Som et led i denne bestræbelse vil jeg vise mine spilhylder frem. Det er slet ikke sikkert, jeg når til vejs ende, men jeg tænker at poste et billede af en hylde om dagen i en periode og så må vi jo se, hvad der sker ved det. Måske I har gode råd til, hvor der skal skæres. Hvor der i hvert tilfælde ikke skal skæres. Måske I får øje på åbenlyse mangler i min samling. Måske I får lyst til at kommentere jeres egne spilhylder. Eller ... tja, hvem ved?!
Den første hylde ser således ud:
Spillene fra Gipf-serien fylder godt på den hylde. Yinsh har vi en overgang spillet rigtig meget og det har været et fint gateway-spil for folk i vores omgangskreds. Dvonn er en af mine egne favoritter, men det syntes jeg, det har været svært at få nogen til at spille med mig. Zértz dyrkede vi også en overgang og det er helt sikkert også et spil, der hører hjemme på hylden. De tre andre er jeg dog mere lunken overfor. Pünct kom vi helt skævt ind på og solgte det faktisk. Det blev dog genanskaffet i håbet om, at det var bedre end vi først havde set og sikkert også for at fuldende samlingen. Men det er faktisk aldrig blevet spillet siden det blev genanskaffet...

India Rails er det eneste tegnetogspil, jeg har prøvet. Det var en interessant og intimiderende oplevelse. Det gav mig dog mod på at prøve det igen og så skulle det efter sigende være et godt sted at tage sit udgangspunkt. Så det bliver. The World Cup Game har jeg nu ved flere slutrunder i VM tænkt, at nu skulle der laves en turnering. Jeg har dog kun fået spillet kort-udgaven, som i øvrigt gav et fint nok indtryk. Men gad vidst om det nogensinde vil ske? Det kunne dog være super-hyggeligt med en VM-aften med nogle øl på bordet, så...
Municipium er et af de seneste mellemtunge Knizia-spil, der har fået hæderlig omtale. Men vi har simpelthen aldrig fået taget os sammen til at få det prøvet. Jeg har en nagende tvivl om, at det ikke rigtig er besværet værd. Torres er en klassiker for mig. Det står hvor det skal! Le Havre er først for nyligt kommet på hylden. Mit førstehåndsindtryk da det lige var udkommet var fint. Men jeg købte det aldrig selv, da vi ikke var så begejstrede for Agricola på det tidspunkt. Det er vi blevet siden og jeg er sikker på det er et spil der hvis det først blev spillet et par gange kunne bide sig fast her i en periode. Leaping Lemmings syntes jeg var en sjov ide. Et sådant spil udgivet fra GMT Games er i første omgang lidt overraskende. Når man ser mekanismerne er de dog som taget direkte fra et krigsspil. Jeg har haft det på bordet en enkelt gang, men der er faktisk ikke rigtig andre end mig selv, der har udvist interesse for det. Suk.
Jeg er ret vild med auktionsmekanismen i Fabrik der Träume og selv om det er abstrakt syntes jeg at temaet gør meget for det. Vel at mærke i den gamle udgave! Stronghold fik jeg spillet alt for lidt. Det drømmer jeg dog om at kunne få på bordet igen. Måske det fortjener en udvidelse? Det lyder i hvert tilfælde som om mange af spillets trofaste tilhængere anbefaler den.
Det var den første hylde. Der er lang ved endnu...