Hvad har du spillet i dag? Oktober 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2009

Post by Helle »

Frouvne wrote:Pandemic: On the Brink kom igen på bordet og i mine øjne er det absolut en fuldt ud berettiget udvidelse, som grundspillet formentlig ikke længere vil blive spillet uden. Og så har jeg endda slet ikke prøvet alle mulighederne i den endnu... :D
Altså jeg synes jo bare stadig væk at det er et godt spil ... se det er et spil, der med rette burde have en eller anden pris ...
samarbejde samarbejde ... :-)
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Spillede Railroad Tycoon i går hos Bugge med 3 spillere. Det har klart mere atmosfære end (Age of) Steam, og kortene giver lidt variation. Jeg kan egentlig bedre lide den atmosfære, som RRT leverer, men de andre er nu også interessante.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Havde i dag besøg af Gunness med hvem jeg spillede et par spil Tamsk, der i mine øjne stadig er et yderst originalt spil og derefter et enkelt spil Lord of the Rings: The Confrontation. Så kom Helle til og vi spillede alle tre Pandemic med udvidelsen Pandemic: On the Brink. Det første var med Virulent Strain challenge og det andet både med denne og Mutation Challenge.
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Søndag var det så Leas tur til at blive introduceret til Dragons of Kir. Det gik helt fint, men pludseligt opdagede hun at hendes telt ville blive spist af drager næste tur. Hun flyttede derfor resolut begge vores telte to felter fremad, og vi spillede videre derfra. Det endte så med at vi fik brugt alle brikkerne og de fire drager endte med at flytte rundt på banen uden at kunne indtage nogle af teltene.

Onsdag blev Eik introduceret til Dragons of Kir, og med Eiks mani med at analyser et spil ned til mindste detalje, endte det selvfølgelig med at han vandt de to spil vi nåede, men til gengæld tog de lidt længere tid end det plejer når jeg jeg ellers har spillet dette spil.

Da Carsten kom blev det til et spil Cleopatra and the Society of Architects. Jeg var meget opmærksom på ikke at få korrupte ressourcer, da jeg ikke ville enden med at blive sendt til krokodillerne for tredie gang i tre spil. Helt undgå det kunne jeg dog ikke, men jeg havde fået to sanctuaries, og kunne slippe af med 9 korruptionsmærker på den måde. Eik havde i løbet af spillet fået en hel delt korruptionsmærker, så jeg var ret sikker på at han ville blive ofter. Han slap dog af med 3 i en ofring til guderne, hvor Carsten fik 1 ekstra og jeg måptte tage 2 ekstra. Derudover slap han af med 1 til mig da jeg købte an artisan af ham. Så da byttet skulle tælles op, endte Eik med kun at have 3 korruptionsmærker, jeg havde 4 og Carsten havde 5. Carsten måtte derfor se i øjnene at han endte som krokodillefodder. Eik havde over 80 talenter, og jeg havde kun 66, så Eik endte med at vinde.

Lars
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Fik spillet mit korteste spil Cluedo i går, da min søn foreslog spillet. Nu er spillet jo ikke designet til to spillere og jeg havde da også forventet et kort spil, da det fjerne deduktionsdelen - der jo er den sjove del af spillet - men at det skulle blive så kort, havde jeg nu ikke regnet med. Som fru Hvid startede jeg ved Balsalen, som jeg selv havde på hånden og gik derind. Ved mit første spørgsmål afsløredes det, at det var Lektor ( :wink: ) Blomme, der havde begået mordet med lysestagen. Herfra gik jeg direkte til det nærmeste rum - køkkenet - som mordet så viste sig at være begået i... Det tog (næsten) længere tid at registrere at vi havde spillet spillet på BGG end at spille det!
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Fik spillet et spil Powerboats med min søn i eftermiddags. Første gang vi prøvede spillet lå jeg og krydsede frem og tilbage imens han kom rimelig glat igennem. I dag var rollerne byttet om. Jeg afventer nu endnu et par spil for at se, hvor stor indflydelse man har på sin skæbne i dette spil.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

To spil DVONN med min søn. I mine øjne er det måske det bedste spil i Gipf-serien, men det er ikke rigtig lykkedes mig, at få nogen til at spille det med mig. Måske jeg er ved at finde en makker?!
frouvne, administrator

