Hvad har du spillet i dag? - Juni 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 708 times
Been thanked: 839 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2014

Post by Gunness »

Jeg prøver altid gerne først, men jeg var ikke lige klar over, at jeg havde nogen i nærmeste spil-omkreds, der havde det :)

Hvordan ligger det med genoptryk af Eklund-spil? Er det sådan noget med at slå til nu, ellers må du vente i 3 år på næste genoptryk?
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:Jeg prøver altid gerne først, men jeg var ikke lige klar over, at jeg havde nogen i nærmeste spil-omkreds, der havde det :)

Hvordan ligger det med genoptryk af Eklund-spil? Er det sådan noget med at slå til nu, ellers må du vente i 3 år på næste genoptryk?
Vente tre år lyder bekendt... :)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Fik spillet Castles of Burgundy 2 gange i aften med Sir William. Han vandt begge gange, også selv om vi byttede spilleplade i det andet spil :(

CoB fungerer rigtig godt med 2 spillere efter min mening. Der er en del variation og usikkerhed i forhold til hvilke brikker der kommer i spil, men det skaber bare en god udfordring. Og det går hurtigt. Vi brugte en times tid på hvert spil.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

I går kom Laban, Eik og Jens til spil.

Vi startede med to spil Castle, som er et dejligt kaotisk spil, hvor man får en håndfuld kort, samt en bunke kort, som man så bare skal forsøge at skille sig af med. Kortene er forskellige personer, som enten kan spilles i borgens gårdsplads, på borgmuren, i et tårn eller nogle af dem uden for borgen. Der kan også være andre restriktioner, f.eks. kan elskerinden ikke spilles hvis dronningen allerede er i spil, og dronning skal, om muligt, spilles ved siden af kongen. Hver gang man spiller en person, kan personen have en effekt, f.eks. kan de flytte andre kort, sendes kort tilbage til ejeren, eller de kan skifte ejer (markeret med en farvet brik). Med to spillere kan det være et langt spil (ca. 1 time) og det kan blive ret taktisk, men jo flere spillere, jo kortere og mere kaotisk bliver spillet. Jeg elsker spil hvor man er nødt til at spille ud fra det man har på hånden, men der er desværre 2 af de nævnte 4 spillere, som ikke er gode til denne form for spil, da de hele tiden insistere på at kende samtlige kort, og spille efter hvad de andre gør eller ikke gør. Det har tendens til at trække spillet ud og gøre det mindre sjovt. Heldigvis betød det ikke det store i dette spil, hvor strategien med at bytte sine kort ud for bedre kort tabte i begge spil. Eik vandt det første spil og Jens vandt det andet spil.

Herefter blev Can't Stop hevet frem, en klassiker som hverken Jens eller Laban kendte. Helt klart en mangel i deres spilopdragelse, som der nu er rådet bod på. Tre spil blev det til, og i hvert eneste spil nåede jeg at få lukket 2 baner, men desværre ikke den tredie bane. Eik vandt første spil, Jens vandt andet spil og Laban vandt tredie spil.

Vi sluttede aftenen af med et spil San Juan (inkl. udvidelser), men selvom jeg fulgte godt med i hele spillet, så fik jeg en fesen afslutning, hvor jeg i løbet af 12 kort ikke trak noget der kunne give mere end 3 point. Jeg endte på en sidsteplads med 32 point, Laban fik 41, Eik 43 og Jens 47.
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Blueswan var forbi i aftes til en gang Twillight Struggle. Der går et stykke mellem hver spil, så det tager lige sin tid at komme i gang, heldigvis gældende os begge.

