Vi lytter til.. (den musikalske tråd)
Vi lytter til.. (den musikalske tråd)
Det har altid fascineret mig hvad man kan gøre med musik, hvordan med simple musiske virkemidler kan vinkle alle indtryk fra andre sanser til noget helt andet. I vores ugentlige spilcafe spiller vi også musik, men ikke altid lige noget der passer sig til bestemte spil, da vi efterhånden har fået status af en torsdagsbar for alle dem der ikke spiller andet end poker og sjavs (færøsk, lidt ala movsel såvidt jeg ved).
Det hænder dog, at vi fra gang til anden, lukker dørene omkring midnat, sætter os til at spille et længerevarende spil og med musik der passer til. Og det hjælper gevaldigt på oplevelsen! Ligeledes oplevede jeg at et scenarie jeg hjalp med at sætte op på fastaval, "Memoratiet", kunne rende afsted med super anmeldelser for at benytte sig udelukkende af hvide vægge og melodisk musik. Det kan altså lade sig gøre, at forbedre / basere en oplevelse af f.eks. live rollespil på musik, og jeg har tildels oplevet det samme med brætspil.
Men hvad gør i? Blander i brætspil med bestemt musik?
Jeg åbner hermed op for en tråd om brætspil & musik.
Det hænder dog, at vi fra gang til anden, lukker dørene omkring midnat, sætter os til at spille et længerevarende spil og med musik der passer til. Og det hjælper gevaldigt på oplevelsen! Ligeledes oplevede jeg at et scenarie jeg hjalp med at sætte op på fastaval, "Memoratiet", kunne rende afsted med super anmeldelser for at benytte sig udelukkende af hvide vægge og melodisk musik. Det kan altså lade sig gøre, at forbedre / basere en oplevelse af f.eks. live rollespil på musik, og jeg har tildels oplevet det samme med brætspil.
Men hvad gør i? Blander i brætspil med bestemt musik?
Jeg åbner hermed op for en tråd om brætspil & musik.
:::...---== Bananlikør ==--...:::
- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 188 times
Re: Vi lytter til.. (den musikalske tråd)
Ja! Jeg forsøger i hvert fald (selvom det ikke er lige så let, når der kommer eurogames på bordetstoffer wrote: Men hvad gør i? Blander i brætspil med bestemt musik?

For mit vedkommende er det sjovere at spille et (tematiseret) spil, hvis der kører musik i baggrunden, der passer til. Det er rimelig let at finde musik, der passer til spil som Battlestations, Arkham Horror og Fury of Dracula, mens det bliver noget sværere med Trias - og hvad sætter man på, når valget falder på Puerto Rico eller Ingenious?!
Jeg har længe overvejet at lave et par geeklists om det, men har ikke fået det gjort endnu. Kan være, jeg skal tage mig sammen og få det gjort nu

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 924 times
Jeg skal blankt erkende, at vi her bevæger sig udenfor mine kerne-interesseområder... Min LP-samling er vist næsten lige så stor som min samling af CD'ere, hvilket også kunne indikere, at jeg ikke er helt på omgangshøjde med hvad der sker indenfor det musikalske område. Og det vil musik-ledsagelsen når vi spiller også tydeligt afspejle. Det kan typisk være NHØP, DOKY Brothers og Palle Mikkelborg, der sørger for det musikalske lydtæpper... men det passer sig nu også fint til den ikke voldsomt tematiserede tyske genre, hvis det er mig der er værten og dermed får lov til at definere, hvad der er passende.
frouvne, administrator

Brasiliansk Forro Legal kan være et godt bud - jeg har ihvertfald noget stående på hylden som fungerer nogenlunde. Bare det ikke er sambaAndrea wrote:.. og hvad sætter man på, når valget falder på Puerto Rico

Derudover overvejer jeg at skaffe mig (kun til puerto rico) "soundtracket" til det gamle PC-spil "Colonization", der var en bombe med lystige "koloniserings- og indaner-lydklip". Hvis nogen benytter en "nyere" Winamp, kan de gamle MOD's hentes og høres her.
Vi havde en ganske fortræffelig DJ sidste gang vi spillede Formula De, jeg må lige have spurgt ham hvilken musik han satte på. Jeg genkendte ihvertfald et par hits fra 90erne, som passede strålende dertil.
:::...---== Bananlikør ==--...:::
- Andrea
- 2500+ indlæg
Forro Legal - interessant bud. Det skal jeg da lige have undersøgt ved lejlighed (ikke fordi jeg planlægger at spille Puerto Rico, men fordi jeg er nysgerrig!).

Vi har et par gange brugt en hitsamling fra Duran Duran, og generelt vil jeg nok bruge 80'er pophits, når jeg spiller Formula De - gerne med wroom-lyde på!stoffer wrote: Vi havde en ganske fortræffelig DJ sidste gang vi spillede Formula De, jeg må lige have spurgt ham hvilken musik han satte på. Jeg genkendte ihvertfald et par hits fra 90erne, som passede strålende dertil.

