Den ene gang blev det til en kneben sejr. Anden gang blev det vistnok til en andenplads ud af fire spillere. Men det var fortrinsvis mod folk der kun havde spillet en enkelt gang før (med Terrans), og det var deres respektive anden gennemspilning, hvor det for mit vedkommende var tredje-fjerde spil.Sir William wrote:Men en ting er få styr på din økonomi, hvordan gik det så for dig i spillet?
Hvad har du spillet i dag? August 2012
- Stony
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 120 times
Re: Hvad har du spillet i dag? August 2012
Sidst spillet:

- ozimek
- 250+ indlæg
- Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Jeg forstår stadig ikke, hvorfor denne manøvre er lovlig. Hvor skal cube'en ikke bare tilbage til dén række den kom fra (eller i det mindste så det altid går op)?Stony wrote:Jeg har sjovt nok spillet med netop dem de to gange jeg har spillet med aliens. (efter tilfældig lodtrækning) Der har jeg haft stor fordel af at udnytte de hvide planeter, ved at befolke dem og gå frem i økonomi, og i et par efterfølgende ture skiftevis affolke systemet - lægge befolkningen tilbage på teknologi eller materialer, og bagefter befolke det igen til fordel for økonomi.Sir William wrote:Havde sat mig for at forsøge mig med Eradani, som ifølge BGG skulle være ganske svær at spille med. Var overbevist om, at mit økonomiske forspring kunne udnyttes til noget fornuftigt. Robert valgte så Planta(sp?) som ifølge BGG skulle være nok den bedste race.
Skiftet sker på bekosntning af de øvrige ressourcer, men man er ikke nær så handlingslammet. I det ene spil havde jeg så også held med at få købt en ekstra skive tidligt i spillet. Det hjælper også.
Både tematisk og mekanisk virker det lidt fjollet; specialt når resten er spillet er så super strømlinet.
- Sir William
- 1000+ indlæg
Fandt denne tråd på BGG, hvilket viser at Eridani er en svær race at spille med. Kan specielt godt lide argumentet med, at du som Eridani reelt ikke kan tillade dig at passe på en planet du explorer.Stony wrote:Den ene gang blev det til en kneben sejr. Anden gang blev det vistnok til en andenplads ud af fire spillere. Men det var fortrinsvis mod folk der kun havde spillet en enkelt gang før (med Terrans), og det var deres respektive anden gennemspilning, hvor det for mit vedkommende var tredje-fjerde spil.Sir William wrote:Men en ting er få styr på din økonomi, hvordan gik det så for dig i spillet?
Har også læst, at der er 2 racer som folk ikke vil spille med, den ene er Planta og den anden vist nok Draco, da de er for stærke.
Ikke nemt at designe spil og forsøge at skabe en balanceret spil

- Stony
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Der er specifikt angivet i reglerne, at en befolkning placeret på en hvid planet ikke husker hvor den kom fra. Men rent spilmekanisk vil du også være nødt til at tilføje ekstra komponenter, for at kunne holde styr på det. Der er ingenting der hjælper dig med at holde rede på det. Jo, hvis du kun har en hvid planet, kan du tælle dig til det. Men så snart du har mere end en, er der ingen mulighed for at afgøre hvilken der var hvad.ozimek wrote:Jeg forstår stadig ikke, hvorfor denne manøvre er lovlig. Hvor skal cube'en ikke bare tilbage til dén række den kom fra (eller i det mindste så det altid går op)?
Både tematisk og mekanisk virker det lidt fjollet; specialt når resten er spillet er så super strømlinet.
Om det rent logisk giver mening.... Tja, så skal vi vel også lige vente på at man dokumenterer eksistensen af ormehuller, og dokumenterer muligheden for at kunne flyve igennem dem før man benytter dem i et spil....? Og hvad med spilmekanismen der lader dig udforske et naboområde, og hvis du ikke bryder dig om det du finder, så forkaster du resultatet og forsøger igen. Logisk? Tematisk? Ingen af delene, men spilmekanisk giver det fin mening, så man har et valg når man tilfældigvis er uheldig med de brikker man trækker.
