Hvad har du spillet i dag? September 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2011

Post by Andrea »

Sir William wrote:Vi har lige spillet "Kaj og Andrea på spilopper", et på papiret børnespil men faktisk også ganske velegnet som selskabsspil, da der både er motoriske opgaver, mere "tænkerne" opgaver og en hel del latter. William var flad af grin det meste af tiden, kun når vi gav ham et kort så han blev sprunget over, at han blev sur. Men det skal jo også læres.

Det kan dog nemt også bruges kun blandt voksne, det er simpelt og ganske morsomt, endnu bedre hvis der er nogen med et videokamera.
Altså alene spillets navn viser jo tydeligt, at det kun kan være et fantastisk spil :lol:
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

I forbindelse med besøg fra England i weekenden, fiskede de et spil op, som jeg aldrig havde hørt om før.

Spillet var Bananagrams, en form for scrabble, hvor alle kæmper mod alle, samtidig, og det blot gælder om at blive først færdig.

Jeg deltog i 5 spil, men måtte indse at mit engelsk ikke er godt nok til at kæmpe mod indfødte.

Her til aften fik Eik, Jens og jeg spillet to spil Wyatt Earp, men jeg var lidt rusten i reglerne, og vi lavede ind til flere fejl, som dog blev rettet i løbet af spillet. Jeg vandt det første spil, og fik en sidste plads i det andet spil.
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by pytman »

Igen i aften blev det til et spil Dominion, ikke den bedste sammensætning af kingdoms, men det er stadig et vildt godt spil.. Blev nr 2 med kun 3 point op til nr 1..

Derefter tog vi et spil " A touch of evil" dette bliver kun bedre og bedre når man kommer mere ind under huden på reglerne.. Og skal helt klart have fingrene i udvidelsen..
Image
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion

Post by akwlinka »

Skulle lige have genopfrisket reglerne til Carcassonne H&G, så et enkelt spil blev det til i går, og jeg tabte. ØV
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 711 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

I går lagde vi ud med Quarriors, der er en deck-building-og-terninger-hybrid (dice-building?). Spillet inkluderer en hulens masse (120-130 stk?) terninger og var da bestemt pænt, men selv for et terningespil virkede det tilfældigt, og tematisk var jeg heller ikke så vild med det (så hellere et gensyn med Alien Frontiers!)

Dernæst stod den på Barons, som er nyeste kortspil fra Cambridge Games Factory (Glory to Rome m.fl.). Ved hjælp af fire sæt kort skal man opbygge et kongerige, angribe de andre spillere med riddere og bygge div. bygninger. Spillet har en del interessante valg, og jeg tror der er langtidspotentiale i det. Som tilfældet var med GtR skal man ikke købe spillet for dets æstetiske kvalitet, og jeg synes også, at det ind imellem virkede vigtigere bare at hamstre kort i stor stil end at bygge et kongerige op. Men sidstnævnte kan sikkert afhjælpes med større indsigt i spilmekanismerne.

Til sidst kom Evolution: The Origin of Species på bordet. Det er ikke just hver dag, man får lov til at spille et russisk spil, men Evolution var bestemt ikke noget uinteressant sted at starte. Spillet går ganske enkelt ud på at skabe den sejeste og mest overlevelsesdygtige dyreart. Kort fortalt har man en række kort, der kan bruges på tre måder: primært kan de lægges ned med bagsiden opad og fungerer på den måde som en dyreart. Desuden kan de lægges under dyrearten, forsiden opad, så man kan se den ene eller anden ende af kortet. På den måde repræsenterer de en egenskab ved dyret. Det kan fx. være evne til at svømme, kamouflere sig, angribe andre, oparbejde fedt (godt til tider med manglende føde) og andet. Der er endda nogle spændende muligheder for at dele egenskaber mellem dyrene.
Spillet virker strømlinet uden at være banalt, designet er overskueligt og indbydende, og tematisk giver mange af kortene mening. Så langt, så godt. Desværre fungerede det ikke helt så godt i praksis. Ens dyr dør hele tiden, hvilket sikkert er meget realistisk, men ikke nødvendigvis underholdende - det er svært at "bygge" et dyr op, når det hele tiden bliver dræbt af en kødæder. Da man ikke scorer point undervejs, og man jævnligt får udraderet flertallet af sine kreationer, virker hele spillet på nær slutspillet lidt ligegyldigt. Og der er en overhængende risiko for, at en enkelt spiller kommer godt fra start og skaber et kødædende, kamouflerende, svømmende og symbiotisk væsen, der bare er umuligt at kæmpe imod.
Måske skal der et par husregler til? Jeg giver det i hvert fald gerne en chance til.
Last edited by Gunness on Fri Sep 30, 2011 8:36 pm, edited 1 time in total.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Gunness wrote:Det er ikke just hver dag, man får lov til at spille et russisk spil,
Det kommer vel an på hvem man spiller med? 8)
I hvert fald har f.eks. Sirius solgt spil på Essen Messen siden 2008, og foreløbig er det da blevet til 10 spil.
Men tak for beskrivelsen. Jeg tror at du har sparet mig for et køb.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 920 times

Post by Frouvne »

Mik wrote:[...] Men tak for beskrivelsen. Jeg tror at du har sparet mig for et køb.
Det er altid dejligt at blive sparet for et spilkøb - ikke mindst så pladsen og tiden kan blive brugt bedre. I dette tilfælde er jeg dog ikke sikker på, at jeg er enig i din disposition, Mik. Jeg tror, du kommer til at fortryde den ... og i virkeligheden tror jeg også, du kommer til at ombestemme dig! :wink: Hele Gunness beskrivelse af spillet er jo ganske positiv - og den er jeg meget enig i - blot konklusionen indeholder forbehold. Disse forbehold er dog funderet på et spil og vel at mærke aftenens sidste spil, hvor jeg ikke lagde skjul på, at jeg ikke på forhånd havde fuldkommen styr på reglerne. Og der var også et par små-ting - men ikke nødvendigvis ubetydelige små-ting - der blev spillet galt. Jeg tror primært de vil gøre spillet lidt mere aggressivt, men jeg tror dog også, at vores strategier ville se anderledes ud, hvis vi spillede spillet endnu en gang. Vi fokuserede alle meget på at få nogle kød-ædere på bordet og skulle måske i stedet i første omgang have fokuseret på lidt større variation i vores dyrs forsvar. I hvert tilfælde så det (forkortede) spil jeg i dag spillede med min søn helt anderledes ud; vores dyr levede meget længere tid og blev hurtigt relativt komplekse. Jeg vil bestemt ikke afvise, at man vil komme til at opleve store tab i en del spil og særligt hvis de terninger der afgør hvor store mængder føde der er tilgængelige er ugunstige. Men jeg er i udgangspunktet lige så positiv i min umiddelbare vurdering som Gunness og kan hertil tilføje en konklusion, der i hvert tilfælde i første omgang er noget mere positiv stemt overfor spillet end Gunness'.
frouvne, administrator

Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Jamen, så kan jeg da tilføje at jeg også deltog, og det har sparet mig for et køb. 8) To faktisk, for Quarriors springer jeg også over på.

Barons kunne måske være noget. Det ved jeg ikke helt endnu.
Sidst spillet:
Image
Post Reply