Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Jens_Hoppe »

Jesper Amstrup wrote:Amazon.co.uk har to stk. tilbage: http://www.amazon.co.uk/Claustrophobia- ... 401&sr=8-1
Sandelig, nu har de så ét! :) Tak for det.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Tirsdag blev første regulære tirsdagsmøde med Krash som deltager. Jesper har flyttet sig til torsdags-spilledage, og Martin skulle køre sønnen til håndbold. Men så er det jo at have venlig nabo i nærheden!

Vi lagde ud med The Cave, som jeg ikke havde de store forhåbninger til. Jeg købte det i Essen fordi bjergbestigningsspillet K2 jo opnåede en vis popularitet, selv mon gruppe aldrig kunne få det til at fungere (første spiller til toppen blokkerede simpelthen for de andre spillere, og det temmelig kedelig kedeligt i længden). Men nu man under jorden, og da der ikke er et fast bræt kunne der umuligt danne sig det samme problem.

Desværre viste en nærlæsning af reglerne, at spillet blot er af den sædvanlige type udforskningsspil: træk en brik, flyt lidt, tag nogle point, rinse 'n' clean. Men prøves skulle det naturligvis.

Heldigvis var det lidt bedre end jeg frygtede. Men ikke meget. Nu vandt jeg spillet, så måske hjalp det også på det. Men det er absolut i den lettere genre, så ikke noget umiddelbart kan anbefale. 6/10

Så var nu sjovere at hente Borgene i Bourgogne. For første gang med de 4 nye bonusbrikker. Jeg finder at spillet er bedst med 4 spillere, fordi man jo mangler nogle brikker når man er færre, og disse fire ekstra brikker, forstærker jo dette problem. Desuden er de temmelig stærke, så jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal synes om dem. Eivind fik Geden, som dels tæller som et femte dyr, men samtidig tæller som alle de andre dyr også, så den endte med at give an bonus på 15 point. Jeg fik først fat i Parken, som tæller som en selvstænding bygning med en valgfri egenskab taget fra de andre bygninger. Desuden tæller den som en anden valgfri bygning bed slutscoringen. da jeg aldrig fik købt mig en slutscoringsbrik, fik jeg kun glæde af de to første egenskaber.

Utilbørlig vigtig var til gengæld Spillerrækkefølge-bonusbrikken. Da jeg fik bygget den ville jeg altid ligge øverst i den spillerrækkefølge-stak som jeg befandt mig i. Så kun spillere lå foran mig ville få tur før mig. Den var rigtig god!.
Den sidste bonusbrik , som giver ejeren ret til købe 2 arbejdere for 1 penge til enhver tid, nåede ikke i spil.

Evind vandt en sikker sejr, med mig haltende bagefter, og Kenneth på sidstepladsen. 9/10
  • Øjeblikkets Top 5 Favoritter:
  • Image Image Image Image Image
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

netsapiens wrote:Jens Hoppe var flink nok til at lade mig prøve Terra Mystica i går i KBK... hans overlegne erfaring slog igennem og han stak fra os andre i sidste tur. Men det var tæt på. Havde jeg haft mere erfaring havde jeg nok lagt mærke til hvad han var ude på, og forsøgt at stoppe det i tide.

Men det ER et godt spil. Super komplekst, men når man spiller det, så flyder det bare. Lidt som at stå på vand- eller alpinski. Når man først kan det kan man ikke huske hvorfor det var svært i starten.
Som Claus skriver, fik vi spillet Terra Mystica i går. Med tilfældige racer endte jeg med at spille grøn, og valgte Aurens. Det er en race som takket være deres stronghold-evne er i stand til at komme højt op på de fire kult-tracks, og den strategi forfulgte jeg så degenereret som jeg kunne. Resultatet var da også at jeg til slut endte med førstepladsen i alle fire tracks, og da jeg samtidig havde den største gruppe sammenhængende bygninger, var det lige 50 points ekstra til mig ved slutoptællingen. Ka-ching! :)

Efterfølgende blev det også til et spil Race for the Galaxy, hvilket mindede mig om hvorfor jeg i de senere år udelukkende har spillet det på min PC, snarere end i den fysiske udgave. Det er et fantastisk spil, men der er godt nok meget administration og optælling i den "manuelle" udgave... Det gik mig egentlig udmærket i spillet (uden at mit tableau på noget tidspunkt blev prangende), men det var slet ikke nok til at vinde.

