Hvad har du spillet i dag? Oktober 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2009

Post by Helle »

Et par spil Mr. Jack blev det til med Severin forleden ... det er nu meget hyggeligt ... især når knægten kommer ... Mor, skal vi ikke spille Mr. Jack .... :D
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Onsdag blev det til lidt opvarmning til Viking-Con, nemlig et spil Colosseum med Carsten, Eik og Michael. Hvis det stadig passer at en dårlig generalprøve bliver en god premiere, så glæder jeg mig til Lørdag formiddag. Jeg spillede ikke speciel dårligt, men det flaskede sig bare ikke. Michael spillede en strategi uden loge, men til gengæld fik han 3 ud af de 4 podier og havde et perfekt show med Isis' Revealed Secrets. Carsten kom på en anden plads med Legendary Lion Hunters, Eik fik en tredie plads med Circus Maximus, medens jeg blev sidst med Venus' Equestrian Cavalcade.

Lars
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Caniggia »

To spil Agricola blev det til igår med min bedre halvdel. Første omgang blev til en overlegen sejr fra min side, hvor mine kort gik op i en højere enhed. Stemningen blev dog lidt trykket af en beskyldning om at jeg spillede "ondt" da jeg tog en stor gruppe får for næsen af hende. Spillet fungerer stadig fint, men glæder mig til at prøve det med mere end 2 spillere.
Carsten
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Republic of Rome, Puerto Rico, Hannibal: Rome vs. Carthage, Colosseum, Android, Caylus, Struggle of Empires, Power Grid

Post by Carsten »

I dag blev det til et spil Quo Vadis? og et spil Carcassonne: Hunters and Gatherers med familien.

Vi var 7 personer, men havde brug for nogle forholdsvis regel-lette familieegnede spil, så valgene faldt på disse.

Quo Vadis? blev spillet med 4 "spillere" bestående af 3 hold af to personer og en enkelt spiller alene. På trods af de lidt for mange spillere fungerede spillet godt og var fyldt med livlige forhandlinger og velmenende luskeri. At mit "hold" alligevel endte på en ufornuftig sidsteplads, skyldtes delvist en rasende dårlig handel, som jeg desværre selv var ophavsmand til, hvor jeg købte mig en meget dyr stemme af en anden spiller (5 points + 1 point for stemmen) til at komme først i senatet. Min hemmelige luskede strategi var at forsøge at udelukke en eller flere spillere fra senatet ved hurtigt at fylde det op med mine egne velnærede korngule senatorer.
Uheldigvis fungerede min plan ikke så godt i virkeligheden som i mit hoved, og da jeg med stort velbehag havde besat 2 pladser i senatet, fik hver af de andre spillere også en plads ved at bruge Cæsars hjælp til at komme i senatet - og det gjorde de desværre hver især med flere points end mig! Et rungende nederlag til de pæne gule senatorer.

Carcassonne: Hunters and Gatherers spillede vi med 5 spillere, og det blev et vældigt godt spil. Jeg har tidligere ikke prøvet at spille mere end 3 spillere, men kan nu med eftertryk anbefale det. Spillet bliver vidunderligt meget mere konkurrencepræget, og det kan være svært at finde og kapre et ledigt flodsystem med sin flotte gule hytte. Der blev forsøgt mange kapringer med hytter og små hulemænd, og spillet var ret jævnbyrdigt. Alligevel måtte de civiliserede gule hulemænd stille sig tilfredse med en andenplads kun 1 point bag de onde sorte neanderthalere!
Senest spillet:

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg fik prøvet Endeavor et par gange ude på Viking-Con i går. Jeg var ret imponeret - det er faktisk længe siden jeg sidst har haft et så positivt første indtryk af et nyt spil. Mekanismerne fungerer bare, spillet er hurtigt og til stadighed fyldt med svære og spændende beslutninger, og abstraktionsniveauet til trods synes jeg gudhjælpemig også at det var ret tematisk. Hvad pokker kan man mere bede om? ;) Jeg håber meget at kunne få det på bordet igen på tirsdag i KBK.

