Hvad har du spillet i dag? September 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2011

Post by Andrea »

I dag var Jens og jeg på svampetur med hans arbejde. Mens et par af de andre tilberedte svampene i køkkenet, sad jeg stille og fredeligt i stuen, og pludselig var der et af børnene, der havde lokket mig til at spille Snakes & Ladders! :shock:

Men jeg overlevede (og vandt).
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Mandag var en glædens dag, for da fik jeg endelig atter lov til at spille Steam, denne gang på Northern England-udvidelsen. Vi var 6 spillere, så der var god kamp!
Eivind lagde bedst ud med en hurtig opgradering af sit lokomotiv og en pæn indtjening. Desuden fik han hurtigt møvet sig in på baner på begge sider. Martin møvede sig ind på min bane, og jeg desværre flere fejl, så mine chancer for at vinde var hurtigt væk. Til slut løb Eivind tør for varer medens Martin gemte et stabel kuber i det ene hjørne, som jeg kunne glæde af - hvilket betød at jeg hjalp Martin til sejren for selv at undgå sidstepladsen.
Et langt spil med 6 spillere, men bortset fra enkelte episoder med AP blev vi alligevel færdige på inden kl. 23. 10/10
Image
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Post by Mikkel »

I går aftes introducerede jeg to spil til et vennepar; Carcassonne og Pandemic. Vi startede ud med Carcassonne og her fik min kammerat og jeg en lektion af hans kone. Men man skal jo lade de nye vinde, så de gider spille igen :D
Derefter to vi en gang Pandemic. Desværre måtte vi se os besejret her
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

I KBK blev det til et gensyn med A Few Acres of Snow, og ligesom sidst var det mig der var briterne. De kan være lidt tricky at spille, for de bliver nødt til at være offensive for at have en chance for at matche franskmændene i points. Jeg angreb tidligt Port Royal og indtog den uden de store problemer. Franskmændene nåede dog at befæste deres anden by ved kysten, Louisbourg, og mit angreb dér mislykkedes da også efterfølgende.

Efter at have modtaget den blodtud kiggede jeg andetsteds efter min offensiv, og begyndte i stedet at ekspandere langs den sydlige front, henover Cumberland Gap med retning mod de Store Søer. Det gik bedre; jeg nåede frem til søerne og settlede og befæstede den første by dér, umiddelbart ved siden af den fransk-kontrollerede Fort Niagara. Den angreb jeg kort efter og efter en lang kamp faldt den til mig. Den anden vej langs søen fik jeg settlet Detroit, og da en fransk modangreb mod Fort Niagara fejlede, kastede franskmanden håndklædet i ringen: På det tidspunkt var franskmændene begrænset til temmelig lidt territorium, og ville ikke kunne vinde uden en storstilet modoffensiv - noget der bare ikke kunne lade sig gøre længere, med min investeren i militær.

Sjovt og spændende var det i hvert fald!
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Jens_Hoppe wrote:I KBK blev det til et gensyn med A Few Acres of Snow, og ligesom sidst var det mig der var briterne. De kan være lidt tricky at spille, for de bliver nødt til at være offensive for at have en chance for at matche franskmændene i points. Jeg angreb tidligt Port Royal og indtog den uden de store problemer. Franskmændene nåede dog at befæste deres anden by ved kysten, Louisbourg, og mit angreb dér mislykkedes da også efterfølgende.

Efter at have modtaget den blodtud kiggede jeg andetsteds efter min offensiv, og begyndte i stedet at ekspandere langs den sydlige front, henover Cumberland Gap med retning mod de Store Søer. Det gik bedre; jeg nåede frem til søerne og settlede og befæstede den første by dér, umiddelbart ved siden af den fransk-kontrollerede Fort Niagara. Den angreb jeg kort efter og efter en lang kamp faldt den til mig. Den anden vej langs søen fik jeg settlet Detroit, og da en fransk modangreb mod Fort Niagara fejlede, kastede franskmanden håndklædet i ringen: På det tidspunkt var franskmændene begrænset til temmelig lidt territorium, og ville ikke kunne vinde uden en storstilet modoffensiv - noget der bare ikke kunne lade sig gøre længere, med min investeren i militær.

