Hvad har du spillet i dag? Marts 2007

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Andrea wrote:[...]
Øj, det har været en fremragende brætspilsweekend! :)
Shakespeare wrote:O, beware, my lord, of jealousy;
It is the green-ey'd monster which doth mock
The meat it feeds on.
Det eneste brætspilsrelaterede jeg har foretaget mig i denne weekend er at ærgre mig over at Dungeon Twister og Tempus ikke er ankommet til min postkasse endnu :(
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

netsapiens wrote:Det eneste brætspilsrelaterede jeg har foretaget mig i denne weekend er at ærgre mig over at Dungeon Twister og Tempus ikke er ankommet til min postkasse endnu :(
:lol:

Så var weekenden ikke totalt spildt :D

Selv har jeg helliget mig til at spille så meget ps2 som muligt.

Men vender forhåbentlig tilbage til brætspil i næste weekend hvor jeg vil invitere nogle folk ud til Rune som altid :wink:
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 189 times
Been thanked: 190 times

Post by Andrea »

I dag blev det til 2 x Bakari (hyggeligt lille strategispil med meget få regler) samt 2 x Alhambra (utroligt så tit det kommer på bordet for tiden - jeg kan kun anbefale at shoppe hos Stony :lol: ).
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

I går blev til et spil Razzia samt et spil Puerto Rico og 2 x Geschenkt :)
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Rune Petersen »

Så blev det endeligt tid til brætspil igen. Dagens program bød på King of Chicago, Age of Steam samt Shogun. De modige deltagere var Stony, qute, MesterLars samt Martin foruden undertegnede.

King of Chicago blev vundet stort af qute. Spillet virkede lidt som Matadors muterede fætter og tilfældighedselementet rådede lidt for meget for min smag.

Age of Steam blev spillet med standard-kortet eftersom qute og MesterLars ikke havde spillet det før. Det blev en smule klaustrofobisk til sidst, men ellers ganske underholdende. Det lykkedes desværre for Lars at blive elimineret i næstsidste runde da han havde udstedt det maximale antal aktier og ikke kunne betale sine udgifter. Stony vandt i overlegen stil.

Lars tog hjem for at se fodboldkampen og resten af forsamlingen tog et spil Shogun efter aftensmaden.

Shogun blev ligeledes vundet af den garvede Stony. Samtidig blev det opprioriteret på min ønskeseddel - det var et særdeles underholdende spil, selvom cube-tower mekanismen måske er en smule gimmicky.
Det var ikke så mange point, der adskilte os til sidst. Det kom som en overraskelse for mig, eftersom jeg blandt andet kom ind i begge vintre uden tilstrækkeligt madforråd.

Tak til alle deltagere for en glimrende eftermiddag/aften med masser af BRÆT. Jeg håber på at gentage successen i næste måned.
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Det var rart at få spillet King of Chicago. Kan også melde mig under flaget om at det er matador på stoffer. Så hvis man kan lide matador, kan jeg anbefale King of Chocago :D

Age of Steam er ikke mit ynglingsspil. Før man begynder på en runde skal man sidde i 5-10 minutter og lægge 10 tal sammen, trække 5 fra, for hver rute. Hvis man fik for lidt af den slags i folkeskolen eller synes det er super sjovt, så GO for it! :P Personligt synes jeg det er lidt kedeligt at man kan og skal planlægge hele sin tur.
Selve det at bygge baner og flytte gods var sådan set sjovt nok.

Shogun var klart det sjoveste spil i min mening. Masser af player interaction og strategi. Der blev ikke angrebet så meget som jeg havde troet, men der var dog et par overraskelser :twisted:
Vi havde næsten ikke noget negotiation. Tror heller ikke spillet ligger så meget op til det.

Tak til Rune for at lægge hus til :D

Og tak til deltagerne for nogle gode spil.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 189 times
Been thanked: 190 times

Post by Andrea »

I går havde vi atter travlt ved spillebordet, og der blev mulighed for at prøve et par nye spil! Vi havde vores gamebuddies samt en ikke-brætspiller-veninde med, så forsøgte os først med spil, der ikke var alt for komplicerede.

