Hvad har du spillet i dag? December 2007

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I dag spillede vi sammen med vores gamebuddies samt to andre venner. Der kom et par nye spil på bordet - først Dust, som jeg var lidt skeptisk over for. Første gang jeg hørte om spillet, overvejede jeg kraftigt, om det var et, jeg ville købe, men efter de første anmeldelser på BGG dalede interessen. Flere sammenlignede spillet med Risk (og det er jo sjældent et kompliment i brætspilskredse), og det havde da også elementer til fælles med det spil. Dog var der også positive ting ved spillet (såsom en interessant måde at bestemme tur-rækkefølge), meeen der er også elementer, hvor man bliver straffet for hårdt - og dermed let kan tippe balancen i spillet.

Efter det blev Age of Empires: III fundet frem. Det har jo fået rigtig gode anmeldelser på BGG, så det var vi spændte på at opleve. Det skuffede heller ikke, men der var uenighed om, hvorvidt det var godt eller skidt, at det havde en del mekanikker til fælles med Caylus og El Grande. Jeg var dog noget træt på det tidspunkt (julefrokost i går) og var ikke superkoncentreret, så bagefter kunne jeg godt ærgre mig lidt over, at nogle træk kunne være gjort mere optimale.

Som rosinen i pølseenden spillede vi Vanished Planet - denne gang med race-udvidelsen. Det er et glimrende samarbejdsspil, og vi var virkelig tæt på at vinde... men nej! :roll: Det var dog en god spiloplevelse alligevel.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

I dag havde jeg fornøjelsen af at spille sammen med Helle, Tina og Maibritt. Inden de to sidstnævnte dukkede op, nåede Helle at introducere mig for Take it to the Limit - et fint men småfrustrerende spil, som jeg godt kan finde på at spille igen.

Efter aftensmaden kastede vi os over Blue Moon City, som helt bestemt levede op til mine forventninger - og lidt til. Helt sikkert et spil, jeg skal spille igen på et andet tidspunkt.

Helle introducerede os derefter for Taluva med ordene "det minder lidt om Carcassonne". Det er så normalt ikke positivt i mine øjne, men igen en positiv overraskelse - måske fordi man havde mulighed for at spille mere destruktivt, end jeg først troede... (vent... det skrev jeg ikke, vel? :P).

Småspillene kom frem, da vi ikke havde så lang tid tilbage. Først Toppo, som fik grinene frem, derpå Flix Mix og til sidst Money.

Masser af nye gode spil og muntert selskab :)
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 716 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Andrea wrote:Efter det blev Age of Empires: III fundet frem. ...der var uenighed om, hvorvidt det var godt eller skidt, at det havde en del mekanikker til fælles med Caylus og El Grande.
Kan du uddybe lidt mere? Er det de pågældende mekanikker i en mere interessant udgave/sammenhæng, eller er det bare rip-off af de to spil?
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Gunness wrote: Kan du uddybe lidt mere? Er det de pågældende mekanikker i en mere interessant udgave/sammenhæng, eller er det bare rip-off af de to spil?
Hm... du byder dig ind på en række opgaver, hvor det er begrænset, hvor mange der har mulighed for at udføre den enkelte opgave i hver tur (ligesom i Caylus/Pillars of the Earth). I modsætning til især Caylus synes jeg dog ikke, at man i AoE på samme måde bliver frustreret over, at man ikke kan gøre 117 ting i turen - faktisk oplevede vi en del ture, hvor de sidste brikker blev placeret ud fra devisen "de skal jo stå et eller andet sted...". Jeg ved ikke, om det var et tilfælde hos os, men der blev i øvrigt lidt 'follow the leader', når vi skulle placere brikker i starten af turen. Folk var bange for ikke at nå at komme med i en eventtrack, så de blev nærmest fyldt op én af gangen.

Du har mulighed for at byde på nogle bygninger, der giver forskellige evner i turen - til forskel fra El Grande, så har du evnen resten af spillet, når du først har fået bygningen. Det er meget rart, men kan med 'optimale kombinationer' også gøre, at få spillere kan dominere flere af event-trackene (f.eks. den hvor man får skibe). Desuden er der samme kamp ude i kolonierne mht. at få majoritet. Der er AoE dog ikke lige så fleksibelt som El Grande, hvor man virkelig kan mosle rundt på kortet.
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Andrea wrote:en del ture, hvor de sidste brikker blev placeret ud fra devisen "de skal jo stå et eller andet sted...".
Det er meget muligt - især med mange spillere - at de sidste brikkers placering ikke er så interessant. Men alt andet lige, vil de mest interessante vel blive taget først, og der burde være masser af interessante valgmuligheder på de første omgange...?
Andrea wrote:Jeg ved ikke, om det var et tilfælde hos os, men der blev i øvrigt lidt 'follow the leader', når vi skulle placere brikker i starten af turen. Folk var bange for ikke at nå at komme med i en eventtrack, så de blev nærmest fyldt op én af gangen.
Det er jeg overbevist om vil fortage sig, når folk er mere dus med spillet, og derfor kan danne sig en mere sammenhængende plan for hvad man vil.

