Hvad har du spillet i dag? November 2007

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

I dag var der igen spillemøde hos mig. Vi var 3 til at starte med, så vi spillede det nys indkøbte T2R Nordic Countries. Det var interessant, men der var godt nok lige nogle nye ting man skulle huske, og så glemme alt om at man skulel bygge lange strækninger. Jeg har masser af kommentarer om spillet, kassen og en masse andet, men det må komme senere. Michael vandt med 116 point, jeg fik 64 og Eik fik 16 point.

Herefter var Rune ankommet og vi spillede El Grande, men dog i den korte udgave (uden runde 1, 4 og 7). Rigtig godt spil, og jeg vandt langt foran de andre. Jeg synes at spillet bliver bedre og bedre jo flere gang man får spillet det, og det er helt klar bedre med flere spillere.

Tannhäuser blev pakket ud, men det var for sent så vi nøjes med at kigge på figurer og lidt i regleren. Jeg glæder mig til at prøve det.

Lars
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Så var det onsdag igen, og vi skulle spille lidt brætspil. Anders var forhindret, men vi havde til gengæld godt selskab i form af Gunness.

Det blev til Mexica og Magna Grecia. To behagelige spiloplevelser, med Mexica som min personlige favorit af de to. Men begge underholdende, og spil der gerne må komme på bordet igen.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 716 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

(Stony kom først, men nu smider jeg indlægget ind alligevel ;))
Jeg havde fornøjelsen af en spilleaften med Stony, Frouvne og Kanzler. Vi lagde hårdt ud med Mexica, som viste sig at være ganske intenst og med mange muligheder for interaktion (læs: blokering/chikane af de andre). Spillet minder en del om Java, men fremstår noget mere intuitivt - det spiller jeg gerne igen.

Aftenens andet spil var Magna Grecia, der ved første øjekast minder lidt om en oldtidsudgave af Railroad Tycoon (og Age of Steam kan jeg forstå). Der var nogen forvirring om reglerne, der i grunden egentlig ikke var så svære endda, men spillet forløb ganske hurtigt. Rent visuelt synes jeg, at det var for svært at bevare overblikket, men det er utvivlsomt en smagssag. Vi var ikke enige om, hvor begejstrede vi var for det - Stony havde vist armene højest op, men det var muligvis i sejrsrus ;)
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

Gunness wrote:[...] Aftenens andet spil var Magna Grecia, der ved første øjekast minder lidt om en oldtidsudgave af Railroad Tycoon (og Age of Steam kan jeg forstå). Der var nogen forvirring om reglerne, der i grunden egentlig ikke var så svære endda, men spillet forløb ganske hurtigt. Rent visuelt synes jeg, at det var for svært at bevare overblikket, men det er utvivlsomt en smagssag. Vi var ikke enige om, hvor begejstrede vi var for det - Stony havde vist armene højest op, men det var muligvis i sejrsrus ;)
Var det aftenens resultat, der skulle afgøre det, ville jeg uden tvivl være den, der var mest kritisk indstillet overfor Magna Grecia. Men selvom jeg fik solide prygl - på trods af at det var mig selv, der introducerede - ser jeg Magna Grecia som aftenens potentielt mest interessante spil. Det fik jeg megen lyst til at prøve at dyrke mere!

Dette skal ikke ses som en kritik af Mexica, der på mange måder er et langt mere elegant spil og som helt sikkert vil få spilletid. Mexica vil endda have den fordel, at det vil kunne spilles med langt mere forskelligartede spillegrupper end Magna Grecia, der nok vil kunne skræmme nogle bort.
frouvne, administrator

Image
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Jeg kan da også skrive en kort kommentar.

Mexica : Enig med ovenstående kommentarer. En ganske god spiloplevelse, som jeg vil være frisk på en anden gang. I sammenligning med Tikal, som jeg også har prøvet en enkelt gang, er jeg dog en anelse bedre stemt for sidstnævnte.

Magna Grecia : Hmmm.... tjaaaa...... - bestemt ikke et spil der ryger i min top 100 af spil. Synes ærlig talt at det var temmelig tørt.. Temaet i spillet var ikke-eksisterende. Samtidig følte jeg at det "bare" galdt om at få sig en by og så bygge en masse veje ud fra den by hen til nogle templer.. ( Er godt klar over at der er mere i spillet, men sådan oplevede jeg det ). Overskueligheden var temmelig dårlig, da farverne lignede hinanden, og det meste af spillet sad jeg og talte hvor mange udgange min by havde i forhold til hvad min modstander havde.. Ikke specielt sindsoprivende vil jeg vove at påstå :wink:
Det er muligt at andre vil finde spillet spændende, og det er nok også bare mig der ikke er til ovenstående temaløse abstrakte spil. Er i det hele taget ikke så begejstret for Leo Colovini's spil...

Næ kom med nogle stærkt tematiserede historiske brætspil, og jeg klapper ukritisk og begejstret i mine hænder :D
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Kanzler wrote:Jeg kan da også skrive en kort kommentar.

