Hvad har du spillet i dag? Oktober 2007

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Jeg håber at du kom igennem med færre regelfejl end jeg gjorde i mine første to spil. Men det har ikke kunnet knække mig, og jeg glæder mig til at prøve igen. Der virker nemlig som noget der er rigtig meget potentiale i, og som har den rigtige økonomispilsfornemmelse - uden at være alt for hardcore beregningstungt.
Jens_Hoppe wrote:KBK i går stod ikke overraskende i Essen-nyhedernes tegn. På et andet bord blev der spillet Cuba og Hamburgum, mens jeg fik shanghaiet folk til Army of Frogs, Oregon og ikke mindst Martin Wallace's nye Brass.

Brass er et solidt økonomispil. Spillet foregår i England i starten af den industrielle revolution, og er opdelt i to perioder - "kanalperioden" og "jernbaneperioden" (efter hvilke typer forbindelser man bygger). Spillerne er magnater i Lancashire, og det gælder om at opbygge det mest imponerende industrikompleks, bestående af bomuldsfabrikker, miner, jernværker, havne, skibsværfter og kanal/jernbanenetværk. Overraskende nok er penge ikke i sig selv et sejrskriterie, men blot midlet til at få bygget de pointgivende industrier og baner.

Reglerne er ... lidt snørklede, ikke mindst ved første gennemlæsning, og det er en type spil hvor man uvægerligt vil starte sin første tur med at tænke "hvad pokker giver overhovedet mening at gøre?". Efterhånden som man ser de forskellige bygningers effekt i praksis aftager dette dog, og det bliver klart at Brass er et spil med mange facetter. En effektiv måde at få sit indkomstniveau op på i starten af spillet er ved at bygge bomuldsfabrikker og forbinde disse med havne, men der er også mange andre muligheder. Kanalperioden er spillets "grønne" periode, og når spillet efterfølgende når ind i jernbaneperioden, bliver der pludseligt et markant behov for kul. Masser af kul, og kulminerne skyder op i hele Midtengland. Skibsværfter er prestigebyggerier, som ikke bidrager meget til ens økonomi, men som til gengæld giver masser af points til slut i spillet.

Spillet benytter altså en temmelig kompleks økonomisk model, er et dybt spil, giver et godt historisk feel, og er alligevel ret hurtigt at spille.

Mit første indtryk af Brass er uhyre positivt - for første gang i årevis er jeg blevet positivt overrasket over et nyt Wallace-spil. :)
Jesper Rugård Jensen
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Jesper wrote:Jeg håber at du kom igennem med færre regelfejl end jeg gjorde i mine første to spil.
Det tror jeg. :) Jeg har efterfølgende fundet et par småting, men det har ikke været noget der ville have gjort den store forskel for spillet.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Danny »

I går fik jeg spillet Fjorde og Architektion. Begge er små pussenurlige og Carcassonne-agtige. Jeg kunne bedst lide Architektion af de to spil. . Ved første øjekast tænkte jeg at Architekton ville være en træls omgang, men det viste sig at være et lusket lille spil, der sætter gang i de små grå. Det fine ved Architekton er, at det er muligt at knockoute sin modstander ved aggressivt spil og blive færdig før alle tiles er placeret
Danny Rasmussen
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Onsdag var det spilledag igen, men alle de andre meldte afbud, så jeg tog en morfar i lænestolen indtil tøserne skulle se Desperate Housewives.

I dag blev det kun til en enkelt gang Igel Ärgen, men da vi kun var to, valgte vi at spille med variant 21, hvor hver spiller styrer 2 pindsvinfamilier. Jeg vandt, hvorefter min datter straks mente at den rigtige vinder var den der først kom ind med 3 pindsvin fra hver sin familie, hvilket hun så gjorde.

Om 13 minutter bliver det så en gang hockey/floorball, men det tæller jo ikek rigtig i dette her selskab.

Lars
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

I dag blev det kun til en gang 500 hos mine forældre, men til jeg vandt så det er ok.

