Hurtig Essen rapport

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Re: Hurtig Essen rapport

Post by Jens_Hoppe »

Hvorfor tage til Essen?

Fordi det er en kæmpe OPLEVELSE, selvfølgelig! Det er en "forlænget weekend" miniferie, hvor man i stedet for at se på kunst og drikke kaffe i en eller anden storby, oplever noget der har med ens hobby at gøre. Man kommer til et brætspils-mekka, hvor man både kan få og prøve de nyeste spil, møde berømthederne, og snakke med folk man kender og ellers ikke ser så tit. En ferie der helt er centreret omkring en af ens største interesser.

Så kan det godt være at der er køer et par steder, men det kunne der sikkert også være ved indgangen til det kunstmuseum man absolut skal se i forbindelse med sin storbyferie. Mange mennesker? Det er der også i Harrods. Min tur til Essen var alt i alt stadig mindre crowded og stressende end den forlængede weekend jeg holdt i London i foråret. :)

Der er også dårlige grunde til at tage derned: At få billige spil er en af dem. Det kan godt være man kunne få Khronos til 10 euro, men det nok stadig været billigere at bestille det hjemmefra. Hvis det bare er for at få nye og sjældne spil begynder det også at virke vanvittigt, når man ser på hvor mange $ man lægger pr. spil.

Nej, den eneste grund der holder er at man gør det for oplevelsen. Man tager på brætspilsferie. At snakke med nogle udenlandske gamere, og gå på restaurant et par dage og få god mad er for mig en lige så stor del af turen som det at få nogle spil med hjem i bagagen.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Jens_Hoppe wrote: Så kan det godt være at der er køer et par steder, men det kunne der sikkert også være ved indgangen til det kunstmuseum man absolut skal se i forbindelse med sin storbyferie. Mange mennesker? Det er der også i Harrods. Min tur til Essen var alt i alt stadig mindre crowded og stressende end den forlængede weekend jeg holdt i London i foråret. :)
Harrods? Hvad i alverden skulle du også i Harrods? :D
Men referencen til kunstmuseer/turistattraktioner kan jeg kun nikke genkendende til - der kan man let være uheldig på storbyferier, hvis man ikke dukker tidligt op (og generelt planlægger ud fra, hvornår museerne kan forventes at være overrendt af turister, folkeskoler og lignende forfærdelige grupperinger ;)).
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Jeg er enig Jens, det må være oplevelsen. Jeg synes bare at det faktum at der var meget crowded, at der ikke var mulighed for at komme til at spille, og at der ikke var mulighed for at KØBE de spil man gerne ville, måtte tage noget af oplevelsen? Især fordi en "die-hard" som dig påpeger det, så må det da virkelig have været galt :)

Jeg ville heller ikke bryde mig om en badeferie, hvor der ikke var vand i poolen, hvor stranden var så fyldt at jeg ikke kunne komme til vandet, og hvor maden var udsolgt på restauranterne. Så går oplevelsen ligesom fløjten :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

Heldigvis er det muligt at forudbestille en del af de mere eftertragtede titler, at spille om aftenen på hotellet etc. På den måde kan man indbygge et par "forsikringer" i sine rejseplaner... :wink:
frouvne, administrator

Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Man skal ikke se på messen som en gigantisk brætspil-butik. Det er det selvfølgelig, men messen er også så meget andet, og man skal ikke tage derned alene med det mål at købe spil. Så bør man vente en måneds tid, til de er til at få fat i andetsteds.

Som Jens skriver, så er det oplevelsen. Det at have en brætspil-orienteret ferie. Sidde om aftenen og hygge sig med andre brætspillere. Muligheden for at prøve nogle af alle disse nye spil, så man på forhånd kan finde ud af, om man vil købe det eller ej.

