Hvad har du spillet i dag? August 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 712 times
Been thanked: 839 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2009

Post by Gunness »

I går blev det til et spil Imperial, hvor jeg vandt en kneben sejr.
Spillet blev alt for langt - bl.a. fordi folk spillede det lidt for meget på destruktiv Risk-manér :) - men vi var stadig godt underholdt.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Frouvne wrote:Dagen startede med et spil Kids from Catan. Min to-årige modspiller havde heldigvis så god en smag, at han efter et par runder vendte bunden i vejret på spillepladen. Det var jeg ham meget taknemmelig for!
Kids from Catan er vel nok en af de største fejlinvesteringer vi nogensinde har gjort. I dag står det på min kones arbejdsplads, hvor det bliver brugt som legetøj, for noget spil kan man dårligt kalde det.

Lars
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Week-enden har gennem længere tid været reserveret, så der kunne blive spillet Dune! Det arrangement faldt desværre fra hinanden! :cry: Til gengæld blev der spillet mange andre spil lørdag! :)

Da nu tiden var sat af til et tematisk spil forsøgte jeg at finde et tema-stærkt spil at indlede aftenen med. Det blev Fire and Axe: A Viking Saga. Jeg havde ikke prøvet spillet før og flere af de kommentarer jeg havde læst indeholdt brokkeri over reglernes utilgængelighed. Den kritik finder jeg meget uberettiget. Reglerne virkede simple og var absolut let tilgængelige. I mine øjne fungerede spillet fint og jeg ser frem til at kunne spille det med min søn og hans skolekammerater om nogle år. Spillet var dog også meget ordinært, så jeg forventer ikke at det i øvrigt er et spil, jeg vil have behov for at hive frem sammen med brætspillere. Men til at hverve folk til hobbyen med tror jeg at det vil kunne fungere fint. Jeg kan ikke beskrive oplevelsen som en egentlig skuffelse, men jeg blev så sandelig heller ikke imponeret over andet end dets tilgængelighed.

Så kom Ghost Stories på bordet og blev spillet to gange i træk. Anden gang kunne vi langt om længe lugte sejrens sødme - men måtte alligevel inkassere et nederlag i sidste øjeblik. Min statistik i dette spil er stadig nedslående lav; endnu har jeg tabt til spiller hver gang, jeg har spillet det.

Race for the Galaxy
kom på bordet med tre spillere. Jeg har næsten udelukkende spillet det med to og med den ringe grad af interaktion syntes jeg ikke spillerantallet rokker stort ved oplevelsen.

Efter at have fyldt en lille kunstpause i arrangementet ud med et spil Ra: The Dice Game kastede vi os over Lord of the Rings med udvidelsen Lord of the Rings - Friends & Foes. Allerede på det første bræt (Bree) gik alting fuldkommen galt og selvom Sauron startede helt i den modsatte ende på felt nummer 15 gik det hverken værre eller bedre end at han slog kløerne i ringbæreren på felt nummer tre... :oops:

Aftenen blev afsluttet med et spil Dominion.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