Sidst spillet:

- Robert
- 1000+ indlæg
- Been thanked: 2 times
Mekanismen er at man bruger en Influence action til at fjerne en rund brik fra et system (med mindst een hvid planet), tager al befolkning af, lægger den runde brik på igen og bruger koloniskibe til at kolonisere planeterne igen. Se f.eks. på det som en omstrukturering af infrastrukturen på planeterne. Det giver en masse mening i spilsammenhæng - kan f.eks, bruges til at skaffe flere ressourcer i et område hvor man ikke har nok (på bekostning af andre ressourcer).Stony wrote:Der er specifikt angivet i reglerne, at en befolkning placeret på en hvid planet ikke husker hvor den kom fra. Men rent spilmekanisk vil du også være nødt til at tilføje ekstra komponenter, for at kunne holde styr på det. Der er ingenting der hjælper dig med at holde rede på det. Jo, hvis du kun har en hvid planet, kan du tælle dig til det. Men så snart du har mere end en, er der ingen mulighed for at afgøre hvilken der var hvad.ozimek wrote:Jeg forstår stadig ikke, hvorfor denne manøvre er lovlig. Hvor skal cube'en ikke bare tilbage til dén række den kom fra (eller i det mindste så det altid går op)?
Om det rent logisk giver mening.... Tja, så skal vi vel også lige vente på at man dokumenterer eksistensen af ormehuller, og dokumenterer muligheden for at kunne flyve igennem dem før man benytter dem i et spil....? Og hvad med spilmekanismen der lader dig udforske et naboområde, og hvis du ikke bryder dig om det du finder, så forkaster du resultatet og forsøger igen. Logisk? Tematisk? Ingen af delene, men spilmekanisk giver det fin mening, så man har et valg når man tilfældigvis er uheldig med de brikker man trækker.
- ozimek
- 250+ indlæg
- Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Jeg er helt med på at realisme og simulationsværdi skal tages med et gran salt, når vi snakker denne type langt ude sci-fi spil. Jeg er også med på, at brikkerne er ens, og derfor kan være svære at tilbageføre, men derfor kunne de jo godt have krævet, at det skulle "gå op". Det andet skurer bare i OCD'enStony wrote:Der er specifikt angivet i reglerne, at en befolkning placeret på en hvid planet ikke husker hvor den kom fra. Men rent spilmekanisk vil du også være nødt til at tilføje ekstra komponenter, for at kunne holde styr på det. Der er ingenting der hjælper dig med at holde rede på det. Jo, hvis du kun har en hvid planet, kan du tælle dig til det. Men så snart du har mere end en, er der ingen mulighed for at afgøre hvilken der var hvad.ozimek wrote:Jeg forstår stadig ikke, hvorfor denne manøvre er lovlig. Hvor skal cube'en ikke bare tilbage til dén række den kom fra (eller i det mindste så det altid går op)?

- Stony
- 5000+ indlæg
Nu startede du bare ikke med at lave invendinger på "prisen", men hvorvidt det overhovedet burde være lovligt...? Nevermind. Jeg er enig i, at når befolkningen nu engang er delt op i tre kategorier, som kan producere en af tre typer ressourcer, så virker det mystisk, at når denne befolkning er nødt til at forlade planeten, så er de pludselig uddannet indenfor et andet område. Men jeg ser det som et nødvendigt spilmekanisk onde, for at omgå situationer, hvor du f.eks. næsten ikke får nogen økonomi-planeter.ozimek wrote:Jeg er helt med på at realisme og simulationsværdi skal tages med et gran salt, når vi snakker denne type langt ude sci-fi spil. Jeg er også med på, at brikkerne er ens, og derfor kan være svære at tilbageføre, men derfor kunne de jo godt have krævet, at det skulle "gå op". Det andet skurer bare i OCD'enJeg har ikke spliite vildt mange spil, men umiddelbart virker det meget dyrt i actions at bevidst fintune sin økonomi med denne teknik.
Sidst spillet:

- Larsine
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 1 time
I går aftes kome Eik og Jens endelig på besøg en august onsdag. Jens blve introduceret til Würfel Bohnanza, som Eik og jeg jo netop havde lært på RubiCon. Første spil gik rigtig godt for mig, og jeg nåede de 13 point medens Jens kun var på 4 og Eik var på 7. I andet spil gik det næsten lige så godt, jeg var på 12 point, medens Eik var på 9 og Jens på 7. Men desværre fik Eik de sidste 4 point inden jeg fik et enkelt point. Jeg kan konstatere at Eik stort set altdi kigger 2-3 træk frem, hvilket ofte betyder at enten får han ingen point, ellers får han 3 point. Min egen strategi er at koncentrere mig om det næste træk, også selvom det evt. betyder at jeg kun kan få det ene. Strategien fungered til RubiCon, og har også fungeret udemærket i de efterfølgende spil.
