Hvad har du spillet i dag? - April 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Re: Hvad har du spillet i dag? - April 2014

Post by Mik »

Ja, det er mere udtalt i The City end i San Juan, men til gengæld varer spillet kun 6-8 ture.
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Torsdag mødte jeg endelig det første spil på denne con som jeg blev helt vildt forelsket i: Black Fleet af Sebastian Bleasdale, kendt fra London Tube-spillet og KeyFlower. Udgivet af Asmodée, dette er simpelthen det næsten perfekte piratspil. Der er en del kaos i det, men til gengæld kan det spilles på en time, og jo mere uretfærdigt spillet er, jo hurtigere er spillet ovre. Og i 3 spil har kun set en enkelt spiller bygge den perfekte flåde, som var umulig at indhente. I et andet spil så jeg en spiller sakke agterud, medens de 10 andre spillere (3x4-spillere) alle har været meget tæt på sejren, indenfor en tur eller to.

Spillet har de mest fantastiske plastikskibe, som desværre er meget skrøbelige. Tilsyneladende er disse skibe kun til rådighed i Kickstarter-udgaven, men forhåbentlig bliver de også solgt separat, når spillet kommer på gaden.

Hvis nogen kan huske Winning Moves-spillet Karibik af Michail Antonov, så kender de allerede grundideen i spillet: saml varer op et sted, sælg dem et andet sted - hvis du imellemtiden bliver angrebet af et kaperskib.

Denne version har lidt mere kød på: hver spiller får et sæt opgraderingskort som koster 5, 8, 11, 14 Dubloner samt et slutkort som koster enten 10 eller 20 Dubloner, alt efter hvor langt man ønsker spillet skal vare. Slutkortet kan først købes når man har købt alle de andre, som kan købes i valgfri rækkefølge. Disse kort ligger foran spilleren med bagsiden opad, og former derved spillerens hjemstavn, med passende illustrationer som viser et fortløbende sceneri. Hvert kort findes i 7 varianter, så selv i et firemandsspil, kan ingen vide hvilke opgraderinger en spiller har til rådighed.

På hånden har man 2 Manøvrekort, som hver viser hvor mange felter man kan flytte et af de to Royal Navy skibe som er til rådighed. Kortene vil enten tillade at flytte det gule eller det lilla skib X antal felter. Desuden kan man tilsvarende flytte sit piratskib og sit handelsskib. Endelig vi manøvrekortet også fortælle om man må trække 1 eller 2 Lykkekort eller om man skal discarde et Lykkekort fra hånden, hvis kortet er blankt så får man naturligvis ikke et erstaningskort.

Lykkekortene kan spilles frit, bortset at man aldrig kan have mere end 3 af disse kort på hånden. Manøvrekortet man spillede bliver naturligvis altid erstattet af et andet. Lykkekortene er ef den sædvanlige type som altid er gode i særlige situationer: God Vind giver 2 ekstra fart til alle 3 skibe. Plus 2 dukater giver ekstra indkomst ved salg af varer, og så videre.

Man starter på en af 6 byer og fylder sit handelsskib op med 3 varer, som naturligvis passer fint på selve skive (lidt ligesom på elefanterne i Bombay). Piratskibet har kun plads til en enkelt stjålen vare. Hver by sælger kun en type varer, som kan leveres i alle andre byer, men naturligvis får man mest for varerne i den by der ligger længst væk. Når man når en havn sælger man straks alle 3 varer ombord, og får 2 eller 3 dubloner per vare. Og man fylder straks skibet på ny med havnens nye vare. Simpelt og effektivt.

Piraterne vil skyde på et handelsskib det ligger ved siden af efter det har flyttet, og stjæler derved en vare fra skibet. Hvis dette var den sidste vare ombord på handelsskibet synker det, og må starte på ny i en hvilkensomhelst by. Piraten får 2 dubloner for hver sunket skib, og varen den stjal kan begraves på en af de mange skatteøer for værdien skrevet på øen (3-6 dubloner).

Opgraderingskortene giver en permanent forbedring af af alle spillerens skibe: for eksempel at alle 3 skive må flytte +1 felt. At man får +1 dublon for hvert salg. At man frit vælge at bytte rundt på værdierne på manøvrekortet imellem de tre skibe. At man skyde igen med sit handelsskib. At man kan angribe andre piratskibe osv. osv.