Spillet har afgjort både sine styrker og sine svagheder. Noget af det jeg egentlig godt kan lide, er hvordan spillerne mere eller mindre bliver tvunget til at følge forskellgie strategier, idet deres bygninger skubber dem i den retning. Det kan så også virke hæmmende, idet du på den anden side lukker af for nogle muligheder, der ikke længere virker nær så lukrative. Så det afhænger af hvilke briller man har på.

AoE III byder ikke på så forfærdelig meget nytænkning, men jeg synes at de elementer der er lagt ind i spillet hænger rimelig godt sammen.

Hvis jeg endelig skal klage en smule, så er jeg lidt ked af det held-element der ligger i opdagelseskortene. Selv om man sender en ekspedition afsted, der er en næsten sikker succes, så kan du være uheldig og trække et af de to tilbageværende kort, der giver dig en lang næse. Og hvis du så giver den fuld skrue, og sikrer dig 100%, så bliver du ved med at få de små opdagelser der hverken giver ret mange point eller ret mange penge. Der mangler en mulighed for at bruge f.eks. en kaptajn til at smugkigge på de forskellige lokationer.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Stony wrote:Det er meget muligt - især med mange spillere - at de sidste brikkers placering ikke er så interessant. Men alt andet lige, vil de mest interessante vel blive taget først, og der burde være masser af interessante valgmuligheder på de første omgange...?
Vi var ganske rigtig max antal spillere. Tror det er sjovere med fire spillere. Jeg synes ikke, det føltes som om, at der var overvældende mange valgmuligheder, men efter flere spil bliver man (læs: jeg) nok også bedre til i højere grad at bruge troppernes forskellige evner.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

I aftes havde vi den ugentlige spilaften, hvor to spil fik lov til at få deres debut. Det første var Reef Encounter, der har stået længe på hylden og ventet til den rette lejlighed. Jeg har for så vidt aldrig været i tvivl om, at det ville være et spil, der ville falde i min smag, men af en eller anden grund, har jeg fået opbygget en ærefrygt for spillet, der har fået tiden til at gå, uden at spillet er kommet på bordet. Men det har så absolut været ventetiden værd. Spillet levede op til forventningerne og jeg er bestemt beredt på, at få det prøvet igen. Spillet var formentlig en smule simplere, end jeg havde forventet, hvilket absolut ikke gør noget. Nu må de kommende spil så afgøre, om min hjerne er skruet rigtigt sammen til spillet.

Det andet spil var El Capitan. Spillet var måske en smule mere tørt end forventet, men absolut ikke nogen skuffelse. De åbne penge og de løbende optællinger kan måske betyde, at folk i for høj grad vil søge efter optimale træk... men også det må tiden vise.
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Fredag skulle der igen spilles med nogle venner, men pga. julefrokoster og andre undskyldninger, blev vi kun 2. Men det var så perfekt til at få afprøver Tannhäuser som Rune havde medbragt.

Men det var lang tid siden at Rune havde læst reglerne, og jeg havde aldrig læst dem. Rune foreslog at vi spillere sværhedsgrad Hard, og Story Mode. Efter at have læst reglerne synes jeg nu ikke det er den optimale måde at blive introduceret til spillet på, man bør starte med sværhadsgrad Easy og Death Match Mode.

Vi skulle vælge udstyr, og vælge Objectives, men når man ikke kender spilet var det lidt som at vælge i blinde. I hvert fald har jeg efter dette første spil fundet ud af at der er ting som jeg vil vælge aldeles anderledes næste gang. Igen synes jeg at de skulle have et forslag som man burde starte med, og først vælge sit eget udstyr i de efterfølgende spil.

