Hvad har du spillet i dag? November 2007
- Larsine
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 1 time
Onsdag blev det til to gange Elfenland.
Lørdag var den helt store spille dag. Annemete holdt 42½ år fødselsdag, og efter kaffe og kage blev der spillet. Jeg fik spillet Ticket to Ride: Nordic Countries, Gnome Race, Penguin fire gange og Burg Appenzell to gange.
Efter det første spil Penguin fandt vi du af at der er fejl i de danske (og svenske) regler. Der står nemlig at der må være 9 pingviner i den nederste række, hvorimod i de norske står der "Åtte". De finske regler stod det også med bogstaver så det var svært at gætte om der stod otte eller ni (specielt når vi ikke viste at otte hedder kahdeksan og ni hedder yhdeksän). Et check i dag i de engelske regler viser at 8 er det rigtige tal. En katastrofal oversætterfejl (eller måske blot en tastefejl), idet spillet ikke er svært eller sjovt med 9 pladser, medens det med 8 pladser bliver et ret skarpt spil. Og tro endelig ikke på at det er et børnespil.
Rundt omkring mig blev der spillet Bohnanza, både med og uden Bohnröschen, Zooloretto, Giganten der Lüften og en masse andre spil jeg ikke lige fik set på.
Lars
Lørdag var den helt store spille dag. Annemete holdt 42½ år fødselsdag, og efter kaffe og kage blev der spillet. Jeg fik spillet Ticket to Ride: Nordic Countries, Gnome Race, Penguin fire gange og Burg Appenzell to gange.
Efter det første spil Penguin fandt vi du af at der er fejl i de danske (og svenske) regler. Der står nemlig at der må være 9 pingviner i den nederste række, hvorimod i de norske står der "Åtte". De finske regler stod det også med bogstaver så det var svært at gætte om der stod otte eller ni (specielt når vi ikke viste at otte hedder kahdeksan og ni hedder yhdeksän). Et check i dag i de engelske regler viser at 8 er det rigtige tal. En katastrofal oversætterfejl (eller måske blot en tastefejl), idet spillet ikke er svært eller sjovt med 9 pladser, medens det med 8 pladser bliver et ret skarpt spil. Og tro endelig ikke på at det er et børnespil.
Rundt omkring mig blev der spillet Bohnanza, både med og uden Bohnröschen, Zooloretto, Giganten der Lüften og en masse andre spil jeg ikke lige fik set på.
Lars
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 94 times
- Larsine
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 1 time
Tjaa... det var da ganske sjovt. Det værste er at det tager lidt tid at sætte op. Men selve spillet var sjovt. Det er en kombination af Amazing Labyrinth og Memory. Børn er som regel bedre til memory delen, hvilket gør at det kan være sjovt at spille både voksne og børn sammen.
Man har mulighed for at spille aggresivt når først man ved hvor der er et hul, men som regel ender det blot med at hverken den du er aggresiv over for eller du selv vinder, og de andre spillere sidder blot og fryder sig over det.
Man har 3 actions per tur, og det er altid en for lidt, idet man skal betale for at løfte et tag, flytte en mus et felt og skubbe en række. Som regel vil man gerne have lov til at gøre mindst en action mere. Med mindre man sidder og psykoanalysere spillet, er det et ret hurtigt spil.
Et spil som jeg gerne vil spille igen, men som jeg næppe kommer til at købe. Jeg har godt nok 3 piger i målgruppen, men de spiller allerede spil som er langt mere avanceret, så derfor springer jeg over.
Hvis man skal introducere ikke-spillere eller børn til andre spil, er det helt fint. det tager ikke lang tid at forklare regler, der er kun 3 mulige actions, og et spil er overstået på ca. 30 minutter.
På BGG 0-10 skala vil jeg nok give det 7.
Lars
Man har mulighed for at spille aggresivt når først man ved hvor der er et hul, men som regel ender det blot med at hverken den du er aggresiv over for eller du selv vinder, og de andre spillere sidder blot og fryder sig over det.
Man har 3 actions per tur, og det er altid en for lidt, idet man skal betale for at løfte et tag, flytte en mus et felt og skubbe en række. Som regel vil man gerne have lov til at gøre mindst en action mere. Med mindre man sidder og psykoanalysere spillet, er det et ret hurtigt spil.
Et spil som jeg gerne vil spille igen, men som jeg næppe kommer til at købe. Jeg har godt nok 3 piger i målgruppen, men de spiller allerede spil som er langt mere avanceret, så derfor springer jeg over.
Hvis man skal introducere ikke-spillere eller børn til andre spil, er det helt fint. det tager ikke lang tid at forklare regler, der er kun 3 mulige actions, og et spil er overstået på ca. 30 minutter.
På BGG 0-10 skala vil jeg nok give det 7.
Lars
Jeg fik prøvet Starcraft the Boardgame i dag - et næsten fuldt spil, og det var en rigtig positiv oplevelse. Det føles som et langt mere stramt spil end TI og AGOT (se forkortelsesliste), men har nogle af de samme elementer. Specielt kunne jeg godt lide at kortet er meget mindre end i TI, og ordrestakken - man lægger ordrene ned en ad gangen pr planet, og de bliver så afviklet fra toppen. Det giver plads til en del omtanke i planlægningsfasen. Det lille kort (to planeter pr spiller) gør at man hurtigt kommer i kamp om ressourcerne.
Jesper Rugård Jensen
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 634 times
- Been thanked: 929 times
Dagen indledtes med PitchCar. Siden har der været plads til Diamant, jeg efterhånden bliver usikker på, om det er så godt, som jeg godt kunne ønske mig og Risiko Express, der til gengæld ser ud til at være mere Risk-agtigt (på den gode måde) end først antaget. Endvidere er det blevet til tre-fire spil Sorte Per, der åbenbart er blevet pokkers populært... 