Første spil på bordet var Hunting Party. Spillet sælges som "German Stategy meets American Fantasy", og det er egentlig en rimelig god beskrivelse. Der er ikke et decideret spilbræt, men en lang række kortbunker med lokationer udgør en form for kort, som man udforsker (ved at trække et kort fra den lokation, som man undersøger i sin tur) med sine helte. Det er en interessant blanding af deduction og udforskning. Dog var der en del irritation over en regel i spillet, som gjorde at man kun kunne påvirke de spillere, der sad lige ved siden af én selv. Det betød, at eftersom vi var fem spillere, så var der to af de andre spillere, man blev mere eller mindre ligeglad med, eftersom man alligevel ikke kunne påvirke dem i spillet. Hunting Party er lavet til tre spillere, selvom det skalerer fra 2 til 5. For to spillere bliver spillet for let/kort, da deduktionsdelen bliver for let. Man kan godt spille det med 4-5 spillere, men i så fald skal den førnævnte regel nok fjernes først.

Vi prøvede derefter Saboteur, som ingen af vores gæster havde spillet før, og så nåede vi også en gang Heckmeck, inden aftensmaden skulle på bordet.

Efter aftensmaden tog ikke-brætspilleren af sted, så vi var fire, der kunne kaste os over Nexus Ops. Det var en udmærket oplevelse, selvom jeg fik nogle irriterende missionskort. Jeg skal i hvert fald prøve det igen for at aflure, om jeg synes, det er for tilfældigt eller ej.

Natten sluttede af med tre missioner i Mutant Chronicles (i øvrigt den danske udgave :)).
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

qute wrote:Age of Steam er ikke mit ynglingsspil. Før man begynder på en runde skal man sidde i 5-10 minutter og lægge 10 tal sammen, trække 5 fra, for hver rute. Hvis man fik for lidt af den slags i folkeskolen eller synes det er super sjovt, så GO for it! :P Personligt synes jeg det er lidt kedeligt at man kan og skal planlægge hele sin tur.
Selve det at bygge baner og flytte gods var sådan set sjovt nok.
Det er sjovt som folk har forskellige vinkler til præcis de samme spil. Jeg har det lige omvendt af dig. Age of Steam vil jeg til enhver tid foretrække frem for de øvrige spil der var på bordet. Men jeg synes så heller ikke at Age of Steam er et matematik spil. Jeg kan hurtigt se på situationen, at jeg eksempelvis har udstedt fem aktier = fem udgift. Min indtægt står måske på fire = fire indtægt. Jeg regner i den nuværende tur med at skulle spendere i omegnen af 7-8 guldstykker på at bygge. Så har jeg brug for 5-4+8 = 11 guldstykker. Hvor meget guld har jeg i forvejen? Hvis jeg f.eks. har tre guldstykker i forvejen, må jeg udstede to aktier = 10 guld. Hvis jeg har hårdt brug for at få en god placering og bygge tidligt, er jeg nødt til at have lidt penge til auktionsrunden. Så udsteder jeg en ekstra aktie. Thats it. Regnestykket er overstået på tredive sekunder. Give or take a few seconds. :)

Men det er måske noget der falder mere naturligt, når man har spillet et par gange.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 635 times
Been thanked: 933 times

Post by Frouvne »

Jeg er principielt enig med Stony... regnestykket er ikke i sig selv kompliceret. Meeen; man vil jo gerne være fri for at udstede den sidste aktie, da den kommer til at koste én penge hver eneste runde fremover. Så alle regnestykker er til gengæld meget smertefulde... og hvis nu man kunne undgå at udstede en enkelt aktie, ville det komme til at betyde så meget i det endelige resultat... Jo, regnestykkerne er ikke komplicerede. Men når man så begynder at skulle medregne hvor meget man skal afse til auktionen og hvor meget det er nødvendigt at have, hvis den ikke falder ud optimalt for én, så er de så sandelig heller ikke lette.
frouvne, administrator

Image
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Her i dag blev det til to spil Battlelore - battle of Agincourt (introduktionsscenariet). Det første hvor franskmændene noget tilfældigt sendte deres rytteri op mod de engelske bueskytter og derefter blev mejet ned enkeltvis, og derfor tabte relativt hurtigt, og derefter en revanchekamp, hvor franskmændene sendte ridderne op bag en skærm af fodfolk. Denne kamp blev så vundet af frankerne 4-3.

Battlelore er et rigtigt lækkert spil, og ganske sjovt at spille. Juryen er lidt ude fht at bedømme den hvor heldbaseret det er.
Jesper Rugård Jensen
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Stony wrote:Det er sjovt som folk har forskellige vinkler til præcis de samme spil. Jeg har det lige omvendt af dig. Age of Steam vil jeg til enhver tid foretrække frem for de øvrige spil der var på bordet. Men jeg synes så heller ikke at Age of Steam er et matematik spil.

