Hvad har du spillet i dag? April 2010

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2010

Post by Mik »

Mandag blev det kun til 7 spil, da jeg 'spildte' flere timer på at gå ud at spise med gamle og nye venner fra Tjekiet, Norge, Canada, USA, Belgien og Frankrig - både til frokost og om aftenen.

Men det blev til 3x 7 Wonders.
Asteroids, som jeg endelig fik lov til at vinde for første gang - (men det hjælper at have øvet sig, og spille imod nybegyndere :).
Roll Through The Ages.
Gone Blank, som var endnu et partyspil hvor man skal udfylde det tomme felt i en sætning, og man scorer point for at have flest unikke svar.
Aftenen afsluttedes med et spil Finger-Soccer, hvor man flicker kugledisken omkring på fodboldbanen og forsøger at få den til at lande i en af 12 cirkler på modstanderens banehalvdel (bestemt af en terning). Lykkes det, får man lov til at passe 'bolden' til en anden cirkel. Lander disken i centrum af cirklen, hvor der et et lille fodbold-ikon, får man lov til at skyde direkte på mål
Hvis man ikke rammer cirklen overhovedet, får modstanderen en chance til at skyde bolden ind i midtercirklen. Hvis det lykkes overtager han bolden. Ellers får den part samme option.
Ganske underholdende! Vi spillede et hold af 3 Nordmænd mod et internationalt hold, og jeg og en Nordmand var de enéste som scorede. Da spillet sluttede stod det 1-1, så vi afgjorde sagen med straffespark. Nordmændende startede, og først i tredie forsøg fik samme Nordmand sat bolden i kassen. Det var nu op til mig at forsøge at udligne. Det lykkedes!
Fjerde bold mislykkedes, og desværre fik samme Nordmand bolden i mål i femte forsøg, og her missede jeg desværre! ØV!
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Ellers en stor del af mandagen med at teste forskellige kort til Domninion Prosperity.
Jeg må desværre ikke sige så meget om det, men kan sige at det oprindeligt var ment til at være den første udvidelse, så flere af kortene har jeg set før. Og jeg kan også sige at man kan blive MEGET rig, MEGET hurtigt - hvad titlen jo også antyder.

Spillet vil indeholde kort der 7 penge, samt have kort op til en værdi af 11 penge.
Der er stadig ingen kort til 1 penge.
Jeg kan også sige at æsken kommer til at indeholde nye tokens og plader, og at det absolut er sjovere at spille end Alchemy. Til gengæld bliver spillet mere komplicereret, så det var nok en god ide at udskyde udgivelse til efter Intrige.

Med lidt held får jeg mulighed får at spilteste flere nye kort til efterfølgende udvidelser i de nærmeste dage!
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Det blev ikke til mange spil tirsdag, da mange nye venner strømmede ind efter påsken. Og så er hyggesnak på tapetet. Men det blev da til 6 spil, inklusiv et par nye:
Jeg havde en aftale med Stefan Brück fra alea om at lære Glen More, således at jeg lære det videre tll andre. Spillet bruger THEBES-mekanismen hvor en spiller har tur sålænge han er bagerst i kæden. Desuden bruger spillet en CARCASSONNE-briklægningsmekanisme, dog med den forskel at brikken skal lægges i et nabofelt til en Klanleder meeple), og disse er naturligvis begrænsede i antal, men dog flytbare under visse forudsætninger. Desuden må man aktivere alle brikker omkring den lagte brik. Skoringsmekanismen er også usædvanlig da man scorer point i en række forskellige kategorier (kort, Chieftans, whiskeytønder og andre ting: men man får kun forskellen imellem ens eget antal samt den spiller der har lavest. Så hvis jeg for eksempel har 6 kort og en medspiller kun har 1, så får jeg 5 point. Til gengæld scorer brikkerne modsat: har jeg 15 brikker, og en medspiller kun 9, så scorer jeg rent faktisk minus 6 point!
Fint spil, selv briklægnings/resourcespil snart er ved at blive lidt trivielle. Men alea har formået at lave en ny twist!
Derefter blev det til Hotel Samoa, som er et norsk spil, udgivet i flere lande. Her byder man på forbedringer til sit hotel for at tiltrække flere gæster og få dem til at betale mere. Jeg er ikke vild med hemmelige bud, men spillet var underholdende og tåler at blive spillet igen.

Derefter blev til et genspil af Speicherstadt samt The Great Fire of London 1666 .