Det blev også til et spil Masters Gallery - hvilket kort beskrevet er "Modern Art: The Cardgame", eller "Modern Art uden auktioner". Nu er det jo ikke nogen hemmelighed at jeg syntes at Ra-uden-auktioner (Ra TDG) var en temmelig tynd affære, og mit første indtryk af Masters Gallery var lidt det samme. Det fungerer da, bevares, men det er som om det er det bedste fra Modern Art der mangler... Nu skal det også siges at vores spil MG var med kun to spillere, og selvom spillet officielt understøtter det, er det ikke noget jeg kan anbefale. Måske spillet vinder betragteligt med flere spillere?
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I går havde jeg tre venner på besøg, og da en af dem ikke kunne skaffe børnepasning, var der en 1-årig bøllespire med. Derfor fik vi også kun nået to omgange Sushizock..., som var meget light. Det passede meget godt til situationen, da det var hurtigt og let at forklare regler til, men omvendt var det lidt for simpelt til min smag - desværre.
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Tobias »

Så blev det til en weekend med masser af brætspil, Cola og usund mad på Viking Con.
Jeg fik spillet følgende spil:
Last night on Earth
Fits
Parthenon
Endeavor
Mall of Horror
Jambo
Fearsome floors

Ingen tvivl om at Endeavor var ugens og formodentligt månedens spiloplevelse. Allerede da jeg havde læst reglerne var jeg klar over, at dette spil ville være en nydelse. Efter første spil skulle det vise sig, at holde stik.
Mange muligheder, tilgange og mekanismer, som passede sammen og gik op i en højere enhed.
Efter andet spil begyndte temaet endda at understøtte mekanismerne (eller var det omvendt), hvilket kun forhøjede nydelsen.
Den eneste bekymring jeg har omkring spillet er, hvor mange gange det kan tåle at komme på bordet før det er slidt ned.
På den anden side skal det nok kunne holde til mindst 6-7 gennemspilninger, hvilket jo er ganske godt set i lyset af, hvor mange gange jeg får spillet de spil, som jeg allerede har i min samling.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Jeg syntes, man sporer en tendens, når man læser Jens og Tobias' indlæg; en enighed er ved at brede sig blandt brugerne om, at Endeavor er blandt tidens hotteste spil. Skulle nogle være i tvivl, deler jeg til fulde d'herrers anskuelse! :)
frouvne, administrator

Image
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Jeg har prøvet Endeavor en enkelt gang, og jeg melder mig gerne i heppekoret.

Jeg benyttede mg af gratistiden i lørdags på VC. Det blev til Le Havre (en af mine favoritter) samt en gang Thebes, som jeg ikke havde prøvet før. Et Eurogame med et arkæologitema, som gjorde det ganske godt både hvad angår spilmuligheder og tema.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Jeg fik lokket Jens til at prøve Atlantic Star sammen med mig, og det var et ganske hyggeligt kortspil, hvor der er en vis portion held involveret, men også et risk-taking element, som tiltaler mig. Jeg ser frem til at prøve det med tre og fire spillere, men det fungerede nu også fint med to spillere.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

På årets Viking-Con fik jeg da spillet et par spil:

Fredag aften, medens jeg afholdt min Chaos Marauders turneringsfinale, fik jeg prøvet Super 5, det blev til 2 spil. En sjov lille filler. Imedens gik Lilli (min 10 årige datter) hen og vandt Chaos Marauders turneringen. Familiens første gule T-shirt var hjemme.

Fredag nat blev det til 3 spil Das Motrosportspiel. Jeg kørte et suverent første løb, et OK andet løb, og et rigtig dårligt finaleløb. Efterhånden er finalisterne blevet så rutinerede, at man ikek akn tillade sig at lave en eneste fejl. Til gengæld betyder det dog også at terningerne kommer til at betyde mere og mere for hvor godt man klarer sig i spillet, hvilket ikke nødvendigvis er så fedt.

Lørdag formiddag afholdt Lea sin Colosseum turnering, som jeg havde store forventninger til. Desværre lykkedes det mig ikke at komme i finalen. Men både Lilli og Larna (min 16 årige datter) kom i finalen, og det lykkedes for Larna at vinde en marginal sejr. Familiena anden gule T-shirt var hjemme. Medens Larna vandt, spillede jeg endnu et spil mod nogle af de ander der heller ikke kom i finalen, men heller ikke det spil formåede jeg at vinde.

Lørdag eftermiddag afholdt jeg turnering i SET. Sidste år holdt Lea turneringen og jeg gik i finalen, så i år byttede vi. Desværre kunne Lea kun slå Phillip i finalen, hvorimod Rikkelare både slog Lea og Phillip, så familien fik ikke nogen gul T-shirt i dette spil.

Lørdag aften skulle jeg have spillet rollespil, men meldte fra, da jeg ellers ikke kunne have nået at spise, og hygge med familien. Efter spisningen blev det til et godt gammeldags spil Settlers for 5 personer. Jeg blev hurtig spærret inde, men det betød at jeg i stedet for måtte satse på at vinde med byer, riddere og pointkort, hvilket jeg så gjorde :-)

Lørdag nat blev det til Dominion. Jeg deltog i de tre indledende spil, på samme bord som Larna. Larna gik videre til semifinalen, men kom desværre ikke i finalen. Medens Larna spillede semifinale, spillede jeg Acquire, hvor jeg fik en helt god andenplads.