Jeg tager absolut også afsted, for at få noget nyt og spændende med hjem. Men det er ikke kun derfor jeg tager derned. Så er der selvfølgelig irritationsmomenterne omkring udsolgte spil, men så kan man stadig få en demo/prøvespil, og derved finde ud af om man skal have det bestilt hjem, når det kommer i Fantask og/eller onlinebutikkerne. Og ja, der er mange mennesker, og det kan være svært at få plads ved de borde man gerne vil prøve. Men det er nu ikke så meget værre end andre ferietyper. Den slags kræver planlægning, og så kan man som regel komme i mål alligevel.
Sidst spillet:
Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole

Post by Stony »

...og som fodnote, så regner jeg da med at holde ferie i Essen igen til næste år. Og så vil jeg nok forsøge at være der tyve-tredive minutter før åbning hver dag, for at få prøvet noget mere.
Sidst spillet:
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:Torsdag kom vi først lidt over 11 (lige landet med flyet)
Glem ikke, at når vi allerede var der kl. 11 (efter at være landet i Düsseldorf klokken godt 10, OG efter at have været omkring hotellet), skyldtes det at vi valgte at tage en taxi fra lufthavnen til Essen, og chaufføren mente tilsyneladende at 190 km/t på motorvejen var meget passende. :D
What are you, like 80?
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Stony »

Jeg fik for øvrigt også signeret et par spil. Cavum blev signeret af Wolfgang Kramer. Og et lille morsomt stykke trivia, er at "Cavum" ikke skal udtales som om det er et latinsk ord. Det skal udtales som om det er en eksplosion, og vistnok med "v" udtalt på tysk, som i "von". Ca-FUM.

Dertil stillede illustratoren for Ghost Stories også op om lørdagen, hvor jeg så fik en fin tegning i låget af mit eksemplar.
Image
Sidst spillet:
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:Og et lille morsomt stykke trivia, er at "Cavum" ikke skal udtales som om det er et latinsk ord. Det skal udtales som om det er en eksplosion, og vistnok med "v" udtalt på tysk, som i "von". Ca-FUM.
Sejt!
Stony wrote:Dertil stillede illustratoren for Ghost Stories også op om lørdagen, hvor jeg så fik en fin tegning i låget af mit eksemplar.
Det er ikke kun en fordel: Jeg ville egentlig gerne sælge mit illustrerede eksemplar af Mr. Jack, men det kan jeg jo ikke, fordi det er dedikeret til mig! ;)
What are you, like 80?
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 716 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Stony wrote:Dertil stillede illustratoren for Ghost Stories også op om lørdagen, hvor jeg så fik en fin tegning i låget af mit eksemplar.
Det er der virkelig stil over! Lækkert.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Jens_Hoppe wrote: Det er ikke kun en fordel: Jeg ville egentlig gerne sælge mit illustrerede eksemplar af Mr. Jack, men det kan jeg jo ikke, fordi det er dedikeret til mig! ;)
Du kan da bare bytte udgave med mig - jeg har jo en Jens i huset ;)
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Andrea wrote:Du kan da bare bytte udgave med mig - jeg har jo en Jens i huset ;)
Good point. Jeg ved dog ikke om jeg kunne få mig selv til at skille mig af med det, så nu står det bare og fylder i al evighed... :evil:
What are you, like 80?
FANTASK
25+ indlæg
25+ indlæg

Post by FANTASK »

Jens_Hoppe wrote:...Good point. Jeg ved dog ikke om jeg kunne få mig selv til at skille mig af med det, så nu står det bare og fylder i al evighed... :evil:
Øh - du kunne spille det noget mere :D
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

FANTASK wrote:Øh - du kunne spille det noget mere :D
Skal jeg være helt ærlig, er der så meget andet jeg hellere vil spille...
What are you, like 80?
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Stony »

For folk der ikke allerede har læst om det andetsteds, så sluttede Fairplay's liste på Essen som følger:

* Dominion
* Machu Picchu
* Comuni
* Diamonds Club
* Snow Tails
* Pandemic
* Ice Flow
* Im Schutze der Burg
* Age of Empires III
* Uruk

...og for dem der ikke ved hvad listen går ud på, så har Fairplay en stand på messen, hvor de tager imod point på de spil folk har prøvet. De bliver tastet ind i et system, og listen bliver løbende opdateret i løbet af messen. Hvert spil får fra 1-6, hvor 1 er bedst og 6 er værst. Spillene skal have et vist antal anmeldelser, før det overhovedet kan komme på listen, og skal have et snit på 2,5 eller lavere. Spil som After the Flood og Planet Steam stod som boblere, der egentlig lå til at komme ind på hitlisten, men de havde ikke fået stemmer nok til at kvalificere sig.
Sidst spillet:
Image
Post Reply