I morges lærte jeg Severin at spille Ra: The Dice Game. Sent på eftermiddagen prøvede vi spillet endnu en gang og denne gang var familien fuldtallige rundt om bordet.
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Frouvne wrote:
Efter at have fyldt en lille kunstpause i arrangementet ud med et spil Ra: The Dice Game kastede vi os over Lord of the Rings med udvidelsen Lord of the Rings - Friends & Foes. Allerede på det første bræt (Bree) gik alting fuldkommen galt og selvom Sauron startede helt i den modsatte ende på felt nummer 15 gik det hverken værre eller bedre end at han slog kløerne i ringbæreren på felt nummer tre... :oops:
Det var en totalt syret oplevelse ,.... det virkede fuldstændigt håbløst, jeg forstår slet slet ikke, hvad der skete, vi nåede nærmest aldrig i gang med at spille, det var nærmest lidt med at dele nogle kort ud, og så liiiige gå et par skridt langs nogle 'travels' på brættet, men Sauron rendte simpelthen fra nr 15 til 3 på første bræt og vores ringbærer var modig og var gået et par skridt frem på brættet, hvilket viste sig at være overmod .... suk.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Helle wrote:Det var en totalt syret oplevelse ,.... det virkede fuldstændigt håbløst, jeg forstår slet slet ikke, hvad der skete, vi nåede nærmest aldrig i gang med at spille, det var nærmest lidt med at dele nogle kort ud, og så liiiige gå et par skridt langs nogle 'travels' på brættet, men Sauron rendte simpelthen fra nr 15 til 3 på første bræt og vores ringbærer var modig og var gået et par skridt frem på brættet, hvilket viste sig at være overmod .... suk.
Er der ikke også et af event-felterne på Bree-brættet (det tredie eller fjerde eller noget?) som potentielt kan være dødsensfarligt hvis man ikke er gået frem på en af de sekundære baner?
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:
Helle wrote:Det var en totalt syret oplevelse ,.... det virkede fuldstændigt håbløst, jeg forstår slet slet ikke, hvad der skete, vi nåede nærmest aldrig i gang med at spille, det var nærmest lidt med at dele nogle kort ud, og så liiiige gå et par skridt langs nogle 'travels' på brættet, men Sauron rendte simpelthen fra nr 15 til 3 på første bræt og vores ringbærer var modig og var gået et par skridt frem på brættet, hvilket viste sig at være overmod .... suk.
Er der ikke også et af event-felterne på Bree-brættet (det tredie eller fjerde eller noget?) som potentielt kan være dødsensfarligt hvis man ikke er gået frem på en af de sekundære baner?
Jo, og da vi trak rigtigt mange 'event-tiles' meget hurtigt, så fik vi 6 minus på den ... men der er altså stadig et stykke vej fra 9 til 3 .... :wink:

Det er dog ikke anderledes, end at jeg har tænkt mig at tage udfordringen op....
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Som tingene forløb var der intet vi kunne stille op, for at undgå at få de -6. Som jeg husker det startede Frouvne, og trak en del sol-ure, eller hvad de tiles nu hedder. Så kunne han bringe os en smule frem på det sekundære spor. Så var det min tur, og jeg trak nogle flere sol-ure, og så tog Sauron et tigerspring frem.
Sidst spillet:
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Fredag var godt nok ikke først fredag i måneden, men det legede vi det var. desværre var vi kun 3 spillere, og de to ville meget gerne spille Axis & Allies: D-Day. Jeg synes ikke A&A er særlig sjovt, med D-Day er dog en af de bedre afarter af A&A. Rune spillede tysker, jeg spillede amerikaner og Henrik spillede englænder. De allierede fik ellers en fornuftig start hvor vi fik fjernet rigtig mange af tyskernes blockhouses, men alligevel kom vi ikke rigtig i land. Desuden fik tyskerne skudt begge vores bombefly ned og en del af vores jagere. Vi endte med at få indtaget Cherbough, men vi var slet ikke i nærheden af at indtage St. Ló eller Caen. Et kedeligt spil IMO.

Herefter spillede vi Colosseum, men jeg fik bare nogle rigtig dårlige shows, og jeg havde svært ved at få brikkerne til dem. Det endte med at Rune vandt med 98 point, jeg fik 88 og Henrik fik 78 point. Pæn jævn fordeling.

Lørdag var vi hos nogle venner, og jeg fik spillet tre spil Dominion. De to første var tilfældig udtrukket. Jeg vandt dem begge, men på to forskellige måder. Det tredie spil var et som mine modstandere havde designet. De havde taget alle kortene der kunne give ekstra actions, og dem der kunne give ekstra kort. Det vandt jeg også men primært på at have nogle få markeder og en masse penge.

Herefter bankede jeg Larna i et spil Zwergen Ziehen.

Om aftenen introducerede vi Colosseum til de voksne. Vi spillede med den uofficielle udvidelse til den 6. spiller. Det var anden gang jeg prøvede dette, og det viser sig at spilletiden bliver betydeligt forlænget. Desuden spillede vi med at der kun var 5 loger, og da jeg var første spiller og købte en loge, gjorde alle de andre det samme, og 6. spiller følte sig lidt snydt. Efter 3 timer var vi færdige med de første 4 omgange, men på grund af den fremskredne tid var vi desværre nødt til at stoppe. På det tidspunkt lå 6. spiller (uden logen) dog i spidsen. Alligevel vil jeg til næste gang lave en ekstra loge, så ingen kommer til at føle sig snydt på den bekostning.