Til sidst spillede vi (for anden tirsdag i træk) Ra. Sidste uge skrev jeg vist noget om hvor fantastisk et spil det var, som virkelig belønnede solidt spil (gæt hvem der vandt det spil). Efter spillet i går har jeg dog måttet sande, at det er et frygteligt heldspil, hvor selv den dygtigste spiller kan blive trynet af uheld og dumme modstandere! I det mindste endte jeg dog med flere points (15) end jeg startede med (10)! :mrgreen:
What are you, like 80?
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by JoelP »

Aprospos Claustrophobia, man kan relativt billigt få printet fine udgaver af de scenarier, der ligger på nettet, både enkeltscenarier og kampagne.

http://www.lulu.com/shop/claustrophobia ... 17482.html (sørg for at skifte til den engelske shop (UK), det er billigere både i print og levering)

Jeg har udvidelsen og den tilføjer nogen fine ting til begge sider uden at det ændrer det grundlæggende feel. Klart et godt køb
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 708 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Ok, rart at vide med udvidelsen. Har haft kig på den i nogen tid. Grundspillet er jo knaldgodt :)
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

I Legends of Andor var det i går blevet tid til den store finale - scenarie 5 - som er det scenarie hvor den store dragefigur bliver taget i brug. Og det var den ondtenhyleme lidt af en stor mundfuld for os to sagesløse helte! Vi klarede scenariets indledende opgaver og udfordringer sådan ok, var buffet godt op med styrke og forskelligt grej, men da det endelig blev tid til kampen mod bossen, fik vi i den grad røvfuld! Det var utvivlsomt - og meget passende, selvfølgelig - den hårdeste modstander vi endnu har været oppe imod, så der skal vist optimeres yderligere og udtænkes anderledes snedige planer til næste forsøg.

Men sjovt (og spændende), det var det!
What are you, like 80?
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

JoelP wrote:Aprospos Claustrophobia, man kan relativt billigt få printet fine udgaver af de scenarier, der ligger på nettet, både enkeltscenarier og kampagne.

http://www.lulu.com/shop/claustrophobia ... 17482.html (sørg for at skifte til den engelske shop (UK), det er billigere både i print og levering)
Tak for det, det ser også meget cool ud.
What are you, like 80?
Boardgamer.dk
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Boardgamer.dk »

Gunness wrote:Ok, rart at vide med udvidelsen. Har haft kig på den i nogen tid. Grundspillet er jo knaldgodt :)
Hvis du ikke nåede at få et fra Amazon, så har jeg (vist nok) et på vej ind på lager i dag. Jeg siger vist nok fordi leverandøren har ikke bekræftet hele min stykliste, men bare pakket det han havde og sendt det i en ruf :)
Mere hvis det er så forbandet svært at få fat på, så ville jeg lige sikre mig at du ikke gik glip af det hvis det har din interesse. Jeg får kun en enkelt.
http://www.Boardgamer.dk
Mission: Bedste service, bedste udvalg og flere brætspillere i Danmark
Spørg efter det du ikke ser :)
Følg med på Facebook og Google+
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

I går ver det kun Eik der dukkede op.

Vi startede med et spil Takenoko, men denne gang med de rigtige regler. Vi endte på lige mange point, men da jeg havde fodret panda med flest point vandt jeg spillet.

Derefter tog vi hul på endnu et af mine Secret Santa spil; Sewer Pirats. Vi spillede efter standard reglern og fik rotten, karkelakken, tudsen og sneglen som besætning. Jeg fik samlet rigtig mange burgere og fik en kæmpe milkshake sammen med dem, men alligevel kunne jeg ikke hamle op med Eiks to papegøjer og alle hans dukker og bamser. Jeg endte på 105 point, medens Eik fik sneget sig op på 110 point.

