Hvad har du spillet i dag? December 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2009

Post by Caniggia »

Fredag aften blev brugt til spil. Først tog vi en omgang Lord of the Rings, hvor vi desværre blev udslettet i Moria, da Sauron indhentede vores ringbærer. Derefter fulgte et spil Age of Empires III. Det var debut for os alle, men reglerne var rimelig hurtigt forklaret og flød fint med 3 spillere. Jeg valgte at gå efter Discoveries med en gratis kaptajn på det felt per tur. Desuden var jeg den eneste, der brugte vold i de sidste par ture for at sikre kontrollen over flere af regionerne. Alt i alt mundede det ud i en sejr for undertegnede, selvom spillet selvfølgelig bar en del præg af at det var første gang (men absolut ikke sidste). Efter et par flasker rødvin hev vi Arkham Horror frem, og vi formåede at trække Cthulu himself. Og med et par rumor effects, der tog terror track'en op til 10 forholdsvis hurtigt, var der ikke meget, som vi kunne stille op. Om rødvinen også spillede en rolle der, skal jeg lade være usagt.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:Jeg fik spillet de første to ture af Europe Engulfed i lørdags. Det tog os 6 timer :)
Men jeg kan faktisk godt se spillet inde bagved, jeg skal bare have fundet ud af hvordan i al helvede man holder styr på hele den politiske situation som beskriver undtagelserne til reglerne, for dem er der ca. 3-5 stk af / nation i europa. [...]
Hvis du føler, du får styr på spillet og mangler en modstander, melder jeg mig gerne til en tur på slagtebænken. Jeg fik spillet i gave for nogle år siden, men har end ikke fået det pakket ud, da det virker som en større mundfuld at kaste sig over.
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Frouvne wrote: Hvis du føler, du får styr på spillet og mangler en modstander, melder jeg mig gerne til en tur på slagtebænken. Jeg fik spillet i gave for nogle år siden, men har end ikke fået det pakket ud, da det virker som en større mundfuld at kaste sig over.
Klart nok Allan, det ryger på listen over krigsspil som du og jeg skal se at få spillet så snart vi liiige har tiden :)

Jeg er skam klart frisk, og har faktisk allerede min anden session med samme modstander planlagt til lige inden nytår, mens vi stadig kan huske reglerne, så der burde være en mulighed i det nye årti.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I går havde vi Morten og qute på besøg, og det blev til to omgange Dominion+Seaside samt en omgang Agricola. Det var lang tid siden, vi havde spillet sidstnævnte, og det kunne vi godt mærke - der skulle liiiiige grubles lidt mere, og klokken endte med at mange. Løsning til fremover: spille mere Agricola. Og oftere. I det hele taget få spillet lidt mere.

Jens og jeg har talt om at indføre en fast filmaften i det nye år. Måske vi også skal indføre en fast spilaften for bræt- og computerspil? :D
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Andrea wrote:I går havde vi Morten og qute på besøg, og det blev til to omgange Dominion+Seaside samt en omgang Agricola. Det var lang tid siden, vi havde spillet sidstnævnte, og det kunne vi godt mærke - der skulle liiiiige grubles lidt mere, og klokken endte med at mange. Løsning til fremover: spille mere Agricola. Og oftere. I det hele taget få spillet lidt mere.

Jens og jeg har talt om at indføre en fast filmaften i det nye år. Måske vi også skal indføre en fast spilaften for bræt- og computerspil? :D
Ja Agricola var meget sjovt. Der er godt nok meget man skal holde styr på :shock:

God ide mht. fast spilledag :P
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Onsdag, kom Eik forbi lidt tidligere end sædvanligt, og vi fik afsluttet vores Memoir 44: Breakthrough to Gembloux, som vi startede for ca. 2½ uge siden. Vi havde spillete det en gang, med Eik som tysker, og han havde vundet, godt hjulpet af de fantastiske kort han havde trukket gennem hele spillet.

Det skulle vise sig at jeg langt fra var lige så heldig som Eik med hensyn til kortene. Men jeg udnyttede de kort jeg fik rigtig godt, og for en gange skyld kastede jeg mig ikke hovedkuls ud i at angribe. Jeg fik flyttet hele min front fremad, og udryddede stort set alle hans enheder, startende med hans venstre flanke, og derefter midterste flanke. Jeg var på det tidspunkt nået op på 12 point. Eik havde 6 point og næsten alle hans enheder stod og blokerede vejen til Gembloux, hvor jeg jo skulle igennem for at kunne vinde. Det betød at jeg blev nødt til at kæmpe mig igennem. Det lykkedes for mig at udrydde yderligere to enheder, men Eik fik også to af mine enheder i den forbindelse. Mit sidste sats gik på at sende en enhed bag fjendens linjer, nedkæmpe de to sidste infanteri der blokerede vejen, og derefter løbe mod Gembloux.

Spillet sluttede 16 - 8 til mig.