Vi sluttede med et spil San Juan (inkl. udvidelse), hvor jeg gjorde to ting jeg aldrig før har gjort. Jeg startede med at bygge Smithy, og derefter byggede jeg masser af produktionsbygninger. Men så byggede jeg for første gang nogen sinde en Crane!!! Jeg har ellers altid udråbt netop dette kort til det dårligste kort i spillet, også selvom jeg har tabt til folk der har brugt det fornuftigt. Det er sikkert bare mig der ikke forstår at bruge det. Derefter overbyggede jeg min Silver Smelter med en Residence, og overbyggede min Coffe Rosater med Cathedral, for første gang huskede jeg at bygge Cathedral som jeg ellers har tendens til at glemme!!! Senere overbyggede jeg andre produktionsbygninger med lilla bygninger, og sluttede spillet med en City Hall. Alt i alt gav mine tre bonusbygninger mig 25 point, hvilket også var nødvendigt for jeg havde kun 12 point i normal bygninger, så 37 point i alt. Eik havde 27 point i normal bygninger, men kun 8 point for en Guild Hall, for en total på 35 point, og et kort på hånden. Jens havde City Hall, Harbour og Bank, som sammen med hans almindelige bygninger også endte på 35 point, og et kort på hånden. Så jeg vandt, medens Jens og Eik måtte deles om førsttaberpladsen.
Vi sluttede med et spil San Juan (inkl. udvidelse), hvor jeg gjorde to ting jeg aldrig før har gjort. Jeg startede med at bygge Smithy, og derefter byggede jeg masser af produktionsbygninger. Men så byggede jeg for første gang nogen sinde en Crane!!! Jeg har ellers altid udråbt netop dette kort til det dårligste kort i spillet, også selvom jeg har tabt til folk der har brugt det fornuftigt. Det er sikkert bare mig der ikke forstår at bruge det. Derefter overbyggede jeg min Silver Smelter med en Residence, og overbyggede min Coffe Rosater med Cathedral, for første gang huskede jeg at bygge Cathedral som jeg ellers har tendens til at glemme!!! Senere overbyggede jeg andre produktionsbygninger med lilla bygninger, og sluttede spillet med en City Hall. Alt i alt gav mine tre bonusbygninger mig 25 point, hvilket også var nødvendigt for jeg havde kun 12 point i normal bygninger, så 37 point i alt. Eik havde 27 point i normal bygninger, men kun 8 point for en Guild Hall, for en total på 35 point, og et kort på hånden. Jens havde City Hall, Harbour og Bank, som sammen med hans almindelige bygninger også endte på 35 point, og et kort på hånden. Så jeg vandt, medens Jens og Eik måtte deles om førsttaberpladsen.
- Foppwin
- 500+ indlæg
- Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Vi snakker er fremtidsspil. Hvem går i skole til den tid?Stony wrote:Nu startede du bare ikke med at lave invendinger på "prisen", men hvorvidt det overhovedet burde være lovligt...? Nevermind. Jeg er enig i, at når befolkningen nu engang er delt op i tre kategorier, som kan producere en af tre typer ressourcer, så virker det mystisk, at når denne befolkning er nødt til at forlade planeten, så er de pludselig uddannet indenfor et andet område. Men jeg ser det som et nødvendigt spilmekanisk onde, for at omgå situationer, hvor du f.eks. næsten ikke får nogen økonomi-planeter.ozimek wrote:Jeg er helt med på at realisme og simulationsværdi skal tages med et gran salt, når vi snakker denne type langt ude sci-fi spil. Jeg er også med på, at brikkerne er ens, og derfor kan være svære at tilbageføre, men derfor kunne de jo godt have krævet, at det skulle "gå op". Det andet skurer bare i OCD'enJeg har ikke spliite vildt mange spil, men umiddelbart virker det meget dyrt i actions at bevidst fintune sin økonomi med denne teknik.
De har jo bare fået uploadet den nødvendige uddannelse. (matrix)
eller fået en parasit i hjernen med den nødvendige viden. (farscape)
Danny

- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 94 times
Der kom en håndfuld gode spil på bordet i KBK i tirsdags.
Først var det Village, hvor jeg jo normalt plejer at klare mig meget godt. Denne gang fik jeg dog ikke før ret sent i spillet fokuseret på hvordan jeg ville score points, så det blev kun til en placering midt i feltet. Men sjovt var det!
