Hvad har du spillet i dag? Januar 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Gunness wrote:Jeg skynder mig at trække - og giv mig gerne et venskabeligt dask næste gang, ikke? ;)
Jamen, det synes jeg nu også at jeg har gjort i den dertil indrettede tråd.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 716 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Kan vi ikke oprette en tråd for folk, der har overset indlæg i pågældende tråd?
Jeg vil i alt fald gerne komme med et første indlæg pålydende "Den tråd havde jeg vist slet ikke opdaget"?

Nuvel, jeg takker for tålmodigheden og rykker når der er frokost!
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I dag har Jens og jeg testet Diamant (selvom det ikke er sat til to personer) sammen, og så lærte jeg ham 6 Nimmt! - en glimrende filler, som jeg bliver mere og mere glad for :)
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

PÅ besøg hos en ven hvor vi tre mand udforskede Carcassonne, Railroad Tycoon, Ave Caesar og Trans America.
Railroad Tycoon var overraskende godt, også selvom jeg hurtigt blev sat så langt bagud at jeg kun havde travlt med at få afsluttet spillet til sidst. Et spil jeg godt kunne tænke mig at prøve igen, og også har givet mig blod på tanden for Age of Steam.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I dag blev der virkelig fyret en del spil af på bordet herhjemme, da vi havde gæster på besøg. Det blev til 2 x 6 Nimmt!, 2 x Diamant, 1 x Power Grid, 1 x Ca$h'n'Gun$, 2 x Bang! samt 1 x Citadels!
Pyha...! :P
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Lørdag var det jo atter tid til Meldodut Grand Prut, hvilket plejer at betyde at min søster og familie kommer. Så ser tøserne Melodut, medens svogeren og jeg spiller.

Vi fortsatte vores Memoir'44 kampagne med scenarie 2: Sainte Mère-Église. Et scenarie som var betydeligt mere fair end det første. Jeg startede som allieret og fik placeret min faldskærmstropper fint, og fik nogle fornuftige kort. Jeg fik også skudt masser af Michaels mænd, men jeg kunne bare ikke få enhederne udryddet. Jeg tror at han til sidst havde 5 enheder med kun 5 mand tilbage. Han vandt 4-2. Da det var min tur til at spille tysker gik det stor set lige så. Michael havde store problemer med at få udryddet mine enheder, og de rendte stort set alle rundt med en mand tilbage. Bortset fra mine 5 enheder på min venstre flanke, som slet ikke havde været i aktion de jeg ikke fik kort til det. Til gengæld kunne jeg heller ikke ramme noget som helst af hans. Til sidste stod det 3-3, og jeg satsede alt hvad jeg havde og fik udryddet endnu en enhed, og vandt derved 4-3, selvom vi var enige om at jeg stod dårligst.

Meloditogdat var slut, og vi spillede Colosseum med min ældste datter. Hun vandt de første 4 forevisninger og havde derfor alle fire podier, men sammen med en genopførelse af Circus Maximus gav det kun 76 point. Michael, som havde opført Drama Ultima 3 gange, opførte De Legendarisk Løvejægere og fik 86 tilskuere. Jeg havde satset på shows med skibe, og endte med at opføre Neptuns Vrede. Jeg manglede dog et par deltagere, så der kom kun 71 tilskuere, men så var det lige at jeg spillede mine 10 medaljer for 30 ekstra point. I alt 101 point og en rigtig god sejr.

Søndag spillede jeg The Reef med min ældste datter, og det gik strålende. Hun havde kun lavet to babyfisk da jeg fik lavet min femte og derved vandt. Hun påstod at det var et dårligt spil, og at hun aldrig vil spille det igen, men det tror jeg ikke på.

Lars
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

I KBK blev det i går (for mit vedkommende) til endnu to spil Race for the Galaxy, denne gang med 4 spillere. Efter nu at have spillet det tre gange (woohoo!) er jeg stadig meget positiv og glæder mig til at prøve det igen. Umiddelbart ser det ud til at hypen er velfortjent i dette tilfælde.