Sjovt og spændende var det i hvert fald!
Aaaaaaarghh!!!!

Bliver....

nødt til....

snart....

at få det prøvet.
Sidst spillet:
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

På trods af at jeg stadig har en støre stak af uspillede spil, har jeg kunnet tage mig sammen til at læse reglerne til nogle af dem. Hver jeg begynder får jeg straks lyst til at spille noget ældre og velprøvet.

Så Jesper fik lov til at vælge, og da han aldrig har fået spillet Cadwallon: City of Thieves faldt valget på dette. Vi spillede scenario 8, hvor det gælder om at befri hertugens datter - selvom det i virkeligheden er lige meget: som i andre af denne type spil skal man i virkeligheden blot ud i live med så mange værdier som muligt. Jeg har glemt om det var Jesper eller Eivind som vandt, det var i hvert fald ikke mig - selvom jeg dog kunne tage æren af at befri den unge dame.

Typisk ameritrash spil med masser af fantasi og fuldt malede figurer. Desværre også med den sædvanlige mangel på udnyttelse af spillernes evner: held er bedre end forstand. Dog underholdene nok en sjælden gang. 7/10
Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Lørdag havde vi gæster til noget gaming.

Vi startede med et spil Resident Evil: The Deck Building Game. Jeg havde fundet nogle fejl jeg havde læst, sidst jeg spillede det, og det gjorde helt sikkert spillet til en bedre oplevelse. Det mangler stadig en meget basal måde at holde styr på ens karakters livspoint, men blyant og papir er heldigvis opfundet. Det virker bare lidt billigt. Udover det er spillet godt, og jeg er rigtig glad for det. Det er meget lig Dominion, med et lille skud af Thunderstone i form af en "dungeon" man kan udforske også. Jeg tror jeg kom på en andenplads her...

Efter det tog vi et enkelt spil King of Tokyo, 3-personers. Det virker som om, at jo færre spillere man er, jo mere går det på at man vinder på Victory Points, og jo flere man er, vinder man på at være Last Man Standing. King of Tokyo er klart en af mine yndlings fillers. Jeg tror jeg kom på en andenplads her.

Da vores koner ankom tog vi så et spil Small World: Underground. Jeg bliver mere og mere glad for denne udgave af Small World, der klart fungerer bedst når man er flere spillere. Jeg tog nogle rigtigt dumme valg, dog, og tabte stoort.

Aftenen sluttede med et spil Last Night on Earth: The Zombie Game. Vi spillede mit yndlingsscenarie, hvor man bruger alle pladerne (også fra udvidelsen) og 2 ekstra helte. Det hedder All Hallows Eve 2, og kan findes online. Zombierne endte med at vinde fortjent, da vi fik taget et lidt fjollet valg undervejs...

Onsdag havde både min kone og jeg en fridag, så vi fik spillet et par spil. Vi startede med et spil Last Night on Earth: The Zombie Game. Vi spillede et scenarie fra Growing Hunger udvidelsen, som ingen af os havde prøvet før, og spillet startede rigtig godt for menneskene. Som tiden gik, vendte heldet dog, og mine blodtørstige zombier fik skovlen under de svagelige mennesker.