Kasper fik æren af, at være USSR og så fik jeg æren af USA. Da jeg ikke fik Blokade i min første hånd, var jeg lidt påpasselig med VestTyskland og prøvede en ny strategi med fokus på Asien men forsøgte dog at sikre mig Italien. Havde dog lidt i Tyskland, da jeg ikke bare ville give det fra mig. Var ikke synderlig tilfreds med min starthånd - blev dog værre - men lykkedes mig at få kontrol med store dele af Asien desværre på bekostning af Europa som Kasper fik god kontrol med. Blokade blev ikke spillet og jeg var blevet mere modig ved, at jeg havde fået 4 influence i Vesttyskland. Så måtte jeg jo bare ofre et kort hvis Blokade blev spillet.

Desværre blev min næste hånd ganske forfærdelig, bestod kun af kort med 1 - 2 OP værdi, og da Kasper som Hovedevent spiller det kort (Red .....?), der giver mig -1 til alle OP aktioner, så det ganske slemt ud. Jeg sad med en del røde kort, som ikke kunne bruges i Space Race og som en lille bonus spillede Kasper endelig Blokade. Så pludselig var Kasper meget tæt på Dominans i Europa og jeg sad med Europa Scoringskortet. Så jeg måtte jo spille det meget hurtigt, havde ingen mulighed for at forhindre hans Dominans der.

Så 2. runde blev ganske forfærdelig og jeg var desværre nødsaget til, at rette fokus mod andre område og satse på, at Europa Scoringskortet aldrig kom i spil igen. (Det gjorde det så i runde 10, hvor jeg så tabte spillet).

Men lykkedes mig da i sidste ende, at få et godt greb om store dele af verden, med undtagelse af Mellemamerika, Europa og dele af MellemØsten.

Forsøgte gentagende gange, at få erobret en battleground i Europa, men Kasper havde ingen problemer med at gang på gang at sikre dominans og hans iver øgedes, da vi vidste at Europa Scoringskortet ville komme i spil senest i runde 10.

Jeg spillede dog i runde 9 Cuba Crisis og senere i samme runde, spillede jeg Che Guevera for 3 OP. Kasper kunne så vælge, at bruge eventen som så reelt ville udløse Global Atomkring.

Her blev vi lidt usikre på, hvem der så reelt ville tabe. Med Cuba Crisis i spil, ville Kasper jo tabe hvis han gennemførte et Coup men ifølge reglerne ville jeg tabe, hvis jeg spillede et kort som medførte Global Atom krig. Nogen ideer?

En hyggelig aften og et spil der skal spilles noget mere. Vi har endnu ikke præsteret at komme til Late War. :(
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.

Post by BlueSwan »

Det var nu i runde 7 og ikke i runde 10 at spillede sluttede! Jeg er stadig aldrig nået til late war. :D

Har slået Cuban Missile Crisis op på nettet og du havde ret i at jeg ville have tabt såfremt jeg havde valgt at aktivere Che.

Fandt dog en anden regel vi spillede forkert. Når man spiller et kort med modstanderens event, så sker eventen ALTID. Modstanderen kan ikke vælge om eventen aktiveres eller ej. Det havde dog ingen relevans ift Che og Cuban Missile Crisis, da Che's event siger at man kan vælge at lave et kup eller ej.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail

Post by Gunness »

Sir William wrote:Jeg spillede dog i runde 9 Cuba Crisis og senere i samme runde, spillede jeg Che Guevera for 3 OP. Kasper kunne så vælge, at bruge eventen som så reelt ville udløse Global Atomkring.

Her blev vi lidt usikre på, hvem der så reelt ville tabe. Med Cuba Crisis i spil, ville Kasper jo tabe hvis han gennemførte et Coup men ifølge reglerne ville jeg tabe, hvis jeg spillede et kort som medførte Global Atom krig. Nogen ideer?

En hyggelig aften og et spil der skal spilles noget mere. Vi har endnu ikke præsteret at komme til Late War. :(
For at starte med slutningen - den forstår jeg ikke. Late War-deck'et bliver blandet ind ved starten af runde 8, og hvis I har spillet til runde 10, så må I vel have spillet Late War?

