Hvad har du spillet i dag? Oktober 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2009

Post by Frouvne »

Mik wrote:[...]Sent fredag nat blev det til en gang San Juan m/udvidelser, og det fik jeg sør'me lov til at vinde! [...]
Jeg formoder at den udvidelse du taler om, er en del af 10 Jahre alea - Schatzkiste. Kan du afsløre lidt om, hvad den går ud på og om den formår at tilføje spillet noget nyt og interessant? :)
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

I KBK i går var der mega-mange* mennesker, og ikke mindre end syv nye ansigter! Der var tæt pakket, med andre ord, men det lykkedes at finde siddepladser og spil til alle.

(*: Jeg undskylder på forhånd den overdrevne brug af "mega-". Jeg giver min søn skylden, da han bruger det megameget) :)

Jeg fik, som jeg havde håbet, Endeavor på bordet. Først et fire-personers spil (med to spillere der kendte det og to der ikke havde prøvet det før), og dernæst et fem-personers spil (igen var vi to der kendte det, og nu med tre andre nye spillere). Efter fire spil har jeg ikke været i nærheden af en sejr, så et eller andet gør jeg i hvert fald forkert (og så var der måske noget med at "nogen" hele tiden slår på mig, piv, hulk! :) ).

Min konklusion indtil videre er stadig at det er et super spil. Jeg tror jeg foretrækker det med fire spillere snarere end med fem, for med fem er spillet meget tight og det er svært at lægge særligt mange langsigtede planer, netop fordi der sker så meget mellem ens aktioner (for ikke at tale om at bygninger nemt kan blive udsolgt). Jeg fornemmer også, at det er et spil der vil blive spillet mere og mere aggressivt og ondsindet, efterhånden som spillerne bliver mere erfarne og lærer at tænke på andet end bare optimering af deres egen position. Jeg har heller ikke i mine fire spil set slaveriet blive ophævet endnu, og faktisk tror jeg det bliver mindre og mindre sandsynligt, da det kræver at man lader én spiller dominere Europa (og hvis man satser på slaver, er det jo nok ikke noget man tillader). Konsekvensen af det er at slavekort bliver ret attraktive at tage.

Men sjovt er det - indtil videre!

Efter mine to spil Endeavor sluttede jeg aftenen med et mix af fillers: Først to spil Keltis: Der Weg der Steine der som altid imponerer ved at være sådan rimeligt interessant samtidig med at det er ekstremt simpelt og hurtigt. Dernæst et Incan Gold (med nye spillere) der igen-igen var meget populært, og som jeg skamløst roser som noget nær den ideelle "sjove" filler. Til sidst kastede tre af os over terningspillet Airships og selvom jeg fik læsterlige hug af en spiller der ikke havde prøvet det før, var det rigtigt sjovt. jeg er generelt ikke meget for alle de små, lette terningspil jeg har prøvet, men lige Airships er jeg rigtigt glad for. Tak til Allan for at sælge det til mig billigt. ;-)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Noget tyder på, at jeg bliver nødt til at prøve Keltis og Incan gold ... generelt har jeg været ok begejstret for de spil, du har anbefalet, Jens, og da jeg har det fint med små fillers til familiefester og lignende, så tror jeg, at de snart dukker op enten i tråden, hvad jeg har spillet eller hvad jeg har købt (hvis der ikke lige er nogen, der vil lægge spil til, at jeg tester :D )
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:[...] Tak til Allan for at sælge det til mig billigt. ;-)
Selv tak! Det ser jo ud til, at du har haft en mega-god aften i KBK! :wink:

Angående slaveriet i Endeavor har jeg set det blive ophævet flere gange. Men du har naturligvis ret i, at det i et fem-personers spil kræver at de øvrige spillere giver god plads til en enkelt, hvilket spillet jo ikke ligefrem lægger op til, at man har lyst til.