Efterfølgende blev jeg introduceret til Reef Encounter, som var en noget blandet fornøjelse. Både Rasmus og jeg, som altså ikke havde prøvet det før, følte os fuldstændigt hjerneblæst bagefter, til trods for regelforklarer Nicks forsikring om at det i virkeligheden var et hurtigt og ret let spil.

Mage til potentiale for træls analysis paralysis og downtime skal man i hvert fald lede længe efter i et spil, og kombineret med et tema der er så obskurt og svært at forholde sig til som dette spils, var det reelt et fuldstændigt abstrakt spil vi sad og spillede, hvilket ikke gjorde forståelsen lettere. Det var i hvert fald en hård nyser af et spil, som jeg ikke personligt behøver have gentaget lige foreløbig. Rasmus vandt, men sagde selv at det var uden nogen særlig forståelse for hvordan det var sket. :)

Umiddelbart er der ikke noget der tyder på at Reef Encounter vipper det på mange måder lignende spil Euphrat & Tigris af pinden lige foreløbig...
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail

Post by Gunness »

Nu har jeg fået spillet Reef Encounter flere gange, og jeg synes, at efter et par meget forvirrende forsøg viser spillet sig at have mange nuancer. Vist er der mulighed for AP, men det afhænger jo meget af de folk man spiller med - og hvis de kan bruge ventetiden fornuftigt, er downtime-elementet ikke synderligt stort.

I brætspilsregi kan man godt kalde temaet obskurt, men på den anden side er det da en forfriskende afveksling fra at bygge byer og templer eller at lege fantasy-krig.

Jeg synes du burde give det en chance mere :)
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:Vist er der mulighed for AP, men det afhænger jo meget af de folk man spiller med - og hvis de kan bruge ventetiden fornuftigt, er downtime-elementet ikke synderligt stort.
Jeg syntes det var svært at tænke for langt frem, fordi situationen ændrede sig så meget mellem hver af ens ture. Her tænker jeg især på to ting, dels selvfølgelig at ens, øh, koraller (? grupper af tiles som man kontrollerer, i hvert fald) er kommet under angreb i forhold til sidst, og dels at en pakke af en kube + tiles som man har tænkt sig at tage og basere sin videre udvikling på, bliver taget for næsen af en (hvilket jeg syntes skete for mig et hav af gange i vores spil). Begge dele gjorde at jeg ofte, når det endelig blev min tur igen, følte mig på bar bund i forhold til mine planer.
Gunness wrote:Jeg synes du burde give det en chance mere :)
Afgjort, det er selvfølgelig ikke fair at disse spillet efter et spil, men på den anden side har jeg ikke nogen speciel lyst til at spille det igen...
What are you, like 80?
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Jens_Hoppe wrote:Jeg syntes det var svært at tænke for langt frem, fordi situationen ændrede sig så meget mellem hver af ens ture. Her tænker jeg især på to ting, dels selvfølgelig at ens, øh, koraller (? grupper af tiles som man kontrollerer, i hvert fald) er kommet under angreb i forhold til sidst, og dels at en pakke af en kube + tiles som man har tænkt sig at tage og basere sin videre udvikling på, bliver taget for næsen af en (hvilket jeg syntes skete for mig et hav af gange i vores spil). Begge dele gjorde at jeg ofte, når det endelig blev min tur igen, følte mig på bar bund i forhold til mine planer.
På den måde er spillet selvfølgelig mere taktisk end strategisk, og det gælder om hele tiden at tænke i flere mulige baner - i tilfælde af, at ens møjsommeligt udvalgte kuber og tiles bliver snuppet for næsen af én. Jeg synes dog ikke, at spillet forfalder til rent kaos.
Mange andre lignende spil minder i for høj grad om 3-4-5-mands solitaire, og i dét regi giver RE dejligt mange muligheder for at spille agressivt over for hinanden og genere sine modspillere.