Ualmindeligt underholdene! 9/10

Sparkle var en prototype fra abacusspiele, som var meget abstrakt, men underholdene i en en slags "Take it Easy"-stil. Ikke helt min stil. Men det fungerede fint.

Cirkus Grandioso er et japansk/fransk spil om at bygge en fælles pyramide af dyr i en bestemt rækkefølge: elefanter, dernæst næsehorn, efterfulgt af kameler osv. Første spiller som "fuldender" pyramiden i perfekt trekant, vinder spillet SÅFREMT han samtidig er i besiddelse af Domptør-brikken.6 /10

Splendor er måske det spil flest af de 400 deltagere kan lide. For mig lidt for abstrakt. Man tager 3 forskellige eller 2 ens pokerchips af superkvalitet! Eller også køber man en fremlagt kort. Man kan også reservere et kort som man derved kan bygge senere. Alle kort giver en permanent juvel i en af farverne, således at sparer en chip i denne farve, derved får man råd til at købe dyrere og dyrere kort. Der er flere andre regler, men det fungerer godt, ser godt godt ud, men er lidt for abstrakt til min smag. Det burde dog blive et hit i familierne Frouvne og Larsine. 8/10

Endelig spillede jeg Nauticus sent på aftenen med Uwe Eickert fra Academy Games, som har tænkt sig at udvide sin spilforlag med en række simplere familie-strategispil. Forhåbenlig vil han udgive en engelsk version af Kashgar, som har megen tysk tekst på kortene, og med stor sandsynlig vil han også udgive dette spil på engelsk, selvom det ikke kræver andet end engelske regler. Det er uden tvivl det mest komplekse strategispil fra d'herrer Kramer/Kiesling. Der er sandelig noget at tænke over! Og hvordan i alverden Kosmos har tænkt sig at sælge spillet i Tyskland må guderne vide, men for os hardcore gamere er det et fabtastisk spil: Fra en rondel vælger hver spiller en aktion, hvor den aktive spiller får en 'Puerto Rico-bonus' medens alle kan lave hovedhandlingen, dette gøres to gange, hvilket betyder at kun en handling forbliver urørt. Man bygger skroget af skibe, bestående af stævn, agterstavn og 0-3 mellemdele. Små skibe bliver hurtigere færdig medens, større skibe kan have flere varer. De skal også have en mast på hver skrogdel, og naturligvis et sejl, som alle skal have samme flag i toppen. Endelig er der plads til en vare i hvert skrog-sektion. Rondellen bestemmer prisen på hver del: 0-3 penge, og hver del kræver en arbejder til at bære delen hjem til værftet. Dele man betaler for bygges direkte, medens gratis dele først lægges på lager hvorfra de kan hentes med en anden handling. Hvis man køber alle fire dele til forskellig pris får man en ekstra gratis (som derfor også lægges på lager), medens man betaler en fast pris på 4 penge for hver dublet man tager (uanset original pris). Der er naturligvis en enorm mængde andre regler, som gør spillet til det mest komplicerede spil jeg nogensinde har set fra Kosmos. En vinder! 9/10
Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I fredags var en af vennerne på besøg til en omgang brætspil. London kom atter på bordet, og ikke overraskende blev dette spil ret anderledes i forhold til de 2- og 4-personers spilgange, vi før har prøvet med dette spil. Seasons kom endelig på bordet, og det var mindst lige så hyggeligt at spille som første gang, jeg prøvede det. Inden aftensmaden nåede vi en omgang Smash-Up, og efter at have spist pizzaer lavet på grillen tog vi en omgang Agricola. Vi brugte de komplekse kort, men dem var jeg ikke så vild med. Til gengæld fik jeg for en gangs skyld leget lidt mere med korn og grøntsager - en strategi jeg ellers sjældent satser på.
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Fredag Blev set til 5 spil. Ikke meget paa en hel dag, men det fordi der er saa mange vidunderlige mennersker fra heel verdin at snakke med.

Desvaerre faar jeg Ikke pro event Helton saa mange prototyped som jeg have sat set paa - for else pelt maatte Cedric fra Repos tags hem foer jeg fik proevet nye udvidelse til 7 Wonders. Jeg havde ellers en aftale som jeg var noedt til at bryde, da en god ven ikke kunne lide spillet (Gus, hvor det hardy at bruge et US-tastatur! Jeg spider (sidder) I Torontos Lufthansa (lufthavn). Jeg naaede Ikke at spille Tzolkin-udvidelsen, som jeg glaeder mig til I Essen.