I forhold til Incan Gold blev jeg naturligvis også - ligesom Helle - nysgerrig, da du for nyligt begyndte at skamrose det. Men det ser ud til at være fuldkommen identisk med Diamant og selvom jeg havde høje forventninger til det og faktisk har givet det ret mange chancer (nå ja, måske ti - men det er mange for mig! :oops: ) så er de fleste spil endt med at man allerede første gang man er sluppet ud, har haft en rigtig god fornemmelse for hvem der ville løbe af med sejren. Og det er ikke så morsomt i mine øjne...
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:I forhold til Incan Gold blev jeg naturligvis også - ligesom Helle - nysgerrig, da du for nyligt begyndte at skamrose det. Men det ser ud til at være fuldkommen identisk med Diamant og selvom jeg havde høje forventninger til det og faktisk har givet det ret mange chancer (nå ja, måske ti - men det er mange for mig! :oops: ) så er de fleste spil endt med at man allerede første gang man er sluppet ud, har haft en rigtig god fornemmelse for hvem der ville løbe af med sejren. Og det er ikke så morsomt i mine øjne...
Incan Gold tilfører et "artifact" kort til decket i starten af hver af de fem runder - så vidt jeg husker er de ikke med i Diamant...? Ikke at de ændrer markant på det generelle koncept i spillet, omend de tilfører lidt ekstra overvejelser til beslutningen om at løbe hjem eller ej. Jeg kan ikke rigtigt genkende din kritik, dog: Mine spil har været præget af at en spiller typisk kommer foran tidligt, hvorefter de andre må spille mere satset senere hen. Nogle gange (ofte) lykkedes det endda for mindst en modspiller at have succes med sit sats, så vores spil har generelt været spændende til og med sidste runde. :) At se 1-2 spillere sidde alene tilbage i sidste runde og i hvert fald have potentialet for at vende en række pointkort, og dermed helt vende spillet på hovedet, er ikke ualmindeligt.
What are you, like 80?
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Angående slaveriet i Endeavor har jeg set det blive ophævet flere gange. Men du har naturligvis ret i, at det i et fem-personers spil kræver at de øvrige spillere giver god plads til en enkelt, hvilket spillet jo ikke ligefrem lægger op til, at man har lyst til.
Situationen er jo, at hvis én spiller får lov at stå stærkt i Europa, har han ene adgang til både at skamudnytte Europa-decket og slavedecket (de høje kort), hvilket må siges at være en virkelig stærk position. Det betyder også, at hvis en spiller virkelig vil satse hårdt på slaver, skal han dominere Europa, og hvis han gør det, er ingen andre i en situation, hvor de kan afskaffe slaveriet igen. Konsekvensen af alt dette har i vores spil været, at ingen fik lov til at dominere Europa: Alle 10 byer bliver occupied ret hurtigt (naturligvis på en sådan måde, at ingen får nogen Europa-connections hvis man kan forhindre det), og dernæst er det en hård kamp (attack action) at øge sin presence der. Sålænge de fleste spillere er i besiddelse af bare en attack action mulighed, er det en simpel sag at holde en eventuel håbefuld nede, ikke mindst fordi man jo skal op på X byer, og dernæst stadig have X byer i sin næste aktion, for at må tage kort nr. X i bunken (hvor X er det kort man er nået til).
What are you, like 80?
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Frouvne wrote:Jeg formoder at den udvidelse du taler om, er en del af 10 Jahre alea - Schatzkiste. Kan du afsløre lidt om, hvad den går ud på og om den formår at tilføje spillet noget nyt og interessant? :)
Der er to udvidelser som til sammen giver kort nok til at spille 5-6 spillere uden at bruge min uoffcielle udvidelse. Det er dog stadig uofficielt at spille mere end fire.

Den første udvidelse indeholder en række nye bygninger, hvoraf nogle er okay, mange er gode, og enkelte rigtig gode. For eksempel HAVNEN som lægger en af sine solgte handelsvarer under hver gang man sælger. Ligesom med Kapellet får man 1 point per kort. Så er der den billige VAGTSTUE som gør at alle andre spillere højst må have 6 kort på hånden i starten af her runde. PARKEN som gør Kranen mere brugbar: Parken koster "3" men tæller som "6" når den overbygges. Nem måde at få en ekstra 6'er-bygning ned på - eller en 7'er-bygning: nu er der nemlig også en KATEDRAL. Dog kun 1 styk på karton, som ligger fremme hele spillet og kan bygges af den første som ønsker det: den scorer, så vidt jeg husker, for alle andre spillerers 6'er-bygninger - op til 10 point hvis alle typer er i spil. der findes også en 6'er-bygning, RESIDENS, som giver point for hver serie af 3 bygninger man har til samme pris: f.eks. tre 2'ere, tre 1'ere osv., igen højst 10 point.