Mht Cuban Missile Crisis og Che er jeg 99% sikker på, at Kasper ville tabe. DEFCON-reglen (med at phasing player har ansvaret) gælder kun, hvis atomkrigen udløses af, at DEFCON rammer 1. Che-kortet giver kun mulighed for at lave kup mod ikke-battlegrounds. Og kup mod ikke-battlegrounds ændrer ikke på DEFCON.

EDIT: Kasper kom mig i forkøbet :)
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Ja, det var i 7. runde :oops:

Så hvis USSR spiller "Duck and Cover" for 3 OP, og DEFCON er på lvl 2, så taber USSR?

Hvad med den situation, hvor en event gør at USA kan flytte DEFCON 2 lvls i valgtfri retning, hvis det så spilles af USSR for OP, så taber USSR også hvis DEFCON kommer i lvl 1?

Kan jo blive rigtig øv for USSR, hvis det sidder med pågældende kort.

Man hvad med de situationer, hvor USSR bliver "tvunget" til at spille de relevante kort. USA har jo et kort, hvor USSR skal discarde et random kort og det kan jo ende med et af ovenstående. Men her er det jo så USA der er Phasing player.
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Post by Mikkel »

Torsdag havde jeg æren af at spille sammen med 3 veloplagte modstandere (heriblandt Jakob Juel herinde fra) og vi fik prøvet lidt forskelligt.

For at få de små grå lidt i gang, lagde vi ud med to spil "Hey, thats my fish", som på sit ydre virker som et nuttet lille spil, men i virkeligheden er et monster der kan flå venskaber fra hinanden - en lidt voldsom beskrivelse, men det er sådan det føles når ens lille nuttede pingvin bare bliver efterladt på sin egen isflage og sidder fast der og bare ingentind kan! :cry:
Så efter to spil, blev vi enige om at blive gode venner igen og lægge det bag os.

Så stod den på Ticket to Ride - Europa. Jeg havde før kun prøvet USA-udgaven, som virker som et grundspil, for i Europa-udgaven har man mulighed for at bygge togstationer og derved udnytte andres ruter. Jeg lagde den forkerte strategi, for jeg ville bare sørge for at klare mine missionskort, og to af de andre skyndte sig at få lagt de lange ruter og derved fik en masse point og kom langt i front allerede i starten. Så de to spil vi fik spillet, blev jeg nr. 3 og 4. Så en lektie må være at jeg skal kigge lidt udover mine missionskort næste gang og prøve at score de lange strækninger selvom de ikke er en del af mine missionskort. Man lærer vel lidt hver gang?
To af de andre havde også den opfattelse som jeg selv havde, at TtR ikke så voldsomt spændene ud når man læser om spillet, men den opfattelse havde de ikke da vi var færdige. Så glad for at de også gav det en chance :)

3. spil: Endeavor. Simpelthen et spil jeg bare ELSKER at spille. Mit nr.1 for tiden.
Tre af os havde spillet det før, og for Jakob var det første gang. Men han fik en hurtigt regelforklaring og vi sprang hurtigt ud i det.
Jakob var hurtigt ude og fik taget sig et slavekort, og i løbet af ingen tid blev de også frigivet, så derfor kunne vi stort set kun sejle og angribe. Så det blev et kapløb om at få noget indflydelse på sejlruterne så vi kunne få fat i Guvernør-kortene og derved sprede os ud på kontinenterne.
En tæt kamp blev det og vi endte meget tæt på hinanden da vi fik talt point op.
Det kan spilles med 2(og så en dummyplayer) og det kan også gå med 3, men jeg har nu erfaret at 4-5 spillere er det antal der gør at det bliver mere tæt og intenst.
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

>Så hvis USSR spiller "Duck and Cover" for 3 OP, og DEFCON er på lvl 2, så taber USSR?
Ja, fordi de er phasing player

>Hvad med den situation, hvor en event gør at USA kan flytte DEFCON 2 lvls i valgtfri retning, hvis det så spilles af USSR for OP, så taber USSR også hvis DEFCON kommer i lvl 1?
Jeps.

