Math trade

Køb, salg og bytte brugerne imellem.
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Math trade

Post by ozimek »

Jens_Hoppe wrote:
Et par praktiske spørgsmål:

1. Hvis folk tilbyder & ønsker sig mere end én ting, hvordan håndterer man så at de måske selv vurderer spillenes værdi forskelligt? Du tilbød f.eks. både Siam og Vasco da Gama, men det kan jo godt være at du vil have mere for VdG end for Siam...?
Jeg mener ikke, at man tager højde for værdien. Det kan jo være meget subjektivt. Det er altså riscikabelt at udbyde LotR collectors mens man har Hellas på sin wishlist :?

Man kan selvf. sikre sig ved kun at udbyde og ønske spil i nogenlunde samme prisniveau. Alternativt kan man selvf. satse ved at udbyde billige spil og ønske sig større spil, men det er vel lidt dårlig stil :twisted:
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9201
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Math trade

Post by Stony »

Jens_Hoppe wrote:1. Hvis folk tilbyder & ønsker sig mere end én ting, hvordan håndterer man så at de måske selv vurderer spillenes værdi forskelligt? Du tilbød f.eks. både Siam og Vasco da Gama, men det kan jo godt være at du vil have mere for VdG end for Siam...?
Alle spil er præcis 1 enhed. Hvis du selv tilbyder "dyre" spil, bør du holde dig til spil af tilsvarende værdi i din ønskeliste. Altså spil du vil være tilfreds med at få i bytte.
Jens_Hoppe wrote:2. Findes der værktøjer der kan automatisere processen med at bestemme hvem der handler hvad med hvem? Og hvad gør man hvis flere forskellige (men overlappende) byttekæder er mulige: A/B/C kan lave en handel, men det kan A/B/X måske også - hvem beslutter om C eller X er inde i varmen?
Ja, og det var netop derfor, at folk skulle benytte deres BGG wishlist, for de vil så blive indlæst. Der findes forskellige algoritmer. F.eks er der en, der forsøger at maksimere antallet af involverede deltagere. Jeg har endnu ikke set en variant, der også indlæser værdien på spillet, og forsøger at matche ud fra det, men det er nok kun et spørgsmål om tid, før det dukker op.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9201
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Math trade

Post by Stony »

ozimek wrote:Alternativt kan man selvf. satse ved at udbyde billige spil og ønske sig større spil, men det er vel lidt dårlig stil :twisted:
Jeg tvivler stærkt at personen vil få noget ud af det. Det vil i hert fald kræve, at mindst 1 anden deltagere har gjort det modsatte, og derved udbudt et dyrt, og ønsket sig et billigt. Hvis det ikke er tilfældet, er det umuligt for vedkommende at blive inkluderet i bytteriet.
Sidst spillet:
Image
IvanHo
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 89
Joined: Wed Dec 16, 2009 2:41 pm
Location: Odense

Re: Math trade

Post by IvanHo »

En lurker springer ind og tilføjer sit....

Der er alternative måder at udføre math-trades på. Efter alle deltagere har erklæret hvilke spil de ønsker at bytte væk bliver de ordnet (ofte gjort via en geeklist på bgg og nummeret er så ordningen).
Derefter laver hver deltager en liste over ting de ønsker i bytte for hvert af deres udbudte spil.
Endelig byttes så meget som muligt.

Eksempel:
Deltager A har spil 1,2,3
Deltager B har spil 4
Deltager C har spil 5,6
...

Deltager A har følgende tre lister (tre lister fordi deltager A har tre spil med)
1: 4,7,11 (betyder: for spil 1 ønsker jeg spil 4, 7 eller 11)
2: 4
3: 4,7,11
Deltager B har
4: 6,11
Deltager C har
5: 1,11
6: 1,11
...

I dette tilfælde ville deltager bytte spil 1 til deltager C der giver spil 6 til deltager B der igen giver spil 4 til Deltager A. Alle har fået spil de er villige til at bytte væk for det de fik til gengæld.

I dette system er det mulig at prisjustere (bemærk at deltager A åbenbart mener at spil 2 er mere værd end spillene 1,3 og at spil 4 er mere værd end spillene 7,11).


Tilbage til lurk Uffe
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9201
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Math trade

Post by Stony »

Er der programmer der kan hjælpe med at afvikle det, eller skal det gøres manuelt? Jeg vil som udgangspunkt afstå fra at gøre det manuelt af to årsager. For det første vil det potentielt kunne blive et større puslearbejde, hvis der er god tilslutning til det. Det bliver så måske ikke relevant her. Men for det andet lukker man også af for mulige indsigelser, idet en person måske "kun" fik tredjevalget i sin liste, mens hans/hendes førstevalg gik til en anden person der kun havde det samme spil som andenvalg. Personen der afvikler valgte måske at gøre sådan, fordi den anden person ellers slet ikke ville blive involveret el.lign. Den slags bøvl kommer man nemt udenom når man hiver et program ned fra hylden, og kundgør at det vil være netop det program der vælger hvem der får hvad.