Image
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Frouvne wrote:To spil DVONN med min søn. I mine øjne er det måske det bedste spil i Gipf-serien, men det er ikke rigtig lykkedes mig, at få nogen til at spille det med mig. Måske jeg er ved at finde en makker?!
Jeg stiller gerne op :D
Dvonn, Gipf og især zertz er godt.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

qute wrote:
Frouvne wrote:To spil DVONN med min søn. I mine øjne er det måske det bedste spil i Gipf-serien, men det er ikke rigtig lykkedes mig, at få nogen til at spille det med mig. Måske jeg er ved at finde en makker?!
Jeg stiller gerne op :D
Dvonn, Gipf og især zertz er godt.
Du skal jo også lære mig Pünct en gang! :)
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Til eftermiddag spillede hele familien Powerboats.
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

I KBK denne gang fik jeg udover gensyn med Puerto Rico og Endeavor også prøvet Tobago. Og det var faktisk ret godt: Spillerne skal finde skatte på den tropiske ø, og ved at spille clue cards ("i den største jungle", "ved siden af en statue", "ikke ved siden af havet", etc.) nedbringer man antallet af mulige felter for hver skat, indtil den til sidst er lokaliseret. Dernæst kan den graves op, og spillere som bidrog med clue cards til søgningen efter den får del i skatten. Med mindre den er forbandet, naturligvis... :shock:

Et godt spil som dog er lidt mere familiespils-agtigt end et egentligt "gamer's game". Smarte mekanismer for at lokalisere skatte, samt for at fordele guldkortene i skatten. Super komponenter.

Bortset fra det var der (igen) propfyldt i KBK, og der blev spillet et hav af forskellige spil, inklusive Endeavor, Dungeon Lords, Samurai, Ricochet Robots og meget mere.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Jeg spillede Warhammer Invasion LCG igår.. og det var dog en behagelig overraskelse. Det føltes langt mindre som et kortspil, end som en helstøbt spiloplevelse. Hvilket i bund og grund er en illusion da spillet fungerer som et almindeligt kortspil hvor man kan bygge sine egne decks. Illusionen er bygget på at man har resource og skades-tokens, og et bræt der symboliserer ens hovedstad/spilleområde.

Men spillet er rent mekanisk en lille juvel i collectible/living card game universet, idet den ikke alene bryder det klassiske problem med "mana screw" (det at mangle den rette resource til ens kort, når man har brug for den), men omfavner det ligefrem som en mulighed for at lave flere mekanisme der forbedrer spillet.
Uden at gå for meget i regeldetaljer, så kan kort spilles på to forskellige måder, i tre forskellige zoner på bordet, og lokationen bestemmer om kortet forbedrer dine resourcer for at spille nye kort i senere runder, det antal kort man må trække i en runde, eller dine angrebsmuligheder. Tillæg så samtidig at visse kort for yderligere bonus for at blive spillet i specifikke zoner, samt at selve spillets formål er at angribe, og nedbrænde to områder i modstanderens hovedstad, og så har man faktisk et endog meget dybt spil, med uhyre mange muligheder for spil.

I modsætning til eks. Magic, så er næsten alle units med til at forbedre din egen infrastruktur, men også udsat for potentiel fare, så spillet kan bølge frem og tilbage også i ressourcedelen.
Der er mange andre afvigelser fra MtG, så spillet føles virkelig nytænkende indenfor genren, og er klart et besøg værd for folk der er glade for kortspil.

Sidst, men absolut ikke mindst har spillet en indbygget draftmekanisme som jeg ikke skal gå i detaljer med, men som er endog MEGET interessant fordi det betyder at spillet kan spilles helt uden problemer med hvem der har flest dyre kort. Bravo til FFG/eric lang for denne lille nytænkning også.

Det er dog ikke for nybegyndere. Selvom reglerne er RET simple, så er det præget af onde timing issues, ordlyds-betragtninger og manglende FAQ.
Eks: Hvad er forskellen på "at the beginning of your turn" og "after your turn begins"? Er det før, efter eller under den første "kingdom phase" i en tur?
Hvad hvis en enhed dør i samme øjeblik den bliver sat som "defender", men der på kortet står at så snart den bliver sat som defender, så giver den øjeblikkeligt skade, hvad sker så først? Og er det udsat for Last-In, First-Out princippet?