Vi tog også et spil Resident Evil: The Deck Building Game. Jeg har fået reglerne helt ind under huden nu, og jeg synes faktisk at det kører. Min kone er altid rimelig skarp til at gennemskue hvordan spil fungerer, så det var som at spille med en, der havde prøvet det før. Alle turene gik rimelig hurtigt, og det eneste der frustrerer mig lidt, er at der var for mange af de gode kort. Vi sad til sidst og havde alt for gode kort begge to...det er ærgeligt, for der plejer at være lidt kamp om de gode kort. Altså ikke et spil der er super med to personer, i den "rigtige" spille-mode. Måske en af de to andre.
Desuden brugte vi to personer 'makstiden' (en time), som der normalt siges at det kan klares 4 personer. I hvert fald ikke i vores tempo...
Udover det er æsken altså en af de dårligste, jeg længe har oplevet. Kortene flyver rundt...jeg må finde en ny opbevaringsmetode.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 920 times

Post by Frouvne »

Onsdag måtte jeg desværre melde afbud til den ugentlige spilaften, da VM i cykling (nærmest) kørte forbi min hoveddør. Derfor håbede jeg også, at der ville blive lejlighed til at spille lidt brætspil, da jeg fredag havde gæster. Efter vi havde lavet sushi og var nået et godt stykke ned ad drinkskortet hev jeg derfor forsigtigt PitchCar og en af dets udvidelser frem. Det skræmmer sjældent ikke-brætspillere - og særligt ikke når der er alkohol på bordet. Og vi nåede da også et par løb, der kun var en smule krydret med kommentarer om, hvor smertefuldt det kan være at knipse træskiver rundt om bordet. Herefter hev jeg Flix Mix frem, som jeg faktisk syntes, jeg har rimeligt gode erfaringer med at introducere folk for. Det på trods af, at det jo næppe kan karakteriseres som et super-spil. Jeg har tidligere introduceret disse ikke-spillere for spil som Set!, Toppo og Ricochet Robots, så selve ideen med stress-faktoren ved jeg, fungerer udmærket med dem. Og det gjorde Flix Mix også og også dette spil blev spillet et par gange i træk. Så blev det tid til lidt samarbejde med Hanabi, der sådan set også faldt i god jord - men det er åbenbart ikke helt let at huske kortenes placering i hånden, når alkoholprocenten i blodbanerne stiger, så vores score var ikke imponerende (vist nok 16). Ovenpå en god oplevelse med et samarbejdsspil hev jeg Pandemic frem, for at introducere noget, der bedre kvalificerer sig som et brætspil. Der blev kæmpet lidt med reglerne - men hvis man ikke er vant til brætspil af en vis kompleksitet, tidspunktet er fremskredent og man er en smule beruset, er det måske heller ikke overraskende. Vi kæmpede bravt, men pludselig gik det galt og en epidemi spredte sig pludseligt eksplosivt med et nederlag til følge. Aftenen (eller vel snarere natten) blev afsluttet med et par spil King of Tokyo. Nu må tiden så vise, om jeg har været for ambitiøs og skræmt dem væk fra brætspil eller om de efter at have sovet på det, har mod på endnu mere. En hyggelig aften var det i hvert tilfælde.
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Jeg havde besøg af tøserne i dag, hvilket medførte brætspil i den lidt lettere men sjove afdeling. Vi startede med en omgang GiftTRAP, som jeg sært nok ikke har introduceret dem til før nu, og det blev en ganske interessant oplevelse (positivt vel at mærke), hvor vi stadig kunne lære en del om hinanden, selvom vi har kendt hinanden i 13 år nu - og i øvrigt har været på gavefod alle årene.

Efter frokosten tog vi en omgang BANG!, og så sluttede eftermiddagen af med tre omgange Twister, som egner sig godt til det selskab, da vi har ret let ved at fjolle.
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by pytman »

Her til aften fik jeg endelig prøvet A touch of evil.. Det skal lige spilles et par gange for at få alle reglerne ind under huden, men synes so far har det kun været positivt.. :P
Image
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by pytman »

Så blev Dominion bragt på bordet, og det blev til 2 omgange. Det er klart et spild der skal spilles en MASSE af, og der kommer nok også en enkelt eller 2 af de udvidelserne på ønskesedlen til jul..