Men som jeg tidligere nævnte, så er andre naturligvis også velkomne til at starte lignende initiativer, og så kan man strikke det sammen helt som man har lyst.
Sidst spillet:
Image
IvanHo
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 89
Joined: Wed Dec 16, 2009 2:41 pm
Location: Odense

Re: Math trade

Post by IvanHo »

Jeg mener der gemmer sig software til at gøre det med det system et sted på bgg, men jeg kan ikke lige finde det. Det er ikke verdens bedst organiserede side :wink:

De enkelte lister skal ikke forstås som prioriterede. Altså er der ikke forskel på "1: 2,3" og "1: 3,2"
Stradk
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 25
Joined: Mon Jan 11, 2010 6:49 pm
Location: Odense C

Re: Math trade

Post by Stradk »

Jeg kan godt være interesseret i at deltage. Står med nogle spil jeg gerne vil bytte væk.
Senest spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14674
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 472 times
Been thanked: 679 times
Contact:

Re: Math trade

Post by Frouvne »

Stradk wrote:Jeg kan godt være interesseret i at deltage. Står med nogle spil jeg gerne vil bytte væk.
Hvis det bliver aktuelt, er jeg sikker på, at vi også gerne finder noget frem og får lavet en ønskeseddel.
frouvne, administrator

Image
EmilJJ
Posts: 9
Joined: Wed Dec 04, 2013 1:12 am

Re: Math trade

Post by EmilJJ »

Er dette initiativ dødt? Eftersom pakker til udlandet er vildt dyre her i landet må vi vel holde vores eget :-)
Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Math trade

Post by Mikkel »

EmilJJ wrote:Er dette initiativ dødt? Eftersom pakker til udlandet er vildt dyre her i landet må vi vel holde vores eget :-)
Enig! Det lyder som en rigtig god ide :)
Image
Maxxor
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 74
Joined: Sat Nov 09, 2013 10:59 pm

Re: Math trade

Post by Maxxor »

Mikkel wrote:
EmilJJ wrote:Er dette initiativ dødt? Eftersom pakker til udlandet er vildt dyre her i landet må vi vel holde vores eget :-)
Enig! Det lyder som en rigtig god ide :)
Jeg vil også gerne være med.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14674
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 472 times
Been thanked: 679 times
Contact:

Re: Math trade

Post by Frouvne »

Hvis der er en, der vil stå for det og der er nok interesserede, er jeg også med.
frouvne, administrator

Image
RasJer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 204
Joined: Tue Mar 27, 2012 9:05 am
Location: Slangerup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Math trade

Post by RasJer »

Jeg forstår ikke systemet, men vil nok også gerne være med hvis det blivet sat op.
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Math trade

Post by Michael_Olsen »

RasJer wrote:Jeg forstår ikke systemet, men vil nok også gerne være med hvis det blivet sat op.
Ja, jeg kunne også godt tænke mig en god simpel forklaring : - )
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14674
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 472 times
Been thanked: 679 times
Contact:

Re: Math trade

Post by Frouvne »

Stony har tidligere forklaret det således:

Stony wrote:
Jens_Hoppe wrote:Jeg skal ikke kunne sige om det var en god idé, for jeg tror aldrig rigtigt jeg forstod konceptet... :)
Jeg fik aldrig uddybet ideen bag math trade.

Det kan være en udfordring, at finde nogen der vil bytte et spil du er på udkig efter. Og når det lykkes, er det langtfra sikkert, at vedkommende ønsker sig noget du selv ligger inde med, og samtidig er villig til at gå af med.

Regnstykket kan blive noget nemmere til at gå op, når du involverer mange personer.

Hvis person 1 tilbyder spil A, og ønsker spil B og C...
Person 2 tilbyder B, og ønsker spil C og D og E
Person 3 tilbyder C, og ønsker A, D, og E
Person 4 tilbyder D og ønsker E, F og G

Hver især kan disse personer ikke bytte spil, men hvis vi involverer dem på kryds og tværs, kan 1 sende A til 3, 2 sende B til 1, og 3 sende C til 2. Person 4 vil ikke blive involveret, idet der ikke er nogen der har tilbudt noget på hans/hendes ønskeliste. De tre øvrige vil hver komme af med et spil, og får noget fra deres ønskeliste i bytte.

Jeg håber det gav mening...?
frouvne, administrator

Image
Post Reply