Men indrømmet, det er nok ikke alles kop te.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:Mange andre lignende spil minder i for høj grad om 3-4-5-mands solitaire, og i dét regi giver RE dejligt mange muligheder for at spille agressivt over for hinanden og genere sine modspillere.
Enig, RE virkede som et spil med meget interaktion mellem spillerne og med flere muligheder for direkte aggression end i de fleste andre eurogames, og lige det aspekt var faktisk meget forfriskende.

Mere generelt vil jeg sige at spillet virkede meget "flydende" og dynamisk, som om det var spillerne der primært bestemte hvordan spillet ville udvikle sig, snarere end i mange andre eurogames, hvor spillets forløb og udvikling er meget mere fastlåst, og spillerne egentlig bare forsøger at optimere deres egen position inden for meget snævre rammer (Pillars of the Earth, anyone?).
What are you, like 80?
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:Jeg synes du burde give det en chance mere :)
Og i den forbindelse er det jo så heldigt at Stony har oprettet et spil på SpielByWeb, GermanGames 4, som ikke er startet endnu. Udfra en betragtning om at spillet forhåbentlig er lettere at sluge i små doser, har jeg meldt mig til det. :)
What are you, like 80?
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

Langt om længe en brætspilsaften!!! :D Der blev spillet Wabash Cannonball, som jeg kunne ende med at få et længerevarende forhold til! :wink: I forhold til en relativt kort spilletid, der ikke behøver at overstige en time, syntes jeg, spillet har meget at byde på. Spillet har dog også en karakter der gør, at gentagne spil givetvis vil være en forudsætning for det fulde udbytte. Og så er det jo rart, at det giver lyst til mere!

Herefter blev Tikal støvet af og det er jo et hyggeligt lille spil.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:[...] Efterfølgende blev jeg introduceret til Reef Encounter, som var en noget blandet fornøjelse. Både Rasmus og jeg, som altså ikke havde prøvet det før, følte os fuldstændigt hjerneblæst bagefter, til trods for regelforklarer Nicks forsikring om at det i virkeligheden var et hurtigt og ret let spil.

Mage til potentiale for træls analysis paralysis og downtime skal man i hvert fald lede længe efter i et spil, og kombineret med et tema der er så obskurt og svært at forholde sig til som dette spils, var det reelt et fuldstændigt abstrakt spil vi sad og spillede, hvilket ikke gjorde forståelsen lettere. Det var i hvert fald en hård nyser af et spil, som jeg ikke personligt behøver have gentaget lige foreløbig. Rasmus vandt, men sagde selv at det var uden nogen særlig forståelse for hvordan det var sket. :) [...]

Det lyder som om, I er kommet lidt skævt ind på dette så ellers udmærkede spil. Mine første spil har efterladt mig med en fornemmelse af, at spillet er langt bedre tematiseret, end jeg havde forventet og at det i øvrigt er relativt simpelt. Glæder mig at se, at du har valgt at give det en chance til i det verserende online-spil... det fortjener spillet!
frouvne, administrator

Image
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Fik spillet et meget hurtigt spil Wreckage som Magnus vandt efter to ture - han fik nærmest ingen modstand og kørte bare ind og samlede benzin op uden nævneværdig modstand fra den anden spiller - læs slet ingen. Det er et okay neddroslet Roborally (meget neddroslet), og kan spilles hurtigt og med de mindre osse.

Senere her i aftes blev det til det første spil Race forthe Galaxy. Vi spillede bare to, og det var egentlig sjovt nok, men i modsætning til Puerto Rico, så føltes det ikke helt så tight. Men det kommer måske med et par spil mere. I Puerto Rico sidder jeg altid og ærger mig over den rolle jeg valgte, det er der ikke så meget af her. Men måske kommer det... Derudover er der endnu mindre interaktion (tror jeg) end i Puerto Rico.
Jesper Rugård Jensen
Post Reply