Til sidst tog vi et spil Tomb, dette var noget mere "meeeh" oplevelse, det var meget sjovt, men det skal nok lige prøves et par gange. Det var meget ubalanceret i det spil vi spillede. Spille 1 havde 39 xp, spiller 2 havde 28 og jeg vandt med 79 xp..
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Mandag var vi fire mand til et par spil Thunderstone.
Vi lagde ud med et set-up fundet på BGG.
Ophavsmanden har lavet flere sæt, og fællesnævneren ser ud til at være at finde kort som ikke passer alt for godt sammen, så det var en vanskellig opgave. Da vi endelig blev færdige tænkte jeg at vi ligeså godt kunne kunne trække kortene tilfældigt med randomizer-kortene. Vi afviste dog enkelte kort for at sikre at der ikke blev alt for mange gengangere. Det blev nu alligevel et noget mystisk spil hvor flere forskellige kortsæt fjernede kort fra landsbyen, så inden vi så os om var der ikke flere Village-kort, og Hero-bunkerne forsvandt også rimelig hurtigt. Da der samtidig også blev ødelagt spells fra hånden havde vi meget svært ved at slå en del af monstrene ihjel, og jeg tror aldrig at jeg har spillet et spil hvor så mange monstre lå tilbage under Tordenstenen. Noget af en oplevelse, selvom jeg ikke håber på at gentage den. 7/10
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 711 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Lørdag aften blev det til et 3-mands Dominant Species. Det blev et langt, men meget vellykket spil.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Held i uheld. Halvdelen af min firemandsgruppe valgte at udeblive (med lovligt fravær) fra tirsdagens spilleaften, men da Søren Bugge havde samme problem kunne vi heldigvis alligevel komme op på en samlet gruppe af fire mand.

Sørens medspiller, Kristian, havde medbragt et for ham nyt spil, nemlig Andreas Stedings 7 år gamle spil Heart of Africa, men jeg må erkende at min 5'er rating ikke får mig til at sætte mig ved spillebordet med glæde. Så heldigvis kunne jeg foreslå nogle alternativer fra Sørens spilsamling.

Jeg havde kigget hans database igennem og fundet en halv snes spil, som jeg ikke selv havde, og som jeg gerne ville prøve. Ikke at de nødvendigvis var gode (der er trods alt en grund til at jeg ikke har dem i samlingen), men jeg ville dog gerne prøve dem en enkelt gang.

Vi lagde ud med Livingstone, hvor uheldet gjorde at Søren gik fuldstændig bag af dansen medens vi andre tre kæmpede hårdt om sejren. Jeg var bagud på pointtavlen, og havde heller ikke mange telte på brættet. men det viste sig at jeg havde et formidabelt slutspil, hvor jeg både kunne udnytte tre terninger og også kunne bruge mine kort til maksimal placering af nye telte. Så jeg strøg forbi mine konkurenter! 7/10
Underholdene familiespil, men ikke noget jeg behøver at eje.

Derefter fik Søren prøvet et spil han endnu ikke havde spillet: Atlantic Star, som har et håbløst tema om krydstogter, hvor man hele tiden skifter skib - hvilket totalt ville min ødelægge min krydstogtoplevelse, skulle jeg ellers nogenside komme på en sådan. Det oprindelige teatertema fra Premiere og Showmanager passede perfekt til spillet, så derfor har jeg aldrig ville investere i denne udgave. Men ser man bort fra det tossede tema er spilmekanismen genial. Og det blev en hård kamp, som jeg også denne gang troede tabt.

Men det viste sig igen, at jeg var istand til at komme bagfra og slå hele holdet! 8/10

Med to sejre og hyggeligt selskab var det en succesfuld aften.
Tak til Søren!
Image
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Vi har lige spillet "Kaj og Andrea på spilopper", et på papiret børnespil men faktisk også ganske velegnet som selskabsspil, da der både er motoriske opgaver, mere "tænkerne" opgaver og en hel del latter. William var flad af grin det meste af tiden, kun når vi gav ham et kort så han blev sprunget over, at han blev sur. Men det skal jo også læres.

Det kan dog nemt også bruges kun blandt voksne, det er simpelt og ganske morsomt, endnu bedre hvis der er nogen med et videokamera.
Post Reply