Space Hulk

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Re: Space Hulk

Post by netsapiens »

Heja Space Hulk!

Jeg synes det er dejligt at se markedskræfter, marketingmaskinens magt og forretningsmæssigt sunde beslutninger i den grad kan påvirke BGG rating. Havde GW bygget hypen på forhånd, og trykt ti gange så mange æsker, så var den aldrig kommet derop hvor den er nu. Det er intet mindre end genialt.

Det beviser at ratings på BGG er fuldstændig ligeså beskrivende og "korrekte" som enhver form for magisk trylleri med statistik, men at markedskræfterne fungerer helt som de skal. Forhåbentligvis vækker det bare nogle få folk til en højere grad af kildekritik, stillingtagen og hype-management.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

BGG's ratings fungerer *FINT*. BGG ratingssystemet er dog - ligesom de fleste andre former for "statistik" - ikke uden sine fejl, så man skal bare huske på HVAD det er tallene gengiver. De afspejler hvad BGG-brugerne i gennemsnit synes om de enkelte spil. Rating systemet er stadig sårbart overfor spil, hvor de første 500 ejere af spillet, for langt størstedelen giver 8-10 i rating. Og da brugerskaren af Space Hulk 3rd Edition pt. er (næsten) begrænset til Space Hulk fans, så er ratingen derefter. Jeg tvivler på du kan sige det samme om de øvrige spil i top 10. Efterhånden som du får bredden med, så udligner det sig. Jeg indgår gerne væddemål om hvorvidt Space Hulk stadig ligger i top 10 om seks måneder. Jeg tipper på at Space Hulk ligger noget tættere på den placering som Space Hulk 1st Edition ligger på. (Men formentlig stadig i top 50.)

Styrken i BGG's ratingsystem, er at det er en subjektiv vurdering ligesom når en person laver et review. Men når det er fordelt på tusindvis af brugere, så får du elimineret det element, om den enkelte bruger kan lide temaet osv, og istedet fremstår en enkelt karakter som viser hvad folk generelt synes. Det er et genialt værktøj, når man står og kigger på et spil man ikke aner noget som helst om. Er det mon noget for mig? Hvis du kigger på ratingsystemet, og karakteren siger 5,2, så siger den formentlig ikke 5,2 uden der er en årsag til det. Den siger heller ikke 7,9 uden der er en årsag til det.

Jeg er ikke særlig begejstret for Powergrid. Men det ligger nr. 3 alligevel fordi tusindvis af BGG brugere er uenig med mig. Jeg synes Ticket to Ride er en tynd kop te, men det ligger højt rangeret alligevel, fordi tusindvis af BGG-brugere er uenig med mig. Du synes at [indsæt-spil-her] er noget af det mest guddommelige der nogensinde er kommet ud af brætspilindustrien, men det ligger ikke engang i top 100.... Fordi tusindvis af BGG brugere er uenig med dig. Man kan sagtens være uenig med den rating et spil har fået, men det gør ikke ratingen forkert. BGG afspejler et gennemsnit. Og det er så bare min personlige holdning der markant afviger fra gennemsnittet.

BGG rating systemet har sine fordele og sine ulemper. Hvis det skal være let tilgængeligt, og overskueligt at vedligholde hvad man vurderer sine spil til, så er een samlet karakter vejen frem. Skulle det være mere præcist, ville det være nødvendigt at dele det op i flere parametre. Det kunne være "vurdering af implementering af tema", "value for money", "replayability", you name it. Men så ville folk ikke få vedligholdt det, og man skulle til at gøre et større arbejde ud af det, for at få netop de oplysninger ud af tallene, som DU er interesseret i.

At du ikke mener du kan bruge rating systemet til noget, fair nok. Men det *virker*. I hvert fald for euro-gamere. Og AT'ere kan (formodentligvis) også bruge det til at grov-indele AT spil relativt i forhold til hinanden. De må bare abstrahere fra at AT spil som tommelfingerregel kun er at finde et stykke nede af listen, fordi BGG-brugere gennemsnitligt ikke er nær så begejstrede for den genre. Wargamere oplever det samme problem. De hyler bare ikke så højt over det.
Sidst spillet:
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Larsine wrote:Nu har Space Hulk nået en 7. plads.