Man kan sagtens spille Warhammer Invasion uden forudgående erfaring med lcg/ccg i øvrigt, og jeg vil anbefale det til enhver der kan lide at have mange muligheder i enhver beslutning. Men det skal spilles med folk der er villige til at debatere og komme til en house-rule enighed om de mange smuthuller som manualen desværre ikke tager højde for.

Nu venter jeg bare på at FFG kommer med boosters til spillet :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Been thanked: 1 time

Post by jondifool »

netsapiens wrote:Jeg spillede Warhammer Invasion LCG igår.. og det var dog en behagelig overraskelse.................
..............
Nu venter jeg bare på at FFG kommer med boosters til spillet :)

Tak for en fin anmeldelse ! Det er længe siden at nogen har solgt et spil til mig ! men det er vist lige lykkedes dig !
jondifool
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 712 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

I går introducerede Stony os for sit nyindkøbte Dungeon Lords, designet af Vlaada Chvátil. Jeg har tidligere prøvet hans Galaxy Trucker, der var hyggeligt, men for fjollet, spilletiden taget i betragtning. DL er en langt mere solid udgivelse, der vel nærmest overfører Dungeon Keeper fra pc til brætspil. Kort fortalt skal hver spiller opbygge sin egen dungeon, inkl. tunneller, rum, fælder og (forhåbentlig) masser af monstre. Dette sker ved en interessant worker placement-mekanisme, hvor der er mulighed for en del taktiske overvejelser.
I slutningen af hver af spillets to runder invaderes ens pæne, nyopførte hulesystem så af en gruppe "helte", der slagter de stakkels uhyrer, smadrer fælderne og ørler på de nymalede vægge. Tak for kaffe. Muligheden for, at det kan gå relativt galt, er afgjort til stede, så spillet skal ikke tages alt for seriøst.

Bræt og antal symboler kan virke overvældende i starten, men egentlig er reglerne relativt simple, og efter et par spil mere vil man nok også kunne barbere i spilletiden, der blev lidt for lang i går.

Herefter stod den på et enkelt spil In the Year of the Dragon, som Stony vandt lidt for overbevisende :twisted: Revanche!
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

I går kom Carsten og Eik og spillede.

Vi startede med en gang Um Krone und Kragen/To Court the King. Jeg har spillet det for nogle år siden, og synes at det var så OK at det kom på min ønskeliste, men det står nu stadig på listen frem for at ligge i min kælder.

Spillet var lige som jeg huskede, men det var nu lidt svært at huske hvad alle de forskellige sym,boler betød, og da det jo var på tysk var der uddelte hjælpeark ikke så meget bevendt. Men det gik nu fint alligevel, faktisk så fint at jeg gik hen og fik 9 terninger at gøre godt med, og fik fat i kongen. Carsten fik dog vristet den fra mig, men Eik fik den vristet fra Carsten. Da Eik havde fået den med 9 6'eren, skulle jeg nu enten slå det samme, eller 10 af en slags. Jeg havde de 10 terningen, og slog en ordentlig røvfuld 5'ere og 4'ere i første slag. Eik forsøgte at få mig til at tage 5'erne, go derved lave alle mine 4'ere om til 5'ere, men jeg mente at det var nemmere at slå de 9 6'ere. Hvilket jeg så gjorde. Kongen kom hjem hvor den skulle, og jeg vandt.

Herefter introducerede vi Eik til Caylus Magna Carta. Det blev et meget anderledes spil i forholde til første gang jeg spillede det. I det første spil havde vi manglet ressourcer men haft mange penge. I dette spil var det nærmest omvendt. Jeg var dog ikke helt med på Eiks og Carstens bygninger af slottet, og vidte at jeg var lidt bagud der. Til gengæld havde jeg bygget et par bygninger som gav 2-3 point, og jeg fik bygget to grå bygninger som hver gav 10 point. Alt i alt endte jeg på 43 point. Eik endte på 42 point, men Carsten havde sneget sig op på 48 point. Men det var nu et helt godt spil alligevel, selvom det tog lidt for lang tid.

Lars
Post Reply