Hvad har du spillet i dag? Juni 2007

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Tobias wrote:Så fik jeg prøvet Tide of Iron, så kugler og granater fløj om ørene på os.
Det lyder fedt! Hvor lang tid tog det at komme i gang med spillet? (inkl. regelforklaring). Var der mange detaljer, der skulle huskes udenad, eller var det rimelig at gå til?
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Så fik jeg smidt gæsterne ud.

Vi spillede en omgang "Mord-aften" som vi kalder det. 8 gæster, 8 mistænkte med en scriptet historie.

Vi morede os som altid, og blev som altid en smule skuffede over kvaliteten i historien og i gåden.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Tobias »

Hvor lang tid tog det at komme i gang med spillet? (inkl. regelforklaring). Var der mange detaljer, der skulle huskes udenad, eller var det rimelig at gå til?
Selve regelforklaringen tog en time men det var også første gang for os begge, så der var lige et par ting, som skulle efter checkes. Spillet to omkring 3 timer men skulle scenarioet spilles igen ville det kun tage 1½-2 timer.
Det er forholdsvis kompliceret, hvilket gør, at første spil altid tager lidt længere tid (men sådan er det jo altid). Reglerne sætter sig tilgengæld hurtigt.
Og Tobias, hvis du mangler modstandere, så er der altså en lige på den anden side af Bastrup Sø *hint*
Det var desværre ikke mit spil...men et 4-personersspil kunne også være sjovt at spille.
Jeg skal selv ha' det på et tidspunkt men jeg skulle lige ha' Age of Empires III og udv. til Dungeon Twister (Undeads har man altid brug for :wink: )
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Tobias wrote:
Det var desværre ikke mit spil...men et 4-personersspil kunne også være sjovt at spille.
Jeg har selv spillet, så det er ikke noget problem :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Tobias »

Jeg har selv spillet, så det er ikke noget problem
Du siger bare til :wink:
Dog er denne uge forbeholdt tegneriet :D
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

I dag har Jens og jeg prøvet Vikings. Et hyggeligt lille eurogame, hvor vikingetemaet er temmelig sekundært ;)
Scoringsdelen virkede dog en kende rodet her i første forsøg, men nu må vi se, om der er mere mening med galskaben, næste gang vi spiller det.
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Har fået spillet El Grande for første gang, og vandt en overbevisende sejr på grund en modstanders eklatante fejllæsning af Granada for Gallicien (på valgskiven). Det gjorde lige at jeg holdt mit hjemland og scorede højst der, så det blev en sejr på et point over nummer to, og en temmelig frustreret nummer tre.

Fik derefter et rimeligt tæt spil i Combat Commander, og nu er klokken mange.
Jesper Rugård Jensen
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Andrea wrote:I dag har Jens og jeg prøvet Vikings. Et hyggeligt lille eurogame, hvor vikingetemaet er temmelig sekundært ;)
Scoringsdelen virkede dog en kende rodet her i første forsøg, men nu må vi se, om der er mere mening med galskaben, næste gang vi spiller det.
Hvad syntes du så om det, sådan alt i alt? Jeg har kigget temmelig meget efter det, for det ser interessant ud og virker som om det har nogle spændende mekanismer. Meeen, temaet er unægtelig rigtig tyndt her, og det virker mere som endnu et abstrakt-auktionsspil-med-påklistret-tema spil - og har man virkelig brug for flere af dem?
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Jens_Hoppe wrote:Meeen, temaet er unægtelig rigtig tyndt her, og det virker mere som endnu et abstrakt-auktionsspil-med-påklistret-tema spil - og har man virkelig brug for flere af dem?
Nej. Knizia har været der. :P
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:Nej. Knizia har været der. :P
Sagt som en ægte fan! :D For selvfølgelig, når der über-Doktor først har været der, er standarden ligesom sat for højt for andre designere.
What are you, like 80?
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Jens_Hoppe wrote: Hvad syntes du så om det, sådan alt i alt? Jeg har kigget temmelig meget efter det, for det ser interessant ud og virker som om det har nogle spændende mekanismer. Meeen, temaet er unægtelig rigtig tyndt her, og det virker mere som endnu et abstrakt-auktionsspil-med-påklistret-tema spil - og har man virkelig brug for flere af dem?
Om man har brug for flere - se, det kommer jo an på, hvad man har i forvejen :)
Uden at være den vildeste ekspert inde for eurogames, så synes jeg ikke, at det er overvældende nyt. Jeg kan godt li', at der er en del forskellige måder at score victorypoints på (direkte såvel som indirekte), og jeg tror, at scoringsystemet bliver noget mere gennemskueligt allerede anden gang, man spiller det. Men det er rimelig light*, og derfor tror jeg, at det vil være fint at introducere for vores knapt-så-brætspillende venner :)

Men hvis du dukker op til et af brætspilsarrangementerne her i løbet af sommeren, så kan jeg jo tage det med der?