frouvne, administrator

- Helle
- 5000+ indlæg
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 4 times
Altså populært og populært med det der sorteper, vi skal i hvert fald have et nyt spil, for ryggen er bukket på mit gamle og jeg er blevet sorteper igen og igen ...Frouvne wrote:Dagen indledtes med PitchCar. Siden har der været plads til Diamant, jeg efterhånden bliver usikker på, om det er så godt, som jeg godt kunne ønske mig og Risiko Express, der til gengæld ser ud til at være mere Risk-agtigt (på den gode måde) end først antaget. Endvidere er det blevet til tre-fire spil Sorte Per, der åbenbart er blevet pokkers populært...
Vi begyndte dagen en en hurtig gang snyde-sænke-slagskib ... vi er ved at spille os igennem alle mine gamle børnespil, så de kan strides ud --- men man kan jo ligeså godt lige få introduceret de forskellige almindelige børnespil inden det kommer så langt ...
- Stony
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 120 times
Så kom Napoleons Triumph endelig på bordet. Det var rart.
Når det så er sagt, så vil jeg ikke anbefale andre, at kaste sig ud i at lære dette spil som fler-spiller-spil. Det vil nok være at foretrække at lære det som to-spiller spil. Når så man er blevet rimeligvis velbevandret, så kan man altid prøve med flere spillere, og så en garvet spiller på hver side af brættet.
Det blev et noget omtumlet lærespil, hvor vi flere gange måtte slå op i reglerne. Jeg tror de kommende spil skal være som to-spiller. Men så tror jeg også der gemmer sig nogle gode spiloplevelser i spillet.
Når det så er sagt, så vil jeg ikke anbefale andre, at kaste sig ud i at lære dette spil som fler-spiller-spil. Det vil nok være at foretrække at lære det som to-spiller spil. Når så man er blevet rimeligvis velbevandret, så kan man altid prøve med flere spillere, og så en garvet spiller på hver side af brættet.
Det blev et noget omtumlet lærespil, hvor vi flere gange måtte slå op i reglerne. Jeg tror de kommende spil skal være som to-spiller. Men så tror jeg også der gemmer sig nogle gode spiloplevelser i spillet.
- Kanzler
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 247 times
- Been thanked: 2 times
Jeg var også med til Napoleons Triumph igår. Er enig med Stony's synspunkter. Er helt overbevist om, at der ligger et solidt brætspil gemt bag de lidt snørklede regler. I går var det mest forvirringen der herskede, men jeg er helt overbevist om, nogle flere gennemspilninger vil gøre spillet meget lettere. Problemet når man spiller første gang, er alle de undtagelser der er til basisreglerne. Det er mildest talt svært at hold tungen lige i munden...
Jeg enig med Stony i, at spillet nok umiddelbart skal betragtes som et 2-spiller-spil. Det virkede lidt kunstigt med 4 spillere, og der var også en hel del "downtime".
Afgjort et spil der bør prøves igen, før en endelig dom kan afsiges.
Jeg enig med Stony i, at spillet nok umiddelbart skal betragtes som et 2-spiller-spil. Det virkede lidt kunstigt med 4 spillere, og der var også en hel del "downtime".
Afgjort et spil der bør prøves igen, før en endelig dom kan afsiges.
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 94 times
Jeg var i KBK i tirsdags (for første gang i november, piv) og fik spillet en række spil:
- Matador (don't ask, eneste formildende omstændighed var at vi kun lige startede på spillet og derfor kun spildte en times tid på det)
- Kingsburg (absolut ikke et Jens-spil, så det var godt jeg ikke købte det!)
- Oregon (mmm, Oregon)
- Brass (pas på med at starte spillet kl. 23 med tre nye spillere - jeg var i seng kl. 3
)
- Matador (don't ask, eneste formildende omstændighed var at vi kun lige startede på spillet og derfor kun spildte en times tid på det)
- Oregon (mmm, Oregon)
- Brass (pas på med at starte spillet kl. 23 med tre nye spillere - jeg var i seng kl. 3

What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
- Helle
- 5000+ indlæg
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 4 times
Ok - Jens, HVORFOR spillede du Matador?Jens_Hoppe wrote:Jeg var i KBK i tirsdags (for første gang i november, piv) og fik spillet en række spil:
- Oregon (mmm, Oregon)
- Brass (pas på med at starte spillet kl. 23 med tre nye spillere - jeg var i seng kl. 3)