Nu står den på "Hit med Dansen er Din" eller sådan noget i fjernsynet, så alle kvinderne i huset er ikke til at overtale til noget ordentlig underholdning resten af aftenen :-(

Lars
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Et af Essen-spillene kom på bordet i dag. Duel in the Dark blev luftet (!), og det ser ganske lovende ud. Jeg kan godt li', at spillet flyder så let efter setup (hvor englænderne (skjult) fastlægger en angrebsrute, som de så skal følge) og at spillet er så simpelt opbygget (på trods af temaet). Desuden gør det jo ikke noget at have et krigsspil, som kan spilles på 30-60 minutter :)
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Danny »

I går fik jeg spillet Dungeon Twister med konen. Det var viiiildt. Først bliver hendes Cleric dræbt, og jeg får brændt værdifulde kampkort af i stor stil. Så bliver der udlignet, hendes Troll, der runder rundt med et sværd, kløver min Warrior. Det hævnes grumt, ved at min Wizard fyrer en fireball i hovedet på trolden. Derefter omringer tre af mine svage folk hendes Goblin, som hakkes i småstykker. 3-1 til mig. Så troede jeg, at sejren var hjemme. Men ak nej - den lede Thief, drikker en slurk speedpotion og styrter i mål med en skat. 3-3. Flere mure og Pittfalls spærer for mine brave folk, så konens Wallwalker får nemt ved at spurte i mål. 3-4. Bagud men med flere eventyrere på brættet, troede jeg, at det nok skulle blive nemt at vinde alligevel. Men en Wizard klar med en fireball holdt mine folk tilbage, og de kunne kun vente på at få en ildkugle i fjæset. Resultat 3-5. Vi var enige om, at Dungeon Twister er et fint lille spil for to, hvor der er en god balance i spillet. Og det skal nok komme på bordet igen i nær fremtid.
Danny Rasmussen
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Tobias »

Her til aften blev det til et spil "Dino Hunt", af Steve Jackson fra 1996, sammen med min søn.
Et spil jeg købte i 96 på grund af de mange dinosaur kort men, som ikke var særlig spænende dengang.
Jeg fandt det frem igen og det vidste sig, at være et glimrende far/søn spil med lette regler og en vis underholdnings værdi.
Sønnike vandt.
Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Tid til spilledag hos vores gamebuddies, hvor der skulle luftes nogle Essenspil!

Vi lagde ud med Prophecy. Det var underholdende, men også et syndigt rod af kort - og så var det lidt for langt i forhold til, hvad spillet kan bære. En spilletid på ca. to timer ville være mere optimalt - frem for 3,5 time som det tog for os.

Derpå stod den på Space Dealer. Første spil bar præg af, at reglerne var læst hurtigt igennem, for de fleste fik misset en regel eller to, så efter aftensmaden skulle spillet lige prøves igen, og der gik det noget mere flydende. Realtime-spil er normalt ikke lige min kop te, men det var faktisk ikke så stressende som frygtet.

Sin City kom på bordet (den film genså Jens og jeg i øvrigt i går - de varmeste anbefalinger herfra!), og det var en spøjs oplevelse - og ikke lige mig.

Aftenen blev rundet af med Vanished Planet (som dog ikke var indkøbt på Essen). Et fint samarbejdsspil, hvor man kæmper om at samle nok points sammen til at redde civilisationen mod 'The Creature' (jeg er lidt for træt til at forklare det, men det er død og ødelæggelse der breder sig ud over brættet...!).
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

Onsdagens spilaften bød på et første møde med Conquest of the Empire. Eller første møde er måske alligevel så meget sagt, da vi spillede med Martin Wallaces regelsæt og tidligere har spillet Struggle of Empires. Selvom jeg fra spillets start fik kørt mig selv ud på et sidespor, var det en underholdende oplevelse. Jeg tror dog, at Struggle of Empires tiltaler mig mere og selvom det store opbud af plastik da har sin charme formår det faktisk ikke at øge overskueligheden. Det overdimensionerede kort øger heller ikke overblikket - tværtimod. Men alligevel en god oplevelse der dog for mit vedkommende nok primært vil blive gentaget via Struggle of Empires.

Fredag aften bød på nogle spil Diamant, For Sale, Toppo og ikke mindst Monstermaler! :D Som aftenen skred frem blev flere af spillene afviklet i øl-varianter, hvilket gik hårdt ud over Toppo og spillebordet... :(
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

Så blev Hasch mich! introduceret i det lille hjem. Umiddelbart blev hjemmets yngste beboer glad for det, så det kan tænkes, det skal til at komme frem, når der er børnebesøg.
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Andrea wrote:Sin City kom på bordet (den film genså Jens og jeg i øvrigt i går - de varmeste anbefalinger herfra!), og det var en spøjs oplevelse - og ikke lige mig.
Jeg mindes en anmeldelse (af spillet) på rpgforum.dk, og den var heller ikke positiv.

Lede... lede... her er den: http://www.rpgforum.dk/mod-perl/rpgforu ... le&id=8566

Det ser ud som om man skal holde sig til filmen og tegneserierne.

Lars
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Larsine wrote: Lede... lede... her er den: http://www.rpgforum.dk/mod-perl/rpgforu ... le&id=8566
Interessant! Den har jeg ikke læst før :)

I dag var der atter spil på bordet. Vi havde et par af drengene fra min rollespilsgruppe på besøg, og i anledning af Halloween skulle der et par horrorspil på bordet fra start. Nu forventer I sikkert, at jeg nævner Arkham Horror - men nej! :D

Vi kastede os først over Mall of Horror. Det er et spil, jeg har luret på i laaaang tid uden at turde give mig i kast i. Jeg elsker temaet (zombie/horror), men har været noget skeptisk over forhandling/afstemningsdelen, som jeg normalt undgår. Omvendt er temaet tilpas useriøst til, at det måtte være et spil, som folk ikke ville tage det alt for personligt at blive 'stemt hjem' i, så vi fik endelig indlemmet det i samlingen for nylig - og heldigvis for det! Det var nemlig hylende morsomt at haste rundt på boardet og stresse over det stigende antal zombier, der truede med at overstrømme gemmestederne, samtidig med at de andre spillere gik i vejen for én og tog de gode pladser.

Efter to omgange med zombies tog vi et spil Gloom. Dernæst var det tid til spil med lidt andre temaer. Først tog vi en omgang Ark, og derpå fandt vi Fire & Axe frem. Vi var lidt spændte på, hvordan det ville være, for Jens syntes, at reglerne så en anelse for simple ud, men vi morede os fint under spillet, og det skal helt sikkert på bordet igen inden længe.

Jens sluttede af med at introducere de andre for Coloretto, mens jeg lavede aftensmad.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 716 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Vi har lige været en tur i sommerhus, hvor der ikke var nogen som helst former for distraherende underholdning. Så vi nåede både at spille Twilight Struggle - hvor jeg vandt en lidt for hurtig russisk sejr - og et pænt antal omgange af Richelieu. Ud over nogle uklarheder i reglerne er det et glimrende abstrakt spil, og jeg kan forestille mig, at det er noget mere udfordrende med tre eller fire spillere.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

I dag fik vi endelig Hunting Party på bordet igen og introducerede det til en af vores venner, der ikke har prøvet det før. Derefter blev det til en omgang Ark. Det er nu tredje gang, jeg spiller det, og søreme om det ikke også lykkedes denne gang at glemme reglerne for slutspillet, hvilket selvfølgelig ødelagde min planlægning. Christ!

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal synes om spillet. Det er supernuttet men megafrusterende, og jeg kan se tydelige paralleller til det offentlige system. Jeg vil absolut fraråde dette spil for folk, der er arbejdsløse eller har lignende grunde til at være frustrerede, for man skal virkelig have overskud for at spille det spil! :P

Aftenen sluttede af på klassisk vis med et par omgange Coloretto.
Post Reply