Vi sluttede af med to spil The City.

I første spil sad jeg på et tidspunkt med en indtægt på 5 kort, og havde både en baukolonne og en stadtvilla på hånden. Jeg overvejede om jeg skulle forsøg mig med stadtvilla, men resonerede at jeg jo nok ikek ville få andre og byggede i stedet for noget andet, hvorefter jeg trak to stadtvillas mere, og yderligere en stadtvilla i efterfølgende runde. Det kunne have været en overbevisende sejr, men blev i stedet for til et knebent nederlag.

I andet spil fik jeg også en stadtvilla og byggede den, men fik desværre ikke flere. Vi sluttede begge på 59 point, men da jeg havde en indtægt på 14, og 3 kort på hånden, slog det Eiks indtægt på 6 og 2 kort på hånden.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

Boardgamer.dk wrote:
Gunness wrote:Ok, rart at vide med udvidelsen. Har haft kig på den i nogen tid. Grundspillet er jo knaldgodt :)
Hvis du ikke nåede at få et fra Amazon, så har jeg (vist nok) et på vej ind på lager i dag. Jeg siger vist nok fordi leverandøren har ikke bekræftet hele min stykliste, men bare pakket det han havde og sendt det i en ruf :)
Mere hvis det er så forbandet svært at få fat på, så ville jeg lige sikre mig at du ikke gik glip af det hvis det har din interesse. Jeg får kun en enkelt.
Jeg så et eksemplar i Faraos Cigarer i Lyngby i dag, så helt umuligt kan det ikke være at få fat i.
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Piv. I går var vi såå tæt på i scenarie 5 i Legends of Andor... Dragen havde det ene ben (og det meste af resten af kroppen) i graven allerede, og havde sønnikes bueskytte haft bare ét liv (willpower) mere, havde vi kunne fortsætte kampen den ene runde mere som efter al sandsynlighed havde afgjort det til vores fordel... Men næste gang må det da lykkes! :cry: :? :| :mrgreen:
What are you, like 80?
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Torsdag lagde vi ud med et 3-mands The Cave, hvor vi havde en hård kamp om at samle flest point. Selvom det er et familiespil havde vi en ganske fornøjelig times tid. 7/10

Bagefter fik jeg endelig langt om længe Al Rashid på bordet.
Det er en interessant blanding af worker placement og områdekontrol: man sætter skiftevis en mand i et af 13 områder (6 paladser og 7 lande), og der er garanteret plads til alle 5 spillere i hvert område. Men det hårde er at det kun er de 3 mest dominante spillere som får noget ud af at stå i området. Hver spiller har 3 størrelser brikker: de store Pashas, de lidt mindre Købmænd og de ganske små Vismænd. Disse sidste er repræsenteret af disks, som betyder at de lægges nedenunder de andre to typer, og dermed forhøje deres dominans. De kan dog også stå alene, hvilket jo kan være godt nok, så længe de andre spillere ikke kommer rendende med deres købmænd eller pashas.
Image
Paladserne er opdelt i 5 Guilds samt sultanens palads. I alle paladser kan man købe titler, som findes i 3 typer: dem der kan aktiveres en gang per runde; dem der virker permanent, og dem som kun virker en enkelt gang, i det øjeblik den bliver købt. Man skal dog ikke smide den væk efter brugen, da nogle titler scorer point i slutningen af spillet, baseret på antallet af titler man har samlet.

Derudover har hvert palads en anden primær handling, som er baseret på paladsets art: i Intrige-lauget kan man flytte rundt på sine brikker uden for tur, aller man kan kigge på de hemmelige landevejsrøvere og pirater som ligger i landene. I Militær-lauget kan man naturligvis får soldater til at værne sig imod de førnævnte banditter. I Handels-lauget kan man forbedre sine handelsegenskaber osv. I Sultanens palads kan man forbedre sin position i spillerrækkefølgen.

