Jeg spillede Warhammer Invasion LCG igår.. og det var dog en behagelig overraskelse. Det føltes langt mindre som et kortspil, end som en helstøbt spiloplevelse. Hvilket i bund og grund er en illusion da spillet fungerer som et almindeligt kortspil hvor man kan bygge sine egne decks. Illusionen er bygget på at man har resource og skades-tokens, og et bræt der symboliserer ens hovedstad/spilleområde.
Men spillet er rent mekanisk en lille juvel i collectible/living card game universet, idet den ikke alene bryder det klassiske problem med "mana screw" (det at mangle den rette resource til ens kort, når man har brug for den), men omfavner det ligefrem som en mulighed for at lave flere mekanisme der forbedrer spillet.
Uden at gå for meget i regeldetaljer, så kan kort spilles på to forskellige måder, i tre forskellige zoner på bordet, og lokationen bestemmer om kortet forbedrer dine resourcer for at spille nye kort i senere runder, det antal kort man må trække i en runde, eller dine angrebsmuligheder. Tillæg så samtidig at visse kort for yderligere bonus for at blive spillet i specifikke zoner, samt at selve spillets formål er at angribe, og nedbrænde to områder i modstanderens hovedstad, og så har man faktisk et endog meget dybt spil, med uhyre mange muligheder for spil.
I modsætning til eks. Magic, så er næsten alle units med til at forbedre din egen infrastruktur, men også udsat for potentiel fare, så spillet kan bølge frem og tilbage også i ressourcedelen.
Der er mange andre afvigelser fra MtG, så spillet føles virkelig nytænkende indenfor genren, og er klart et besøg værd for folk der er glade for kortspil.
Sidst, men absolut ikke mindst har spillet en indbygget draftmekanisme som jeg ikke skal gå i detaljer med, men som er endog MEGET interessant fordi det betyder at spillet kan spilles helt uden problemer med hvem der har flest dyre kort. Bravo til FFG/eric lang for denne lille nytænkning også.
Det er dog ikke for nybegyndere. Selvom reglerne er RET simple, så er det præget af onde timing issues, ordlyds-betragtninger og manglende FAQ.
Eks: Hvad er forskellen på "at the beginning of your turn" og "after your turn begins"? Er det før, efter eller under den første "kingdom phase" i en tur?
Hvad hvis en enhed dør i samme øjeblik den bliver sat som "defender", men der på kortet står at så snart den bliver sat som defender, så giver den øjeblikkeligt skade, hvad sker så først? Og er det udsat for Last-In, First-Out princippet?
Man kan sagtens spille Warhammer Invasion uden forudgående erfaring med lcg/ccg i øvrigt, og jeg vil anbefale det til enhver der kan lide at have mange muligheder i enhver beslutning. Men det skal spilles med folk der er villige til at debatere og komme til en house-rule enighed om de mange smuthuller som manualen desværre ikke tager højde for.
Nu venter jeg bare på at FFG kommer med boosters til spillet

Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling