Hvad har du spillet i dag? December 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Hvad har du spillet i dag? December 2009

Post by Frouvne »

I håbet om at december byder på andet end glögg, æbleskiver og pebernødder, stille jeg det snart obligatoriske spørgsmål: Hvad har du spillet i dag? :)
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2009

Post by Larsine »

Onsdag aften blev Carsten introduceret til Catan kortspillet. Det blev et tæt spil, hvor det længe så ud til at Carsten ville vinde, men jeg fik indhentet ham, for blot at blive slået på målstregen. 11-12 så kan det vist ikke blive meget tættere.

Lars
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Caniggia »

SÅ er vi vendt hjem fra USA, og jeg fandt tid til at afprøve et ppar af spillene igår. Vi nåede Long Shot og Arkham Horror. Long Shot var et glimrende spil i den lettere ende. Vi spillede det 3 mand, og det kunne sagtens spilles med et par stykke mere, men jeg vil tro, at hvis man kommer meget over 6 mand, går der simpelthen for lang tid mellem ens ture. Spillet er forklaret på ti minutter, og så kører det ellers. Der er flere måder at præge spillet på, og selvom en hest gik i spidsen fra start, døde den til sidst og sluttede udenfor medaljerækkerne. Jeg vil tro, at spillet også passer glimrende til en aften med øl osv. involveret.

Arkham Horror behøver jeg jo nok ikke forklare så meget nærmere, men vi nød spillet til trods for en massiv regelgennemgang. Og så lykkedes det os at vinde, hvilket kom ret uventet, da det så sort ud længe. Men takket være et par elder signs i Unique stakken, lykkedes det os at vende spillet.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Vi har haft gæster i dag, og i denne søde juletid blev vi selvfølgelig nødt til at spille en omgang GiftTrap! Hyggeligt spil :)

Derefter stod den på en omgang Galaxy Trucker med udvidelse (dog kun enkelte dele af udvidelsen, så det ikke blev alt for uoverskueligt for den spiller, der ikke havde prøvet det før). Tre af os brugte de komplicerede spilbrætter, den sidste kørte med de normale.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

I aftes blev det til tre spil 2 de Mayo med qute. Det blev en god aften for de spanske tropper, der i spillet er hårdt trængt, men som til gengæld kun skal opnå enten at have en enkelt overlevende trop ved spillets afslutning eller have slået 4 franske tropper ihjel. I det første spil nåede vi halvvejs (5 træk) før de spanske tropper havde sejret og i andet spil opnåede de det samme resultat efter blot 3 træk. Det sidste spil udviklede sig noget anderledes og gik tiden ud men altså også her med spansk sejr. 2 de Mayo ender nok med at blive en lokal favorit - indtil nu er jeg i hvert tilfælde meget begejstret over den spiloplevelse det kan levere på en meget rimelig spiltid (20-30 minutter).
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Langt om længe blev der igen tid til en rigtig spilaften. Først kom Stronghold på bordet og selvom vi kun spillede de første syv runder tror jeg alligevel at resultatet var nogenlunde fastlagt, da vi afsluttede. Stronghold har bestemt potentialer, men vi sad begge og filosoferede lidt over muligheder for om man kunne hoppe et par af de første runder af ved at led nogle scenarier. Min fornemmelse er, at det ville være en rigtig god idé. Spillet ændrer karakter undervejs, men de første par runder kan godt virke lidt tunge.

Som et lille bonus-spil kom 2 de Mayo på bordet. Spillet var noget anderledes end de forrige spil, men spillet formåede alligevel at bekræfte min oplevelse af, at det med den anvendte spilletid er et spil det vil være værd at vende tilbage til i en længere periode fremover.
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

I går aftes modtog jeg min BGG Secret Santa gave. Jeg var naturligvis nødt til at åbne pakken, for at se om den var pakket ind i gavepapir. Jeg havde lovet mig selv at hvis den var pakket ind, ville den ryge under juletræet. Men det var den ikke. Det var et spil Small World, som straks blev taget i brug om aftenen.

Det var godt nok i en tysk udgave, og mit tysk er ikke så godt at det gør noget. Men for et par dage siden havde jeg hentet de engelske regler hos DoW og printet dem ud, så jeg kunne læse dem i toget på vej hjem. Det kan være at det var min Secret Santa der fik mig til det med hans "Jedi mind tricks".

Eik, Carsten, Michael og jeg kastede os ud i en kamp om den trange plads i Small World.

Michael startede med en gang Heroiske Orker, jeg satsede på Plyndrende Rottemænd, Eik valgte Bersærker Halvlange og Carsten startede med Æteriske Skeletter. Derudover kom der også Handlende Troldkarle, Kommando Elvere, Flyvende Kæmper, Søfarende Troldmænd og andre spændende kombinationer. De eneste to racer vi ikke så i aktion var Dværgene og Menneskene.

Det blev et tæt spil, hvor flere af os troede at Michael ville vinde, med mindre Carsten kunne gøre ham rangen stridig. Men da vi talte point op viste det sig at Michael vandt med 104 point, jeg kom på en anden plads med 98 point, Carsten havde 91 point og Eik endte med 78 point.

Et godt spil, som jeg glæder mig til at spille mange flere gange.

Lars
Carsten
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Republic of Rome, Puerto Rico, Hannibal: Rome vs. Carthage, Colosseum, Android, Caylus, Struggle of Empires, Power Grid

Post by Carsten »

I dag var vi fire entusiastiske brætspillere samlet, og der blev fisket lidt forskelligt frem. Det blev til et spil af hver af følgende: Hamburgum (Londinium udgaven), Tribune: Primus Inter Pares, Domino og endelig et slag af mit nyindkøbte brugte El Grande.

Hamburgum blev spillet på Londiniumsiden og et jævnbyrdigt spil med god byggetæthed fandt sted. Rent faktisk var der næsten ikke en eneste ubygget bygning tilbage, da den sidste kirkeklokke kom på plads. Der blev selvsagt scoret rasende mange points og til slut kunne en herlig gul sejr fejres med spisning af tiloversblevne beer- og sugargoods. Dette er efter min mening et spil med stort potentiale. Der er mange små sjove finesser med skibene og de forskellige måder at få points på for slet ikke at nævne den finde Rondel!

Tribune: Primus Inter Pares var en god oplevelse. Det var et spil jeg for nyligt have anskaffet og efter en hård omgang regelgennemgang for de øvrige spillere, tog vi noget forvirrede fat på at sprede vore followers ud over Rom. Vi forstod aldrig rigtigt HVORFOR der skal være den fjogede stridsvogn. Effekten at stridsvognen har ikke meget med stridsvogne at gøre, men fjoget var den, da den stod der i al sin firkantede grusomhed. Spillet byder på sjove udfordringer med at få skaffet sig de rigtige kort på de mange forskellige måder, som Roms bygninger byder på. Det er svært at holde styr på, hvad de andre får samlet sammen, men alt i alt et godt spil, der vinder meget ved at have mulighed for forskellige ”victory conditions” fra spil til spil. Tribun: ”First Among Equals” bød dog kun på en “Second among equals” plads til de rare gule romere. Et spil der vil blive spillet igen i fremtiden! En herlig blanding af de fine romerkort fra Downfall of Pompeii (bare uden downfall) og spidsfindig workerplacement som i Caylus (bare uden alt byggeriet) og så liige lidt Ave Caesar med stridsvognen og råberiet på latin (bare uden væddeløb).

Domino er jo lidt af en tidsløs klasiker, og kan anbefales, hvis man lige trænger til at slappe lidt af mellem to større spil. Faktisk virker det godt på en lang spilledag, at bryde de længere spil (hvis man kan kalde de andre det) op med et lille kort spil et eller andet, f.eks. domino

Endelig blev det til mit første spil El Grande. Skønt hård modvind kæmpede de gule spaniere sig til sejr til sidst, og kom godt en runde om brættet på pointskalaen (lad mig for øvrigt udtrykke min lede ved, at der ikke er tal på pointskalaen, hvilket gør at man skal sidde og dutte pointbrikken alle pointsene op af skalaen medens man tæller højt i stedet for at regne sig frem til det nye pointtal – suk hvor irriterende!). Dertil kom så, at kortene og det let vildledende regelhæfte overlod meget til ”rulings” undervejs. Rystende at et så højt placeret spil på Bgg-listen kan have så uklare kort, at man ved adskillige af dem er i tvivl om, hvordan de virker. Om det er min spillegruppe og undertegnede, der er fattesvage, skal jeg ikke kunne udelukke, men mange af kortene synes at modsige reglerne og omvendt – og endnu andre er meget dårligt beskrevne på både kort og i regler. Bare for at tage fat i et eksempel, står der noget med i reglerne om, at man hvis man på et kort må indsætte ekstra caballeros, så må det KUN ske på regioner, der ikke støder op til kongeregionen. På kortene står der, at man selv må vælge, hvilken region man sætter ind i. På nogle kort står der, at man må score points i en valgfri region inkl. Kongeregion og castillo. På andre står der at man må score på f.eks. alle 4-points regioner, men her fremgår det ikke, om der også må scores på kongeregionen, hvis denne er en 4-points region. Det virker noget ugennemarbejdet, eller også er der simpelt hen tale om en ringe oversættelse. Vi var i hvert fald overraskede over de vage korttekster. Det kunne have klædt reglerne, at have haft en udførlig beskrivelse af hvert enkelt kort, når nu der ikke er plads til så meget tekst på kortene, fordi der skal være billeder af brikker der bliver flyttet og en mand i venstre side, der står og ser fesen ud i sin spanske festdragt. Men bortset fra det, var det et glimrende spil, der har fortjent en høj rangering uanset om reglerne er mere eller mindre klare. Spillet fungerede godt og var ret spændende.
Senest spillet:

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Carsten wrote:<Snip>El Grande<Snip>, eller også er der simpelt hen tale om en ringe oversættelse.
Hvis det var den danske udgave i havde fat i, så tror jeg du har ramt rigtigt med denne udtalelse.

Vi har forresten spillet El Grande et par gange hos mig om onsdagen, men det var nok inden du kom med. Jeg synes helt klart det fungere bedste som 5-personers spil, da man derved opnår at alle 5 kort kommer i spil hver runde.

Jeg har dog aldrig haft store problemer med reglerne, men jeg har hørt om mange, primært ikke spil-geeks, der simpelthen har opgivet at spille det efter at have læst de danske regler. F.eks. går jeg stærkt ud fra at kortene altid går frem for reglerne, da det jo oftest er sådan i de fleste spil. Dvs. du mår aldrig ændre kongeregionen, med mindre du har vælger et kort der giver dig lov til det.

Men jeg synes også det er et spil som burde komme på bordet lidt tiere end det rent faktisk gør.

Lars
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Lørdag introducerede jeg Small World til Lilli. Resten af familien havde andre gøremål, så som at sove efter fredagens julefrokost eller lave lektier.

Som to-personers spil fungerede det fint, og selvom man spiller 1o ture, går det en del hurtigere når man nu kun er to. Det blev et godt spil, og det var interessant at få afprøvet flere kombinationer af racer og evner.

Lilli startede med diplomatiske mennesker, men diplomatiet havde ikke den store effekt, da jeg blot lod mine evner gå ud over de tomme felter og de tabte stammer der fandtes rundt omkring. Da jeg samtidig satte mig på en del af markerne, var det Lilli der valgte at angribe mig først, og så måtte jeg jo slå tilbage. Jeg startede med sump-tritroner, og jeg fik udnyttet begge mine evner rigtig godt. Lilli skiftede til handlende orker, men hendes store problem var at man med handlende kun få 2 ekstra brikker, så hun løb hurtigt tør for brikker, og kunne ikke rigtig komme til at angribe mig og derved få ekstra point. Jeg skiftede til underjordiske trolde. Dette var en kombination som var meget effektiv, og da jeg hurtig sad på 8 områder valgte jeg at droppe dem igen, men med deres dejlige troldhuler var de stadig svære at angribe og spillet sluttede faktisk med at jeg stadig havde alle 8 trolde på brættet. Lilli skiftede så til søfarende halflings, og herved fik hun 4 felter som jeg ikke havde en jordisk chance for at tage fra hende (2 huler og to vandområder). Men mine plyndrende skeletter havde også travlt med at udrydde de sidste tabte stammer og orker, og scorede rigeligt point sammen med resterne af mine trolde. Ved pointoptællengen viste det sig da også at jeg havde fået 132 point, mod Lillis 101 point.

Lars
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Til dagens Advents-arrangement havde jeg smuglet et eksemplar af Endeavor. Min bror og svoger bed på krogen og jeg fik forklaret reglerne. :) Desværre blev vi afbrudt, men da det var maden der blev serveret, var det blot for et mindre afbrud :D ... troede jeg. :( Da spisningen var overstået gik selskabet i opløsning, da nogle af børnene skulle i seng og jeg måtte med uforrettet sag pakke mit spil sammen igen uden at vi nogensinde fik spillet det. :cry:
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Larsine wrote:
Carsten wrote:<Snip>El Grande<Snip>, eller også er der simpelt hen tale om en ringe oversættelse.
Hvis det var den danske udgave i havde fat i, så tror jeg du har ramt rigtigt med denne udtalelse. [...] Jeg har dog aldrig haft store problemer med reglerne, men jeg har hørt om mange, primært ikke spil-geeks, der simpelthen har opgivet at spille det efter at have læst de danske regler. [...]
Ja, jeg har også hørt om flere, der har opgivet dette spil efter at have læst de danske regler. Og det er jo mildest talt en skam, da det er et fabelagtigt spil! Selv syntes jeg også at erindre reglerne som værende knudrede - men spillet er i bund og grund lettilgængeligt, så I må endelig ikke give op!

Også dejligt at høre, at Tribune: Primus Inter Pares kommer på bordet - et spil jeg har fået spillet aaaalt for lidt!
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Jeg fik spillet de første to ture af Europe Engulfed i lørdags. Det tog os 6 timer :)
Men jeg kan faktisk godt se spillet inde bagved, jeg skal bare have fundet ud af hvordan i al helvede man holder styr på hele den politiske situation som beskriver undtagelserne til reglerne, for dem er der ca. 3-5 stk af / nation i europa.

Så fik jeg spillet Warhammer: Invasion igen.. skide godt spil stadigvæk. Tabte to spil, i bogstaveligste forstand på sidste tur/kort i bunken.
Jeg er begyndt at tro at en af de ting jeg mægtig godt kan lide ved spillet er at det har det rette tempo. Det føles aldrig forjaget, for langsomt eller for ensidigt.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Min december går mest med at spille den nye udgave af Christwart Conrads brilliante (og noget oversete) spil Pfeffersäcke/Medieval Merchants.

Den nye udgave, som pt. er planlagt til udkomme på Spiel '10 (det er dog ikke officielt) er blevet strømlinet en hel del. Tidligere havde jeg store problemer med at huskle reglerne fra gang til gang, men nu er det ganske simpelt. Der er dog stadig lige meget at tænke over. Spillet er hurtigere, og med en bedre fordeling af pointene. Til gengæld virker nogle af ændringerne noget mere abstrakte, så det vil givet irritere nogen - men da de fungerer godt, må man vel leve med et lidt manglende logik i temaet.
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Søndag ville Lilli have hævn i Small World, så hun udfordrede mig og stillede spillet klar, men hævnen fik hun ikke. Jeg fik startede med æteriske elvere, som hurtigt fik lov til at uddø, hviklet de dog aldrig nåede helt at gøre. Lilli fik på et tidspunkt befæstede trolde, og da jeg i mine tre tidligere spil har set hvor stærke trolde kan være, valgte jeg at bruge alle mine rottemænd på at nedkæmpe dem, og det virkede. Lilli fik derefter troldkarle (sorcerers), hvorefter alle mine enheder enten var ved at uddø, eller stod mindst 2 i hvert felt så hun ikke kunne bruge sine evner mod mig.

Det gik forrygende, og resultatet blev da også at jeg vandt med 93 point mod Lilli's 60 point.

Lars
Last edited by Larsine on Mon Dec 14, 2009 2:56 pm, edited 1 time in total.
Post Reply