I går blev det til endnu et spil Eclipse med fire spillere (tak for lån til Oseali

). Jeg ved stadig ikke helt, hvad jeg skal mene om det. Det virker som om, at der er vildt meget held mht. hvilke tiles man trækker under exploration i starten, og jeg bliver altid screwed (paranoia?). Jeg trak Ancients ustandseligt, og var næsten lukket inde af dem. Jeg valgte at bygge en lille suboptimal flåde for at komme igang med at banke Ancients. Min økonomi var elendig pga. ringe planeter, så det var en ret stor investering at bygge en ekstra fighter og en cruiser (med det gode Alien 3-hull tech), hvilket betød at jeg var håbløst bagefter den andre på tech-fronten. Nå, men afsted det gik mod første Ancient med 1 cuiser og 2 fighters -- og jeg fik tæsk!

De næste par runder gik med at
flæbe og genopbygge. Endeligt fik jeg nakket min første Ancient, som gav mig endnu en cruiser. Det gjorde at jeg kunne angribe den næste, som også gav en cruiser, og pludseligt have jeg alle fire på brættet. Det betød, at jeg runden efter kunne angribe Mecatol Rex, ehm... eller hvad den nu hedder for the win! På mirakuløs vis fik jeg en alliance med spilleren til venstre, og de to andre kom i krig, så jeg lå pludseligt ret godt mod alle odds.
Det virkede som et noget uretfærdigt spil; Anders, som sad diagonalt for mig, fik en super god start; både fordi han trak godt, men også fordi han udnyttede sine muligheder fornuftigt. Jeg var uheldig og fedtede en del rundt, men endte med at kontrollere mange systemer med mine forældede skibe til sidst.

Ikke et super tilfredsstillende spil for nogen af os.
Det samme kunne måske have sket i de fleste
area-control-free-for-all-multiplayer-spil, men med Eclipse
føler jeg i højere grad at det er "spillets skyld" end med så mange andre spil. De mere AT-agtige spil giver lidt mere frihed til at flytte tropper rundt og balancere positionerne; euro-elementet i Eclipse gør at det er ekstremt dyrt at
bruge sin flåde. Dels fordi det koster actions, og dels fordi forsvareren har relativt let ved at "poppe et forsvar op" som respons til et angreb.
Uanset at der er elementer af spillet, som ikke lige er min smag, må jeg anerkende at det er et ekstremt tight design.