Hvad har du spillet i dag? Januar 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

Andrea wrote:
Frouvne wrote:To spil Mr. Jack blev det til til aften, hvor vi endnu en gang fik introduceret et par af de nye personer. Rart at have fået genoplivet dette spil! :D
Har I også fået prøvet kareten i spillet?

Nej, jeg læste op på reglerne, lige da vi fik den, men så lykkedes det aldrig at få den i spil. I aftes blev den dog monteret, så mon ikke det sker en af de kommende dage?! :D
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Re: Det sidste spil "Lost Cities"

Post by Frouvne »

weilmann wrote:Min kæreste og jeg havde lige 20 minutter til overs i aftes, så vi kunne lige nå et spil Lost Cities, som vi ikke havde prøvet i lang tid.
Reglerne kom hurtigt til os, men vi nåede kun at spille to af de tre spil, vi havde aftalt - så gad hun ikke mere (jeg syntes da ikke jeg førte SÅ meget...).

Men selv jeg må indrømme, at spillet mest havde præg af tidsfordriv denne gang (vi var engang meget glade for det). Måske er man vokset fra det?

Nå, det er stadig højt placeret på min liste over "Gateway games" til introduktion for ikke-spillere, der måtte komme forbi.

Vi oplevede også en stor skuffelse over det, da vi for nyligt havde det nede fra hylden. Måske det bare er sådan, at det er et spil, man efterhånden vokser fra?! Til gengæld er det et af de spil, vi har spillet rigtig mange gange, så jeg vil da stadig anbefale det til andre!
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Først en omgang Carcasonne og så en hurtig gang Villa Paletti hos brormand og svigerinden.
Villa Paletti er faktisk langt mere interessant end jeg først antog, hvis man spiller det med voksne.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
DavidP
25+ indlæg
25+ indlæg

Post by DavidP »

Spillede 1960: The making of.. forleden. For fjerde gang, 2 gange som hver kandidat, og med en stor sejr til mig (i rollen som JFK) på 355 stemmer. Ganske overbevisende. Er stadig meget glad for spillet, om end det har (små) skønehedspletter. Det virker da heller ikke til at kunne brydfe ind i top 10 på BGG.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Troede egentligt ikke der kom nogen til spilleaften, men Eik dukkede op kl. 20.30, og vi gav os i kast med 3. scenarie i Memoir'44 (Sword Beach). Scenariet kan ses her Sword Beach.

Ved første øjekast så det ud som om det var et nemt scenarie for de allierede, da de havde 3 kampvogne, 6 infanteri og 3 specialtropper, mod tyskernes ene kampvogn, 1 artilleri og 6 infanteri. Dertil havde de allierede 5 kort og flyttede først, mod tyskernes kun 4 kort.

Men tyskerne havde bunkers, og absolut ingen grund til at rykke fremad, da de blot kunne stå stille og skyde med deres artilleri. De allierede var nødt til at rykke frem, og det tager lang tid når man flytter i sand og vand.

Jeg startede som allieret, og det gik da også fint. Jeg fik udryddet tyskerens kampvogn, enheden i hans bunker på venstre side og hans enhed i byen i midten. Han havde kun en enkelt man tilbage på venstre flanke, og jeg begyndte at jage den. Men jeg skulle naturligvis blot have indtaget Riva Bella og byen i midten, da de hver i sær gav et point, hvorved jeg havde vundet. Men jeg overså dette, og kæmpede mig til et nederlag på 4-5.

Herefter spillede Eik allieret, og det gik ikke så godt. Jeg fik sat mig i en rigtig god position på venstre flanke (foran Rival Bella), og skød alt hvad han sendte imod mig. Jeg førte 3-0 inden han skiftede til højre flanke, hvilket passede mig fint for jeg havde ikke flere kort der kunne aktiver venstre flanke. Eik havde dog overtaget og kom op på 3-3, inden jeg fik 4-3. Jeg så at han kunne vinde ved at indtage Rival Bella og skyde en af mine enheder, men jeg nåede at skyde en af hans enheder inden det skete, så jeg vandt 5-3.

Dette scenarie er det mest interessant vi har prøvet til dato, og jeg ser frem til at spille videre i rækken.

Lars
Wuffer
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by Wuffer »

Egentlig længe siden jeg har spillet brætspil (well nogle måneder siden), men efter jeg faldt over GG forum og læste lidt om Larsines Memoir 44 spil, hev jeg det frem og brugte en aften med en god ven (og en flaske af det røde).

Super! Fik tæsket 5 scenaries igennem. Dejligt spil.