Ej stoffer - det mener du ikke?stoffer wrote: :::...---== Germangames forum - .. og jeg som glippede Thomas Helmig i Roskilde 11/5.. æv hva? ==--...:::

-
- 1000+ indlæg
Oplagt, nævnt før og alt for åbenlys....
Man spiller sguda soundtracket til til Lord of the Rings når man spiller War of the Ring. Jeg tror faktisk slet ikke at man kan spille spillet uden
Man spiller sguda soundtracket til til Lord of the Rings når man spiller War of the Ring. Jeg tror faktisk slet ikke at man kan spille spillet uden

Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
- Andrea
- 2500+ indlæg
Og det er også glimrende til Lord of the Rings.netsapiens wrote: Man spiller sguda soundtracket til til Lord of the Rings når man spiller War of the Ring. Jeg tror faktisk slet ikke at man kan spille spillet uden
... men netsapiens - hvad passer så til Marvel Heroes?

-
- 1000+ indlæg
Det nemme svar: Næsten alt der er lavet af Danny Elfman.Andrea wrote: ... men netsapiens - hvad passer så til Marvel Heroes?
På den lidt mere obskure side tror jeg at de fleste kompositioner af Jeremy Soule ville passe godt ind, især fordi han er god (læs: uovertruffen) til at skabe stemningsbilleder i vanvittigt korte lydbidder. Hans arbejde til Guild Wars vil nok passe bedst ind der. Og måske stemningsmæssigt vil det passe bedre til de filmiske marvel versioner, mere end de klassiske tegneserier.
Sidst men ikke mindst: Prøv med et soundtrack til en Kevin Smith film. Når man finansierer ens første film ved at sælge sin tegneseriesamling, og efter successen køber den tilbage, hvorefter man laver en film hvori Stan Lee medvirker.... så kan det ikke være så langt væk. Soundtracket til Mall Rats ville nok være lige i øjet faktisk

- Andrea
- 2500+ indlæg
Ja, han har jo haft fingrene i en del superheltefilmnetsapiens wrote: Det nemme svar: Næsten alt der er lavet af Danny Elfman.

Men er disse soundtracks - uagtet at de er lavet til relevante film - gode til at skabe den rette stemning? Jeg har nemlig oplevet, at soundtracks ikke nødvendigvis fanger den stemning, som jeg forventer. Et eksempel på dette er Doom-soundtracket. Det er ærlig talt en smule tandløst efter min smag, og jeg foretrækker at bruge scoret til Freddy & Jason - det er nemlig rigtig, rigtig ondt!

-
- 1000+ indlæg
mjaa... der skal være lidt tilfældig træffer over det.
Men vælger man Jeremy Soules arbejde, så er der jo noget nær 34 numre på hver cd, og tager man et par af dem i mp3 format, så er der mange forskellige lydstumper.
Og rammer man så den rigtige stump, netop som Magneto tamper X-men ( eller omvendt), så tror jeg det ville klart føje til stemningen.
Men vælger man Jeremy Soules arbejde, så er der jo noget nær 34 numre på hver cd, og tager man et par af dem i mp3 format, så er der mange forskellige lydstumper.
Og rammer man så den rigtige stump, netop som Magneto tamper X-men ( eller omvendt), så tror jeg det ville klart føje til stemningen.
-
- 500+ indlæg
Trent Reznor's soundtrack til Quake 1 kunne være fortræffeligt til et slag Doom: The Boardgame. Det må jeg hive på næste gang der skal spilles Doom - det er rigtigt skummel ambient med et par fræsende guitarer hist og her.
Musikken til Event Horizon (en temmeligt skuffende film) er faktisk også godt. Det er et samarbejde mellem Orbital og Michael Kamen, så stilen er minimalistisk drum & bass blandet op med orkestreret musik. Langt mere interessant end filmen var. Det kunne sikkert egne sig fint til sci-fi tematiserede spil.
Jeremy Soule er også rigtigt god. Min favourit er soundtracket til Morrowind. Det er virkeligt godt gået at man kan spille det computerspil så meget som jeg har uden at blive træt af musikken.
Musikken til Event Horizon (en temmeligt skuffende film) er faktisk også godt. Det er et samarbejde mellem Orbital og Michael Kamen, så stilen er minimalistisk drum & bass blandet op med orkestreret musik. Langt mere interessant end filmen var. Det kunne sikkert egne sig fint til sci-fi tematiserede spil.
Jeremy Soule er også rigtigt god. Min favourit er soundtracket til Morrowind. Det er virkeligt godt gået at man kan spille det computerspil så meget som jeg har uden at blive træt af musikken.
-
- 1000+ indlæg
Er der ikke noget med at Marcussen komponerer musik til spil?
Hvad skal vi mon så høre når vi nu alle stormer ud og køber Age of Piracy?
Det må da være skaberen selv der skal komme med input

Evt. smide en cd med i æskennetsapiens wrote:Er der ikke noget med at Marcussen komponerer musik til spil?

Jeg kiggede lidt på atmosfear som var et dvdspil.
Synes det virker som en sjov ide at supplementere brætspillet med lyd/billede.