Søndag spillede jeg 15 spil Ave Caesar. Først 9 spil i den indledende runde, og med 5 førstepladser, 3 andenpladser og en enkelt femteplads kom jeg i finalen. Desværre gik det ikke helt så godt i finalen, hvor jeg måtte nøjes med en samlet tredieplads.

Så alt i alt blev det til 27 spil i løbet af weekenden.

I dag har vi så afprøvet det første af vores nye spil Cleopatra and the Society of the Architects. Det virkede uoverskueligt i begyndelsen, men da først spille kom i gang kørte det ret hurtigt. Jeg havde egentligt klaret mig meget godt, men måske brugt lidt for mange af den orange varer og vennetjeneste, for da regnskabets time skulle gøre op, endte det med at jeg blev ofter til krokodilleguden Sobek. Lea vandt en ovebevisende sejr.

Lars
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung

Post by Black Sea »

VC 28 bød på spil, sodavand, guf, spil, ingen søvn og spil 8)

Fredag aften deltog jeg i Lars' Chaos Marauders-turnering og efter nogle blodige (og kaotiske) runder måtte jeg se mig slået.

Derefter introducerede jeg et par venner for Roll Through the Ages hvor jeg i beksedenhedens tegn hev en sikker sejr hjem :D

Efter en håndfuld Ave Caesar med de sædvanlige gutter (og gut-inder), stod den på Stone Age. Jeg var yderst uheldig med mine terningslag på kritiske tidspunkter og rækkefølgen af kortene var heller ikke ligefrem optimal så jeg skirede mig en sikker og ærefuld 4.-plads :?

Aftenen (natten) blev rundet af med et par omgange Ave Caesar.

Lørdag formiddag afholdt jeg så turnering i RoboRally og med fuldt hus deltagermæssigt for første gang i 5 år var der tæt pakket om bordene og på pladen. Efter indledende runde, der var uhyre tæt, skulle finalen spilles - bl.a. med deltagelse fra min bedre halvdel. Og aldrig har jeg set magen til svineheld. Alt lykkedes for hende i finalen (inkl. at trække de rigtige 2 kort på en randomizer til at flytte hen på næste flag og lave power-down). Da løbet var overstået (der spilles på tid - vi nåede 12 runder) havde hun nået alle 6 flag!! Nærmeste forfølger stod mellem flag 2 og 3... En overbevisende sejr (og hendes første gule trøje nogensinde).

Mens jeg så sad i et par timer og spillede lidt hygge-Ave Caesar sikrede Maria sig så sin anden trøje (denne gang i Igel Ärgern).

Efter aftensmaden introducerede jeg 3 venner for Agricola sammen med Maria. De synes alle det var et meget interessant spil, også selvom de måtte betale nogle dyre lærepenge undervejs. Jeg er selv vanvittigt begejstret for spillet. Maria og jeg spiller det en del 2 personer og det fungerer rigtig fint også med dette antal.

Da klokken rundede midnat stod den på turnering i Dominion. Jeg blev parkeret ved et bord med 3 rutinerede spillere (bl.a. Rikkelara :mrgreen:). Vi havde det enormt sjovt og nåede en del flere spil end de resterende borde (de fleste bare hyggespil udenfor turneringen). Efter pointoptællingen viste det sig mindsanten, at jeg sneg mig videre til semi-finalen med flest point. Efter en semifinale, hvor jeg scorede 55 point(!) stod den på finale, hvor det til gengæld blev et forsmæderligt nederlag til min makker fra indledende runde.

Søngad stod den så på Ave Caesar-turnering. 9 katastrofale spil senere var det så overstået og mens finale-bordet afgjorde turneringen, spillede jeg lidt hygge-Ave Caesar på et "loser's table".

I alt 49 spil - en pæn høst trods alt :P

Mandag er det blevet til 3 spil Agricola med Maria. 2 indledende sejre til Maria og en sejr i 3. forsøg til mig.
VC nr. 5243
Don't think of it as a flame---it's more like an argument that does 3d6 fire damage
If Pacman had affected us as kids we'd be running around in dark rooms, munching pills and listening to repetitive music
Carsten
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Republic of Rome, Puerto Rico, Hannibal: Rome vs. Carthage, Colosseum, Android, Caylus, Struggle of Empires, Power Grid

Post by Carsten »

Status efter VC28

Dette års VC blev mit første - men IKKE mit sidste!

Jeg var forhindret i at deltage om lørdagen, så det blev kun til to turneringer. Fredag spillede jeg Junta og om søndagen blev det til et slag Caylus. Lusket som jeg er, havde jeg meldt mig til to spil, jeg har prøvet flere gange, og derfor tænkte jeg, at jeg ville gå efter et par gule VC-trøjer, men ak - sådan skulle det ikke gå!