Dernæst blev det til et spil af en af mine eurogame-favoritter, Navegador. Jeg formåede desværre ikke at få en god økonomimaskine i gang, hvorimod to af mine modspillere fik gang i den store synergi, hvilket lod dem inkassere enorme summer, hver gang de brugte markedet. Men det var OK, for jeg fik til gengæld sat mig hårdt på kirkerne, og fik scoret en masse privilegier, inkl. selvfølgelig alle de kirkespecifikke. Så i den afsluttende optælling kunne jeg alligevel hive en sejr hjem.
Til sidst (for mig, mon ikke der var andre som fortsatte?) tog vi en 7-personers The Resistance hvor vi (de gode) heldigvis trak det længste strå! Men spændende var det, og lige til det sidste var der stor usikkerhed om spionernes identiteter. The Resistance er ikke et spil jeg nogensinde bliver særligt god til, men damn hvor er det sjovt!
Først var det Village, hvor jeg jo normalt plejer at klare mig meget godt. Denne gang fik jeg dog ikke før ret sent i spillet fokuseret på hvordan jeg ville score points, så det blev kun til en placering midt i feltet. Men sjovt var det!
Dernæst blev det til et spil af en af mine eurogame-favoritter, Navegador. Jeg formåede desværre ikke at få en god økonomimaskine i gang, hvorimod to af mine modspillere fik gang i den store synergi, hvilket lod dem inkassere enorme summer, hver gang de brugte markedet. Men det var OK, for jeg fik til gengæld sat mig hårdt på kirkerne, og fik scoret en masse privilegier, inkl. selvfølgelig alle de kirkespecifikke. Så i den afsluttende optælling kunne jeg alligevel hive en sejr hjem.
Til sidst (for mig, mon ikke der var andre som fortsatte?) tog vi en 7-personers The Resistance hvor vi (de gode) heldigvis trak det længste strå! Men spændende var det, og lige til det sidste var der stor usikkerhed om spionernes identiteter. The Resistance er ikke et spil jeg nogensinde bliver særligt god til, men damn hvor er det sjovt!
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Nu er det en uge siden af Rubicon løb af stabelen, så jeg må hellere få noteret hvad jeg har spillet:
Jeg har tidligere kommenteret min 4.plads i Mortorsportspillet, hvilket jeg er godt tilfreds med - givet omstændighederne. Og spillet er stadig en 100% 10/10. Der fåes simpelthen ikke et bedre racerløb i brætspilsform!
Med Marie og Johannes fik jeg læsterlige tæv i Geistes-Blitz, som var indkøbt til samme formål, og det er altid sjovt at få tæv af de søde unger. 7/10
Würfel-Bohnanza, tabte jeg til Larna i turneringen, men jeg nåede da heldigvis at vinde over andre i de 3 spil jeg nåede. 7/10
Så var det noget sjovere at spille Small World Realms som mit andet store turneringsspil. Jeg fik godt nok tæv i bjergtop-scenariet, men det er jo svært at klare sig i et spil hvor alle rotter sig sammen mon 'lederen'... 8/10
Lørdag aftens sene turneringspil var Steam, hvor jeg havde udset det nyeste scenarie: Great Britain, hvor kortet starter med fælles kanaler, som senere overbygges med jernbaneskinner. Stony, Frovne og undertegnere fattede ikke helt hvordan man kunne tjene penge i dette scenarie indtil vi en terdiedel inde i spillet, men så fandt jeg løsningen - og lykkedes at bringe en sejr i hus fordi jeg fik point en runde mere end de andre to. Nu når vi ved hvordan det skal spillet, vil det gå langt bedre næste gang. Absolut det mest originale og spændende scerarie jeg nogensidne har prøvet til AoS/Steam! 9/10
Sidste turneringspil vandt jeg også, men det er heller ikke let at spille Tournay når man ikke kende kortene indbyrdes logik. Absolut stadig mit favoritspil fra Spiel '11: 9/10
Desuden blev der spillet en del Vegas, og sikkert et eller andet jeg har glemt. Dejlig weekend!
Jeg har tidligere kommenteret min 4.plads i Mortorsportspillet, hvilket jeg er godt tilfreds med - givet omstændighederne. Og spillet er stadig en 100% 10/10. Der fåes simpelthen ikke et bedre racerløb i brætspilsform!