Men det er måske noget der falder mere naturligt, når man har spillet et par gange.
Det kan godt være det kommer nemmere næste gang jeg prøver det. Glemte måske at skrive at jeg ikke ville have noget imod at spille det igen.

Men jeg synes bare der er for lidt player interaction. At man kan planlægge hele sin tur synes jeg er et negativt punkt ved spillet.

Det skulle man så også i shogun, men jeg tror det føles bedre for mig da det ikke er muligt og jeg kan blive overrasket.

Men det er sjovt at diskutere lidt omkring det. Synes faktisk der er for lidt spil-diskution her :D
Image
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Jeg er faktisk tilbøjelig til at give Qute ret, mht AoS.

Jeg har selv Railroad Tycoon. I forhold til Age Of Steam er jeg tilbøjelig til at mene at Railroad Tycoon er sjovere og mindre anstrengende at spille. Med sidstnævnte mener jeg, at man i Age of Steam altid skal gennemregne hele ens tur inden man kan tage stilling til noget som helst. Det kan til tider (i mine øjne) godt ende med at være lidt "brainburner-agtigt", og her er Railroad Tycoon lidt mere venligt. Så bevares - Age of Steam er da lidt mere taktisk og analytisk, men Railroad Tycoon er altså sjovere :D

(Og så fik jeg også lige blandet Railroad Tycoon ind i diskussionen...)
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

qute wrote:At man kan planlægge hele sin tur synes jeg er et negativt punkt ved spillet.
Det vil jeg så klart mene, at det kan du heller ikke. Du ved ikke hvordan auktionen forløber, og om du får den førsteplads du gerne vil have. Hvis du bliver skubbet ud før tid, vil den specielle evne du gerne ville have så allerede være taget af en anden? Du har måske et fire-link tog, og kan lige præcis finde to goods som du kan transportere netop fire links. Men hvad hvis en anden spiller tager en af dem før dig? Og hvad hvis en anden spiller lægger skinner der hvor du havde tænkt dig at bygge?

Der er masser af usikkerhedsmomenter, og det vil jeg mene er med til at gøre spillet mindre brainburner agtigt, for du kan ligeså godt opgive at få alle apekter og eventualiteter med. Du kan lave nogle kvalificerede bud, og så må man være kreativ, hvis ikke det går efter planen.

Jeg tror du er kommet skævt ind på spillet, eller fokuserer på de forkerte ting, for jeg vil mene det er uberettiget kritik du bringer på banen.
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Stony wrote:
qute wrote:At man kan planlægge hele sin tur synes jeg er et negativt punkt ved spillet.
Det vil jeg så klart mene, at det kan du heller ikke. Du ved ikke hvordan auktionen forløber, og om du får den førsteplads du gerne vil have. Hvis du bliver skubbet ud før tid, vil den specielle evne du gerne ville have så allerede være taget af en anden? Du har måske et fire-link tog, og kan lige præcis finde to goods som du kan transportere netop fire links. Men hvad hvis en anden spiller tager en af dem før dig? Og hvad hvis en anden spiller lægger skinner der hvor du havde tænkt dig at bygge?

Der er masser af usikkerhedsmomenter, og det vil jeg mene er med til at gøre spillet mindre brainburner agtigt, for du kan ligeså godt opgive at få alle apekter og eventualiteter med. Du kan lave nogle kvalificerede bud, og så må man være kreativ, hvis ikke det går efter planen.

Jeg tror du er kommet skævt ind på spillet, eller fokuserer på de forkerte ting, for jeg vil mene det er uberettiget kritik du bringer på banen.
Well, måske er det fordi folk ikke spillede "rigtigt" men den eneste gang jeg lavede om på folks planer var da jeg tog noget gods fra lars og da jeg bød højere end martin om større loco.

Synes ihvertfald der skete langt flere ting i shogun da vi spillede det.
Image
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Tobias »

Hvilken herlig weekend! Tog med gutterne op i mit nyindkøbte sommerhus og tilbragte hele weekenden med masser af øl, god mad og brætspil.
Det blev til et spil Doom (corp), Die säulen der erde, Civilization, 2*Doom (Deathmatch) og 8* Bang.
Det burde man gøre lidt oftere :D
Post Reply