Medens vi ventede på Carsten fik vi os lige et lille spil Sushizock im Gockelwok, men det er ikke værd at skrive om, for Eik vand suverænt.

Carsten var ankommet, og jeg foreslog et spil Small World, hvilket der blev taget godt imod. Jeg kan ikkehuske hvordan det endte, men det var en fornøjelse at spille.

Torsdag aften spillede Lilli og jeg igen Small World. Det ser ud til at hun har lært af de to første spil. Lilli startede med Diplomatiske elever, og det var specielt irriterende at hun kunne sprede sine 11 brikker ud over hele brættet, og at jeg ikke kunne gøre noget ved det. De først par runder fik jeg fleste point, men det blev hurtigt vendt. Alligevel lykkedes det mig at vinde med 98 point mod Lilli's 94 point, takket være nogle rige (+7 point) kæmper som jeg tog i 8. runde. Alt i alt tog spillet ca. 40 minutter og det er jo meget passende for et godt 2-personers spil.

Men nu skal der også snart nogle flere spil på bordet, for jeg er kun oppe på 7 spil i denne måned.

Lars
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Så fik jeg spillet lidt dominion med en pige fra arbejde. Det var ok og hun fattede at man skulle lade en copper blive på toppen når hun spillede en spy. Så der er håb :lol:

Om aftenen bød Allan på lækker aftensmad og det var dejligt at der ikke blev stresset selvom det trak lidt ud og der ventede et 4 timers brætspil efter.

Vi gik igang med War of the Ring og der glipper lidt regler. Heldigvis snyder jeg mest mig selv der spiller "The free People".
Det ender med at Allan føler sig lidt presset over at der er 6 felter tilbage før frodo, sam og Meriadoc Brandybuck slamdunker ringen! :twisted:
Gandalf døde i 1 eller anden tur, strider tog en tur til gondor for at blive konge. Pippin tog en tilfældig pil lige før mordor og Boromir lige i starten. (Gode mænd. Gav deres liv for at hjælpe Frodo)

Så Allan pressede lidt rigeligt på for at indtage Lorien, men elverne havde 4 elites, så det endte med at slog orkerne tilbage og sammen med Rohan som var blevet overrendt i tur 2 vandt de en militær sejr i 11. time.

Langt spil, men jeg synes stadig at WotR leverer varen.

Kunne være sygt at prøve med udvidelsen :P
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

I går eftermiddags måtte jeg så langt om længe give efter for min søns plagerier om at lære reglerne til Stronghold. Han har de par gange jeg har spillet det herhjemme virket interesseret og har gentagne gange spurgt om vi ikke skulle spille det. På baggrund af spillets kompleksitet har jeg forsøgt at trække hans interesse i anden retning, men da hun nu er blevet ved i en lidt længere periode gik vi så igennem reglerne igår. Vi har endnu ikke spillet det, men han kunne give mig et fint resume af reglerne, da han havde hørt det. Så måske har jeg en spilmakker til Stronghold nu?!

Da vi netop var ved at være færdige med regelgennemgangen, var der besøg af qute. Han gav en fin introduktion til War of the Ring. Vi kastede os over spillet uden at dvæle for meget ved diverse regel-detaljer. Med de store bunker af kort er det i mine øjne den eneste vej frem. Der er alligevel ikke nogen risiko for, at man kommer til at spille synderlig optimalt i de første spil. War of the Ring er et spil, jeg glæder mig til at dyrke - nu er der blot det store spørgsmål om hvornår War of the Ring Collector's Edition dukker op... Det blev i hvert tilfælde ikke til denne jul.
frouvne, administrator

Image
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Var ude ved en ven og vi var 4 i alt. Først spillede vi "Chaos of the old world". Godt spil. I min mening er det interessante at de 4 roller er så forskellige. Det virker også ret forvirrende med de corruption som bare flyder rundt omkring, Men det hjælper nok med nogle spil.

Så spillede vi powergrid som også var en god oplevelse. Desværre blev der begået en fejl som gjorde spillet gik helt i stå til sidst.

Til sidst blev det til ren tortur med talisman. Uden tvivl det dårligste spil jeg nogensinde har spillet. Bare det at det er umuligt at komme ind til midten uden at være super heldig(eller meget i styrke).
Image
Carsten
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Republic of Rome, Puerto Rico, Hannibal: Rome vs. Carthage, Colosseum, Android, Caylus, Struggle of Empires, Power Grid

Post by Carsten »

Endnu en begivenhedsrig spilleweekend. Denne gang var vi to brætspilshungrende spiller. Det blev til i alt 14 spil:

6 x Dominion
Jeg bliver igen og igen overrasket over, hvor glimrende dette spil egentlig er. Der er så mange forskellige muligheder for at gøre spillene forskellige, og når spillerne mestrer mekanismen, så stryger et spil bare derudaf. Meget intenst – et spil om god planlægning og fiffige kombinationer

3 x Pandemic
Nu er det besluttet. Jeg MÅ bare eje On the brink! Selvom vi ofte får smæk på Heroic sværhedsgrad, så er det morderligt spændende!