BANKEN er også god at overbygge. Den koster '5' men kan kun bruges en enkelt gang: man må simpelthen lægge ligeså mange kort man vil ned under den, i starten af en runde. Hvert kort er 1 point. Jeg har et spillere score 10-15 pont på den måde, og bagefter knalde en 6'er-bygning ovenpå.

TOLDKONTORET får en vare lagt på sig i hver gang Rådgiveren vælges, og varen kan sælges til fast pris, 2 penge, når handleren vælges. Kan ikke lige huske de andre kort.

Den anden udvidelse indeholder 6 Eventkort. Disse er blandet in i decket, og hver gang man trækker et skal det lægges åbent ned på bordet, og man får et nyt kort til erstatning.
Det smarte ved disse Begivenhder er at man må vælge at tage et af disse i stedet for en rolle. Så når man ikke lige har lyst til at udløse en Produktion eller en Handel, kan man istedet vælge et udløse et JORDSKÆLV, som fjerner en Bygning fra hver spiller (eget valg). Den er især effektiv når man gerne vil forlænge spillet med en ekstra turn. Så er der kort som udløser ekstra kort til alle spillere eller tager kort fra alle. Alle kan få lov til at lægge en gratis bgning ned (max. pris: 4), og det mest populære kort af alle: GUVERNØRBESØG, som giver spilleren ret til at 'tage' en rolle som allerede er brugt: altså en ekstra handler, Bygmester eller hvad man nu vil bruge.

Da nogle Events kan ende op under Havnen (man ser jo aldrig hvad der er på varene) ved man aldrig om ens favorit dukker op.

Alt i alt to udmærkede varianter som straks er indgået som standard i mine spil.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Mik wrote:[...] Alt i alt to udmærkede varianter som straks er indgået som standard i mine spil.
Tak for den fine gennemgang, Mik! Det lyder da absolut som om der er flere timers spilletid i det i øvrigt i forvejen fine lille spil!
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Larsine wrote:[...] Fredag nat blev det til 3 spil Das Motrosportspiel. Jeg kørte et suverent første løb, et OK andet løb, og et rigtig dårligt finaleløb. Efterhånden er finalisterne blevet så rutinerede, at man ikek akn tillade sig at lave en eneste fejl. Til gengæld betyder det dog også at terningerne kommer til at betyde mere og mere for hvor godt man klarer sig i spillet, hvilket ikke nødvendigvis er så fedt. [...]
Ville det problem ikke være løst ved blot at mindske den tilgængelige tid en smule?
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Frouvne wrote:
Larsine wrote:[...] Fredag nat blev det til 3 spil Das Motrosportspiel. Jeg kørte et suverent første løb, et OK andet løb, og et rigtig dårligt finaleløb. Efterhånden er finalisterne blevet så rutinerede, at man ikek akn tillade sig at lave en eneste fejl. Til gengæld betyder det dog også at terningerne kommer til at betyde mere og mere for hvor godt man klarer sig i spillet, hvilket ikke nødvendigvis er så fedt. [...]
Ville det problem ikke være løst ved blot at mindske den tilgængelige tid en smule?
Måske, men vi var allerede ret langt nede.

Først løb startede på 30 sekunder, 28 efter en runde og 26 i sidste runde.

Andet løb startede på 24 sekunder, 22 efter en runde og 20 i sidste runde.

Finalen startede på 19 sekunder, 18 sekunder efter en runde, 17 sekunder efter to runder og 16 sekunder i sidste runde.

Hvis man kommer meget længere ned bliver det nærmest umuligt at spille. Jeg har en gang spillet med 15-14-13 sekunder. Men 15 sekunder lavede vi en del fejl, men kom dog rundt, med 14 sekunder blev det værrere, og med 13 sekunder var der ingen der nåede at komme en omgang.

Personligt synes jeg ikke det skal under 15 sekunder hvis det stadig skal være sjovt.

Lars
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Her til aften blev det til første forsøg med A Game of Thrones - The Card Game. Det blev en lidt blandet fornøjelse. For det første tog det for lang tid. For det andet, blev det en lidt rodet affære med en del regelopslag. Man kendte ikke kortene, og slet ikke hvad man skulle forvente fra modstanderne.

Jeg tror det vil hjælpe, hvis man får nogle to-spiller spil under bæltet, og som minimum er bare nogenlunde dus med hvad Plot-kortene rummer for de forskellige deck. Så er det mindre vigtigt at kunne alle kortene i alle deck, men Plot-kortene er man næsten nødt til at have en idé om. Ellers får man sig nogle grimme overraskelser.