Læste en anmeldelse på GG og fik blod på tanden og gik ned og købte Arkham i Fantask (Illuminati Deluxe røg også med). Derudover har jeg lige modtaget (2 dages levering :D ) Railroad Tycoon (tysk) fra Playme.de. Alle spillene skal med på skiferie til Norge. Men de må vente til "Hvad har du spillet i dag? Februar 08"

Ja så har jeg vist også købt et par via GG's forum :oops:
Last edited by Wuffer on Sat Jan 26, 2008 1:32 am, edited 2 times in total.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Halløjsa og velkommen til!
Det er da også nogle dejlige spil du har kastet dig over - pøjpøj med dem! :)
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Wuffer wrote:Egentlig længe siden jeg har spillet bræt spil (well nogle måneder siden), men efter jeg faldt over GG forum og læste lidt om Larsines Memoir 44 spil, hev jeg det frem og brugte en aften med en god ven (og en flaske af det røde).

Super! Fik tæsket 5 scenaries igennem. Dejligt spil.

Læste en anmeldelse på GG og fik blod på tanden og gik ned og købte Arkham i Fantask (Illuminati Deluxe røg også med). Derudover har jeg lige modtaget (2 dages levering :D ) Railroad Tycoon (tysk) fra Playme.de. Alle spillene skal med på skiferie til Norge. Men de må vente til "Hvad har du spillet i dag? Februar 08"

Ja så har jeg vist også købt et par via GG's forum :oops:
Railroad Tycoon er et fremragende spil! Glæd dig til det :D Og velkommen til forum!
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I dag var vi forbi Hellerup for at lege! Først stod den for mit vedkommende på Tribune, som jeg længe har tænkt på at købe (i engelsk udgave - men den er endnu ikke udkommet). Spillet var som sådan ganske fin underholdning, men jeg syntes, det mindede lige lovlig meget om Pillars of the Earth, og jeg er noget mere lunken over for, om jeg synes, vi behøver at købe det lige foreløbig. Det skal nok prøves en gang mere, før jeg for alvor kan bestemme mig til, om det har nok nyt at byde på.

Derpå fik jeg æren af at introducere Lord of the Rings. Jeg havde desværre ikke nået at skimme reglerne igennem inden, men jeg tror nok, de andre forstod mig nogenlunde... :oops: Ganske hyggeligt at spille igen - også selvom vi tabte.

Til sidst stod den på Brass. Et spil jeg egentlig ikke havde regnet med at prøve, men som jeg alligevel kom på - og nåja - man siger jo ikke nej til brætspil :)
Bortset fra at jeg var ret træt, da reglerne blev forklaret, og jeg derudover også fik lavet en masse fejl, fordi jeg blandede ting sammen, så var det faktisk en positiv oplevelse. Jeg vil meget gerne prøve at spille det igen, men desværre lider spillet under, at det tager forholdsvis lang tid (især når man sidder og grubler så meget som vi gjorde), og at mange af dem, vi normalt spiller med, nok ikke vil bryde sig om det.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Under gårsdagens brætspils-arrangement havde jeg den glæde at dele spillebord med Andrea, så også jeg fik prøvet: Tribune: Primus Inter Pares, Lord of the Rings og Brass! Alle for første gang! :D

Tribune: Primus Inter Pares ligner på overfladen Pillars of the Earth. Men hvor jeg meget gerne ville kunne holde af Pillars of the Earth og det desværre ikke lykkes, er historien med Tribune: Primus Inter Pares en noget andet! Spillet syntes til fulde at leve op til mine forventninger og det virker som om, man har langt mere kontrol end i Pillars of the Earth. Tribune: Primus Inter Pares skal bestemt på bordet igen - dog vil jeg gerne advare imod de engelske oversættelser på Boardgamegeek, der på flere punkter er i modstrid de originale tyske regler. Udover et svidende nederlag var denne indledende kamp med reglerne det eneste negative, jeg forbinder med dette første møde med spillet.

Lord of the Rings har jeg længe ønsket mig at blive introduceret til, da jeg ikke selv har kunnet tage mig sammen til at kaste mig over spillet. På trods af at vi ikke fulgte Jens Hoppes formaninger om at placere Sauron et stykke fremme på korruptionslinjen lykkedes det os at tabe spillet på det sidste bræt; selv ofrede jeg mig ædelmodigt endnu tidligere i spillet :wink:. Jeg har stadig store forhåbninger om at få min søn til at spille det og kastede mig straks efter endt spilleaften over regelsættet for at kunne introducere ham bedst muligt. Denne gennemlæsning afslørede et par steder, vi spillede lidt forkert; altovervejende så det gjorde spillet vanskeligere for os men også en smule, der trak i den anden retning. Dette kombineret med det faktum, at vi var fem spillere, hvilket vist heller ikke gør spillet lettere, giver mig mod på at tage handsken - eller ringen - op igen og udfordre Sauron.

Endelig fik vi spillet Brass. I mine øjne leverer Martin Wallace ofte store spiloplevelser. Brass overbeviste mig ikke i første omgang om, at det er et spil for mig, men dog om, at det er et solidt spil, jeg absolut vil have mod på at prøve igen. Første del af spillet blev dog noget famlende for mit vedkommende og i anden del havde jeg en fornemmelse af, at have svært ved rigtig at få gang i økonomien og i havde i øvrigt mere en fornemmelse af at skulle finde på noget fornuftigt at gøre med mine handlinger end at have en overflod af handlinger, hvor i blandt jeg måtte udvælge det, jeg absolut aller-helst ville, som man er vant til fra de fleste tyske spil med Action Points. Alt i alt har spillet altså fået en lidt lunken modtagelse fra min side - men der er absolut potentiale til, at jeg kan blive korrigeret i min tro, når jeg har sundet mig på oplevelsen og selv har fået læst reglerne igennem.
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Jens_Hoppe wrote:
Gunness wrote:Jeg synes du burde give det en chance mere :)
Og i den forbindelse er det jo så heldigt at Stony har oprettet et spil på SpielByWeb, GermanGames 4, som ikke er startet endnu. Udfra en betragtning om at spillet forhåbentlig er lettere at sluge i små doser, har jeg meldt mig til det. :)
Efter at have deltaget i ovennævnte spil (hvor Frouvne vandt), er jeg stadig ikke overbevist. Mit spil denne gang var marginalt mindre tilfældigt end i mit første spil, men sjovt var spillet stadig ikke. Kan være Reef Encounter (ligesom Set) er et spil som bare ikke passer til min hjerne... Alternativt er det bare ikke et særligt godt spil. ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:
Jens_Hoppe wrote:
Gunness wrote:Jeg synes du burde give det en chance mere :)
Og i den forbindelse er det jo så heldigt at Stony har oprettet et spil på SpielByWeb, GermanGames 4, som ikke er startet endnu. Udfra en betragtning om at spillet forhåbentlig er lettere at sluge i små doser, har jeg meldt mig til det. :)
Efter at have deltaget i ovennævnte spil (hvor Frouvne vandt), er jeg stadig ikke overbevist. Mit spil denne gang var marginalt mindre tilfældigt end i mit første spil, men sjovt var spillet stadig ikke. Kan være Reef Encounter (ligesom Set) er et spil som bare ikke passer til min hjerne... Alternativt er det bare ikke et særligt godt spil. ;)

Det er selvfølgelig ærgerligt at høre, at spillet ikke lige tænder dig. Jeg skal blankt erkende, at jeg også bliver klogere for hvert spil. Til gengæld syntes jeg så også, at man hurtigt kan blive bedre. Jeg har nu spillet fire eller fem spil og får løbende øje på nye nuancer, der udefra måske ser banale ud, men som har stor betydning for min score i spillet. Eksempelvis kan du blokere meget store dele af et spillebræt, hvis du får placeret dine rejer godt, ofte er det i samme runde spille en rigtig god idé at spille nogle koraller fra bagsiden af din skærm for herefter straks at spille nogle andre, der spiser dem og bringer dem frem på forsdien af skærmen og endelig er der spørgsmålet om timing i.f.t. hvornår man skal få låst nogle tiles, tempoet i spillet og meget mere... Der er mange små detaljer, der skal gå op i en højere enhed og p.t. er min fornemmelse, at det holder.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Har til eftermiddag fået fulgt op på endelig at have fået lært reglerne til Lord of the Rings og har introduceret min søn til det. Efter at have overvundet hans første skepsis, fik vi spillet to spil. Det første var beklageligvis hurtigt afsluttet men i andet forsøg lykkedes det os at vinde! Håber, han har fået mod på spillet. Lige nu lyder han i hvert tilfælde åben overfor at få læst op af Hobitten...
frouvne, administrator

Image
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Frouvne wrote:Har til eftermiddag fået fulgt op på endelig at have fået lært reglerne til Lord of the Rings og har introduceret min søn til det. Efter at have overvundet hans første skepsis, fik vi spillet to spil. Det første var beklageligvis hurtigt afsluttet men i andet forsøg lykkedes det os at vinde! Håber, han har fået mod på spillet. Lige nu lyder han i hvert tilfælde åben overfor at få læst op af Hobitten...
Er det sådan at du kort kan fortælle hvad vi spillede forkert i LOTR igår?
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Lørdag eftermiddag blev det til en gang Wyatt Earp, hvor jeg spillede helt suverent. Efter først omgang havde jeg $9, og min to modstandere havde $6 og $5. Efter anden omgang havde jeg $19 og de havde $10 og $12. Da tredie omgang sluttede havde jeg $35 og de havde $25 og $23.

I dag blev det til en gang Metro, som jeg tilfældigvis lige havde læst nogle anmeldelser af på BGG. Derfor lagde jeg en strategi der gik på at give min modstandere mindst muligt point, hurtigst muligt. Det så i midlertid ikke ikke ud til at virke, for de gjorde blot det samme, og de var to mod en. Så da vi nærmede os slutningen lå jeg bagerst, og havde færrest togvogne tilbage, så det så slemt ud. Men jeg manglede bare den perfekte brik for at få 28 point og overhale mine modstandere, men jeg fik den ikke. Til gengæld fik jeg en brik der gav mig 11 point for den næstsidste vogn og 40 point for den sidste vogn, og pludselig lå jeg med 87 point, mod mine modstanderes 54 og 63 point.

Deligt spil :-)

Lars
Post Reply