Fredagens Junta blev et hæsblæsende intenst spil med lidt for en hver smag. Jeg var med i den første junta, der væltede præsidenten, og fik kørt mig selv i stilling til at overtage posten, hvilket så holdt i nogle omgange, indtil mine betroede generaler og førsteminister valgte at vende mig (deres flinke og kun lidt løgnagtige præsident) ryggen. Jeg blev væltet ved et kup, hvor alle spillere pludselig blev rebeller (undtagen mig!) - de uslinge! Derefter var det svært at komme på banen igen, for da vi var 7 spillere, var der ikke mange influencekort tilbage i bunken efter jeg mistede alt. Førstepladsen i min gruppe gik til en dygtig spiller, der som førsteminister i flere omgange og efter meget luskeri i skyggerne af den ene præsident efter den anden, med rette havde fortjent sin sejr. Jeg måtte nøjes med en andenplads.

Søndagens Caylus gik strålende i de første runder, og jeg spillede aggressivt overfor de andre spilleres arbejdere og kombinerede rykkefeltet med at rykke provosten tilbage med held flere gange for at forhindre, at de fik noget for deres arbejdere. Det skulle dog vise sig, at jeg kom til at bruge lidt for mange denarer på at gøre livet surt for de andre, og en anden spiller rådede mere dygtigt over sine ressourcer, og fik sig et forspring, som holdt til det sidste. Igen måtte jeg se førstepladsen (og den gule trøje) glide mig af hænde, og måtte igen stille mig tilfreds med andenpladsen. Som et lille plaster på såret kunne jeg dog erfare, at jeg havde flere points end førstepladsen i den anden gruppe, hvilket gjorde mig til en ægte andenplads. Men det ændrer ikke på at andenpladsen er den mest ærgelige ;)

Men næste år...
Senest spillet:

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Det blev til et første spil Erosion med de helt basale regler. Det var ikke i første omgang nogen stor oplevelse og sammenligningerne med Glory to Rome syntes jeg er lidt tyndbenede. Det betyder dog ikke, at det er et spil, jeg er ked af at have anskaffet mig. Jeg har stadig forventninger til det omend ikke til at det skal blive kæmpe oplevelser. Endvidere har spillet gjort mig interesseret i at finde ud af mere om erosion, stenarter m.m. og vil i sig selv kunne bidrage med mange oplysninger via teksten på kortene, som jeg ellers ikke ville være stødt ind i. Selvom det lyder som om man helst ikke skal spillet Erosion med for mange spillere tror jeg bestemt, at det vil vinde ved at man er mere end to, som vi var i dag.
frouvne, administrator

Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Min Viking-con begyndte med Deadlands fredag aften: to voksne og to børn, og vi havde det sjovt, selvom det blev et langt spil. Jeg kom desværre på sidstepladsen, bl.a. fordi jeg ikke kunne udnytte mine særlige evner som gal videnskabsmand. Jeg skulle udvikle et dødeligt våben og bruge det i samme tur. Det viste sig umuligt - og da jeg senere læste FAQ'en fandt jeg ud af at kortet i virkeligheden mener at jeg skal udvikle et våben og bruge et andet, med en anden person, i samme tur. Ja, ja. ja.

Sent fredag nat blev det til en gang San Juan m/udvidelser, og det fik jeg sør'me lov til at vinde!

Lørdag morgen deltog jeg i Boris' RoboRally, og den deltog jeg også i ud på eftermiddagen! Jeg havde håbet at blive smidt ud noget før, men desværre kunne man ikke dø! Nå. jeg blev da heldigvis ikke sidste mand på vores board.

Så spillede jeg Ad Astra med Stony, og det vandt jeg overlegent pga. mit forhåndskendskab til spillet.
Derefter endnu to spil San Juan m/udvidelser, men uden mig som vinder.
Så blev det til to korte spil Tsuro, hvor jeg igen vandt begge spil pga. mit forhåndskendskab.
Endelig sluttede natten med et spil Steam, hvor jeg fik læsterlige tæsk.

Det krævede ligesom revanche, så søndag morgen stod den igen på Steam - og endnu en gang led jeg et forsmædeligt nederlag. Så gik det bedre med Kingsburg m/soldater-udvidelsen som jeg vandt overlegent.

Derefter blev det til en gang basis Dominion for at introducere det for en ny spiller, så jeg vandt med usle 28 point.
Maori stod næst på listen, og endelig aflsluttede jeg dagen med et spil Bombay, som jeg naturligvis vandt. Selvom jeg hver gang oprøver at tydeliggøre vigtigheden af at bygge paladser, så begynder de fleste nybegyndere altid med at handle - men det er altså ikke kun et handelsspil.
Image
Post Reply