Nogen bud på hvor langt op det når? [...]

Tja, nu ligger det så nummer 8, så måske nedturen allerede har sat ind.
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Frouvne wrote:
Larsine wrote:Nu har Space Hulk nået en 7. plads.

Nogen bud på hvor langt op det når? [...]

Tja, nu ligger det så nummer 8, så måske nedturen allerede har sat ind.
Det var en kort nedtur, for nu er det på en 6. plads.

Godt nok syntes jeg at Space Hulk var et fantastisk spil da det først udkom, og det fik mig til at spille WH40K, Gorka-Morka, WFB, men at det skulle være så godt synes jeg nu er for meget.

Lars
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Larsine wrote:Godt nok syntes jeg at Space Hulk var et fantastisk spil da det først udkom, og det fik mig til at spille WH40K, Gorka-Morka, WFB, men at det skulle være så godt synes jeg nu er for meget.
Måske er det fordi du lægger for meget i noget der blot er simpel statistik? 8)

Godt nok ligger Space Hulk nummer 6, men kun 1136 personer har afgivet deres stemme. Det er næsten en trediedel af dem som har stemt på nummer 5, en fjerdedel af dem som har stemt på nummer 4 - og en tiendedel til tolvtedel af dem som har stemt på de tre øverste.

Og bortset fra nogle ganske få 'anti'-stemmer, må vi gå ud fra at alle stemmer kommer fra folk der rent faktisk spillet spillet - og det er ikke usandsynligt at de fleste stemmer kommer fra fans. Folk som allerede kender spillet vil jo ikke kunne lokkes til at spille det, hvis de ikke kan lide det. Så disse stemmer vil jo mangle.

I modsætning til f.eks. Dominion og Agricola, som man jo ikke kan have noget forhåndskendskab til uden at prøve det.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Larsine wrote:Det var en kort nedtur, for nu er det på en 6. plads. [...]
Og nu #7! :wink:
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Frouvne wrote:Og nu #7! :wink:
Og igen #6, og denne gang med et lidt størrer forspring.

Lars
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

http://www.boardgamegeek.com/geeklist/46739

gudfaderbevares det er morsomt.
Statistisk er no match for religiøs fanatisme :lol:
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Gad vidst om der er nogen, der føler sig ramt af Brian Barling seneste stribe "Hulk"?

Image
frouvne, administrator

Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Oseali »

Nu har jeg jo købt spillet, fået læst reglerne og spillet det..

Og jeg vil sige at det er meget sjovt, det spiller hurtigt, og der er en del intensitet ved timeglasset osv. Komponent kvaliteten er helt i top osv.

Men det er basalt set en dungeon crawler, der er mere indhold og customization i eksempelvis Descent, og nok også mere fremtid i spillet. Så det er nok en 8-9 i min bog, nok mest til en 8'er når det kommer til stykket.
Image
Holm76

Post by Holm76 »

Hej all

Jeg er på jagt efter dette spil. Har hørt meget om det og er godt neden over at jeg ikke forudbestilte det da jeg så det kom på gamesworkshops side.

Jeg har kigget på et par ebay auktioner, men der bliver jo lagt MEGA meget fragt på dette spil på omkring 4 kilo..

Nogle som kender til en shop som kunne have det liggende?
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Ark Nova
Has thanked: 268 times
Been thanked: 105 times

Post by Taibi »

Måske... www.warhammer.dk skriver de har 1 stk tilbage, men om det passer vides ikke... men et forsøg værd er det vel... :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Holm76

Post by Holm76 »

Det er sjovt. Jeg fandt den siden INDEN jeg postede for det virker lidt suspekt om de skulle have en enkel box liggende...

Men jeg har smidt en ordre så må jeg jo bare håbe det bedste.

Eller bliver må det en dyr eBay auktion!
Holm76

Post by Holm76 »

Så er der kommet besked fra warhammer.. med lidt trals extra info...

Hej Henrik!
Udsolgt Space Hulk!
Vi har desværre lige solgt den sidste Space Hulk!

Så er der kun eBay tilbage... øv
Holm76

Post by Holm76 »

WUUHUU så kom mit spil endelig. Det var en hård fødsel.

Er der nogle af jer der spiller det som har malet sine figure?
Og som evt har lavet et galleri med resultatet?
Post Reply