2 x Aton

1 x Tribune Primus Inter Pares
Fungerer knapt så godt for to spillere som ved flere, men kan bestemt godt spilles to

1 x Twilight Struggle
Mit første spil af dette formidable men lidet optisk skønne spil. Det er måske i højere grad en Hannibal R.vs.C. baseret på events’ene og mekanismen er lidt anderledes, men lighederne gør, at jeg naturligvis er dybt begejstret for dette halvindviklede spil. På den negative side, så er der MANGE ting at holde styr på. Events som forhindrer andre events og events som forhindrer events i at forhindre andre events osv. Dertil kommer det uskønne og særdeles upraktiske kort samt den uspiselige forside på spilboksen. Heldigvis kan et spil jo godt være rigtigt godt uden at være særligt ”lækkert”, og Twilight Struggle er bestemt særdeles godt!

1 x Caylus
Lidt anderledes med to spillere – kampene er nogle andre, end når der er flere spillere. Vi flød i ressourcer og penge!

Nu kan jeg nok klare mig et par dage uden brætspil…måske… :shock:
Senest spillet:

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

En enkelt gang bezzerwizzer med storfamilien.
Det er første gang jeg prøver spillet og det er sådan set meget hyggeligt, hvis man kan lide spørgespil ...
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Et enkelt spil Bakugan Battle Brawlers blev det til i week-enden. Det er lige blevet genoplivet takket være et spil til hans DS - desværre har faderen meget svært ved at engagere sig i det fysiske spil... :roll:
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Aftenen blev brugt til at rette lidt op på en meget ringe spilstatistik for december måned. Først spillede jeg Bakugan Battle Brawlers med Severin - og for en gangs skyld gik jeg faktisk hen og vandt... :shock: Så kom Stony på besøg. Planerne udviklede sig ikke helt som vi havde regnet med. Først kom 2 de Mayo på bordet. Det var ikke et af de mest inspirerende spil; jeg blev rimelig hurtigt fanget på det forkerte ben og så gik det kun ned ad bakke derfra. Så kom Steam Barons på bordet. Vi spillede det med aktie-markeds varianten og med kun to spillere, hvilket givetvis ikke er optimalt. Jeg syntes ideen er rigtig interessant, men jeg må samtidig indrømme, at jeg er en smule skeptisk overfor spillet. Ikke mindst det faktum, at man umiddelbart efter man har solgt ud af sine aktier trækker lod om i hvilken rækkefølge de forskellige selskaber skal have tur efter i den kommende runde. Det kan være overordentlig afgørende for hvor værdifulde de aktier efterfølgende vil være. Men et interessant spil, der absolut skal prøves igen. Det er på ingen måder Steam/Age of Steam, men forkundskab til reglerne til et af disse spil vil lette indlæringskurven.
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Frouvne wrote:Aftenen blev brugt til at rette lidt op på en meget ringe spilstatistik for december måned. Først spillede jeg Bakugan Battle Brawlers med Severin - og for en gangs skyld gik jeg faktisk hen og vandt... :shock: Så kom Stony på besøg. Planerne udviklede sig ikke helt som vi havde regnet med. Først kom 2 de Mayo på bordet. Det var ikke et af de mest inspirerende spil; jeg blev rimelig hurtigt fanget på det forkerte ben og så gik det kun ned ad bakke derfra. Så kom Steam Barons på bordet. Vi spillede det med aktie-markeds varianten og med kun to spillere, hvilket givetvis ikke er optimalt. Jeg syntes ideen er rigtig interessant, men jeg må samtidig indrømme, at jeg er en smule skeptisk overfor spillet. Ikke mindst det faktum, at man umiddelbart efter man har solgt ud af sine aktier trækker lod om i hvilken rækkefølge de forskellige selskaber skal have tur efter i den kommende runde. Det kan være overordentlig afgørende for hvor værdifulde de aktier efterfølgende vil være. Men et interessant spil, der absolut skal prøves igen. Det er på ingen måder Steam/Age of Steam, men forkundskab til reglerne til et af disse spil vil lette indlæringskurven.
Jeg håber gevaldigt, at vi kan få rettet lidt op på din dårlige kurve her i julen :wink:
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Egentlige brætspil kom der ikke på bordet juleaften på trods af at jeg havde medbragt Glory to Rome og min svoger havde fået smuglet 1960: The Making of the President med. Til gengæld blev min søns formiddagsgave det lille puzzle Anti-Virus brugt i stor stil. Mindst to af børnene og seks af de voksne havde fingrene i det i løbet af dagen og det betød også at Rush Hour fra samme udgiver kom på bordet. Jeg imponeres gang på gang over nogle af de små puslerier Smart Games har udviklet.
frouvne, administrator

Image
Post Reply