Men jeg spillede dog "My Village", som er en fin trending (terning) version af spillet fra Eggertspiele. Mere I'm det sender, hvis oensker det. 8/10.

ellers spillede jeg Black Fleet, Istanbul, 23 og Coconuts, som muligvis har afloest Looping Louis som mit favorit sjoveste dexterity spil.

Man forsoeger at faa sin abe til at kaste gummikokosnoedder ned I en raekke krus. 7/10.
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 708 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

I går var tre fra vores spillegruppe samlet, og der blev lagt ud med Uwe Rosenbergs Caverna. Som en af de få brætspillere i denne verden har jeg endnu ikke set lyset i Agricola (læs: jeg synes, at det er gudsjammerligt kedsommeligt - visuelt, tematisk og gameplaymæssigt), så jeg er næppe den rette til at bedømme Caverna. Men det har vel aldrig afholdt nogen ;)
Caverna minder på lidt for mange måder om Agricola - selv tematisk, hvor vi ender med en lidt bizar konstellation om dværge, der graver efter malm og rubiner.... mens de holder grise i stuen og sår korn på markerne, hvis de da ikke ikke holder får dér istedet. Javel ja.

Anyway, det er jo bare et eurogame, så temaet er grundlæggende underordnet. Der er mange komponenter og mange muligheder i Caverna - så mange, at jeg hele tiden sad med en begyndende hovedpine, mens jeg prøvede at overskue mulighederne for at vælge forskellige strategier (det skal ikke lægges Stonys udmærkede regelforklaring til last). Der faldt lidt tiører hen ad vejen, men ellers må jeg tilstå, at jeg nok bare ikke lige fandt de vises sten, og at jeg fandt de mange små, gnidrede room upgrades ret uoverskuelige. Men spillet fængede aldrig rigtig, og det er nok bare overhovedet ikke min kop te - jeg kan dog se på BGG, at jeg er i klart mindretal, og er man til genren kvæghold-og-ædelstensudvinding, er det sikkert rigtig godt.

Vi sluttede af med Kickstarterspillet Paperback, der var en let og sjov deckbuilding/Scrabble-hybrid med pæne komponenter. Det gav i alt fald ikke hovedpine :)
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by JoelP »

Mik wrote: Men jeg spillede dog "My Village", som er en fin trending (terning) version af spillet fra Eggertspiele. Mere I'm det sender, hvis oensker det. 8/10.
.
?? Altså 'Village: The Dice Game'? Det lyder da interessant. Lugter det på nogen måde af det oprindelige Village, og hvad vinder det ved terningeversionen?
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

I påsken blev det til et par lettere spil med familien; Zooloretto, SOS Titanic, den slags. Jeg spillede også et enkelt spil Friday, hvor det helt atypisk lykkedes mig at vinde.

I KBK i går spillede vi Age of IndustryJapan-udvidelseskortet. Det var et interessant kort, som føltes meget anderledes end de to grundkort. Dels er der stort set ingen muligheder for at bygge kulminer eller jernværker på brættet (stort set alt kul og jern skal importeres - man placerer kuber når man bygger et skib), og dels var der ret ringe mulighed for at bygge et netværk af jernbaner.

Mit spil gik ikke så imponerende: Jeg fik bygget primært havne, bomuldsfabrikker, jernbaner, og et par skibe, og det gav alt for få points i forhold til de andres byggerier. Jeg havde en forventning om at pengene fra jernbanerne ville give godt med points, men det var helt utilstrækkeligt. Anyway, Japan-kortet var interessant og sjovt, og ikke mindst meget anderledes.

Dernæst blev det til et spil Terra Mystica, hvor det gik mine mermaids halvskidt. Darklings lignede længe favoritter til sejren, men de blev til allersidst overhalet af nomads, som fik bygget deres tredie by i sidste runde.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

JoelP wrote:
Mik wrote: Men jeg spillede dog "My Village", som er en fin trending (terning) version af spillet fra Eggertspiele. Mere I'm det sender, hvis oensker det. 8/10.
.
?? Altså 'Village: The Dice Game'? Det lyder da interessant. Lugter det på nogen måde af det oprindelige Village, og hvad vinder det ved terningeversionen?
Det er egentligt en mini-udgave med kort og terninger. Ved ikke om kortene ender med at blive brikker i stedet. Hver spiller starter med en mark (producerer korn) samt to andre bygninger som jeg pt. har glemt. En lang række andre kort/brikker kan købes og de er farvekodede så de passer de oprindelige kuber: f.eks. en række grønne rejsekort som skal tages i rækkefølge, en række blå handelskort som giver hest/vogn/brev osv for at kunne tage de blå VP-kort osv.

