Deadlands: The Battle for Slaughter Gulch var heldigvis bedre end jeg havde turde håbe på. Stadig lidt for langt og lidt for kaotisk (rigtig mange terningslag), men jeg morede mig begge gange jeg har spillet det.
Hver spiller har sin egen 'hær' på 6 mand, hvoraf dog kun 3 eksisterer i begyndelsen af spillet. Man kan rekruttere neutrale byboere over på sin side, og man kan (da det jo er
Deadlands) genoprejse de døde fra kirkegården, hvor man så også vil kunne 'stjæle' kroppe fra de andre spillere. Dog kan man aldrig have flere end 6 mand.
Miniaturefigurerne er det eneste rigtig dårlige punkt i spillet. De er velformede, men alle af samme farve, så i mængden kan de være svære at skelne. Jeg klarede dog dette ved at dyppe dem i 6 forskellige farver maling. Desværre har de også meget smalle ovale baser, hvilket gør at de let falder om, hvilket er særdeles uheldigt i netop dette spil, da en ligende position signalerer at figuren er såret! Så hvis spillet skal spilles jævnligt bliver jeg nok også nød at pålime nogle lidt større baser.
Ellers er eneste andet klagepunkt reglerne, som ved gennemlæsning lyder meget fornuftige, men under spillet opstår der ustandselig situationer som ikke er forklaret i reglerne. Heldigvis er designeren flittig til at svare på BGG - selvom hans standard svar: alt er helt logisk, ikke hjælper meget...
Bag en skærm vælger man hemmeligt en handling for hver figur, og lægger denne i det felt man påtænker at flytte hen i. Så fjernes skærmene, og figurerne flyttes i henhold til det oplagte. Herefter aktiveres hvert felt i en fast rækkefølge. De 10 mindre bygninger i spillet lægges tilfældigt op for at give lidt variation til hvert spil.
De 6 spillere har hver sin faktion med særlige egenskaber, Texas Rangers og Agents kan arrestere de andre spillere. Shamans, Hucksters og Blessed kan kaste Spells, medens the Mad Scientists kan opfinde Gadgets. Desuden har hver faktion sit eget mix af 10 handlinger ud af 15 mulige: alle kan slås og grave efter Ghost Rocks i minen (som er mere værdifuldt end guld, og spillets penge samt vinderkriterie). Nogle kan stjæle, andre hypnotisere osv.
hver handling har en lille disk med et reaktionsnummer, således at stærke faktioner har en langsommere reaktionstid end de svagere. En god måde at udligne fordele på.
Man kan foretage de almindelige standardhandlinger man forventer af et felt: man kan grave i minen, spille i Saloonen, købe ting i Generel Store osv. Men man kan også stjæle, overfalde eller skyde på andre personer i feltet (eller nabofelterne) eller forsøge at rekruttere de neutrale personer (eller skyde eller stjæle far dem).
Som altid har ikke tid nok til at gøre alt det man vil, og heller ikke movements nok til at nå derhen man gerne vil, og det er også farligt at blive stående på samme sted i længere tid, da man aldrig ved hvor det næste skud eller den kniv kommer fra.
Alt it alt et underholdene spil, som godt kan spilles nogle gange endnu.
På VC28 spillejeg jeg med 4 spillere, hvoraf 2 var unge drenge. Den ene kunne ikke læse kortene, men fik hjælp af sine bror og jeg, og han klarede sig udmærket. Reglerne forklarede at man ikke kan rekruttere Sheriffen, eller lukke folk ud spjældet sålænge han er der (men han kan bestikkes), så den yngste gik simpelthen resolut op til fængslet og skød Sheriffen i ryggen! Sådan! Fik jeg fortalt at han er søn af Lene Elberg? Gamle Consim'ere og Viking-con'ere vil vide at denne dame spille alle spil som krigsspil, og sønniken har åbenbart været lærenem (men har sikkert også gået i en hård skole).
Mit andet spil var i tirsdags med 3 voksne spillere. Dette spil var noget langsommere, da der var en spiller som tænkte for længe over sine muligheder. Så spillet egner helt sikkert til drenge som ikke er bange for at springe ud i det, og tage tingene som det kommer.
jeg er i hvert fald helt klar til endnu engang at spænde seksløberen på og prøve lykken i Slaughter Gulch!