Aftenen blev afsluttet med det første partyspil jeg nogensinde har købt: i Telestrationskal man tegne et givet ORD, hvorefter næste spiller skal gætte ordet og skrive det ned, hvorefter næste spiller skal tegne det nye ord, som så omsættes til en tegning af den næste spiller osv. Alt bliver skrevet/tegnet i en lille bog, med overhead-penne, så det let kan vaskes af igen. Efter 8 ture kigger man på om ordet har overlevet de mange lag. En variant af en gammel ide, som ikke blot utroligt sjvot at spille, men også noget som tiltrækker mange tilskuere pga de høje grin når resultaterne bliver afsløret. Selv havde stået 30 minutter med stor fornøjelse og set andre spille inden jeg købte mit egent eksemplar. Fantasktisk sjovt!
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 708 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Mik wrote:Aftenen blev afsluttet med det første partyspil jeg nogensinde har købt: i Telestrationskal man tegne et givet ORD, hvorefter næste spiller skal gætte ordet og skrive det ned, hvorefter næste spiller skal tegne det nye ord, som så omsættes til en tegning af den næste spiller osv. Alt bliver skrevet/tegnet i en lille bog, med overhead-penne, så det let kan vaskes af igen. Efter 8 ture kigger man på om ordet har overlevet de mange lag. En variant af en gammel ide, som ikke blot utroligt sjvot at spille, men også noget som tiltrækker mange tilskuere pga de høje grin når resultaterne bliver afsløret. Selv havde stået 30 minutter med stor fornøjelse og set andre spille inden jeg købte mit egent eksemplar. Fantasktisk sjovt!
Se, det lyder da meget skægt. Men er det noget, man er nødt til at købe? Er det ikke bare noget papir + blyanter og en liste med ord?
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

I KBK fik vi igen spillet Carson City, denne gang med 5 spillere og med "flod"-varianten (sidste gang var med 4 spillere og det almindelige bræt). Flere spillere og et reelt mindre bræt gjorde en stor forskel, og dette spil var benhårdt, meget trangt og med masser af konkurrence! Nu har Carson City jo noget mere direkte interaktion end de fleste andre worker placement spil (i og med at ens "workers" kan angribe de andre) og dette spil var da også virkelig voldeligt! I alle spillets fire runder blev der kæmpet om aktionerne og der var masser af dueller hver runde. Jeg var involveret i en del dueller (mest som forsvarer), og tabte desværre samtlige af dem - selv dem hvor odds var gode. Mit spil blev derfor en noget ynkelig (og kedelig) omgang og en sidsteplads kunne ikke undgås. Konklusionen for mig er, at selvom jeg i det store hele vældigt godt kan lide Carson City, er jeg ikke glad ved brugen af terninger (og jeg tror ærligt talt at de fleste ville have det på samme måde efter 12 tabte dueller i træk). Men så er det jo godt at en af de mange varianter i spillet netop fjerner brugen af terninger! :)

Spillet er i hvert fald et af de mest interessante worker placement spil jeg endnu har set, så på bordet skal det nok komme igen...
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Tja, det kan ikke komme som noget chock, men...kæresten og jeg spillede Last Night on Earth i går. Vi er stadig i gang med alle scenarierne fra de forskellige udvidelser, så...

I dag skal vi have brætspilsaften, så må vi se hvad vi får spillet...
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Mandag blev det til to spil. Først en gang The Reef, hvor det jo gælder om at fange koralfisk i de rigtige farver og køn, så man kan lave de nuttede babykoralfisk. Lilli gik dog helt i selvsving da jeg fangede mine først to fisk, og påstod at de "bollede" og lave små babyfisk. Hun kunne slet ikke klare det og sagde at det var klamt. Det hjalp lidt da Lea kom forbi og forklarede at fisk slet ikke "bollede", og kom med en større biologisk forklaring. Det hjalp dog ikke Lilli, for hun nåede kun at lave tre babyfisk inden jeg fik lavet min femte babyfisk og dermed vandt spillet.

Senere på dagen spillede Lilli, Lea, Larna og jeg Ticket to Ride: Europe. Det blev dog et rigtig elendigt spil, hvor jeg hele tiden fik spærret mine ruter. Larna vandt en suveræn sejr, med Lea på anden pladsen, Lilli tredie og mig selv allersidst.

Lars
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

I dag havde vi besøg af nogle venner til Brætspil.

vi startede med et spil af FFG's gamle Hobitten. Det er i hvert fald et spil, der fungerer bedre, jo flere spillere du er. Slutspillet, der før tog aaaalt for lang tid (med 3 spillere) var af en fornuftig længde (med 4). Kan kun forestille mig, at det kan blive rent reelt spændende med 5 eller 6 spillere.

Bagefter tog vi et spil Last Night on Earth, der - på grund af sindssygt held fra menneskerne, og voldsomt uheld fra zombie-spilleren - rent reelt ikke var sjovt. Der var ingen udfordring, og vi (heltene) vandt på kun 7 runder (ud af 17).

Vi tog et halvt spil
Berserker Halflings from the Dungeon of Dragons
, der ikke virker helt afbalanceret. Hvis man starter svagt ud, er det stort set umuligt at komme med igen. Vi endte i flere situationer, hvor det var "Jeg er ikke stærk nok til at angribe nogle af de andre, så jeg angriber dig, der er den svageste i spillet)." Lidt ærgeligt.