Det blev ikke det bedste førstehåndsindtryk. Jeg tror dog stadig at spillet har potentiale, så nu skal det ved lejlighed prøves med kun to mand.
Sidst spillet:
Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I dag havde vi Morten på besøg, og vi nåede at spille Atlantic Star og Tower of Babel. Førstnævnte er et simpelt og forholdsvist hurtigt spil, og jeg hyggede mig atter med at spille det. Jeg kan godt forestille mig, at jeg vil forsøge at snige det på bordet noget oftere, selvom Jens ikke helt deler min begejstring for spillet. ToB prøvede vi for første gang, og i starten havde jeg overhovedet ingen fornemmelse af, hvad jeg burde gøre, og hvad der kunne betale sig, men der gik ikke så lang tid, før det blev mere logisk, og når det kommer til stykket, er spillet egentlig ikke så kompliceret. Jeg er ikke sikker på, at jeg synes, det er så langtidsholdbart, men det er i hvert fald et spil, vi kommer til at spille igen. Jeg har dog på fornemmelsen, at det kan blive pænt kaotisk med mere end tre spillere.
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Frouvne wrote:Ville det problem ikke være løst ved blot at mindske den tilgængelige tid en smule?
Jeg er enig med Lars. Han vinder de fleste løb fordi han som den eneste (i vores kreds) sætter sig ned og analyserere samtlige mulige positioner og kombinationer af kast. Okay, det er måske lidt overdrevet - men ikke meget :wink:

Hvis man får en kombination på terningerne man ved man kan bruge, så tager en tur ca. 5 sekunder. Den øvrige tid går udenlukkende med at prøve at finde den bedst mulige kombination, når man ikke er så heldig. derfor bliver rediceret til et rent lykkespil når tiden reduceres for kraftigt. Hvorimod uheldige terningslag stadig kan udnyttes optimalt hvis man lige har tid til at tænke sig om - og det er så her erfaring og hurtighed giver de bedste spillere en fordel. Fuldstændig ligesom i den ægte sport.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

A Game of Thrones LCG var en blandet fornøjelse. Med fire spillere, der alle var helt ukendte med spillet på forhånd, kom vi ikke tilnærmelsesvis i nærheden af den anslåede spiltid - og så formåede vi ikke en gang at spille spillet til ende. Spillet som sådan fandt jeg dog slet ikke uinteressant, men for at få det rigtige udbytte af det, skal man helt sikkert være klar på at investere en del spilgange med det. Det er så ikke lige vores spilgruppes stærke side, da der som oftest kommer noget nyt på bordet, så hvis det skal have en fremtid hos mig, bliver det nok i første omgang som et to-personers spil.
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

I går aftes kom Carsten og Michael forbi til lidt spil. Vi startede med en af mine nyerhvervelser Cleopatra and the Society of Architects. Det gik desværre lige så godt som første gang jeg spillede det, det endte nemlig med at jeg blev ofret til krokodilleguden Sobek, idet jeg havde været lidt for ivrig efter at bruge varer og tjenester som måske ikke var helt fine i kanten. Men kampen mellem Michael og Carsten var tæt. Carsten havde bl.a. formået at få et sancutary på 6 felter og et på 4 felter. Men bortset far at de stort set endte uden korruptionsmærker, så endte Michael med at have flest talenter og vandt derved.

Bagefter introduceres Carsten os til Caylus Magna Carta. Jeg havde håbet på at få spillet Caylus på Viking-Con, men da jeg gik i finalen i Ave Caesar kunne det jo ikke lade sig gøre. Men nu blev det så til kortspilsversionen. Det kan godt være at det er et kortspil, men med både penge, arbejdere, ressourcebrikker og kort man hopper rundt på var der ærlig talt ikke meget kortspil over det. Det virkede dog som et rigtig godt spil, selvom vi fik lavet en start hvor vi nærmest druknede i penge, men til gengæld ikke havde nogle ressourcer. Jeg tror at vi alle var pænt med, men i anden sidste runde forhindrede Carsten mig i at få bygget en af de grå bygninger, hvilket så absolute afgjorde spillet for mig. Jeg nåede kun på på 25 point, hvorimod både Carsten og Michael lå oppe i 30'erne. Michael lå dog en smule foran Carsten og vandt hans andet spil den aften. Et spil der skal prøves igen.

Lars
Post Reply