Der er 2 hvide terninger per spiller samt altid 3 sorte.
Startspilleren kaster samtlige terninger og vælger præcis TO som giver en sum fra 2-12. Alle de bygninger han har med denne sum kan aktiveres.
Derefter vælger den næste spiller to af terningerne i samme pulje. De sorte terninger kan vælges på linie med de hvide, men pesten forårsager +2 flyt imod graven. Naturligvis koster de bygninger du aktiverer også fra 0-4 flyt imod graven. Hver spiller har en mand stående på de 6-7 handlinger man kan gøre såfremt man stadig har en mand stående på ham, og man selv vælge hvem der dør, når tid er. Naturligvis har man mulighed for at lave nye familiemedlemmer, ligesom man også har mulighed for at tage Startspillerbrikken med en "firer" eller en "tier". Var oprindeligt kun en "tier", men det viste sig for svært at få den, og spillet er ikke færdigt. Men jeg er ikke i tvivl om at jeg køber det på Essen!
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

Gunness wrote:I går var tre fra vores spillegruppe samlet, og der blev lagt ud med Uwe Rosenbergs Caverna. [...]
Så fik jeg endelig prøvet Caverna og jeg er splittet i min vurdering. På den ene side kan jeg godt se nogle af de ting det potentielt gør bedre end Agricola. Det virker som om, der er nogle mindre snærrende bånd end i Agricola, hvor særligt behovet for at få mange arbejdere virker som et imperativ og man hele tiden jagter ressourcer til at brødføde denne befolkning med. Jeg må på den ene side være enig med Gunness, når han skriver, at temaet er tyndt. For mig er det nu fint nok i Agricola, hvorimod jeg har lidt sværere ved at indtænke minegravende goblins i konceptet. Selv følte jeg det fra starten af lidt intimiderende med de mange kort i Agricola, men jeg har lært at holde af dem for variationens skyld og for at man føler at man har sin helt særlige mission. Ideen med de mange bygninger med tekst i Caverne gør selvfølgelig, at man kan komme udenom kortene men til gengæld får man kaos på bordet. Det virkede i mine øjne meget uoverskueligt og som en uelegant måde at løse kompleksitetsproblemet på. Alt i alt er der ingen tvivl om, at Caverna er et solidt spil, der vil vinde mange tilhængere. Jeg tror dog, jeg holder fast i Agricola, som jeg trods alt finder mere elegant og - på godt og ondt - stramt skruet sammen.

Også Paperback kom på bordet og det har jeg lige for tiden et soft spot for.
frouvne, administrator

Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Lørdag blev det kun til 3 spil, hvoraf et var en gammel kending: jeg lærte et par gode venner glæden ved at spille Terra Mystica.

Den ene af disse var designeren Benjamin Corliss som blev nummer to i Game of the Afternoon-konkurrencen med et spil kaldet Anti-Gravity som var et meget underholdene Carrom/crokinole-spil hvor hver spiller har to rumskibe, og det gælder om at fange rumpirater, få modstanderne til at blive trukket ind i de sorte huller og på at undgå den store alien i midten. Meget underholdene, og jeg er superglad for at han gav mig rumskibene bagefter: især de stærke magneter er ikke så lette at finde i Danmark. Så nu skal jeg blot ud at købe et Carrombræt og nogle øldåseholdere, og jeg har et fint spil Rubicon!

Søndag nåede jeg kun at spille Glory to Rome, min første gang med originalversionen, samt naturligvis den traditionelle Can't Stop turnering som tog hele eftermiddagen (80 deltagere) inden det var tid til at afslutte connen med Alan Moon's årlige middag: den 10ende af slagsen, som blev indført da Annemete. Asger og jeg var derovre første gang i 1999. Alan betaler stadig hele gildet som blev holdt på Niagara Fall's Hard Rock Cafe, hvor vi selv kunne vælge menuen.