Vi tog et halvt spil Last night on Earth, men da var den ene deltager for træt, og gik hjem.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

Onsdag aften stod den ud over Påskeøl på Brass og The World Cup Card Game 2010. Det var tredje gang jeg prøvede Brass og spillene er foregået med så lange mellemrum, at det hver gang stort set har været som at starte forfra. Jeg finder dog spillet ganske interessant selvom jeg alle tre gange har været meget famlende i mit forsøg på at lave en strategi. En ting jeg hver gang formår at blive overrasket over er, hvor mange point der er i jernbanerne... og det på trods af, at jeg er opmærksom på det, når spillet går i gang. Jeg er meget spændt på at se hvordan den generiske udgave, Age of Industry kommer til at fungere - mine forventninger er i hvert tilfælde høje i forhold til at få en mere strømlinet model af et i forvejen udmærket spil. The World Cup Card Game 2010 må vel henregnes under de blandede fornøjelser; jeg følte mig fint underholdt men det var bestemt ikke nogen stor oplevelse. Spillet blev ikke afsluttet, grundet det fremskredne tidspunkt, men Ghana havde stadig gode odds, da spillet blev afbrudt! :)

I dag spillede jeg et par spil Obstgärtchen med en to-årig; et af de spil der giver mening at spille med børn i den aldersgruppe.
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Efter endt boksetræning og aftensmad fik min træningsmakker og jeg spillet to gange Roll Through the Ages.
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Been thanked: 1 time

Post by jondifool »

Vi spillede endnu et spil "Agricola" sidste uge, dennne gang 5 mand høj, hos jimmy. Vi spillede famillie versionen.

det var et bemærkelsesværdigt spil af flere grunde.

For det første havde vi kaspers søn Erik på 8 år med og han havde ovnikøbet spillet grundspillet før. Aggressiv brug af starting player, solid træhoarding og et par fences og han blev en fin fårefarmer. Han klarede flot at feede undervejs uden hjælp, en enkelt gang var der et oplagt bedre felt at pege på,men mon egentligt ikke det skete for os alle, så alt i alt Imponerende. Jeg tror at kasper virkeligt har fået lært ham at nyde spillets byggeside, og så må point komme senere.

For det andet introducerede vi et 1 minuts timeglas. Og det bragte spille tiden ned på 1 1/2 time. Også rigtigt imonerende. Jeg har så været ude og investere i et 1 minuts timeglas, der efter at have hældt lidt sand ud af det, faktisk også måler 1 minut. Fremover skal agricola nok spilles med timeglas.

Og hvordan gik spillet så.

Erik (11), rasmus (28), jonatan(33) , jimmi (34) og Kasper (14) ,

Og med Erik og Rasmus som de mest agressive starting player collecters sad jeg egentligt fint i 2 eller 3 position, men med deres insisterrende træ hoarding, havnede jeg pludselig med at par dobelt reed picks (også fra det kort i 5 personers spillet med 1 træ og 1 sten ). Og så måtte jeg altså prøve at købe den major improvement der laver reed om til food.
Ikke nogen god plan, at starte med den som food engine viste det sig.
Rasmus nåede tidligt op på 20+ træ men fejlede i at få dem omsat til noget at bygge videre på , og endte med at smide et spil han lå til at vinde hele vejen på gulvet.
Vinderen blev jimmy , der jo nok plejer at bruge længst tid , og ikke havde vundet før. Så han blev altså en del bedre med timeglas. Hmm. Kasper led meget under at side sidst mange gange.

Men alt i alt fin oplevelse at være tilbage i grund spil og famillie udgaven.

Men nu kalder Farmers med minor improvemnet snart
Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Vi tog et par brætspil for at hygge her i dag, bare kæresten og jeg.

Først startede vi med Infernal Contraption, som vi købte i går. Super hyggeligt spil, der nok skal komme en del på bordet til brætspils-aftner. Det er hverken særlig dybt, eller det bedste spil i verden. Men hyggeligt, det er det skam. Jeg vandt, da jeg rimelig hurtigt fik lavet mig en maskine, der destruerede Kamillas Part Deck.

Bagefter tog vi et spil Fjords, hvor jeg - efter de første to runder - førte med 5 point. Kamilla tog heftig revanche i tredje runde, og hev 6 point mere end mig hjem, og vandt derfor hele spillet med 1 point.
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail

Post by Gunness »

I torsdags blev det til en gang Pandemic med kone og ældste barn (stor succes), og i går havde vi et par venner på besøg til Imperial. De spiller ikke voldsomt tit, men blev meget grebet af spillet, der desværre gik lidt død i AP i slutspillet. Men ellers en god oplevelse for alle.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Gunness wrote:I torsdags blev det til en gang Pandemic med kone og ældste barn (stor succes), og i går havde vi et par venner på besøg til Imperial. De spiller ikke voldsomt tit, men blev meget grebet af spillet, der desværre gik lidt død i AP i slutspillet. Men ellers en god oplevelse for alle.
Cool at høre at pigen er blevet interesserede i rigtige spil ... Nu er hun jo også ved at nå skolealderen, så det er vel også på tide ... :D
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Hehe - hendes primære betingelse har i lang tid været, at hun kun ville spille voksenspil. Nu er hun heldigvis ved at have alderen til de mere simple af slagsen. Og så har vi vist også lanceret FLuch der Mumie (som vi fik spillet igen i eftermiddag) som et voksenspil ;)
Post Reply