Georges Remi - aka Hergé - 100 år

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Georges Remi - aka Hergé - 100 år

Post by Frouvne »

Så er dagen oprundet hvor Georges Remi, bedre kendt som Hergé, skaberen af Tintin ville være fyldt 100 år! Det syntes jeg da, at vi skal være med til at fejre!

Jeg tror ikke, at jeg er en af dem, der vil gå så langt, at jeg vil sige, at der er tale om verdenslitteratur. Langt henad vejen vil jeg snarere mene, at der er tale om rigtig gedigent håndværk, når vi taler om Tintin. Det der for mig og store dele af min generation gør Tintin til noget helt særligt er, at han altid har været med os. Tintin var blandt de første fortællinger jeg fik læst højt som barn, Tintin var blandt de første "bøger" jeg læste, jeg erindrer stadig de lyksaglige øjeblikke, når man stødte på et nyt eventyr med den unge reporter og han er der stadig den dag i dag; jeg kan stadig finde på at finde de gamle albums frem både for selv og læse dem og for at formidle denne kulturarv videre til min egen søn.

Image
Højtlæsning på ferien, 4 år

Selvom jeg ikke vil tale om genialitet, når vi taler om Georges Remi og hans værk, er det på mange måder et mere komplekst værk, jeg tror kan være en god indføring til litteratur. Bevares, værket startede meget naivt ud... vel i bund og grund fordi Georges Remi selv var meget naiv i de første år. Men efterhånden folder et komplekst persongalleri sig ud i en fortælling, der nogle gange er næsten hyper-realistisk og til andre tider det rene eventyr.

Image
Fordyber mig selv mens jeg er syg, 5 år

Og hvad er så mit yndlingseventyr? Tja, jeg tror ikke, at jeg syntes, der er et, der overstråler alle de andre, men til gengæld er der dog nogle stykker, som ikke lever op til standarden. Blandt mine favoritter er nok albums som: Det hemmelige våben, Tintin i Tibet og Den blå lotus.
frouvne, administrator

Image
Aermord
25+ indlæg
25+ indlæg

Post by Aermord »

Jeg læste for nyligt at Steven Spielberg og Peter Jackson vil lave en Tintin film, hvor Tintin vil blive animeret i 3D af Jackson's Wega Digital studio.

Nyheden er her, det ser alt sammen meget interessant ud:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/6656635.stm
/Aermord

I do not love the bright sword for its sharpness, nor the arrow for its swiftness, nor the warrior for his glory. I love only that which they defend. -- Faramir (J.R.R. Tolkien)
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 712 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Der kippes også med flaget herfra. Ja, drenge og piger, der kommer andet ud af Belgien end skandaler og Jean-Claude Van Damme (nemlig tegneserier, øl og chokolade, men det er så en anden historie...)

Tintin var en uundværlig del af min barndom og var med til at lære mig at læse. Jeg læste dem forlæns, baglæns og sidelæns - også de relativt svage titler som Tintin og Picaroerne og Tintin i Amerika - og som voksen kan jeg nu se, hvilket enormt arbejde Hergé har lagt i sine albums. Hvilken detaljegrad. Hvilken research! Jeg synes godt, at man kan tale om genialitet, når der er tale om værker, der i den grad fungerer på så mange niveauer.
Det er sjovt at se den udvikling, der er sket med serien undervejs, fra de propaganda-orienterede albums (Sovjet må siges at være lidt af et kuriosum!), via Congo ("Nu skal jeg fortælle jeg om jeres fædreland, Belgien") og de rene, bizarre gags (hele Amerika), over introduktionen af det essentielle "sidekick", Kaptajn Haddock ("Min mooor! Min mooooor!") til de mere modne albums som Tibet og Det Hemmelige Våben. Hans "fritime" med Det Gådefulde Juveltyveri får ofte ros, men siger mig ikke det store - jeg er mest til de store eventyr a la Tibet og dobbeltalbummet De Syv Krystalkugler / Soltemplet

Når nu Hergé skal fejres, bør det dog også nævnes, at hans mange assistenter ofte lavede et stort arbejde uden at blive nævneværdigt krediteret for det. Her tænker jeg særligt på Roger Leloup (Yoko Tsuno) og min store helt, Edgar P. Jacobs, der lavede den fænomenale Blake & Mortimer.