Og så blev jeg i øvrigt solskoldet på mit stakkels korthårede isse pga. den vidunderlige forårssol ved vandfaldet og den masse is der stadig ligge på klipperne. Fed tur!
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Efter Djengis Con havde jeg skrevet en lang spilrapport, men min browser blev sur, og det hel røg... :(

Så nu kommer den korte udgave:

Da vi ankom til Djengis Con, kunne der lige klemmes et The City ind inden aftensmaden. Jeg satsede på springvand, men var i tvivl om det nu var rigtigt, da jeg så hvor mange point de andre fik. Men de sidste tre runder, med bygning af to store bygninger som gav mange point og en del springvand og en U-Bahn til sidst, sikrede mig sejren.

Efter aftensmad blev det til to spil Das Motorsportspiel. Et 8 personers spil mod en del nybegyndere og en del erfarne. Det gik rigtig skidt, og jeg var rent faktisk ved at blive indhentet med en omgang på et tidspunkt. Men da alle de andre en efter en faldt fra, fordi de kørte deres biler i stykker, blev der fri bane, og jeg endte på en 2. plads, kun en halv omgang efter vinderen. Kun 4 biler formåede at gennemføre løbet. Bagefter et 5 personers spil, hvor jeg slet ikke havde nogle problemer med at komme først over målstregen. En af spillerne nåede i dette spil at blive overhalet med 2 omgange, hvilket jeg aldrig kan mindes at have oplevet. Begge spil var over 5 omgange, hvilket vi, i bagklogskaben klare lys, nok skulle have begrænset til 3 omgange.

Derefter blev det til et spil Colosseum mod Boris, Maria og Christian. Jeg havde svært ved at beslutte mig for hvad jeg skulle satse på, men sluttede på De Legendariske Løvejægere. Et flot show med masser af stjerner, men desværre slet ikke så mange medaljer. Tror jeg blev nummer 3.

Inden jeg gik i seng nåede jeg lige 6 spil Ave Caesae. 3 spil med 6 vogne, hvoraf jeg vandt et, og 3 spil med 4 vogne, hvoraf jeg også vandt et.

Lørdag morgen startede med to spil Kingdom Builder, med udvidelserne Nomads og Crossroad. I første spil fik vi kun en Nomads plade med, men det virkede som om Nomads brikkerne var meget stærke, selvom de kun virkede en gang. I andet spil trak vi både en Nomads og en Crossroad plade. Så vidt jeg husker vandt jeg det første spil, men kom sidst i det andet spil.

Inden frokost blev det også lige til to spil San Juan Inkl. udvidelser. Jeg endte med at vinde begge spil.

Om eftermiddagen introducerede Steen Terra Mystica. En skam det er nødvendigt med så lang en gennemgang for at spille et spil som ellers er ret simpelt. Jeg isolerede mig i den ene halvdel af kontinentet. Det har den fordel at man ikke bliver forstyrret af de andre, men det er dyrt da man aldrig sparer på opgraderinger. Under alle omstændigheder gik det meget godt, og jeg fik da en 2. plads, kun overgået af Steen, så jeg var godt tilfreds. Et spil som sikkert skal prøves igen.

3 spil Crokinole mod Jens, medførte to sejre og en øm negl.

Jeg nåede også lige med i et spil Würfel Bohnanza, men det kom aldrig til at fungere rigtig godt for mig, og jeg endte som nummer 3 ud af fire.

Efter aftensmaden, blev jeg spurgt om jeg var interesseret i at indtroduceres Das Motrosportspiel for flere, men det kneb med at finde borde, og i stedet for spillede jeg med i et 4-persones Village (og Inn) på et lidt for lille bord. Jeg satsede på kirke og handel, hvilket også gik meget godt i starten, men på et tidspunkt gik alt i stå, og jeg fik slet ikke handlet mere. Jeg sluttede på en absolut sidste plads. Jeg tror jeg skal lære at det er OK at lade sine familiemedlemmer dø i dette spil, selvom jeg ikek synes det er intuitivt.

Endnu 3 spil Crokinole medførte kun 1 sejr, men en endnu mere øm negl.