>Man hvad med de situationer, hvor USSR bliver "tvunget" til at spille de relevante kort. USA har jo et kort, hvor USSR skal discarde et random kort og det kan jo ende med et af ovenstående. Men her >er det jo så USA der er Phasing player.
Ja, der er det så med omvendt fortegn, så det kan nemt give bagslag at få modparten til at discarde :)
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Torsdag gik de tre raske bådflygtninge igang med at modstå de kannibalistiske øboere i Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island:
Det gik lige så dårligt som sidste gang - selvom vi dog nåede at overleve helt til 5 runde i andet forsøg...!
Efter 3. forsøg var vi ved at give op, og derfor indforskrev vi hunden til at hjælpe os. Det burde vi have gjort noget før, specielt da designeren jo netop anbefaler at man tager den med når man er 3 spillere.
Desuden kom jeg i tanke om at vores våbenniveau jo gerne må være over "6", og det ændrede jo hele konceptet en hel del. Nu gad vi ikke længere brænde landsbyer af, men målrettetb efter at få Eivind Soldat til at slagte løs på de kødædende indfødte.
Nu var scenariet næsten for nemt - - - ja, det er ikke nemt at gøre os tilfredse... :wink: 8/10
Image
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Gunness wrote:>Så hvis USSR spiller "Duck and Cover" for 3 OP, og DEFCON er på lvl 2, så taber USSR?
Ja, fordi de er phasing player

>Hvad med den situation, hvor en event gør at USA kan flytte DEFCON 2 lvls i valgtfri retning, hvis det så spilles af USSR for OP, så taber USSR også hvis DEFCON kommer i lvl 1?
Jeps.

>Man hvad med de situationer, hvor USSR bliver "tvunget" til at spille de relevante kort. USA har jo et kort, hvor USSR skal discarde et random kort og det kan jo ende med et af ovenstående. Men her >er det jo så USA der er Phasing player.
Ja, der er det så med omvendt fortegn, så det kan nemt give bagslag at få modparten til at discarde :)
Så hvis man får Missile Envy mod sig på et tidspunkt, hvor man er presset, så kan man vælge et kort - forudsat det er det højeste - og så reelt afgøre spillet, hvis farven er korrekt.

Giver pludselig en lidt anden situation, hvor man skal begynde at være lidt varsom jo hvad man gør. Har altid kun været "bekymret" omkring Olympic Games, da det jo er lidt mere åbenlyst hvad konsekvenserne kan blive. Har ikke overvejet de andre scenarier, men har heller ikke oplevet at Atomkrigen afsluttede et spil. Primært været på point eller Europa, det er sluttet.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

På sæt og vis er den lurende atomtrussel meget i tråd med spillets tema. Man skal hele tiden overveje, om ens næste handling kunne være med til at udløse ragnarok. Hvilket jeg har oplevet en del gange.

Men i øvrigt skal du selvfølgelig tage mine skråsikre udsagn med et gran salt. FAQ'en er alenlang :)
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Lørdag var jeg til familietræf hos min faster, og da jeg vidste at jeg har et par fætre der er glade for spil, havde jeg naturligvis taget lidt spil med.

Efter vi havde spist frokost, startede vi med et 6 personeres Igel Ärgern. Jeg forklarede regler, og endte naturligvis på en absolut sidsteplads. Jeg håber og tror at det skyldes at jeg er meget god til at forklare regler.

Bagefter spillede vi et 5 personers The Resistance. Lilli og jeg blev spioner. Det blev et vældig fornøjeligt spil, hvor begge mine fætre var ude på dybt vand. Første pegede de på Larna som spion, så pegede de på hinanden og sidste pegede de på Lilli. Da jeg satte det sidste hold, bestående af mig selv og mine to fætre, og holdet blev godkendt med 4 stemmer, var jeg nødt til at påpege at det jo måtte betyde at mindst en spion syntes at det var et godt hold, og ganske rigtigt så mislykkedes missionen og Lilli og jeg sluttede af med en high five.

