Hæ, Jesper, det lyder som om I lige skal finde et ben at stå på i Hannibal.

Håber du holder ud, for efter et par spil er det ret nemt og intuitivt. Jeg kunne spille det igen for første gang i mange år, med meget, meget få regelopslag (som mest bekræftede hvordan jeg mente det hang sammen).
I tirsdags blev det for mit vedkommende til et spil
Brass og til mit første forsøg med
Race for the Galaxy.
Brass var det mest konkurrenceprægede et af slagsen jeg endnu har prøvet (og derfor nok også det mest interessante). Til min skam må jeg sige, at selv med en mindre føring efter kanalperioden, og med ikke mindre end TO shipyards i jernbaneperioden, blev jeg alligevel overhalet af Rasmus til sidst, så han kunne sikre sig en sejr (men en
lille en, Rasmus!

).
Til
Race for the Galaxy var vi kun to spillere, men spillet fungerer fint med det antal. Vi var selvfølgelig begge noget famlende i vores spil i starten, men efterhånden gik det faktisk OK. Min handelsstrategi endte med knebent at besejre min modstanders militærverden/alien verden/matchende 6'er development strategi.
Jeg var faktisk positivt overrasket over RftG. Sammenligningen med
San Juan er meget reel, for de to spil har
meget til fælles. Samtidig er jeg jo mildest talt ikke nogen fan af
San Juan, og har forlængst solgt mit eksemplar, så det faktum at jeg syntes godt om RftG var lidt af en overraskelse. Men selvom spillene på overfladen minder meget om hinanden, ligger de vigtige forskelle (som de ofte gør) åbenbart i detaljerne: RftG er et mere komplekst spil, og der er langt mere variation i kortenes evner, og mens jeg finder
San Juan én-dimensionelt og kedeligt, giver RftG mig lyst til at udforske alle de kombinationer og synergieffekter jeg kan ane at der er mellem kortene.
Det er helt tydeligt at RftG er et
dybt spil, måske næsten uhensigtmæssigt dybt for mig, med den spilfrekvens jeg kan mønstre. For det virker som om det er et spil hvor det ikke rigtigt giver mening bare at spille det et par gange "for sjov", da en del af spillets charme ligger i dens store dybde de mange forskellige kort bidrager med - en dybde der nødvendigvis må tage mange spil at kunne værdsætte ordentligt.
RftG er vist med rette blevet beskyldt for manglende spillerinteraktion. Erfarne spillere insisterer på, at der
er interaktion mellem spillerne, og det vil jeg ikke anfægte, for det er helt tydeligt at det kan betale sig at se på hvad de andre foretager sig, og træffe sine beslutninger udfra det. Men det er vist egentlig også pointen: At se på hvad de andre laver, og lade det påvirke ens spil (primært valg af aktioner), er stort set den
eneste form for interaktion der er i spillet. Det var ikke noget problem for mig i vores spil, men det kan da godt være at det på sigt er noget der kan påvirke min holdning til spillet. Indtil videre er jeg dog hooked, og glæder mig til at prøve det igen.