Endelig har de 5 laug også en sekundær handling, som er sådan en slags lille bonus som ikke er helt så kostbar at udføre. Man kan kun udføre to af de tre handlinger, og så må man så håbe på at man har råd til det. For her kommer en interessant variant ind i spillet: spillerne skiftes til at udløse et område, og man behøver ikke selv at være til stede. Så hvis en spiller satser på at købe sig endnu en Pasha, men ikke har de mange penge det koster, så vil han naturligvis udløse et landområde først, for at få nogle varer. Men hvis en ond medspiler udløser Pasha-handlingen først, så vil spillere ikke få det ud af sin handling han havde ønsket - og det er jo ganske sjovt for de andre!

Pengesystemet er også ganske interessant. Der er ingen penge, så man betaler med varer. 1 vare = 1 penge. 2 varer af samme slags er værd 2 penge, men 2 varer af forskellig slags er værd 3 penge. Kan man betale 5 forskellige varer svarer det til 15 penge, og der er ikke noget der hedder byttepenge.

At få fat i varene i de 7 lande bruger også et interessant system. Hvert land sælger et bestemt antal varer af nogle få typer. Typisk vil der være flere varer af samme slags af én type, og så nogle enkelte af andre slags. Første spilleren må tage alle varer af en slags eller op til varer af valgfri slags. Anden spiller får to varer, og tredie spiller kun en vare.

Det tog lidt tid at finde ud af systemet, men det fungerede ganske godt, og jeg glæder mig til at prøve spillet igen. Endnu et stort spil fra Essen-samlingen! 8/10
Image
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Been thanked: 1 time

Post by jondifool »

på januars sidste dag , var jeg sku inviteret til hele 3 forskellig brædtspils arrangementer.

Da spiltest af et ganske lovende aktie/dexterity spil blev aflyst, endte jeg med kørelejlighed til avedøre holme for at spille i en vens firmalokaler (og se hans nye firma i føde vare branchen), så bastardcafe måtte undvære mit besøg denne gang.

inden vi tog af sted blev det til 3 spil "glory to rome" som vi vandt 1 af hver.

vel ankommet og forankret (den sorte grydes mad ligger tungt) blev det først til et par spil "7 wonders " syv mand. Og det er jo et fint spil , men når man aldrig ser en bunke igen, så er det jo totalt held om ens strategi lykkedes. Stadig en fin filler , men faktisk skuffende at spillet mister en del af det, det ellers kan ved at spille så mange.

Til sidst afsluttede vi med et godt gammelt spil "POWER GRID" som jeg stadig godt gider at spille ind imellem når det bare ikke bliver for ofte. Der til er der for meget king maker , og det er alt for sårbart overfor dessideret dårlige valg fra spillere der er uerfarne og dermed totalt afgør hvem der vinder. Demonstreret ved at jeg stod låst inde med 3 byer, da fase 2 startede, men havde fået lov at købe 2 stk 6'er værker til pålydende som mit køb nummer 3 og 4 og derfor kunne lukke spillet uden yderliger handel med værker. Men jeg registrere at nybegyndere jo føler sig meget underholdt alligevel og derfor er det altså stadig i rotation
Image
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by pytman »

Den her uge kom der endelig lidt spil på bordet :D

Arkham hvilket vi vandt overraskende let :P. Vi spillede med violin spilleren som var en STOR hjælp :P

Og et enkelt scenarie i Mansion of Madness.. Det første, hvor jeg var keeper med 4 investegator, synes det var utrolig svært at klare mit mål som keeper (Havde valgt 1b, samle samples) men investegator havde valgt figure med ranged hvilket var en kæmpe fordel, for dem. Kan også være det bare var mig der stinker som keeper :D.. Glæder mig til at få prøvet de andre scenarier :P..
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

jondifool wrote:et par spil "7 wonders " syv mand. Og det er jo et fint spil , men når man aldrig ser en bunke igen, så er det jo totalt held om ens strategi lykkedes. Stadig en fin filler , men faktisk skuffende at spillet mister en del af det, det ellers kan ved at spille så mange.
Så må du jo til at anskaffe dig Cities-udvidelsen. Så får hver mand 8 kort, så du når lige at få din egen hånd igen :P
Image
Post Reply