Mexica : Enig med ovenstående kommentarer. En ganske god spiloplevelse, som jeg vil være frisk på en anden gang. I sammenligning med Tikal, som jeg også har prøvet en enkelt gang, er jeg dog en anelse bedre stemt for sidstnævnte.

Magna Grecia : Hmmm.... tjaaaa...... - bestemt ikke et spil der ryger i min top 100 af spil. Synes ærlig talt at det var temmelig tørt.. Temaet i spillet var ikke-eksisterende. Samtidig følte jeg at det "bare" galdt om at få sig en by og så bygge en masse veje ud fra den by hen til nogle templer.. ( Er godt klar over at der er mere i spillet, men sådan oplevede jeg det ). Overskueligheden var temmelig dårlig, da farverne lignede hinanden, og det meste af spillet sad jeg og talte hvor mange udgange min by havde i forhold til hvad min modstander havde.. Ikke specielt sindsoprivende vil jeg vove at påstå :wink:
Det er muligt at andre vil finde spillet spændende, og det er nok også bare mig der ikke er til ovenstående temaløse abstrakte spil. Er i det hele taget ikke så begejstret for Leo Colovini's spil...

Næ kom med nogle stærkt tematiserede historiske brætspil, og jeg klapper ukritisk og begejstret i mine hænder :D
Hmmmm Kanzler, så vidt jeg husker, var en af grundene til at du var begejstret for Tikal så ikke, at du vandt stort? :D
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Jeg har spillet stort set intet siden jeg var i kbk engang før Essen ... der blev det vist til Taj Mahal og Mr. Jack med Gunness. Så der har været rigtig rigtig meget ikke-spilletid i 3 uger snart ...
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Helle wrote:Jeg har spillet stort set intet siden jeg var i kbk engang før Essen ... der blev det vist til Taj Mahal og Mr. Jack med Gunness. Så der har været rigtig rigtig meget ikke-spilletid i 3 uger snart ...
Det er en fejl i din opdragelse ;)
Jeg gamede f.eks. fire dage i træk henover weekenden (og havde fået et femte med i tirsdags, hvis ikke det var blevet aflyst på selve dagen).
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Helle wrote:
Kanzler wrote:Jeg kan da også skrive en kort kommentar.

Hmmmm Kanzler, så vidt jeg husker, var en af grundene til at du var begejstret for Tikal så ikke, at du vandt stort? :D
Hehe - det er da en mulig fejlkilde :wink:
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Så blev det endnu en gang T2R Nordic Countries, dog kun 2 spiller, hvor jeg formåede at tabe med 92 mod 104. Det var min 8 årige datter der vandt :-(

Lars
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

2 gange T2R Nrdic Countries i dag. Den første som en to spiller, og det anden som 3 spillere. Jeg formåede at tabe begge spil.

Lars
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Her til aften blev det til 2 x League of Six samt 2 x Can't Stop. Jeg er blevet gladere for League of Six siden første møde på Essen (hvor det var en anelse frustrerende), men nu hvor jeg kender det lidt bedre, er det blevet sjovere at spille. Et af de bedste køb på Essen :)
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

I går blev det til en gang 2-personers T2R: Nordic Countries, hvor jeg endelig vandt. Senere på dage hjalp jeg min datter med at afslutte en gang 3-personeres T2R: Nordic Countries, hvor hun var blevet grusom forvirret over at skulle spille en anden farve end det hun hidtil har spillet. Det hjalp dog ikke da hun stadig tabte.

Senere på dagen blev det til 2 gange Igel Ärgen. Vi var igen kun to, så vi afprøvede flere varianter. Det blev til variant 1: Kun 5 rækker, og bagefter en kombination af variant 1 og variant 29: To familier. Vi var begge enige om at variant 1 ikke var det store hit, selvom man kunne bestemme mere selv, idet 6'ere talte som jokere.

Lars
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

I aftes kom Bonaparte at Marengo så langt om længe i spil. Spillene må regnes som testspil, da vi løbende blev klogere på såvel regelsættet som strategier. Til gengæld var det et meget interessant første møde! Den måde spillet er bygget op på tiltaler mig meget. Om det ender ud som en af de helt store successer vil primært afhænge af genspilningsværdien... og den er det endnu for tidligt at vurdere.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

I eftermiddags har min søn og jeg spillet nogle forskellige spil. Vi spillede for første gang Thinkfuns Treasure Quest, der har et tema, der umiddelbart engagerede min søn. Vi løste nogle af de letteste kort og lavede så opgaver til hinanden. At konstruere opgaver gav os muligheden for at snakke lidt om, hvilke muligheder og begrænsninger der i forhold til at bevæge sig på spilplanet.

Min søn fandt i en skuffe Kaste Gris, der måtte spilles nogle gange.

Endelig har vi gået lidt til og fra en ny-investering: Le Passe-trappe. Le Passe-trappe vakte umiddelbart megen glæde... hos begge deltagere! :D Det endte desværre i nogen frustration, da faderen åbenbart ikke i tilstrækkelig grad formåede at tæmme sine færdigheder... :?
frouvne, administrator

Image
Post Reply