Med Marie og Johannes fik jeg læsterlige tæv i Geistes-Blitz, som var indkøbt til samme formål, og det er altid sjovt at få tæv af de søde unger. 7/10
Würfel-Bohnanza, tabte jeg til Larna i turneringen, men jeg nåede da heldigvis at vinde over andre i de 3 spil jeg nåede. 7/10
Så var det noget sjovere at spille Small World Realms som mit andet store turneringsspil. Jeg fik godt nok tæv i bjergtop-scenariet, men det er jo svært at klare sig i et spil hvor alle rotter sig sammen mon 'lederen'... 8/10
Lørdag aftens sene turneringspil var Steam, hvor jeg havde udset det nyeste scenarie: Great Britain, hvor kortet starter med fælles kanaler, som senere overbygges med jernbaneskinner. Stony, Frovne og undertegnere fattede ikke helt hvordan man kunne tjene penge i dette scenarie indtil vi en terdiedel inde i spillet, men så fandt jeg løsningen - og lykkedes at bringe en sejr i hus fordi jeg fik point en runde mere end de andre to. Nu når vi ved hvordan det skal spillet, vil det gå langt bedre næste gang. Absolut det mest originale og spændende scerarie jeg nogensidne har prøvet til AoS/Steam! 9/10
Sidste turneringspil vandt jeg også, men det er heller ikke let at spille Tournay når man ikke kende kortene indbyrdes logik. Absolut stadig mit favoritspil fra Spiel '11: 9/10
Desuden blev der spillet en del Vegas, og sikkert et eller andet jeg har glemt. Dejlig weekend!
- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Mandag var vi seks mand, og besluttede os for at spille 7 Wonders før vi eventuelt delte os op. Men det ens spil tog det andet, blandt andet fordi jeg ikke helmede førend jeg harvde vundet - og det tog altså 4 spil.
8/10
Derefter var der ikke så meget tid tilbage af aftenen, men vi kunne da lige nå et spil Heckmeck, da jeg altid har den lille pilleæske liggende i min taske. 7/10

Derefter var der ikke så meget tid tilbage af aftenen, men vi kunne da lige nå et spil Heckmeck, da jeg altid har den lille pilleæske liggende i min taske. 7/10
- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 188 times
Her til aften havde vi to venner på besøg - herunder The Master of Dice - og derfor blev han selvfølgelig introduceret til King of Tokyo med den klare forventning om, at han ville lammetæve os i spillet. Stor var vores overraskelse derfor, da han tabte begge spil! I øvrigt var de to omgange - især den sidste - nok de mindst kampprægede omgange af King of Tokyo, som vi har spillet.
Resten af aftenen gik med Arkham Horror inkl. udvidelsen Lurkers of... Det var (u)hyggeligt, men også en anelse for langt, og det så virkelig sort ud til sidst. Det lykkedes os dog at vinde, men det var på et hængende hår, så det var en perfekt afslutning på spilaftenen!
Resten af aftenen gik med Arkham Horror inkl. udvidelsen Lurkers of... Det var (u)hyggeligt, men også en anelse for langt, og det så virkelig sort ud til sidst. Det lykkedes os dog at vinde, men det var på et hængende hår, så det var en perfekt afslutning på spilaftenen!
- Mik
- 2500+ indlæg
Tirsdag begyndte med et 3-mands spil Carcassonne, hvor vi denne gang tog fat på udvidelsen med Bazarer, Borge og Broer. Selvom jeg har haft udvidelserne siden de udkom for længe siden, var det første gang de kom på bordet:
Bazarerne inkluderer auktioner hvor hver spiller betaler point for at lægge endnu en brik. En unødigvendig kompleksitet af en simpelt spil, og lidt for tilfældigt for min smag. Væk med den!
Broerne gør det lettere at forlænge sine veje henover brikker uden veje, men til gengæld gør det det også uhyre meget lettere at få bønder ind på hinandens marker, da brikker uden veje jo nu kan omdannes til brikker med veje. Ud med den!
