt ufærdige veje... Jeg undskyldte mig med at klokken var mange, og vi havde drukket ret meget vin under Game of Thrones, som det hører sig til.

Carcassonne bliver aldrig mit yndlingsspil, men det er et godt 2 player spil, og var også sjovt første gang vi prøvede det, hvor vi spillede 6. Men jeg tror ikke vi finder det frem til næste gang det bare er os 4. Hvis vi skal spille et filler spil bliver det nok Coup eller måske Kings of Tokyo (som heller ikke er en favorit, men et bedre 4player end Carcassonne i min bog). Dog skal vi virkelig have anskaffet os minimum 1 udvidelse til Carcassonne, da jeg synes at Inns & Cathedrals hjalp spillet en god del.
Image
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Post by Mikkel »

I den netop overstået weekend, havde jeg og fire andre planlagt at der skulle spilles igennem fredag og lørdag. Og det må man sige vi fik gjort.

Fredag lagde vi ud med et spil Kingsburg MED udvidelse, som jeg synes er et must til dette spil. Det med at man skal slå en terning for kongen i slutningen af året er lidt for tilfældigt for mig. Så udvidelsen i min verden gør at jeg får en anden spiloplevelse og man skal være lidt mere omhyggelig med de valg man tager.

Klokken blev så 19 og det var tid til hovedretten: Eclipse. Jeg har før spillet det og har følt at det ikke rigtig var noget for mig. Er ikke den vilde sci-fi fan, så det var med lidt blandede følelser at vi skulle spille det.
Men lidt ligesom med mad, så skal man smage på tingene flere gange. Og jeg var glad for at jeg smagte igen. Et i min verden meget tungt spil, men denne gang fik jeg hurtigere fat i reglerne og følte at jeg var mere med og kunne give lidt modstand.
Jeg vandt på ingen måde - men en helt anden og mere positiv oplevelse. Så jeg ændrer mit 5-tal på BGG til et 7 på BGG.

Og så brugte vi også mere end 30 min pr. spiller :D Vi startede kl 19:30 (efter lidt regelforklaringer) , og da klokken var 01:15 blev spillet pakket ned. Det var nyt for os alle, så der blev brugt en del tid på BGG og regelbogen. Og derefter var det godnat!

Lørdag startede vi kl 10 med Kingsburg + udvidelse. Efter det, stod den på Pirates Cove som jeg synes er en hyggelig lille oplevelse som altid kan få en masse grin hen over bordet...og ja, en lille sviner blev der nok også sendt af sted i ny og næ når ens skib bliver bombaderet.

En sand perle i min samling er Puerto Rico. Hvor er det dog et spil jeg holder rigtig meget af og det blev også vel modtaget.

Så nuppede vi to spil For Sale!, og det sidste spil vi fik spillet den dag var Lords of Waterdeep, med udvidelsen "Scoundrels of Skullport". Udvidelsen er ikke et must-buy for mig som f.eks "To Forge a Realm" er til Kingsburg. Men fedt at få det spillet, og har da også ratet det til 6, som er en ok. Men jeg kan sagtens spille grundspillet uden at hive udvidelsen frem.

Kl 23:00 sagde vi tak for denne gang og så var det hjem og indhente nogle timer inden man skulle tilbage til den virkelig verden.
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Mandag aften lagde vi ud med et lille spil Torben Polack have med hjem fra Essen: Medieval Academy.
Det var ikke noget noget særligt, men udmærket familieunderholdning: 6 runder, hvor hver spiller får 5 kort. Han beholder 1 kort og sender resten videre "7 Wonders"-style. Af de fem kort han ender op med spiller han de fire, et ad gangen. De påvirker et enkelt (eller to) af de udlagte 7 plader, hvor ens makør flyttes 3-5 felter frem. det gælder om at være ibalndt de 3 foreste spillere på hver plade (eller i hvert ikke bagerst). Nogle plader scorer hver runde, de fleste dog kun efter 3. og igen efter sidste runde. 6/10

Efter denne indledning gik vi i gang med aftenens hovedspil, Progress, endnu et af de civ-spil som jeg kickstartede før Essen. Vi nøjedes med at spille til slutningen af Age II, og disse to timer gave os en god fornemmelse af spillet, som endnu en gang kører os igennem et tech-tree. Jeg fandt spillet underholdene, og glæder mig til at prøve det igen. 8/10
Image
Post Reply