Og så må vi se, hvad der bliver til med Spielbergs store Tintin-projekt - det skal nok få skabt en del sure miner ;)

Hvad er i øvrigt folkets holdning til Niels Søndergaards nyoversættelser? Jeg finder dem inderligt overflødige.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:jeg er mest til de store eventyr a la Tibet og dobbeltalbummet De Syv Krystalkugler / Soltemplet
Enig, det er også nogle af mine yndlingsalbums. Dog er jeg også en stor fan af Det Gådefulde Juveltyveri - ikke som noget stort eventyr, naturligvis, men fordi humoren i det album er helt i top. Hele samspillet mellem Castafiore og den immobiliserede Haddock, og scenen hvor Tournesol demonstrerer sit nyt farve-TV, f.eks. Sublimt! :)
Gunness wrote:Hvad er i øvrigt folkets holdning til Niels Søndergaards nyoversættelser? Jeg finder dem inderligt overflødige.
Det jeg har set af dem er OK (jeg må indrømme at jeg ikke har kunne tage mig sammen til at læse de nye oversættelser systematisk), men jeg har på den anden side altid været en stor fan af Jørgen Sonnergaards oversættelser, og "autentitet" i forhold til originalerne er ikke noget jeg kan prioritere særligt højt (det var jo tanken bag de nye oversættelser). Så mit forhold til de nye oversættelser er mest, at jeg håber de ikke ødelægger for meget af det jeg kan lide...
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Tobias »

Kommer ikke udenom Tintin når jeg tænker tilbage på barndommen.
Alle de vidunderlige karakterer, der i en nøje sammensat samling, udgør et så perfekt persongalleri, at de senere er blevet genbrugt i utallige tegneserier.
Tydeligste eksemple må nok være Herman og Gregs, Bernard Prince.
Prince=Tintin (dydigheden og moralen), Jordan=Haddock (lasterne og comic relief), Djinn=Chang (Håbet og viljestyrken), Uldtot=Terry (Den evige trofaste makker, som redder dagen mange gange).
Tintin er et stykke historie, der med sin meget naive streg og solide historie har og vil henrykke børn og voksne så længe der er tegneserier.

På loftet har jeg liggende alle tintin’erne (mange i første oplag og med stiftbind), slidte af utallige gennemlæsninger og klar til at komme ned, når min søn kan læse.
Forløbet er det tegnefilmene vi ser sammen.

Bedste albums. Tintin i tibet og juveltyveriet. Derudover har jeg også en forkærlighed for Flight no. 714, som nok må siges, at være et af de mere aktion præget albums.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Sjovt nok, for Tintin ramte mig aldrig som det tydeligvis ramte jer. Jeg har kun haft en eneste historie, og det var pudsigt nok juveltyveriet, og netop som Jens påpeger, så var det humoren i den der spillede ind for mig.

Men tillykke med dagen da alligevel :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Re:

Post by Frouvne »

Aermord wrote:Jeg læste for nyligt at Steven Spielberg og Peter Jackson vil lave en Tintin film, hvor Tintin vil blive animeret i 3D af Jackson's Wega Digital studio.

Nyheden er her, det ser alt sammen meget interessant ud:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/6656635.stm
Og nu da Tintin tegneseriefiguren netop har rundet sin 80 års dag, ser det ud til, at der er ved at komme skred i projektet. På DR's hjemmeside kan man læse følgende:
Tintin-fans kunne lørdag fejre tegneseriefigurens 80 års fødselsdag, og nu kan de se frem til helt nye eventyr med den belgiske eventyrer med den hvide hund.

Tintins far, tegneren Hergé, tog tegneserierettighederne med sig i graven, da han døde i 1983.

Men han nåede at få solgt filmrettighederne, nemlig til Hollywoodinstruktøren og produceren Steven Spielberg, og efter alle de år går optagelserne ifølge BBC så endelig snart i gang.

Spielberg har slået sig sammen med "Ringenes Herre"-instruktøren Peter Jackson, og filmen skulle være en blanding mellem animation, rigtige optagelser og 3D-effekter.

Ifølge the internet Movie database får Tintin premiere i 2010.
Ifølge IMDB er det i øvrigt Steven Moffat (manden bag bl.a. Coupling), der står for screenplay. Til stor skuffelse for de mange Klovn-seere, der så Casper Christensen blive casted til rollen som Kaptajn Haddock, er rollen i stedet tilfaldet Andy Serkis! :wink:

Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2009/01/11/124734.htm
frouvne, administrator

Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 712 times
Been thanked: 839 times

Re: Georges Remi - aka Hergé - 100 år

Post by Gunness »

Jamen det ville da glæde mig, hvis der virkelig sker noget. De seneste måneder har filmene ellers haft en noget usikker fremtid, da Universal var droppet fra som finansieringspartner (de her CGI-film er svinedyre, og med mindre man hedder Pixar eller Dreamworks er der en pæn del, der ikke giver pengene igen). Det seneste jeg havde læst var, at Sony/Columbia overvejede at skyde penge i projektet, men der var ikke noget sikkert.

Og så skal man ikke lægge for meget i IMDB's udgivelsesinfo, da den er meget usikker og ofte bliver ændret. Men man kan jo håbe, at det holder :)
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Post Reply