Endnu et spil The Resistance, denne gang dog med plotkort. Jeg blev loyalist, men nåede aldrig at komme ind i spillet. Tre omgange og tre mislykkede missioner, og det var naturligvis de to onde fætre der stod bag det hele.

Vi sluttede med to 4 personers Ave Caesar, hvor jeg i det første spil lå forrest i ca. 2½ omgang, for derefter at ligge bagerst lige til målstregen hvor jeg snuppede en 2. plads. I andet spil blev jeg forhindret i at komme ind i Kejsergade, så min 2. plads blev degraderet til en absolut sidste plads.

En rigtig god dag, med god mad, hyggelige mennesker og spil :-)
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Kasper var forbi i går aftes, da vi nok en gang skulle afgøre om det var USSR eller USA der skulle dominere verden.

Vi byttede rundt på rollerne i forhold til sidst, og målet var at vi skulle komme ind i Late War perioden. (sagt med det samme, så lykkedes det ikke).

Jeg lavede den klassiske opsætning med mine røde tropper og det gjorde Kasper også.

Min starthånd var sådan lidt ......hmmmmm......svag, men havde dog fået "Blokade" fra start, hvilket for mig er et godt kort at starte med især hvis det spilles som ens sidste aktion.

Jeg startede ud med et kup i Italien, hvilket kun fjernede de amerikanske styrker og ikke gav mig nogen indflydelse. Efterfølgende forsøgte jeg gentagende kup i Iran, men symptomatisk for min aften i går, så slog jeg ettere og toere når jeg lavede Coup og femmere og seksere når jeg gik i SpaceRace. Så terningerne var ikke lige med mig.

Bedre blev kortene heller ikke, endte op med de stærke blå kort i anden runde, som jeg så sad inde med sammen med mine Røde lave OP kort. Så jeg kunne ikke rigtig ekspandere, men kunne dog fastholde min position i Europa på bekostning af alle andre regioner.

Fik f.eks. NATO kortet som har en værdi af 4 OP og ikke har nogen effekt før Marshall planen eller Warzawa kortet er spillet, sad med sidstnævnte og Kasper spillede førstnævnte som event. Rigtig æv.

I Mid war blev det ikke meget bedre, da jeg fortsatte med at slå elendigt med terningerne og alt for mange af de stærke blå kort kombineret med svage røde kort.

Kasper spillede så Bear Trap i starten af Midwar, og igen ville terningerne mig ikke noget godt og jeg mistede et par ture og et par kort. Var faktisk i en sådan situation, at jeg ville blive holdt ude resten af den tur, hvis jeg ikke havde slået en toer, da jeg kun havde 1 OP kort tilbage.

Allerede tidligt i Midwar var det tydeligt, at spillet ville slutte før tid. Jeg havde ikke kontrol over andet end Europa og Mellemøsten, mens Kasper havde Dominans i alle de andre regioner og både Europa og Mellemøst scoringskortene lå i Discard bunken. Så fire scoringskort der ville give USA mange point og jeg kunne ikke gøre så meget ved det.

Så Kasper scorede de fornødne 20 point i starten af 7. runde.

Sejr til det demokratiske USA og Kasper.

Og nøj, jeg var sur på terningerne i går. Var frusterende at de bare ikke ville mig sammen med mine kort.

Et eksempel:

I 6. runde havde jeg 6 USA kort, et USSR kort og 2 Neutrale kort plus Kina kortet. USSR kortet gjorde, at jeg kunne tage Kina kortet fra USA - hvis de havde det - eller score 1 VP hvis jeg selv havde det. USA kortene var bl.a. Grain Sales (tror det er navnet) og "Our man in Teheran" samt kort de gav influence til USA. To af kortene kunne jeg brænde af i Space Race og mit USSR kort mistede jeg ved at Kasper spillede Missile Envy.
Post Reply