Men spillet var da meget sjovt, men aldeles uretfærdigt. F.eks. skulle jeg flere gange rulle 6 terninger (alle med +2 på resultatet) og blot slå 5+. Hvorimod Rune skulle slå 5 terninger og slå 6+. Alligevel slog han flere successer end jeg gjorde, og mine folk fik derfor ikke noget ud af at angribe hans folk. Når Rune angreb var det en langt mere retfærdig fordeling af successer. Men sådan er det jo når man spillet et spil hvor næsten alt afgøres af terninger.

Der var også flere småting vi glemte, som måske kunen havde betydet at spillet ahvde været anderledes, men under alle omstændigheder fik jeg bank :(

Jeg kan godt lide stemningen i spillet, og synes at baggrundehistorien er et fedt alternativ univers. Men måske ville det gøre sig bedre som rollespil end som brætspil.

Jeg tror aldrig det bliver et spil som jeg kommer til at investere i, men hvis Rune tropper op med det, så spiller jeg gerne med.

En sidste lille brok, er at de skriver at det er for 2-10 spillere, men det svarer til at sige at skak er for 2-32 spillere.

Derefter fik jeg introduceret Rune til T2R: Nordic Countries. Rune har selv købt T2R da GG hold ophørsudslag, men han havde endnu ikek fået spillet det. Han lagde ud med at score alle de lange strækninger og fik derfor mange point, men da vi kom til ruterne fik jeg skovlen under ham, og vandt med et stort forspring.

Mandag fik jeg julegave af min Secret Santa, så tirsdag blev der spillet Giganten der Lüfte med min 8-årige datter. Det blev en tæt kamp som endte 27-30 i min favør.

Onsdag kom der igen en ven til spilleaften, og vi spillede Giganten der Lüfte. Det blev til 3 meget forskellige spil. Et endte 23-25, det næste 17-13 og det sidste 15-9. Desværre var det min modstander der vandt alle tre spil.

Lars
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Kærestens julefrokost-aften blev på det skammeligste misbrugt til at få et par brætspil på bordet. Jeg blev gæstet af et par andre besøgende her på siden, og jeg fik introduceret dem for hhv Age of Empires III og Reef Encounter. Begge spil blev vel modtaget, men det var vist AoE der tog flest kegler.

Det var første gang jeg fik prøvet AoE med så få spillere, og det giver et ganske andet spil. Men jeg synes nu stadig at det holder.
peskjens
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by peskjens »

Ja, tak for introduktionen!

Specielt AoE er et særdeles godt spil, som jeg overvejer at give mig selv i julegave. Der er tale om spil, hvor det historiske tema fremtræde meget tydeligt, og hvor der med 3 personer er mulighed for at satse på mange forskellige strategier samtidig eller hver for sig. Virkeligt godt designet.

Reef Encounter er også et godt spil med mange muligheder, men lidt kedeligt i forhold til AoE. Og så var der i går også lidt for meget ventetid mellem trækkene. Men man spiller sikkert hurtigere, når man kender spillet bedre.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

I går fik Jens og jeg afprøvet Shazamm! - et lille topersoners spil, hvor to magikere duellere på magi. Man skal lige lære kortene at kende, men det virker ganske lovende.
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Inden for det sidste stykke tid, har jeg fået prøvet zendo (som var grunden til at jeg købte icehousesættet), og det var helt igennem en god oplevelse. Det er for hele familien - selvom vi endnu ikke har spillet med gættestenene (det virkede sådan lige lidt ekstra omstændigt).

Har fået taget hul på battleline (gmt 50% tilbud), og det virker som et rigtig godt to-mands spil.
Jesper Rugård Jensen
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Jens og jeg fik endelig tid til at spille en omgang Tide of Iron. Vi fik selvfølgelig kludret lidt rundt i reglerne (der er jo ellers ikke så mange af dem ;)), men vi glæder os allerede til næste gang, vi kan spille et scenarie. Jeg skal dog lige huske, at jeg ikke skal spille den tyske side igen - det går galt hver eneste gang, jeg spiller på den side i krigsspil! :shock:
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Andrea wrote:Jeg skal dog lige huske, at jeg ikke skal spille den tyske side igen - det går galt hver eneste gang, jeg spiller på den side i krigsspil! :shock:
**Spoiler alert**

Tyskerne tabte

:wink:
Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

qute wrote: **Spoiler alert**
Tyskerne tabte
Lige præcis!
Siden har vi så læst, at begynderscenariet ikke er superbalanceret (og ikke til tyskernes fordel), og hvad kan man så lære af det? Ikke at spille tyskerne i et amerikansk produceret spil! Man får ikke bonus af at spille skurkene! :lol:
Post Reply