Lars
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I går fik jeg spillet lidt sammen med Helle og Lise, og Lise og jeg fik fornøjelsen af at blive introduceret til to nye spil. Det blev til to omgange Ra - The Dice Game, som var ganske hyggeligt, men som jeg ikke syntes mindede specielt meget om det oprindelige spil. Vi fik også prøvet Sankt Petersburg, som jeg længe har ønsket at prøve. Spillet bar præg af, at vi ikke var helt klar over, hvad der kunne betale sig at gøre, men det var også en udmærket oplevelse og et spil, jeg kunne finde på at spille igen.
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Ark Nova
Has thanked: 268 times
Been thanked: 105 times

Post by Taibi »

Sådan.... spil på bordet igen... omend det kun blev til Hick Hack med knægten... :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Fik spillet Commands & Colors: Ancients for anden gang med Bugge i går aftes. Det gik fint, bortset fra at vi havde lidt svært ved at fange de rigtige regler op. Så vi bestemte os for at prøve igen en anden dag, og læse op på reglerne først :roll:

Det ser simpelt ud, men der er alle muligt specielle situationer, der kan opstå.

Mit generelle indtryk af spillet er ret positivt. Men jeg vil nu gerne spille det med de rigtige regler før jeg giver det en rating på BGG :wink:
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Robert wrote:Men jeg vil nu gerne spille det med de rigtige regler før jeg giver det en rating på BGG :wink:
Det er altid en god idé! ;)
What are you, like 80?
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

I KBK startede jeg denne gang ud med Ragnar Brothers' Monastery. Det ligner Carcassonne, men fungerer mere som Blue Moon City. På mange måder et typisk eurogame, men de mange regelhjørner og specialregler afslører at det er udgivet af et lillebitte firma.

Sjovt var det nu, og vores arbejdssomme munke fik både bygget et hav af tilbygninger til klostret, samtidig med at der blev tid til at bede en del. :)

Bagefter slog jeg mig ned ved et andet bord, hvor det nye Ra: The Dice Game blev præsenteret. Det er tematisk og scoringsmæssigt stort set identisk med Ra, men hvor Ra har lynhurtige ture, svære beslutninger, masser af interaktion og ekstraordinært spændende auktioner, har Ra: TDG erstattet det med længere ture, mindre interessante beslutninger og også nedetid, gudhjælpemig. Det kan godt være Ra ikke duer med casual spillere eller non-gamers, og Ra: TDG er bedre i den sammenhæng, men held og lykke med at forklare scoringssystemet for svigermor.

Ja, jeg var ikke imponeret. Nu har jeg da prøvet det, og jeg vil ikke udelukke at jeg vil sige ja til at prøve det igen, meeen...

Til sidst kom Dominion (som sædvanligt!) på bordet, igen med en skønsom blanding af grundsæt og Intrigue-kort. Jeg fik min første erfaring med hadekortet over dem alle, Swindler. Det kort alene gjorde at spillet blev ekstremt langt (da de fleste coppers ret hurtigt blev lavet om til curses), og i lang tid bestod mit spil primært i at købe penge som en gal i et forsøg på ikke at gå "fallit"! Først til allersidst lykkedes det mig at opnå en købekraft der var bare nogenlunde, og lad os bare sig at et par af spillerne aldrig nåede så langt. Swindler, ouch.
What are you, like 80?
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:men held og lykke med at forklare scoringssystemet for svigermor.
Så kompliceret er det altså heller ikke ... jeg oplever spillet som ret simpelt ... min søn kan spille det med bare en smule hjælp ... og da alting er åbent, er det jo netop, et enkelt non-gamer spil...perfekt til kærester og svigermødre.

Agghhhrrr ... tænk, at jeg skal til at indrømme, at jeg ikke er enig ... suk. Jeg prøver ellers at være super-konsensussøgende ... men jeg er altså ikke enig. Det er jo netop skønt, at det er tilat forklare og alt er åbent ...
Post Reply