Den eneste af udvidelserne som er værd at beholde er Borgene: små papbrikker som kan lægges ovenpå en lille to-briks by når den skal scores. Derved lukkes byen ikke, og man får altså heller ikke sine 4 point for de to by-brikker. I stedet bliver Ridderen stående i Borgbyen, som til gengæld lukker og scorer ved førstkommende lejlighed. Hvilket er næste gang der scores et eller andet på borgterrænet, som består af de 4 brikker som ligger til højre og venstre for byen. Uanset hvem der scorer noget på dette terræn får borgejeren det samme antal point. Det er jo ikke så slemt når man blot lukker en lille vej på 2 point - men hvad nu hvis et hjørne af ens 30-points by rager ind på borgterrænet? Hvordan får man mingeleret en lille vej ind inden byen lukker? Især når borgejeren kun er glad for at hjælpe til med at lukke byen? Desuden giver disse små borgbyer 4 point til bønderne (i stedet for 3), såfremt de er blevet lukkede inden spillets slutning. Alt i alt en fin variant! 8/10
Aftenens hovedspil blev Small World Realms: den Rustne Trone. Et umiddelbart tilforladeligt scenarie med en ø i midten af spillepladen. I midten af øen er der en bjergtinde med en rusten trone, og den som sidder på tronen får et point af hver 'undersåt', dvs. ejer af de omkringliggende regioner!
Problemet med dette scenarie er at de tre imune befolkninger (Dragemesteren, Heltene og Halvlingerne) er umulige at fjerne fra tronen indtil de frivilligt trækker sig, og derfor var det en let sag for Martin at vinde spillet. 6/10
Bazarerne inkluderer auktioner hvor hver spiller betaler point for at lægge endnu en brik. En unødigvendig kompleksitet af en simpelt spil, og lidt for tilfældigt for min smag. Væk med den!
Broerne gør det lettere at forlænge sine veje henover brikker uden veje, men til gengæld gør det det også uhyre meget lettere at få bønder ind på hinandens marker, da brikker uden veje jo nu kan omdannes til brikker med veje. Ud med den!
Den eneste af udvidelserne som er værd at beholde er Borgene: små papbrikker som kan lægges ovenpå en lille to-briks by når den skal scores. Derved lukkes byen ikke, og man får altså heller ikke sine 4 point for de to by-brikker. I stedet bliver Ridderen stående i Borgbyen, som til gengæld lukker og scorer ved førstkommende lejlighed. Hvilket er næste gang der scores et eller andet på borgterrænet, som består af de 4 brikker som ligger til højre og venstre for byen. Uanset hvem der scorer noget på dette terræn får borgejeren det samme antal point. Det er jo ikke så slemt når man blot lukker en lille vej på 2 point - men hvad nu hvis et hjørne af ens 30-points by rager ind på borgterrænet? Hvordan får man mingeleret en lille vej ind inden byen lukker? Især når borgejeren kun er glad for at hjælpe til med at lukke byen? Desuden giver disse små borgbyer 4 point til bønderne (i stedet for 3), såfremt de er blevet lukkede inden spillets slutning. Alt i alt en fin variant! 8/10
Aftenens hovedspil blev Small World Realms: den Rustne Trone. Et umiddelbart tilforladeligt scenarie med en ø i midten af spillepladen. I midten af øen er der en bjergtinde med en rusten trone, og den som sidder på tronen får et point af hver 'undersåt', dvs. ejer af de omkringliggende regioner!
Problemet med dette scenarie er at de tre imune befolkninger (Dragemesteren, Heltene og Halvlingerne) er umulige at fjerne fra tronen indtil de frivilligt trækker sig, og derfor var det en let sag for Martin at vinde spillet. 6/10
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 917 times
I den forgangne uge fik jeg lejlighed til at spille Steam yderliger to gange og også denne gang med udvidelser fra Steam: Map Expansion #2, nemlig henholdsvis California 2090 og China. De var langt lettere tilgængelige end det tredje kort i udvidelsen og efter tre spil Steam indenfor en uge forstår jeg godt hvorfor nogle foretrækker det fremfor Age of Steam. Alt andet lige er spillet lettere tilgængeligt og fraværet af auktioner tager måske nok et interessant element væk,men gør også spillet mere strømlinet. En fornøjelse at få det spillet så relativt mange gange indenfor så kort tid.
I går fik min søn testet et nyt deck i Yu-Gi-Oh! Trading Card Game imod mig. Det blev en kort fornøjelse, da det var meget effektivt - men det gør jo ikke nødvendigvis en dårlig ting.
I går fik min søn testet et nyt deck i Yu-Gi-Oh! Trading Card Game imod mig. Det blev en kort fornøjelse, da det var meget effektivt - men det gør jo ikke nødvendigvis en dårlig ting.

frouvne, administrator