Sammen med Jens blev jeg introduceret til Russian Railroads af Boris og Maria. Umiddelbart et helt fint spil, som jeg gerne spiller igen, selvom jeg frygter at den bliver en lille smule automatiseret, idet det virkede som om det var tydeligt hvilke steder de første workers altid skulle sættes. Min strategi med at bygge den transibiriske jernbane, med masser af spor og doblinger, så længe ud til at virke, men den blev først overhalet at Boris, og til sidste af Jens, som scorede sindsygt mange point på ingenører og industri. Måske en fejl at vi lod ham få så mange ingenører, og at han så fik bonus for deres point. Jeg endte på en 3. plads.

Om natten blev det til 3 spil One Night Ultimate Werewolf. Personligt synes jeg det fungerede OK, men jeg er ikke helt vild med at det kun varer en omgang, for det er næsten for lidt.

Vi sluttede med et spil Two Rooms and a Bomb, som IMO slet ikke fungere. Måske vil det virke med flere forskellige roller.

Søndag introducered jeg Drum Roll (med alle udvidelser undtagen Ringmaster). Desværre blev spillet lidt for langt (næsten 3½ time), og så bliver det lidt for langtrukkent efter min mening. Men med 3 nye spillere kan det vel ikke være anderledes. Desværre nåede jeg ikke at få en ordentlig cube engine op og køre, og manglede konstant kuber, og turde derfor ikke købe helt så mange artister som nogle af de andre. Jeg fik derfor ikke bonus for flest artister, mange artister, meget personale, eller flest personale. Jeg fik dog mange point for mine artister, men kun nok til en 2. plads.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Tirsdag d. 15. spillede Larna og jeg et spil Carcassone: The Castle, som jeg stdig synes er et af de bedste Carcassonne spil der er lavet.

Onsdag blev spilleaftenen aflyst, men i stedet for blev Larna og jeg inviteret ned til Eik for at spille Kingdom Builder og Crossroads. Vi trak i begge spil en plade fra Crossroads, og jeg syntes at deres effekter var lidt for voldsomme, specielt Crossroad brikken som Eik fik og udnyttede lidt for godt.

Påskedag var vi til påskefrokost i sommerhuset, og i den forbindelse fik jeg også spillet lidt.

Første to spil Kingdoms som jeg ikke har spillet i mange år. Det første spil gik meget godt, og jeg havde en reel chance for at vinde, men blev slået på målstregen af min svoger. I andet spil kom jeg bagud fra starten af og kom aldrig tilbage i spillet igen.

Dernæst to spil Qwirkle som jeg slet ikke kan huske hvordan gik.

Vi sluttede med et spil String Railways, hvor vi desværre spillede lidt forkert. Min svoger vandt på trods af dette, og jeg tror ikke det havde gjort nogen forskel om vi havde spillet korrekt.

I går aftes kom Eik og Jens til spil. Vi stratede med to spil Ticket to Ride: Nederland. Nederland har en ny mekanisme hvor man skal betale penge for at bygge ud over de kort man stadig skal aflevere. Alle spillere starter med 30 penge, og alle betalinger går til banken, undtagen hvis man bygger på en dobbeltstrækning, som en anden spiller allerede har bygget på, for så går pengene til ham. Prisen for at bygge går fra 1 til 4 og har intet med længden af strækningen at gøre. Hvis man ikke har råd til at betale, får man i stedet for et lånebevis, som giver -5 point når spillet slutter, og som man aldrig kan komme af med. Når spillet slutter får den spiller der har flest penge tilbage 55 bonuspoint (35 i et 2-spiller spil), nummer 2 får 35, nummer 3 får 20 og nummer 4 får 10 point. Spillere med lånebeviser regnes automatisk som at have færrest penge, og den sidste spiller får altid 0 point (så i et 3-spiller spil uddeles der 55, 35 og 0 point). Det virker umiddelbart som om det er alt for mange bonuspioint i forhold til de 10 point man får i andre T2R spil for enten at have længste rute, eller flest gennemførte billetter. Men billeterne i denne udgave giver også flere point end i de andre T2R spil. Normalt giver en billet et antal point lig med antallet af felter via den korteste rute. I dette spil giver de ofte mere end dobbelt så mange point! F.eks. er strækning på 4 giver 9 point.

Eik vandt det første spil på at score de 55 points bonus, og endte på 206 point. Jens fik 35 points bonus, men havde en billet han ikke havde gennemført (-13 point) og endte på 171 point. Jeg fik ingen bonus point og endte på 178 point, så umiddelbart virkede det som om bonusen afgjorde det hele.

Men i andet spil byggede Eik fra den ene ende af brættet til den anden, og da han var løbet tør for penge, begyndte han at trække billetter i stedet for. Da man trækker 4 billetter, er der stor sandsynlighed for at man kan bruge mindst en af dem, og sådan var det også for Eik. Flere gange beholdt han endda dem alle 4. Da vi talte om vandt Eik med over 150 point.

Bagefter spillede vi et spil Qwirkle, og aldrig før har jeg oplevet at man kan spille så destruktivt som Jens gjorde. Da første han førte begyndte han at bygge så det blev umuligt at afslutte en række med 6 brikker, og da han konstant scorede 6-7 point var det en god taktik for ham. Det var dog ekstremt frustrerende for os andre, som slet ikke kunne gøre noget ved det. Slutresultatet blev at Jens vandt, med Eik langt bagefter og mig lige bag Eik. Vi havde sammenlagt langt færrer point end man plajer i et 3-spiller spil, men det skyldtes helt klar Jens destruktive taktik.

Eik gik hjem og Jens og jeg afsluttede med et spil San Juan (inkl. udvidelser). Jeg byggede billigt og meget, hvilket medførte at jeg senere i spillet kunne bygge dyrt og meget. I medens forsøgte Jens at følge med, men det lykkedes ikke, og jeg vandt med 36 point mod Jens 28.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Mik wrote:[...] Splendor er måske det spil flest af de 400 deltagere kan lide. For mig lidt for abstrakt. Man tager 3 forskellige eller 2 ens pokerchips af superkvalitet! Eller også køber man en fremlagt kort. Man kan også reservere et kort som man derved kan bygge senere. Alle kort giver en permanent juvel i en af farverne, således at sparer en chip i denne farve, derved får man råd til at købe dyrere og dyrere kort. Der er flere andre regler, men det fungerer godt, ser godt godt ud, men er lidt for abstrakt til min smag. Det burde dog blive et hit i familierne Frouvne og Larsine. 8/10 [...]

Jeg missede din anbefaling i første omgang - men nu er den set. Og lidt research får mig til at tro, at du har ret i at det kunne blive et hit her. Tak for anbefalingen. Nu må vi så bare vente til det bliver tilgængeligt...
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Til min store overraskelse kom min søn idag og spurgte om vi skulle spille: Lord of the Rings: The Confrontation (Deluxe Edition). Det var selvfølgelig svært at sige nej til. Senere sad han selv og spillede Castle Panic, men var da så storsindet, at hans gamle far godt kunne få lov til at være med til at besejre orker og trolde!
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg havde ikke mulighed for at tage i KBK i går, men til gengæld fik jeg spillet Eldritch Horror derhjemme igen. Vi var to spillere, og som tidligere var det en underholdende oplevelse. Denne gang var vi oppe mod Cthulhu himself.

Min gamle astronom løste det første mysterium ved at sejle ud til R'Lyeh i det sydlige Stillehav. Andet mysterium gik også ret nemt, da det udelukkende bestod i at samle nogle clues.

Min makker kogede i mellemtiden rundt i Asien: Hjalp lægerne i Bombay med at kurere en farlig sygdom, og besøgte ekspeditionen i Himalaya. Desværre gjorde en mærkeligt overnaturligt signal et sted tæt på Nordpolen, at vi ikke længere kunne lukke gates, og de mange åbne gates sendte doom-markøren i frit fald mod 0.

Tredie mysterium var ikke så mystisk: Besejr Cthylla (?! tænk Cthulhus søde børnehavebarn) i det sydlige Atlanterhav. Desværre var der langt ned til hende, og da jeg blev uretfærdigt arresteret i Panama ("I bliver nødt til at lade mig gå, jeg skal ned og dræbe et frygteligt monster som er kommet til syne i Atlanterhavet!") så det sort ud: Cthulhu vågnede (så nu skulle vi også besejre ham), men inden vi kom særligt langt var det hele ovre, og vi (og resten af verden, går jeg ud fra) gik frygteligt til grunde. Ah well...

Men morsomt var det! Jeg er stadig ikke sikker på hvor meget reelt "spil" der er i EH, men derfor kan det jo være meget sjovt alligevel, hvis man gider leve sig ind i det. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Post Reply