*Der er også nogle udvidede regler, men dem har vi ikke nået at kigge på endnu.
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World

Post by MesterLars »

Fik prøvet 2 runder Aton idag.

Et lille abstrakt 2 player spil med et påklistret tema, der på en eller anden måde alligevel fik tryllet mig tilbage til det gamle Egypten.

Kan godt anbefales :)
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Ja, Aton er et godt lille spil. På en eller anden måde formår det at give en illusion af at være et større og tungere spil end det egentlig er, med sine forskellige måder at få points på, osv.

I går fik jeg spillet et 3½ personers War of the Ring (vi startede med 4 spillere, men en skulle gå tidligt, så til sidst var vi kun 3). Jeg blev bekræftet i at
- multiplayer-WOTR tager længere tid end når man kun er 2.
- WOTR tager længere tid end normalt, når 3 ud af 4 spillere ikke har prøvet det før. :)
- Balancen i spillet bliver rykket med 3+ spillere i forhold til 2, da de onde ikke længere kan koncentrere deres offensiv på samme måde som normalt. Glem alt om DEW North, og andre degenererede blitz-strategier.

Men bortset fra det var det et (som altid) fornøjeligt spil, hvor min makker og jeg som de onde lavede en halvsvag militær-offensiv, men hvor Ringens Broderskab til alt held formåede at selvdestruere i Mordor, så vi vandt med en korruptionssejr. Men tæt var det; Broderskabet (dvs. Sam, Frodo & Gollum) nåede at avancere frem til Cracks of Doom, men vi formåede at trække en eye tile fra koppen (med 2/7 sandsynlighed), som netop fik Broderskabet op på 12 corruption. Puha! :)
What are you, like 80?
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

Hvis der skulle blive tid og mulighed til det, tager jeg gerne imod en af de to ovenstående Tide of Iron-udfordringer! :D

En uge i sommerhus med ikke-brætspillere har medført en pæn portion Coloretto og Heckmeck am Bratwurmeck. Endvidere blev Ubongo Mitbringspiele luftet et par gange. Når vi koblede os lidt fra fællesskabet kom Blue Moon dog i brug. Det blev til en hel del spil, hvor følgende kombinationer blev testet: Hoax vs Mimix, Mimix vs Aqua, Aqua vs Pillars og endelig Aqua vs Flit. For mig var det de første spil med Mimix og formentlig også Flit, som jeg dog tidligere har spillet imod.

Idag fik vi endvidere spillet Mr. Jack. Et forsmædeligt nederlag til Jack, der tog få minutter blev efterfulgt af en æresoprejsende indkredsning af Jack i et andet spil...
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Frouvne wrote:Hvis der skulle blive tid og mulighed til det, tager jeg gerne imod en af de to ovenstående Tide of Iron-udfordringer! :D

En uge i sommerhus med ikke-brætspillere har medført en pæn portion Coloretto og Heckmeck am Bratwurmeck. Endvidere blev Ubongo Mitbringspiele luftet et par gange. Når vi koblede os lidt fra fællesskabet kom Blue Moon dog i brug. Det blev til en hel del spil, hvor følgende kombinationer blev testet: Hoax vs Mimix, Mimix vs Aqua, Aqua vs Pillars og endelig Aqua vs Flit. For mig var det de første spil med Mimix og formentlig også Flit, som jeg dog tidligere har spillet imod.

Idag fik vi endvidere spillet Mr. Jack. Et forsmædeligt nederlag til Jack, der tog få minutter blev efterfulgt af en æresoprejsende indkredsning af Jack i et andet spil...
Hmmmm din sorte tale slører vist Jack hurtige undvigen i det første spil :wink:
Post Reply